Η περίοδος της «σποράς» φαίνεται να καρποφορεί στην ελληνική startup σκηνή, καθώς αρκετές νέες επιχειρήσεις, οι οποίες ιδρύθηκαν μέσα στη «φωτιά» του μνημονίου και υπό συνθήκες πιστωτικής ασφυξίας, ανοίγουν τα φτερά τους και προοδεύουν εντός και εκτός Ελλάδας.

Τέτοιες είναι και οι περιπτώσεις της Hellas Direct, του Cookisto και του Parkaround. Η πρώτη, η οποία γιόρτασε πρόσφατα τα πρώτα της γενέθλια, υπερέβη τις προσδοκίες των ιδρυτών της και ετοιμάζεται να επεκταθεί πέραν της Αττικής και στην υπόλοιπη χώρα. Οι άλλες δύο επιχειρήσεις, με ιδρυτές παιδιά που γεννήθηκαν το 1987, αφού «έτρεξαν» μια πιλοτική περίοδο λειτουργίας στην Ελλάδα, μεταφέρονται στο Λονδίνο για να διεκδικήσουν μια θέση στις διεθνείς αγορές.
Η Hellas Direct ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2012 από δύο πρώην brokers του Λονδίνου, τους κκ. Αλέξη ΠανταζήκαιΑιμίλιο Μάρκου, οι οποίοι άφησαν τις δουλειές τους και έπειτα από τρία χρόνια αναζήτησης επενδυτών, κατάφεραν να «σηκώσουν» χρήματα και να ξεκινήσουν το πρώτο ασφαλιστικό startup της χώρας, που υπόσχεται χαμηλές τιμές χωρίς μεσάζοντες.Εναν χρόνο μετά την ίδρυσή της η εταιρεία, η οποία αναμένεται να κλείσει το 2013 με επιδόσεις πέραν των αρχικών προσδοκιών, ετοιμάζει την επέκτασή της σε 10 μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας, καθώς και τον εμπλουτισμό των υπηρεσιών της με νέες καινοτόμες δυνατότητες για τους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, επεξεργάζεται ευέλικτα πακέτα ασφάλισης οχημάτων βάσει των χιλιομέτρων που διανύει ο οδηγός ή βάσει του χρόνου ασφάλισης. Το πρώτο μπορεί να επιτευχθεί με τη χρήση συστημάτων τηλεματικής, που θα επιτρέπουν στην εταιρεία να γνωρίζει τα διανυθέντα χιλιόμετρα και να αντλήσει χρήσιμα στατιστικά δεδομένα –με τη συναίνεση του ασφαλιζόμενου. Το δεύτερο θα έρθει με τη χρήση εξαιρετικά ευέλικτων προγραμμάτων, που θα επιτρέπουν την ασφάλιση για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ακόμη και με την ημέρα. Επίσης, η εταιρεία σχεδιάζει να δώσει τη δυνατότητα ασφάλισης και για οχήματα είκοσι ετών, καθώς ξεκίνησε ασφαλίζοντας ΙΧ που κατασκευάστηκαν μετά το 2000.
Οπως αναφέρει ο κ. Πανταζής, ήταν εντυπωσιακό το πόσο γρήγορα ήρθαν οι ίδιοι οι καταναλωτές στην ιστοσελίδα της εταιρείας, αναζητώντας καλύτερες τιμές. «Ο Ελληνας το ψάχνει πια και είναι διατεθειμένος να δοκιμάσει καινούργια πράγματα» λέει. Το άλλο σοκ, συνεχίζει, ήταν το γεγονός ότι οι καταναλωτές σταμάτησαν να χρησιμοποιούν πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες και πλέον η πλειονότητα των συναλλαγών γίνεται τοις μετρητοίς, κάτι που υποχρέωσε την εταιρεία να προσαρμοστεί σε αυτή την τάση.
Σύμφωνα με τον κ. Πανταζή, οι έλληνες καταναλωτές συνηθίζουν σιγά – σιγά να συναλλάσσονται μέσω του Διαδικτύου και μαθαίνουν τη σημασία του χαμηλού κόστους συναλλαγής και της ταχύτητας παροχής της υπηρεσίας. Ωστόσο, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές δεν αφορούν πρωτίστως τη νεολαία, όπως θα πίστευε κανείς, αλλά μεγαλύτερες ηλικίες. Ο μέσος όρος ηλικίας των πελατών της Hellas Direct είναι 43 ετών, ενώ «ο μεγαλύτερος σε ηλικία που προσπάθησε να αγοράσει υπηρεσίες από εμάς μέσω του Διαδικτύου ήταν 82 ετών» λέει. «Ο Ελληνας ανταποκρίθηκε πολύ θερμά στην καλή εξυπηρέτηση» σημειώνει ο έτερος συνιδρυτής, κ. Μάρκου, εξηγώντας ότι ο καταναλωτής στη χώρα μας έχει υποφέρει στο παρελθόν σε αυτόν τον τομέα. Μάλιστα, επισημαίνει ότι αποτελεί τεράστια υπόθεση για μια εταιρεία το πώς θα δουλέψει με τους πελάτες της. Και αν οι δύο πρώην brokers ετοιμάζονται για μεγαλύτερη διείσδυση στην ελληνική αγορά, δύο τολμηροί νέοι επιχειρηματίες πραγματοποιούν εδώ και λίγες εβδομάδες την εκκίνησή τους στο Λονδίνο.
Ο 26χρονος κ. Μιχάλης Γκοντάς είναι συνιδρυτής του Cookisto (μαζί με τον κ. Πέτρο Πιτσιλή), δηλαδή μιας ιντερνετικής κοινότητας στην οποία κάθε μέλος μπορεί να πωλήσει σπιτικό φαγητό στους χρήστες της υπηρεσίας. Πρόκειται για μια ιδέα που εντάσσεται στο πλαίσιο της «συνεργατικής κατανάλωσης», μια ιδέα ευρύτερης τάσης που γνωρίζει έκρηξη στις περισσότερες ανεπτυγμένες οικονομίες. Με σκληρή δουλειά και ελάχιστο μπάτζετ για μάρκετινγκ, το Cookisto κατάφερε μέσα σε έναν χρόνο να συγκεντρώσει 15.000 χρήστες στην Αθήνα, όπου η ψηφιακή εφαρμογή είχε την «πολυτέλεια» να δοκιμάσει τάσεις, πλεονεκτήματα και αδυναμίες.
Η ομάδα του Cookisto «σήκωσε» έναν γύρο χρηματοδότησης από έλληνα επενδυτή προκειμένου να ξεκινήσει τη «σπορά» στο Λονδίνο. Μέσα σε τρεις εβδομάδες η εφαρμογή καταγράφει 4.000 χρήστες στη βρετανική πρωτεύουσα και ήδη άρχισαν οι πρώτες συναλλαγές των μελών του Δικτύου, από τις οποίες το Cookisto λαμβάνει προμήθεια. «Θα είμαστε σίγουρα πιο επιθετικοί» λέει στο «Βήμα» ο κ. Γκοντάς, καθώς σε δύο εβδομάδες θα ξεκινήσει το επίσημο λανσάρισμα της υπηρεσίας στο βρετανικό κοινό και συμπληρώνει ότι ήδη έχει βρει σημαντική υποστήριξη από το τοπικό οικοσύστημα των startupς.
Οπως λέει, στη βρετανική πρωτεύουσα τα πράγματα κινούνται πολύ γρήγορα και μπορεί κανείς να διακρίνει τις τάσεις του ανταγωνισμού. Γιατί όμως Λονδίνο; «Είναι μια πολύ μεγάλη αγορά και δεν χρειαζόμαστε ντόπιους εκπροσώπους. Η πόλη είναι κοσμοπολίτικη και έχει υψηλή πυκνότητα κατοίκων. Παράλληλα, αναπτύσσεται η κουλτούρα του φαγητού σε συμβατικό και σε εναλλακτικό επίπεδο, ενώ υπάρχει πολύς κόσμος που μαγειρεύει στο σπίτι του και είναι πρόθυμος να έχει εισόδημα από αυτή τη δραστηριότητα. Εμείς ερχόμαστε να ενώσουμε όλον αυτόν τον κόσμο» λέει ο κ. Γκοντάς.
Και πώς φαντάζεται το μέλλον του Cookisto; «Θέλουμε να αποδείξουμε ότι θα λειτουργήσει το μοντέλο μας στο Λονδίνο και ότι θα μεγαλώσουμε. Και όταν γίνει αυτό, θα πάμε πιο μαζικά σε άλλες μεγάλες πόλεις του κόσμου. Και, φυσικά, στην Ελλάδα δεν θα σταματήσουμε να υπάρχουμε» σημειώνει.
«Το startup μου δεν θα βοηθήσει να μειωθεί η ανεργία ούτε να αυξηθεί το ΑΕΠ» παραδέχεται. «Ομως αυτό που κάνουν τα startupς είναι ότι δείχνουν ότι υπάρχει ένας άλλος δρόμος και βοηθούν στην αλλαγή της κουλτούρας των νέων. Αυτό που γίνεται έχει επίπτωση σε χιλιάδες νέους, διότι όταν βλέπεις ένα success story τόσο κοντά σου, αντλείς δύναμη» συνεχίζει.

