Τροχοπέδη η έλλειψη λιμενικών υποδομών για την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ελλάδα ενώ οι περιορισμένες αεροπορικές συνδέσεις με τις αγορές των ΗΠΑ και της Κίνας εξανεμίζουν τις ελληνικές ελπίδες για την παρουσία υπερμεγεθών κρουαζιερόπλοιων στα πελάγη μας. Αυτό συζητήθηκε κατά τη δεύτερη ημέρα του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum που ολοκληρώθηκε στην Αθήνα.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση σύμφωνα με τους ειδικούς που συζητούν τις προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού για την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο η Ελλάδα απέτυχε να επωφεληθεί από την αλματώδη ανάπτυξη της αγοράς κρουαζιέρας στην Ευρώπη, καθώς οι επενδύσεις στις απαιτούμενες λιμενικές υποδομές για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων μειώθηκαν κατά 80% στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας.
Επίσης ελάχιστα από τα 1.150 ελληνικά λιμάνια, τα περισσότερα εκ των οποίων με υποτυπώδεις υποδομές, διαθέτουν επαρκείς εγκαταστάσεις για να ελλιμενίσουν κρουαζιερόπλοια. Ακόμα σημαντικότερο, πολύ λίγα λιμάνια μπορούν να φιλοξενήσουν τα υπερμεγέθη πλοία των 4.000 επιβατών, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό καθότι από το 1996 οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν κυρίως σε πλοία αυτής της χωρητικότητας.
Τέθηκε ακόμα και το γεγονός ότι τη στιγμή που το λιμάνι του Πειραιά σχεδιάζει να προκηρύξει διαγωνισμό ύψους 136 εκατ. ευρώ με αντικείμενο την κατασκευή κρηπιδότοιχων και θέσεων αγκυροβολίας για τη φιλοξενία τριών κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς, η χώρα έχει πολλά να κάνει ακόμη για να αξιοποιήσει τα αδιαφιλονίκητα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα και να εδραιωθεί ως παγκόσμιος πόλος έλξης κρουαζιερόπλοιων.
«Τουρισμός = Ελλάδα και Ελλάδα = τουρισμός»
«Τουρισμός σημαίνει Ελλάδα και Ελλάδα σημαίνει τουρισμός» δήλωσε ο κύριος Μισέλ Νεστούρ, αντιπρόεδρος τομέα Ανάπτυξης Διεθνών Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation Plc, του μεγαλύτερου ομίλου εταιριών κρουαζιέρας παγκοσμίως.

«Η Ελλάδα δεν κατάφερε να αξιοποιήσει το φυσικό κάλλος της και την ιδανική γεωγραφική της θέση διότι υστερεί σε βασικές υποδομές όχι μόνο σε κάποια λιμάνια αλλά και σε οδικές μεταφορές και σε αεροπορικές συνδέσεις με βασικές αγορές, υποδομές που είναι απαραίτητες για να προσελκύσει τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια» επεσήμανε ο κ. Νεστούρ.
Με κατά μέσο όρο 1,7 καθημερινές πτήσεις ανάμεσα στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το JFK της Νέας Υόρκης, τη μοναδική υφιστάμενη αεροπορική σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών, δεν είναι να απορεί κανείς που οι παγκόσμιοι ηγέτες της βιομηχανίας κρουαζιέρας,, όπως η Royal Caribbean Cruises, θεωρούν ότι η περιορισμένη αεροπορική σύνδεση της Ελλάδας αποτελεί εμπόδιο στην πλεύση νέων υπερμεγεθών πλοίων στην περιοχή μας, όπως τονίστηκε.
