Σε επίπεδα ρεκόρ των 36,7 δις ευρώ έφθασε η συνολική συμβολή της ευρωπαϊκής βιομηχανίας κρουαζιέρας το 2011, από 35,2 δις ευρώ το 2010, παρουσιάζοντας αύξηση 54% από το 2006. Με βάση τα τελευταία στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (European Cruise Council – ECC) που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της έκτης Ετήσιας Διάσκεψής του στις 26 Ιουνίου στις Βρυξέλλες, την περσινή χρονιά πάνω από έξι εκατ. Ευρωπαίοι έκλεισαν κρουαζιέρες, σημειώνοντας άνοδο 9% σε ετήσια βάση, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 30% του συνόλου των επιβατών παγκοσμίως, σε σχέση με 22% που κατείχαν μια δεκαετία νωρίτερα.
Η Ευρώπη αποτελεί κύριο προορισμό για τους επιβάτες και τα κρουαζιερόπλοια από όλο τον κόσμο, προσελκύοντας σημαντικές τουριστικές επενδύσεις και δαπάνες. Σχεδόν 5,6 εκατ. επιβιβάστηκαν από ένα ευρωπαϊκό λιμάνι, κατά 7,1% περισσότεροι από το 2010, ενώ περίπου 4,8 εκατ. (ποσοστό 85%) ήταν Ευρωπαίοι.

Η μεγαλύτερη πλειοψηφία επισκέφθηκε λιμάνια της Μεσογείου, της Βαλτικής και άλλων ευρωπαϊκών περιοχών, με τις επισκέψεις των επιβατών να ανέρχονται στα 27,8 εκατ. το 2011, αυξημένες κατά 9,7% σε σχέση με το 2010. Οι εταιρίες κρουαζιέρας επισκέφθηκαν συνολικά 250 ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ υπολογίζεται ότι 14,3 εκατ. μέλη πληρωμάτων επέβαιναν στα κρουαζιερόπλοια.

Την ίδια περίοδο οι άμεσες δαπάνες των εταιριών κρουαζιέρας, από επιβάτες και πλήρωμα, ανήλθαν στα 15 δις ευρώ, ενισχυμένες κατά 3,3% σε σχέση με το 2010, χρονιά που επίσης είχε καταγράψει άνοδο 3% σε ετήσια βάση. Επιβάτες και πλήρωμα ξόδεψαν περίπου 3,44 δις ευρώ κατά τη διάρκεια των επισκέψεων στα λιμάνια, που σχετίζονται με τη διαμονή, αλλά και τις αγορές κοσμημάτων, οι οποίες σημείωσαν άνοδο 10,7% σε σχέση με το 2010.
Η Ιταλία βρίσκεται στην κορυφή τόσο σε ό,τι αφορά την κατασκευή κρουαζιεροπλοίων, αλλά και ως η μεγαλύτερη αγορά για την επιβίβαση αλλά και τον προορισμό, συγκεντρώνοντας 4,45 δις ευρώ σε άμεσες δαπάνες της κρουαζιέρας, που μειώθηκαν κατά 2% σε σχέση με το 2010. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η μεγαλύτερη χώρα προέλευσης επιβατών με πάνω από 1,6 εκατ. κατοίκους να έχουν κλείσει κρουαζιέρες την περσινή χρονιά. Επίσης είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά σε άμεσες δαπάνες, που έφθασαν τα 2,8 δις ευρώ, κατά 10,1% αυξημένες σε σχέση με το 2010. Η Γερμανία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα προέλευσης επιβατών στην Ευρώπη, με τη συνολική δαπάνη της βιομηχανίας να ενισχύθηκε κατά 9,5% σε σχέση με το 2010, φθάνοντας τα 2,5 δις ευρώ.

