Κανονικά, οι μάγοι σήμερα θα έπρεπε να έχουν εξαφανιστεί στον καπνό του 21ου αιώνα. Όχι γιατί έχει επικρατήσει ο ορθολογισμός, αλλά επειδή οι μάγοι ήταν ένα είδος περφόρμερ που μοιάζει μουσειακό στον αιώνα των «σταρ της διπλανής πόρτας» και την εποχή του Διαδικτύου, το οποίο μπορεί αμείλικτα να δώσει απάντηση σε δευτερόλεπτα για το κάθε κόλπο.

Ο 28χρονος Drummond Money-Coutts, εν συντομία DMC, είναι γόνος αυτής της εποχής και θέλει να γίνει ο μάγος του καιρού του. Γεννήθηκε στο Λονδίνο, μπήκε στη μαγεία από μικρός, υπερηφανεύεται για τους μεγάλους δασκάλους του και το «επιλεκτικό» κοινό του και πλέον, με την εκπομπή του στο National Geographic, μπαίνει στα σπίτια καθενός.

Beyond Magic with DMC

@ 20:00 (νέο επεισόδιο κάθε Κυριακή)
National Geographic Channel

Στην εκπομπή, ξεκινά από τα παραδοσιακά κόλπα, εξηγεί τη μεθοδολογία τους και εξετάζει τις παραλλαγές και εφαρμογές τους -αναμενόμενες ή μη- αρχίζοντας παράλληλα να τα αναπτύσσει.

Γρήγορα θα έλεγε κανείς πως αυτό είναι λάθος: Το να εξηγήσεις το κόλπο είναι εγγύηση πως θα το απομυθοποιήσεις. Αλλά τελικά η μαγεία ενισχύεται, επειδή το τέχνασμα είναι όλη αυτή η πορεία, που κλιμακώνεται για να καταλήξει στο τελικό κόλπο και να τον φέρει μπροστά σε μία πραγματικά επικίνδυνη πρόκληση.

Παράτολμος και φιλόδοξος, μπορεί να ξεκινήσει από το κλασικό, ασφαλές κόλπο με του παπατζή για να το οδηγήσει σε μία παράσταση που θα προκαλέσει μποξέρ να του αδειάσουν στο πρόσωπο ποτήρια που ίσως περιέχουν οξύ. Χωρίς κίνδυνο, όπως μας λέει, δεν υπάρχει ούτε μαγεία ούτε θέαμα.

Συναντήσαμε τον Βρετανό μάγο στη Μαδρίτη, όπου εμφανίστηκε στο συνέδριο «Congress of Brilliant Minds», και μας εξήγησε γιατί δεν έχει πρόβλημα να εξηγήσει τα κόλπα του στην εκπομπή του, και πώς προσπαθεί να κρατήσει τη μαγεία ποντάρει στη δύναμη της παράστασης και στη προθυμία του μυαλού να μυσταγωγηθεί.

Ερώτηση: Ας υποθέσουμε ότι συναντάτε κάποιον που δεν σας γνωρίζει. Πώς συστήνεστε και πώς περιγράφετε αυτό που κάνετε;

Drummond MoneyCoutts: Είμαι ο DMC και κάνω μαγεία, εξερευνώ τη μαγεία και την ιστορία της, τα διαφορετικά της είδη της μαγείας. Για εμένα, το να ψυχαγωγήσεις κάποιον είναι πολύ σημαντικό, αλλά εξίσου σημαντικό είναι να εξερευνήσεις την πορεία και τις διαφορετικές εκφάνσεις της μαγείας. Οπότε είμαι κάποιος που προσπαθεί και να είναι μαθητής της μαγείας όσο και να την εξασκεί.

Ξεκινήσατε αρκετά χρόνια πριν. Μετά από τόσο καιρό, είναι το ίδιο σήμερα αυτό που σας ελκύει στη μαγεία; Πώς έχει αλλάξει η σχέση σας μαζί της;

DMC: Νομίζω ότι στην αρχή με τράβηξε το συναίσθημα που μου προκαλούσε η μαγεία, το πνεύμα της μαγείας. Τότε, τρελαινόμουν να την παρακολουθώ. Τώρα πλέον, για εμένα είναι περισσότερο η ευθύνη να ανταποδώσω αυτό το συναίσθημα, το μυστήριο. Οπότε για εμένα πια είναι πολύ πιο κεντρικό να ανταποδώσω αυτό το συναίσθημα που η μαγεία στην αρχή προκαλούσε σε εμένα.

