Η επένδυση στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) μπορεί να φέρει θεαματικά αποτελέσματα στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανάπτυξη, βελτιώνοντας μάλιστα και την καθημερινότητα στις πόλεις, λέει στο «Βήμα» η Strategic Marketing Manager της Ericsson και υπεύθυνη του προγράμματος «City Life» του πολυεθνικού ομίλου Μόνικα Μπιλέν. Οπως αναφέρει, η διασύνδεση των ατόμων και των μηχανών οδηγεί σε νέα μοντέλα που αλλάζουν τη ζωή μας, όπως η υποκατάσταση της ιδιοκτησίας με τη συνδρομή για χρήση «α λα καρτ», ενώ το άνοιγμα των ψηφιακών δεδομένων φέρνει επαναστατικές κινητές εφαρμογές που βελτιώνουν τη ζωή των ανθρώπων.

Η καθημερινότητα αλλάζει…


Η κυρία Μπιλέν, η οποία συντονίζει στη Σουηδία τις μελέτες της Ericsson σε σχέση με το πώς η τεχνολογία διασυνδέει τους ανθρώπους και επηρεάζει την αστική ζωή, λέει ότι στις πόλεις τού αύριο η «διαδικτυωμένη κοινωνία» και οι επικοινωνίες μηχανής προς μηχανή θα αποτελούν τα συστατικά στοιχεία ενός «πολύ ενδιαφέροντος μέλλοντος που ξημερώνει και φέρνει θεμελιώδεις αλλαγές». «Το όραμά μας στην Ericsson είναι η «διαδικτυωμένη κοινωνία», στην οποία το οτιδήποτε που μπορεί να ωφελήσει την κοινωνία, αν διασυνδεθεί, θα διασυνδεθεί» εξηγεί. Οπως αναφέρει, αυτό είναι σημαντικό, διότι ως το 2020 θα υπάρχουν ως και 50 δισ. συνδεδεμένες συσκευές σε όλον τον πλανήτη.
Βελτίωση της καθημερινότητας, όπως σημειώνει η κυρία Μπιλέν, υπόσχονται η χρήση ανοιχτών δεδομένων και οι εφαρμογές συλλογικής νοημοσύνης. «Με τα smartphones μπορούν να γίνουν πολλά ωραία πράγματα και να έρθουν οι πολίτες πιο κοντά στην ίδια την πόλη» τονίζει και συμπληρώνει: «Το μέλλον θα έχει πολλές προκλήσεις για τα κινητά δίκτυα, τα οποία φτιάχτηκαν για υπηρεσίες φωνής, σήμερα όμως «σηκώνουν» επτά ή οκτώ φορές μεγαλύτερη κίνηση λόγω της χρήσης δεδομένων».
Ετσι παρατηρεί ότι η αναβάθμιση των υποδομών των εταιρειών της κινητής έρχεται αναπόφευκτα, αφού «τα επόμενα πέντε χρόνια θα έχουμε 12 φορές περισσότερα δεδομένα». Οπως αναφέρει, συνδυαστικά στοιχεία δείχνουν ότι για κάθε 1.000 νέες ευρυζωνικές συνδέσεις δημιουργούνται 80 θέσεις εργασίας, κάθε αύξηση κατά 10% της διείσδυσης της ευρυζωνικότητας προκαλεί μεγέθυνση του ΑΕΠ κατά 1%, ενώ ο διπλασιασμός των ευρυζωνικών ταχυτήτων «χαρίζει» ένα 0,3% ακόμη στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν. «Η επένδυση στις ΤΠΕ και στην ευρυζωνικότητα έχει μια πλήρως αναπτυξιακή δυναμική» παρατηρεί.
Διασύνδεση λεωφορείων


Σύμφωνα με την κυρία Μπιλέν, μέσα από τη διασύνδεση πληροφοριών και πραγμάτων μπορούν να δοθούν σημαντικές λύσεις. Οπως λέει, ένα τέτοιο παράδειγμα έρχεται από το Πάντσεβο της Σερβίας, όπου πετροχημική βιομηχανία είχε βομβαρδιστεί από το ΝΑΤΟ το 1999 κάνοντας τους κατοίκους της πόλης να φοβούνται έκτοτε για την ποιότητα του αέρα αφού προκλήθηκε οξεία ρύπανση του περιβάλλοντος. Οπως επισημαίνει, σε συνεργασία με την Ericsson, ο τοπικός δήμος διασύνδεσε όλα τα λεωφορεία και πέτυχε καλύτερη διαχείριση του στόλου, ενώ έδωσε τη δυνατότητα στους πολίτες να βλέπουν από το κινητό τους πότε θα έρθει το λεωφορείο αλλά και να λαμβάνουν μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα μέσω των αισθητήρων που έχουν εγκατασταθεί στα μέσα μεταφοράς. «Ετσι οι άνθρωποι αποκτούν την αίσθηση ότι ο δήμος νοιάζεται γι’ αυτούς περισσότερο» συμπληρώνει.
Κάτι παρόμοιο έγινε στο Σάο Πάολο για να αντιμετωπιστεί ένα παράδοξο πρόβλημα. Οπως τονίζει, όταν υπήρχε κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι οδηγοί των λεωφορείων άλλαζαν τα δρομολόγια από μόνοι τους και ο κόσμος ξέμενε στις στάσεις. Η χρήση των ΤΠΕ όμως επανέφερε τα δρομολόγια, πέτυχε καλύτερη διατήρηση του στόλου και έκανε την αγορά των εισιτηρίων άυλη εξαφανίζοντας το ρευστό από τα λεωφορεία και τους «πορτοφολάκηδες», οι οποίοι βρέθηκαν άνευ αντικειμένου.
Επικοινωνία με τα… φανάρια