Στα ελληνικά λιμάνια οι transit επιβάτες αυξήθηκαν σχεδόν κατά 7% φθάνοντας στα 4,8 εκατ. πέρυσι, ύστερα από μια απότομη κάμψη το 2010, με τον Πειραιά, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και τη Ρόδο να είναι οι βασικοί προορισμοί.
Σε ό,τι αφορά το homeporting τα ιταλικά λιμάνια κυριαρχούν με 1,9 εκατ. επιβιβάσεις την περσινή χρονιά, ενώ ακολουθεί η Ισπανία στη δεύτερη θέση με 1,4 εκατ. επιβάτες. Τα στοιχεία του ECC για το 2011 δείχνουν «τη φθίνουσα πορεία του ελληνικού homeporting», τόνισε ο αντιπρόεδρος κρουαζιέρας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, ο οποίος συμμετείχε στην Ετήσια Διάσκεψη. «Υστερα από το ιστορικό υψηλό των 503.000 επιβατών του 2009, που αντιστοιχούσε στο 10,1% του συνολικού ευρωπαϊκού home porting, το 2010 πέσαμε στους 336.000 επιβάτες (6,4%) και το 2011 313.000 (5,6%)… μόλις πίσω από την Γερμανία! Το σκορ αυτό είναι απαράδεκτο για μια χώρα που είναι από τις στρατηγικότερες της περιοχής και τρίτη σε επισκεψιμότητα κρουαζιέρας στην Ευρώπη (4,8 εκατ. επισκέψεις)», σχολιάζει ο κ. Στυλιανόπουλος.

Παράλληλα επισημαίνει ότι «όσο δεν γίνονται ουσιαστικές προσπάθειες προσέλκυσης του home porting, ακόμη και με κίνητρα, τα οφέλη της οικονομίας μας θα παραμένουν εγκλωβισμένα στο μόλις 3,5% με 4% από τα έσοδα κρουαζιέρας της Ευρώπης. Η παραπάνω εικόνα του home porting αντανακλά κυρίως στον Πειραιά, ενώ ακόμη δεν έχουν καταγραφεί οι επιπτώσεις από τις υπερβολικές αυξήσεις του ΟΛΠ σε περίοδο μειωμένης ζήτησης για την Αθήνα. Ελπίζουμε η πτώση αυτή να συγκρατηθεί τώρα που μπαίνουν στο παιχνίδι τα πολύ ανταγωνιστικά περιφερειακά μας home ports, όπως το Ηράκλειο και η Ρόδος».

«Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση η βιομηχανία κρουαζιέρας συνεχίζει να καταγράφει μια πορεία σταθερής ανάπτυξης», δήλωσε ο πρόεδρος της AIDA Cruises και μέλος του ECC κ. Μάικλ Ταμ. Προσθέτει επίσης ότι «η βιομηχανία προσέφερε πάνω από 315.000 θέσεις εργασίας σε όλη την Ευρώπη, σε αντίθεση με πέρυσι που ήταν λιγότερες, στις 308.000».

Ο κατασκευαστικός κλάδος, του οποίου ηγούνται τα ναυπηγεία, είναι υπεύθυνος για το 46% των δαπανών που γίνονται στη βιομηχανία κρουαζιέρας, το 23% της δημιουργίας θέσεων εργασίας και το 32% των άμεσων εργοδοτικών αποζημιώσεων. Σύμφωνα με έκθεση του ECC, την πενταετία 2012 – 2016 τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία πρόκειται να παραδώσουν περίπου 24 νέα κρουαζιερόπλοια σε διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας με συνδυαστική χωρητικότητα 67.000 επιβατών και συνολική αξία πάνω από 12 δις ευρώ.

Στην ασφάλεια εστίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ECC κ. Μανφρέντι Λεφέμπρ ντ’ Οβίντιο τονίζοντας ότι «Μετά τα τραγικά γεγονότα του Ιανουαρίου στο Τζίγλιο της Ιταλίας, η παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας κινήθηκε ταχύτατα προς την αναθεώρηση και βελτίωση των μέτρων ασφαλείας, για να διαβεβαιώσει τους επιβάτες ότι η κρουαζιέρα παραμένει ένας ασφαλής και απολαυστικός τρόπος διακοπών». Ωστόσο προειδοποίησε ότι η βιομηχανία θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια σειρά από σοβαρά εμπόδια τα επόμενα χρόνια, επισημαίνοντας ότι «οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε σήμερα δεν είναι αποκλειστικά οικονομικές, αλλά περιλαμβάνουν και ζητήματα όπως η πολιτική αβεβαιότητα και η αύξηση της τιμής των καυσίμων».