Είμαστε σε μία εποχή που έχουμε πατήσει στο φεγγάρι και έχουμε κλωνοποιήσει οργανισμούς. Επιζητούμε ακόμη να μαγευτούμε;

DMC: Ακριβώς. Νομίζω πως ναι. Η επιστήμη πάντοτε προχωρά μπροστά, αλλά πάντοτε υπάρχει η ανάγκη να ψυχαγωγηθεί ο κόσμος και να κεντριστεί η σκέψη τους, να τους δώσεις πράγματα να διερευνήσουν και να σκεφτούν. Πιστεύω πως τίποτε δεν το κάνει αυτό καλύτερα από ό,τι η μαγεία. Οι ενήλικες σήμερα, με την τεχνολογία και το Διαδίκτυο, μπορούμε να καταλάβουμε τόσα πολλά πράγματα, αλλά πιστεύω πως είναι πολύ σημαντικό να έχουμε την εμπειρία, το βίωμα του μυστηριώδους. Όσο προχωρά η επιστήμη, τόσο χάνεται το μαγικό στοιχείο από τη ζωή, οπότε ίσως από αρκετές απόψεις υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για μαγεία, θέλει κανείς σήμερα περισσότερο να μυσταγωγηθεί.

Με τον τρόπο που το περιγράφετε, φαίνεται σαν να συσχετίζετε την πρόοδο στην ορθολογική σκέψη με την ανάγκη για το μυστηριώδες.

DMC: Ναι, σωστά.

Είναι λοιπόν σύμπτωση που η δική σας τέχνη αναπτύχθηκε στον Δυτικό Κόσμο την περίοδο του μοντερνισμού;

DMC: Ένα από τα πράγματα που εξετάζουμε στην έκπομπη είναι οι διαφορετικοί κλάδοι της μαγείας, οι τρόποι που έχει χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Σήμερα, είναι κυρίως μορφή ψυχαγωγίας, αλλά πηγαίνω στο Μεξικό και εκεί υπάρχει μαύρη μαγεία, γητεία. Βλέπει κανείς πώς κατά τη διάρκεια της ιστορίας χρησιμοποιήθηκε η μαγεία και πώς έγινε κατάχρησή της, της έννοιάς της, για χρήματα ή εξουσία. Είναι ένας πολύ σκοτεινός κόσμος αυτή της η πλευρά.

Από την άλλη, βλέπεις το κλέψιμο στα χαρτιά, στον τζόγο, ή ακόμη και τους πορτοφολάδες. Πιο «άτακτους» τρόπους να κάνεις κατάχρηση της μαγείας, και αυτό σε διάφορα μέρη του κόσμου. Όπως και η θρησκεία, στις περισσότερες χώρες η μαγεία υπήρχε με τη μία της μορφή ή την άλλη. Ήταν μέρος της κοινωνίας και του ανθρώπινου μυαλού, οπότε είναι υπέροχο να το εξερευνάς αυτό και το πώς η μαγεία έχει αλλάξει ανά γεωγραφική περιοχή ή χρονική περίοδο και πώς συνεχίζει να μεταβάλλεται σήμερα.

Στην εκπομπή σας, από τη μία πλευρά ψυχαγωγείτε, αλλά από την άλλη εξηγείτε τη μεθοδολογία σας ή τουλάχιστον τα περισσότερα σημεία της. Γίνεστε περισσότερο διαφωτιστής ή διασκεδαστής;

DMC: Μου είναι πολύ σημαντικό να ψυχαγωγώ τον κόσμο, απλά να δίνω την παράσταση, πάρα πολύ σημαντικό. Αλλά για εμένα, η μαγεία πάντοτε ήταν οι λεπτομέρειες και τα μικρά πράγματα και θέλω να την εξερευνήσω στο σύνολό της, στις απάτες στην χαρτοπαιξία, στις πολεμικές τέχνες, στη μαύρη μαγεία, οτιδήποτε. Είναι σημαντική η διαπλαστική, εκπαιδευτική πλευρά, να βλέπεις την πορεία μεγάλων μάγων όπως του Χάρι Χουντίνι ή του Γιούρι Γκέλερ. Υπάρχουν φανταστικές ιστορίες και, μαζί με το να ψυχαγωγείς τον κόσμο, η αξία των ιστοριών τους και των ανεκδοτολογικών στοιχείων γύρω από την ζωή τους είναι εξίσου σημαντική.