Αντίστοιχα, η «διαδικτυωμένη κοινωνία» μπορεί να δώσει λύσεις στις καθημερινές μετακινήσεις με το αυτοκίνητο αλληλοσυνδέοντας τις συσκευές των οδηγών. Ετσι μέσω εφαρμογών συλλογικής νοημοσύνης –οι οποίες αντλούν δεδομένα από όσους είναι συνδεδεμένοι με αυτές –και κοινωνικής δικτύωσης ο ένας οδηγός προειδοποιεί τον άλλον για κινδύνους, απειλές ή εμπόδια, «κάτι που είναι ταχύτερο από τον ανθρώπινο εγκέφαλο», όπως παρατηρεί η κυρία Μπιλέν, αναφερόμενη σε ένα πρόσφατο πρότζεκτ της Ericsson με το Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ και την πόλη του Σαν Χοσέ στην Καλιφόρνια. «Οι υποδομές των μεταφορών και τα φανάρια θα επικοινωνούν με τα αυτοκίνητα. Αυτά είναι μόλις λίγα από τα πράγματα που θα δούμε στο άμεσο μέλλον» σημειώνει.
Παράλληλα υπογραμμίζει την αξία της χρήσης των ανοικτών δημόσιων δεδομένων. Στο Παρίσι, όπως λέει, ήδη υπάρχει εφαρμογή που επεξεργάζεται τα δεδομένα από την κίνηση του επιβατικού κοινού και μπορεί από την προηγουμένη να εκτιμά τον αριθμό των μετακινήσεων της επόμενης ημέρας. «Ετσι τα μέσα μεταφοράς βάζουν ή βγάζουν βαγόνια ανάλογα με τη ζήτηση, ενώ κάθε επιβάτης γνωρίζει καλύτερα ποια δρομολόγια θα είναι λιγότερο γεμάτα και κανονίζει την πορεία του» σημειώνει. «Η ωριμότητα των πόλεων στις ΤΠΕ μπορεί να οδηγήσει στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανάπτυξη και μάλιστα συνδέεται γραμμικά με αυτόν τον τριπλό στόχο. Ηδη πόλεις όπως η Νέα Υόρκη και η Σιγκαπούρη απολαμβάνουν τέτοια οφέλη» εξηγεί και καταλήγει: «Το μέλλον θα έχει πολύ ενδιαφέρον…».

Από την ιδιοκτησία στα μοντέλα «α λα καρτ»
Το μέλλον έχει φθάσει στο Παρίσι, το παράδειγμα του οποίου επικαλείται η κυρία Μπιλέν. «Εχουν το autolib’, αυτό το σύστημα με τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενας φίλος μου που ζει εκεί παράτησε το αυτοκίνητό του γιατί με το autolib’ ανοίγει το smartphone, βρίσκει το πλησιέστερο αυτοκίνητο και πάντα έχει πάρκινγκ. Δεν χρειάζεται να κάνει κύκλους για να παρκάρει, απλώς το αφήνει εκεί να φορτίζει και δεν ασχολείται ξανά» διηγείται. «Αυτές οι τεχνολογίες θα μας αλλάξουν τις συνήθειες αλλά και την αίσθηση της ιδιοκτησίας. Θα πάμε σε μοντέλα «α λα καρτ» και η σχέση μας με τα οχήματα θα γίνει διαφορετική αφού θα αφήσουμε την ιδιοκτησία για τη συνδρομή» συνεχίζει.
Η κυρία Μπιλέν μιλάει για το παράδειγμα του μέχρι πρότινος εγκαταλελειμμένου βασιλικού λιμανιού της Στοκχόλμης, το οποίο σήμερα τελεί υπό πλήρη ανάπλαση με στόχο να αποτελέσει μια έξυπνη «πράσινη» πόλη μέσω των ΤΠΕ. «Το 2030 θα είναι μια πόλη κλιματικά θετική και δεν θα κάνει χρήση ορυκτών καυσίμων. Ηδη σε αυτή την παλιά βιομηχανική περιοχή μετακόμισαν οι πρώτοι κάτοικοι. Και μάλιστα επικεφαλής του πρότζεκτ είναι ο δήμος σε συνεργασία με το Βασιλικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας και μια κοινοπραξία εταιρειών μέσα από την πλατφόρμα του Φόρουμ Καινοτομίας» υπογραμμίζει η κυρία Μπιλέν. «Αυτή η σύμπραξη δεν είναι απλώς ένας διαγωνισμός και ένα συμβόλαιο αλλά ένα ενεργό φόρουμ που δημιουργεί ένα στρατηγικό σχέδιο αναπτύσσοντας υπηρεσίες και προϊόντα. Πρόκειται για συνταγή που θεωρητικά μπορεί να δοκιμαστεί και στην Αθήνα» τονίζει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