«Με το 50% των πελατών μας να προέρχονται από την αγορά των ΗΠΑ, αυτό αποτελεί μεγάλη πρόκληση για εμάς» δήλωσε ο κ. Άνταμ Σαρπ, διευθυντής Λιμενικών και Επιβατικών Υπηρεσιών –ΕΜΕΑ της Royal Caribbean Cruises, ο οποίος ανέφερε επίσης και τη γραφειοκρατία και τις μεγάλες ουρές στις αφίξεις των αεροδρομίων ως πρόσθετους ανασχετικούς παράγοντες στην ανάδειξη της Ελλάδας ως κυρίαρχου προορισμού για τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια.
Με την αγορά των ΗΠΑ απομονωμένη σε μεγάλο βαθμό από το ελληνικό θαλάσσιο τουριστικό προϊόν, η χώρα εναποθέτει τις ελπίδες της στην αναδυόμενη κινεζική αγορά, η οποία, αυτή τη στιγμή, έχει δυνατότητα τεράστιας βελτίωσης καθώς η χώρα μόλις και μετά βίας προσελκύει 100.000 από τα 100 εκατομμύρια των Κινέζων που ταξιδεύουν κάθε χρόνο στο εξωτερικό, επισημάνθηκε στο συνέδριο.
Επιπλέον η έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων μεταξύ των δύο χωρών είναι ένα σημαντικό εμπόδιο που πρέπει να αρθεί με τη δρομολόγηση άμεσων πτήσεων μεταξύ των κύριων κινεζικών πόλεων και των ελληνικών νησιών και άλλων τουριστικών προορισμών, δήλωσε ο κ. Ζου Ξιαολί, πρεσβευτής της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, στην ομιλία που απηύθυνε στους συνέδρους στο πλαίσιο του σινοελληνικού σεμιναρίου συνεργασίας στον τουρισμό και προώθησης επενδύσεων για τους κλάδους της κρουαζιέρας και του γιότινγκ της επαρχίας Χαϊνάν.

«Οι ταξιδιωτικές συνήθειες των κινέζων τουριστών αλλάζουν. Από την περιήγηση των αξιοθέατων και τα ψώνια στρέφονται στην αναψυχή και στις διακοπές. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο θαλάσσιος τουρισμός θα κερδίσει την αγάπη των κινέζων τουριστών» σημείωσε, προσθέτοντας ότι το θέμα της έκδοσης βίζας είναι ακόμη ένα εμπόδιο που πρέπει να αρθεί.
«Τα αναρίθμητα ελληνικά νησιά, τα υπέροχα πλούσια σε ιστορία και πολιτισμό φυσικά τοπία, η μοναδική γεωγραφική της θέση, το ευχάριστο κλίμα, το νόστιμο φαγητό και οι καλόκαρδοι άνθρωποί της είναι βέβαιο ότι θα προσελκύουν όλο και περισσότερους κινέζους τουρίστες. Το Αιγαίο Πέλαγος, πιο συγκεκριμένα, αποτελεί έναν σαγηνευτικό και ρομαντικό προορισμό για τους Κινέζους» πρόσθεσε.
Εν τούτοις, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Νεστούρ, η προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού κινέζων τουριστών, προκειμένου να απολαύσουν τη μαγεία του Αιγαίου και του Ιονίου, προϋποθέτει σοβαρές επενδύσεις σε τουριστικές υποδομές και την αντιμετώπιση των λιμανιών ως στρατηγικών πόρων. Μόνο έτσι θα επιτευχθεί το ζητούμενο, δηλαδή η δημιουργία νέων βιώσιμων θέσεων απασχόλησης.
«Η Ελλάδα θα μπορούσε να αυξήσει τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που δέχεται, όπως έχει κάνει στο παρελθόν και η Βαρκελώνη και τώρα είναι η πρώτη δύναμη στον τουρισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη». Και συνέχισε τονίζοντας ότι «και η Σαβοναρόλα είναι άλλο ένα παράδειγμα που άγγιξε σε τουριστική κίνηση το ένα εκατομμύριο επιβάτες μόνο και μόνο επειδή οι αρμόδιοι επιδίωξαν μια μακροπρόθεσμη στρατηγική συνεργασία με μια εταιρεία κρουαζιερόπλοιων».