Περί τα 2,7 δισ. ευρώ έχασε στη διάρκεια του 2012 το λιανεμπόριο των τροφίμων στην Ελλάδα. Αν και η τάση αυτή δεν είναι μόνο ελληνική έχει πανευρωπαϊκά χαρακτηριστικά, ωστόσο μόνο η Ελλάδα κατέγραψε τόσο μεγάλη μείωση.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιντούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) συνολικά το λιανεμπόριο τροφίμων εκτιμάται ότι το 2012 πραγματοποίησε πωλήσεις 19,5 δισ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, έναντι 22,4 δισ. ευρώ το 2011. Η μείωση αυτή της τάξης του 12,4% είναι η μεγαλύτερη που έχει παρατηρηθεί στην Ελλάδα και αντιστοιχεί στα 2,7 δισ. ευρώ.
Παράλληλα η μείωση που παρουσίασαν συνολικά στην Ευρώπη οι πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων είναι πολύ μικρότερες σε σχέση με την Ελλάδα, αφού σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 παρουσιάζει μείωση 0,92% από το 2011 στο 2012 και η Ευρωζώνη κατά 1,26%.
Αναλυτικότερα μείωση παρουσιάζουν οι πωλήσεις και στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σύμφωνα με επεξεργασία στοιχείων επεξεργασία 65 ισολογισμών και οικονομικών αναφορών από το ΙΕΛΚΑ και στοιχεία της Nielsen. Τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων παρουσίασαν μείωση πωλήσεων κατά 5% από 10,6 δισ. ευρώ σε 10,1 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αυτή η μικρότερη συγκριτικά μείωση σε σχέση με το σύνολο της αγοράς εξηγείται από την ανάπτυξη του δικτύου των αλυσίδων (μέσω εξαγορών ή οργανικής ανάπτυξης), μέσω οικονομιών κλίμακας λόγω της οργάνωσης του και στρατηγικών ανταπόκρισης στην κρίση (π.χ. περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνεχείς προσφορές κλπ), σύμφωνα με την έρευνα.

Ωστόσο ενδιαφέρον στοιχείο των αποτελεσμάτων αυτών είναι ότι οι πωλήσεις των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων εκπροσωπούν μόνο το 55% της συνολικής αγοράς, ενώ το αντίστοιχο μέσο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 75%. Τούτο κατά το ΙΕΛΚΑ «σχετίζεται με το αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ που ισχύει (παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις), την γεωγραφία της χώρας και τους περιορισμούς στην πώληση συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων».

Η μεγάλη μείωση των πωλήσεων πέρυσι και η συρρίκνωση της αγοράς οφείλεται στην μείωση των τιμών (προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, προσφορές, εφάπαξ μειώσεις τιμών) καθώς και στην μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
Μάλιστα οι τιμές το 2012 διαμορφώθηκαν στις μεγάλες αλυσίδες σουπερ μάρκετ κατά 1,4% χαμηλότερα σε σχέση με το 2011 σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων του παρατηρητηρίου τιμών της γενικής γραμματείας Καταναλωτή, του υπουργείου Ανάπτυξης από το ΙΕΛΚΑ. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με την ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ (σε πανελλήνιο δείγμα 2.500 καταναλωτών):
·Το 80% έχει μειώσει τις αγορές του συνολικά λόγω της κρίσης
·Το 71% αγοράζει μόνο τα απαραίτητα
·Το 70% αγοράζει γενικά φθηνότερα προϊόντα
·Το 67% αγοράζει οικονομικές συσκευασίες
·Το 82% επιλέγει περισσότερες προσφορές