Πώς κρατάτε την ισορροπία; Είναι, όπως κάθε παράσταση, μία μορφή θεάτρου που χρειάζεται κλιμάκωση. Πως μπορείτε από τη μία πλευρά να εξηγείτε αλλά από την άλλη να εξάπτετε το ενδιαφέρον;

DMC: Για εμένα, αυτό που το καθοδηγεί είναι η ιστορία, η αφήγηση. Ας πούμε, κάθε φορά που ξεκινάμε ένα επεισόδιο, το πρώτο που κάνουμε είναι αποφασίσουμε το θέμα με του, με τι έχει να κάνει. Ξεχνάμε την μαγεία, και ρωτάμε ποια είναι η ιστορία που θα εξετάσω, η σπονδυλική της στήλη. Τότε, κοιτάζουμε το τελικό κόλπο ως παράσταση κορύφωσης και συμπληρώνουμε όλα τα υπόλοιπα μέχρι να φτάσουμε εκεί εκεί. Αυτή είναι η ιστορία, υπάρχει πάντα ένα μεγάλο φινάλε. Για μένα είναι η ιστορία του πώς φτάνω μέχρι εκεί, τι μαθαίνω, τι εξερευνώ, ο κόσμος και οι εκπληκτικοί μάγοι που συναντώ και με πηγαίνουν μέχρι εκεί.

Ποια είναι τα όπλα του μάγου;

DMC. Εξαπάτηση, αντιπερισπασμός, συγκάλυψη, όλα αυτά. Υπάρχει μία μεγάλη γκάμα, μία πλούσια εργαλειοθήκη τεχνικών, άλλες ψυχολογικές κάποιες καθαρά υλικές, όπως το καμουφλάζ. Όλα αυτά έχουν ευρεία εφαρμογή, για παράδειγμα, πώς η συγκάλυψη χρησιμοποιείται στρατιωτικά και μπορείς να εξετάσεις τι μεθόδους χρησιμοποιούν τα στρατεύματα για να εξαπατήσουν το ένα το άλλο.

Ή επίσης ο αντιπερισπασμός, όταν με το ένα χέρι σου τραβάω το βλέμμα σου σε ένα σημείο, αλλά με το άλλο κάνω κάτι κάτι από τραπέζι. Πιστεύω ότι είναι μία ισορροπία μεταξύ του να ξεγελάσεις το μάτι και να ξεγελάσεις το μυαλό. Κάποιες φορές απλά δεν προσέχεις κάποια πράγματα, η μαγεία τελείται μπροστά σου αλλά δεν την βλέπεις. Η ισορροπία μεταξύ αυτών των δύο είναι πολύ σημαντική.

Οπότε, εφόσον κατέχετε την εξαπάτηση και τον αντιπερισπασμό, δεν θα γινόσασταν για παράδειγμα καλός πολιτικός;

DMC: [Γελάει]. Α, όχι. Υποθέτω πως παίζει κάποιο ρόλο, αλλά πιστεύω ότι στις περισσότερες καριέρες χρειάζεται το να πείσεις κάποιον για κάτι ή να τον παραπλανήσεις. Πιστεύω ότι τα εργαλεία του μάγου μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς τρόπους, και καλούς και κακούς. Αυτό για είναι κάτι που φαίνεται ακόμη και με την χαρτοπαιξία, το όριο ανάμεσα στην μαγεία για να διασκεδάσεις κάποιον και της πιο σκοτεινής της πλευράς, της κατάχρησής της.

