Εγγυημένα 3,4 δισ. ευρώ σε 35 χρόνια, επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ, προκαταβολή 50 εκατ. ευρώ και μερικά ακόμη εκατομμύρια ευρώ για ενοίκια, για μία και μόνο προβλήτα φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων. Και μάλιστα μια προβλήτα οι ανωδομές της οποίας, ο εξοπλισμός της δηλαδή, είναι ξεπερασμένες εδώ και χρόνια και χρήζουν άμεσης αντικατάστασης.

Αυτά έδωσε η Cosco και αυτά πήρε από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. Βεβαίως η Cosco πήρε και άλλη μια προβλήτα, την ΙΙΙ, αλλά η προβλήτα αυτή είναι μόνο στα χαρτιά και ουδείς γνωρίζει αν τελικά θα κατασκευαστεί ποτέ, καθώς ο Δήμος Περάματος αντιδρά έντονα.

Η Σύμβαση Παραχώρησης της εν λόγω προβλήτας υπογράφηκε κάτω από πανηγυρικές συνθήκες, στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του πρωθυπουργού κ. Κ. Καραμανλή και του προέδρου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κ. Χου Ζιντάο. Τη σύμβαση υπέγραψαν από κινεζικής πλευράς ο πρόεδρος της Cosco κ. Γουέι Τζιαφού και από ελληνικής πλευράς ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς κ. Νίκος Αναστασόπουλος.

Λίγο πιο κάτω από το Μέγαρο Μαξίμου, έξω από τη Βουλή, διαδηλωτές κρατούσαν ένα τεράστιο πανό που έγραφε «Cosco go home», σύνθημα που ενόχλησε περισσότερο τους Κινέζους οι οποίοι μετείχαν στην προεδρική αντιπροσωπεία η οποία εκείνη την ώρα βρισκόταν στο συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου και σχολίαζε χαμηλόφωνα το πανό.

Μία μέρα νωρίτερα ο κινέζος πρόεδρος είχε διαδοχικές συναντήσεις με τους πολιτικούς αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων της αντιπολίτευσης. Ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ κ. Γ. Παπανδρέου εξερχόμενος της συνάντησης δήλωσε ότι τάσσεται υπέρ των συνεργασιών, πλην όμως εξήγησε στον κινέζο πρόεδρο τις θέσεις του για τους στρατηγικής σημασίας τομείς του Δημοσίου. Η δήλωση αυτή προκάλεσε ερωτηματικά καθώς όλοι προσπαθούσαν να ερμηνεύσουν τι ακριβώς εννοούσε ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ.

Ακολούθησε η Γενική Γραμματέας του ΚΚΕ κυρία Αλέκα Παπαρήγα , η οποία εξέφρασε στον κινέζο πρόεδρο την αντίθεσή της όσον αφορά την παραχώρηση. Ο κινέζος πρόεδρος, όπως διέρρευσε αργότερα, την άκουσε με στωικότητα χωρίς να τη διακόπτει και αφού τελείωσε την αποχαιρέτησε ευγενικά.

Την ώρα που ο πρόεδρος της Κίνας συναντούσε τους πολιτικούς αρχηγούς των κομμάτων της αντιπολίτευσης, πλην του προέδρου του Συνασπισμού κ. Αλ. Αλαβάνου, ο οποίος αρνήθηκε να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ο πρόεδρος της Cosco κ. Γουέι Τζιαφού, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας και υπεύθυνος για την Πειθαρχία του κόμματος, εξηγούσε σε έλληνες δημοσιογράφους τα οφέλη που προέκυψαν για τους Κινέζους από το άνοιγμα των λιμανιών τους σε ξένες επενδύσεις πριν από 30 χρόνια. «Πολλοί τότε», έλεγε ο κ. Γουέι, «διαμαρτύρονταν έντονα και σε όλα τα επίπεδα γιατί ανοίγουμε τα λιμάνια μας στους ξένους. Γιατί δεν επιχειρούμε μόνοι μας τον εκσυγχρονισμό του λιμενικού μας συστήματος. Ολοι φοβούνταν αυτό το άνοιγμα, εκτός από κάποιους που είχαν πεισθεί ότι μόνο μέσω του εκσυγχρονισμού των λιμενικών υποδομών μας μπορούσαμε να αναπτυχθούμε οικονομικά και ο χρόνος απέδειξε ότι οι θιασώτες του ανοίγματος είχαν τελικά δίκιο».

Εσείς μας καλέσατε
Σύμφωνα με την εκδοχή του κ. Γουέι όλα ξεκίνησαν το 2006 όταν ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής, ο οποίος όπως διευκρίνισε ο ίδιος, είναι φίλος του, κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψής του στο Πεκίνο τον ρώτησε, όταν συναντήθηκαν, αν η Cosco θα ήταν διατεθειμένη να συμμετέχει στον εκσυγχρονισμό του λιμένα του Πειραιά, ο οποίος έπρεπε να καταστεί ανταγωνιστικός.

