Επειτα από μια πενταετή επεξεργασία, εκτεταμένη διαβούλευση και δημόσιο διάλογο με τα εμπλεκόμενα μέρη, το Συμβούλιο Διεθνών Λογιστικών Προτύπων εξέδωσε το επί μακρόν αναμενόμενο Διεθνές Πρότυπο Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (Ιnternational Financial Standard- ΙFRS) για οικονομικές μονάδες μικρομεσαίου μεγέθους.

Με την αφαίρεση κάποιων πολύπλοκων λογιστικών χειρισμών ή πολλαπλών εναλλακτικών που επιβάλλονται ή επιτρέπονται στην πλήρη εκδοχή των ΔΠΧΑ, την κατάργηση θεματικών ενοτήτων και κανόνων αποκάλυψης πληροφοριών που σε γενικές γραμμές δεν αφορούν τις ΜΜΕ και με την απλοποίηση των απαιτήσεων λογιστικής επιμέτρησης/ αποτίμησης και αναγνώρισης, το νέο πρότυπο μειώνει τον όγκο των λογιστικών απαιτήσεων για τις ΜΜΕ σε ποσοστό πάνω από 90%, σε σχέση με την πλήρη εκδοχή των ΔΠΧΑ. Παράλληλα, η χρήση αυτού του ΔΠΧΑ αναμένεται να διευκολύνει την πρόσβαση των ΜΜΕ σε κεφάλαια.

Το ΔΠΧΑ για τις ΜΜΕ προορίζεται για χρήση από επιχειρήσεις που δεν φέρουν δημόσια ευθύνη παροχής χρηματοοικονομικής πληροφόρησης στο κοινό, αλλά είναι υποχρεωμένες, ή επιλέγουν, να συντάσσουν γενικές οικονομικές καταστάσεις για εξωτερικούς χρήστες. Ουσιαστικά, μια οντότητα θεωρείται ότι φέρει δημόσια ευθύνη για παροχή χρηματοοικονομικής πληροφόρησης στο κοινό όταν έχει εκδώσει τίτλους χρέους ή μετοχές της που διαπραγματεύονται σε οργανωμένες αγορές, ή αν πρόκειται για χρηματοοικονομικό οργανισμό ή άλλη οντότητα, η οποία ως μέρος των κυρίως δραστηριοτήτων της κατέχει και διαχειρίζεται οικονομικούς πόρους που της εμπιστεύονται οι πελάτες της.

Εν τέλει, η απόφαση σχετικά με το ποιες οντότητες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν το νέο πρότυπο εναπόκειται στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της κάθε χώρας, οι οποίες συχνά θέτουν πιο λεπτομερή κριτήρια, όπως ποσοτικά κριτήρια που βασίζονται στα έσοδα, στο ενεργητικό, κτλ.

Μια θυγατρική, η οποία είναι μέρος ενός ενοποιημένου ομίλου που ακολουθεί τα πλήρη ΔΠΧΑ για τη σύνταξη οικονομικών καταστάσεων, έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το νέο πρότυπο στις οικονομικές της καταστάσεις, εφόσον η ίδια δε φέρει δημόσια ευθύνη παροχής πληροφόρησης στο κοινό. Αν η θυγατρική επιλέξει να χρησιμοποιήσει το ΔΠΧΑ για τις ΜΜΕ, τότε πρέπει να υιοθετήσει εξ ολοκλήρου αυτό το πρότυπο.

Το ΔΠΧΑ για τις ΜΜΕ έχει οργανωθεί βάσει θεματικών ενοτήτων για να αποτελέσει ένα εγχειρίδιο αναφοράς, ώστε να είναι πιο εύχρηστο και φιλικό προς εκείνους που ετοιμάζουν τις οικονομικές καταστάσεις των ΜΜΕ, καθώς και για το κοινό.

Το νέο πρότυπο περιλαμβάνει απαιτήσεις για την ανάπτυξη και την εφαρμογή λογιστικών πολιτικών όταν δεν υπάρχει συγκεκριμένη οδηγία για ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Πιο αναλυτικά, μια ΜΜΕ μπορεί να επιλέξει, όμως δεν υποχρεούται, να λάβει υπόψη τις απαιτήσεις και τις οδηγίες της πλήρους εκδοχής των ΔΠΧΑ που σχετίζονται με παρόμοια και συναφή ζητήματα.

Η κυρία Ντίνα Καρσάς είναι μέλος του Ελεγκτικού Τμήματος της Deloitte.