Στην καθημερινή σας ζωή, πώς έχει αλλάξει η ενασχόλησή σας με τη μαγεία και την εξαπάτηση τις σχέσεις μας με τους άλλους; Είστε καχύποπτος, αναρωτιέστε συνεχώς “αυτός πάει να μου την φέρει”;

DMC: Όποτε μπορώ, εκτός δουλειάς, προσπαθώ να το “απενεργοποιήσω”. Με πολλούς τρόπους, επειδή έχω ασχοληθεί τόσο καιρό με τα κόλπα και την εξαπάτηση, μπορώ να την εντοπίσω σχεδόν κατευθείαν. Όταν ταξιδεύω, το καταλαβαίνω ότι κάποιος με κοροϊδεύει, κανονικά μπορώ να το αντιληφθώ. Συνήθως μπορώ.

Ακόμη και στις πιο στενές, διαπροσωπικές σας σχέσεις;

DMC: Δεν ξέρω, ελπίζω πως είναι όλοι ειλικρινείς.

Αλλά δεν το ξέρετε.

DMC: [Γελάει] Όχι, υποθέτω, πως δεν το ξέρεις ποτέ με βεβαιότητα. Αλλά θέλω να πιστεύω πως όλοι είναι ειλικρινείς.

Για τα κόλπα σας, επιχείρετε μερικές φορές πολύ ριψοκίνδυνα πράγματα. Δεν φοβάστε μερικές φορές ότι κάτι, παρά την προετοιμασία, μπορεί να πάει στραβά;

DMC: Κκάποιες φορές το κόλπο δεν βγαίνει σωστά ή δεν πετυχαίνει τελείως, οπότε όντως το ρίσκο είναι μεγαλύτερο όταν κάνεις μεγαλύτερης κλίμακας, πιο επικίνδυνα κόλπα. Δύο χρόνια πριν, είχα ένα πολύ άσχημο ατύχημα, σύρθηκα στο δρόμο για κάποια απόσταση την ώρα που προσπαθούσα να αποδράσω από σχοινιά που τα είχαν κολλήσει σε δύο οχήματα που απομακρύνονταν το ένα από το άλλο.

Έπρεπε να προλάβω να λυθώ πριν τα αυτοκίνητα απομακρύνονταν πολύ, αλλά ήμουν πολύ αργός, κι έτσι έγινε το ατύχημα. Το κόλπο είναι εμπνευσμένο από τον Χουντίνι, κλασικό κόλπο απόδρασης, και λέγεται “Torn Apart”. Σε ένα από τα επεισόδια, επιστρέφω σε αυτό το κόλπο και το αναπαράγουμε σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα. Εκεί, ένα από τα θέματα είναι ακριβώς το ότι έπρεπε να βρεθώ αντιμέτωπος με τους φόβους μου εξαιτίας εκείνου του ατυχήματος. Έχουμε κάνει διάφορα επικίνδυνα κόλπα για την εκπομπή, αλλά αυτό ήταν μακράν το πιο επικίνδυνο.

Αλλά δεν κάνετε πίσω, παρά τον κίνδυνο.

DMC: Όχι, ποτέ. Υπάρχει πάντα μία γοητεία στο θανάσιμο, στο δράμα, στη βία, στην υπόσχεση ή την πιθανότητα του κινδύνου. Υπάρχει κάτι από τα στοιχεία των μονομαχιών στην Αρχαία Ρώμη, ο κόσμος θέλει να δει κίνδυνο. Και στη σειρά κάνουμε πολλά επικίνδυνα πράγματα, που ξεκινούν από φωτιές μέχρι έντομα και ερπετά, πράγματα που τρομάζουν αλλά νομίζω ότι το κάνει πολύ πιο δυνατό. Τα απλά κόλπα είναι μια χαρά, αλλά είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει κίνδυνος.

Και πού βάζετε το όριο;

DMC: Δεν το έχω βρει ακόμη. Έχω ακόμη αρκετές ιδέες που θέλω να δοκιμάσω, πολλά επικίνδυνα πράγματα.

Αλλά δεν έχετε απορρίψει τίποτα μέχρι στιγμής.

DMC: Όχι, ακόμη όχι. H παραγωγός μου τα έχει απορρίψει, λέγοντάς μου ότι έχουμε κι άλλα επεισόδια να γυρίσουμε όποτε καλό θα ήταν να μείνω ζωντανός.

*H εκπομπή προβάλλεται στo National Geographic Channel, το οποίο είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω NOVA, OTE TV, HOL και CYTA Hellas.