Παρκάρισμα με app made in Greece

  • Στο Λονδίνο βρίσκεται εδώ και λίγες ημέρες και ο 26χρονος κ. Γιάννης Κατσιώτης, συνιδρυτής της ψηφιακής εφαρμογής Parkaround, που υπόσχεται τον εκσυγχρονισμό της αγοράς του πάρκινγκ μέσα από δυναμική τιμολόγηση, η οποία θα λαμβάνει υπόψη την προσφορά και τη ζήτηση. Συνιδρυτής είναι ο κ. Κώστας Αρκάδας, ενώ τον προγραμματισμό για iOS έχει αναλάβει ο κ. Οθωνας Αντωνίου.
  • Οπως αναφέρει ο κ. Κατσιώτης, η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει έναν γύρο χρηματοδότησης για την ανάπτυξή της στη βρετανική αγορά μετά την πολύτιμη εμπειρία, την οποία άντλησε η ομάδα από την παραμονή του στο startup accelerator «Rockstart» του Αμστερνταμ.
  • Οπως σημειώνει, το Λονδίνο έχει 12 εκατ. πληθυσμό, 40.000 θέσεις πάρκινγκ, και άρα σημαντικό πεδίο δραστηριοποίησης. Και αυτό διότι το πάρκινγκ στο Λονδίνο, ακόμη και στον δρόμο, είναι επί πληρωμή, ο κόσμος το αποδέχεται και όπου και αν πάει θα πληρώσει. Παράλληλα, είναι η πιο ακριβή πόλη για να παρκάρει κανείς στην Ευρώπη, ενώ οι Λονδρέζοι ανταποκρίνονται άμεσα στις τεχνολογικές εξελίξεις. «Αρα υπάρχει αγορά για να αναπτυχθούμε και είναι ένα στοίχημα που βάζουμε: Λονδίνο ή τίποτε» λέει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