Σε άρθρο της, με greeklish τίτλο «Kalimera, Kalinichta», η γνωστή εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) αναφέρεται στην ανάληψη της ευρωπαϊκής προεδρίας από την Ελλάδα. Ο συντάκτης του άρθρου όχι μόνο γνωρίζει νέα ελληνικά αλλά φαίνεται να διαθέτει και κλασική παιδεία και μάλιστα έχει διαβάσει και κατανοήσει το πλατωνικό Συμπόσιο. Γι αυτό και συνοδεύει το άρθρο του με φωτογραφία του διάσημου πίνακα του ζωγράφου Άνσελμ Φόιερμπαχ (1829-1880) «Συμπόσιο του Πλάτωνα».
Πολλά από όσα διαλαμβάνει το άρθρο σχετικά με την ανάληψη της προεδρίας μπορούν να συζητηθούν. Κανείς άλλωστε δεν αμφιβάλλει πως αυτός ο άχαρος ρόλος, που αναγκαστικά αναλαμβάνουμε, αυξάνει τα ήδη πολλά προβλήματά μας. Ωστόσο το θέμα μου δεν είναι να υπερασπισθώ την ελληνική προεδρία -ας το κάνουν ειδικότεροι εμού. Εκείνο που θέλω να δείξω είναι η άγνοια του συντάκτη της FAZ όσον αφορά την ελληνική αρχαιότητα, άγνοια που φθάνει τα όρια της χυδαιότητας. Στην κλασική αρχαιότητα στράφηκαν με θαυμασμό και αγάπη μεγάλοι Γερμανοί διανοητές και συγγραφείς όπως ο Σίλλερ, ο Γκαίτε, ο Βίνκελμαν κ.α. (αφήνω τους σπουδαίους γερμανούς φιλολόγους του 19ου και 20ου αιώνα) από όπου και εμπνεύστηκαν τα έργα τους. Αυτοί, λοιπόν, οι λαμπροί Γερμανοί διανοητές θα συμφωνούσαν, ενδεχομένως, ότι τα οικονομικά και πολιτικά μας προβλήματα είναι όντως σε άθλια κατάσταση. Κανείς όμως δεν θα προέβαινε στην εξωφρενική παρατήρηση του συμπατριώτη τους ότι (αντιγράφω από «Το Βήμα) «Σε κάθε περίπτωση, οι Έλληνες μπορούν να είναι υπερήφανοι για τα υψηλά πνευματικά τους επιτεύγματα του παρελθόντος, τότε που ακόμη και ένας μέθυσος σαν τον Αλκιβιάδη έβγαζε ενδιαφέροντες λόγους».
Αλήθεια αυτό προκύπτει από την ανάγνωση του πλατωνικού Συμποσίου; Ότι δηλαδή ο ερωτικός και διονυσιακός λόγος του Αλκιβιάδη είναι λόγος ενός μέθυσου σε κάποια μπυραρία της Φρανκφούρτης; Αυτό πιστεύει ο αρθρογράφος μιας σοβαρής, υποτίθεται, γερμανικής εφημερίδας;
Όμως θα ερωτήσει κάποιος, και με το δίκιο του, «Αυτό μας μάρανε τώρα; Η έλλειψη κλασικής παιδείας του γερμανού συντάκτη;». Όχι. Δεν μας μάρανε αυτό. Αλλά το συγκεκριμένο σχόλιο αποκαλύπτει πως, αφού μπορούμε και διαστρέφουμε το πλατωνικό Συμπόσιο τόσο εύκολα, ακόμη πιο εύκολα μπορούμε να ταπεινώνουμε ένα λαό, που ναι μεν έκανε και κάνει σφάλματα εις βάρος του, όμως ουδέποτε υπήρξε μέθυσος και, στο κάτω κάτω της γραφής, ουδέποτε διέπραξε φρικτά εγκλήματα, εγκλήματα διαστροφής εναντίον άλλων.


*Ο κ. Γιώργης Γιατρομανωλάκης είναι ομότιμος καθηγητής της Κλασικής Φιλολογίας και συγγραφέας.