Ο κ. Γουέι απάντησε στον κ. Καραμανλή ότι η Cosco με χαρά θα συμμετείχε στην προσπάθεια αυτή.

«Η ελληνική κυβέρνηση», είπε, «μας υπέδειξε τον τρόπο μέσω του οποίου θα μπορούσαμε να συμμετέχουμε σε αυτή τη διαδικασία και ο τρόπος αυτός δεν ήταν άλλος από τον διεθνή διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε. Ο διαγωνισμός έγινε και εμείς τον κερδίσαμε» τόνισε με έμφαση.

Ο κ. Γουέι επέμεινε αρκετές φορές στον κ. Καραμανλή και στην πρόσκληση που ο έλληνας πρωθυπουργός απηύθυνε προς την Cosco, υποθέτοντας ότι η αναφορά και μόνο του ονόματος του κ. Καραμανλή αρκεί για να ηρεμήσουν τα πνεύματα στο λιμάνι του Πειραιά, τα οποία παραμένουν τεταμένα εδώ και 13 μήνες με τους εργαζομένους να απέχουν από την υπερωριακή εργασία, αλλά και την εργασία του Σαββατοκύριακου σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την κυβερνητική απόφαση της παραχώρησης.

Ο κ. Γουέι επίσης έσπευσε ευθύς εξ αρχής να ξεκαθαρίσει ότι η έλευση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά θα δημιουργήσει σταδιακά σχεδόν 1.000 θέσεις εργασίας οι οποίες θα καταληφθούν στο σύνολό τους από Ελληνες, όπου συμβαίνει παντού όπου ο κινεζικός όμιλος διατηρεί επενδυτικό ενδιαφέρον. Μάλιστα έδωσε ως παράδειγμα τα γραφεία της ναυτιλιακής Cosco στον Πειραιά, όπου- όπως είπε- απασχολούνται σχεδόν 50 άτομα εκ των οποίων μόνο δύο είναι Κινέζοι.

Το άνοιγμα αυτό του κ. Γουέι φαίνεται ότι προς στιγμήν δεν έπιασε στις τάξεις των λιμενεργατών που δηλώνουν έτοιμοι να συνεχίσουν με αμείωτο ρυθμό τις κινητοποιήσεις τους, χωρίς όμως να υπάρχει πλέον σαφής στόχος των κινητοποιήσεων αυτών. Ως και την υπογραφή της παραχώρησης ο στόχος ήταν η αποτροπή της παραχώρησης και η ακύρωση αυτής της συμφωνίας. Σήμερα, μετά την υπογραφή της σύμβασης, τα συνδικαλιστικά όργανα των λιμενεργατών καλούνται να επανακαθορίσουν τους στόχους τους καθώς ζούμε πλέον μια νέα πραγματικότητα την οποία ως τώρα φαίνεται ότι ορισμένοι αρνούνται να αποδεχτούν. Λιμενεργάτες: Ολα είναι ανοιχτά
Τα συνδικαλιστικά όργανα των λιμενεργατών επιμένουν να υποστηρίζουν ότι τα πάντα μπορούν να ανατραπούν και πως τίποτε δεν έχει τελειώσει. Η σύμβαση παραχώρησης, λένε, μπορεί να καταρρεύσει. Μάλιστα, όπως ανακοίνωσαν, ετοιμάζουν σειρά κινητοποιήσεων μέσω των οποίων θα καταδείξουν ότι μπορούν να κάνουν πράξη τα όσα υποστηρίζουν.

Η αλήθεια είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων στο πρώτο λιμάνι της χώρας έπειτα από 13 μήνες κινητοποιήσεων έχει πλέον κουραστεί. Το πνεύμα του αγώνα παραμένει ζωηρό, αλλά σήμερα το εντοπίζει κανείς σε μια μικρή ομάδα λιμενεργατών που κινείται περιφερειακά των συνδικαλιστών. Τα σημάδια κόπωσης είναι πλέον κάτι περισσότερο από ορατά και ολοένα αυξάνουν οι φωνές εκείνων που ισχυρίζονται πως οι αντιδράσεις πλέον είναι περισσότερο για εσωτερική κατανάλωση, διότι οι συνδικαλιστές παρέσυραν τους εργαζομένους σε ατέλειωτες κινητοποιήσεις χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα και τώρα δεν ξέρουν πώς να τους πουν ότι όλα τέλειωσαν.

