Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Φρόιντ στο βιβλίο του «Ψυχολογία των μαζών και η ανάλυση του εγώ», οι μάζες χειραγωγούνται, είναι εύπλαστες και εύκολα κάποιος ο οποίος θα αγγίξει τις επιθυμίες και τους φόβους τους θα μπορέσει να τις χρησιμοποιήσει προς όφελός του. Πολλοί παρουσιαστές, δημοσιογράφοι και διασκεδαστές, παρά την εμφανή έλλειψη παιδείας τους, φαίνεται να έχουν εντρυφήσει καλά στο έργο του μεγάλου δασκάλου της ψυχολογίας.
Την επιρροή που δέχεται η δουλειά τους από τη θεωρία της ψυχολογίας των μαζών φαίνεται να την εξασκούν κατά κύριο λόγο την προεκλογική περίοδο, όπου φροντίζουν με διάφορα είτε δημοσιογραφικά είτε ψυχαγωγικά τερτίπια να παρασύρουν το τηλεοπτικό κοινό είτε υπέρ ενός κόμματος είτε υπέρ μιας πολιτικής, εφαρμοσμένης ή ανεφάρμοστης.
Στην πρώτη περίπτωση η βασική αξία της δημοσιογραφίας καταργείται καθώς η σφαιρική και αντικειμενική προσέγγιση πάει περίπατο, ο δημοσιογράφος γίνεται στην ουσία σχολιαστής και υπερασπιστής μιας πολιτικής και στη συνέχεια πολύ συχνά εξαργυρώνει την υποστήριξή του με μία θέση σε ψηφοδέλτιο.
Στη δεύτερη περίπτωση ο διασκεδαστής γίνεται σφοδρός λαϊκιστής, κατακρίνει όλους πλην ενός, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ εμφανίζεται ως Μεσσίας της κοινωνίας. Και φυσικά κάθε Μεσσίας έχει και την αυλή του. Στην οποία ο διασκεδαστής, είτε ως υποψήφιος είτε ως πρωτεργάτης, έχει τον δικό του ρόλο και φυσικά τη δική του ανταμοιβή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