Αυτή βεβαίως είναι η μία όψη του νομίσματος, διότι υπάρχει άλλη μια, η οποία λέει ότι όσο συνεχίζεται ο αγώνας τόσο αυξάνεται η πίεσηπριν μόνο προς τον ΟΛΠ τώρα και προς την Cosco- να επανεκτιμήσουν τη θέση τους. Ακόμη και σήμερα συνεχίζουν να διακινούνται στις τάξεις των λιμενεργατών σενάρια μαζικών απολύσεων, αλλά και σενάρια διάρρηξης των παραδοσιακών σχέσεων του λιμανιού με παλαιούς και δοκιμασμένους χρήστες με στόχο τη δημιουργία μονοπωλίων στις εισαγωγές και στις εξαγωγές της χώρας.

Το γεγονός ότι όλοι οι εν ενεργεία λιμενεργάτες δεν χωράνε στην προβλήτα Ι που κατασκευάζεται για να παραμείνει υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ είναι ένα στοιχείο που ενισχύει τα σενάρια αυτά.

Την ίδια ώρα, η αναφορά πολλών στην προοπτική δημιουργίας μιας chinatown μέσα στο λιμάνι και στην ευρύτερη περιοχή ερεθίζει τη φαντασία πολλών που ανατρέχουν στις πρώτες σελίδες του μπεστ σέλερ «Γόμορρα» πιστεύοντας ότι αυτό που περιγράφει ο ιταλός δημοσιογράφος Ρομπέρτο Σαβιάνο να συμβαίνει στο λιμάνι της Νάπολι μετά την έλευση των Κινέζων σύντομα θα συμβεί και στο λιμάνι του Πειραιά. Κατά τη γνώμη κάποιων άλλων, το λιμάνι του Πειραιά δεν ελέγχεται από τη Μαφία, όπως το λιμάνι της Νάπολι και ως εκ τούτου δεν πρόκειται να αντικρίσουμε παρόμοιες εικόνες. Αυτό που παραλείπουν όμως είναι να περιγράψουν τι ακριβώς εννοούν με τον όρο Μαφία.

Τι προβλέπει η συμφωνία

Σύμφωνα με τα βασικά σημεία της σύμβασης παραχώρησης αντί της προβληματικής προβλήτας ΙΙ και της υπό σχεδίαση προβλήτας ΙΙΙ, η Cosco έδωσε τα εξής:

▅ Συνολικό αντάλλαγμα της παραχώρησης 4,3 δισ. ευρώ, το οποίο θα προκύψει σταδιακά εντός των 35 ετών που διαρκεί η σύμβαση. Από τα 4,3 δισ. η Cosco εγγυάται τα 3,4 δισ. ευρώ.

▅ Αντάλλαγμα του ΟΛΠ με βάση ποσοστό 21% επί των ετήσιων συνολικών εσόδων για τα πρώτα οκτώ χρόνια της παραχώρησης και 24,5% από τον ένατο χρόνο και μετά.

▅ Εφάπαξ καταβολή 50 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα καταβληθεί εντός 15 ημερών από τη δημοσίευση της κύρωσης της σύμβασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

▅ Καταβολή 700.000 ευρώ σε πέντε ετήσιες δόσεις από την 1η Ιανουαρίου 2010. Το ποσό αυτό αφορά την κοστολογική επιβάρυνση της ΟΛΠ ΑΕ για τη διαχείριση και την εν γένει παρακολούθηση της λειτουργίας της σύμβασης.

▅ Σταθερό ετήσιο αντάλλαγμα Ι & ΙΙ βάσει του μήκους και της έκτασης των προβλητών που ανέρχεται σε τιμές 2008 σε περίπου 5 εκατ. ευρώ για την προβλήτα ΙΙ και 2 εκατ. ευρώ για την προβλήτα ΙΙΙ, προσαυξανόμενο με το Δ.Τ.Κ. +2% κατ΄ έτος.

Ποιος είναι ο όμιλος Cosco

Η China Οcean Shipping Group Company- Cosco Group, μητρική εταιρεία της Cosco Ρacific, διαχειρίζεται στόλο 800 εμπορικών πλοίων συνολικής χωρητικότητας 51 εκατ. τόνων dw.

Τα πλοία της έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν σε ετήσια βάση περίπου 400 εκατ. τόνους εμπορευμάτων.

Η Cosco είναι η έκτη παγκοσμίως εταιρεία διαχείρισης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα πλοία της καταπλέουν σε 1.500 λιμάνια σε 160 χώρες, ενώ έχει αναπτύξει ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο δίκτυο logistics με αποτέλεσμα τα τελευταία τέσσερα χρόνια να βρίσκεται σταθερά στις 100 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου στην Κίνα. Τέλος, η Cosco βρίσκεται στην πέμπτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης σε ό,τι αφορά τη διαχείριση εμπορικών λιμένων, καθώς διαχειρίζεται 23 σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων σε όλο τον κόσμο οι οποίοι διαθέτουν 140 προβλήτες.