Νέοι κανόνες μισθολογικής εξέλιξης των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και αυστηρότερες προϋποθέσεις στη δυνατότητα καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας αλλά και αύξηση της ωριαίας αποζημίωσης κατά 22% περίπου, θα ισχύσουν από 1ης Ιανουαρίου 2004. Πρόκειται για αλλαγές οι οποίες περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, το οποίο αναμένεται ότι θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ακόμη ότι η καταβολή των αναδρομικών του οικογενειακού επιδόματος καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Οικονομίας. Οι αλλαγές αυτές, σε συνδυασμό με τις μισθολογικές αυξήσεις ύψους 3% ως 9,8% που έχουν ανακοινωθεί από τον υπουργό Οικονομίας κ. N. Χριστοδουλάκη, αποσκοπούν στην περαιτέρω εξομάλυνση των μισθολογικών διαφορών. Αποτελούν ένα βήμα, αν και πολύ μικρό, προς την προσαρμογή της δημόσιας διοίκησης στα ευρωπαϊκά δεδομένα ύστερα από επτά χρόνια εφαρμογής του υφισταμένου νόμου (ν. 2470/1997), ο οποίος έχει δημιουργήσει μια πολύπλοκη μισθολογική κατάσταση στους υπαλλήλους του Δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Παράλληλα ορισμένες διατάξεις, όπως είναι ο καθορισμός ορίου για αποζημιώσεις συλλογικών οργάνων και η κατάργηση αποσπασματικών παροχών σε δημοσίους υπαλλήλους μέσω των ειδικών λογαριασμών, συμβάλλουν στον αποτελεσματικότερο έλεγχο των δαπανών του προϋπολογισμού.


Πέρα από τις μισθολογικές αυξήσεις και τις αυξήσεις σε επιδόματα (που έχουν δημοσιευθεί ήδη στο «Βήμα») το νέο μισθολόγιο προβλέπει:


1. Μισθολογικά κλιμάκια: Την καθιέρωση 18 μισθολογικών κλιμακίων για κάθε κατηγορία υπαλλήλων (ΠΕ, TE, ΔΕ, YE) στην οποία εντάσσονται οι υπάλληλοι σύμφωνα με τα τυπικά προσόντα που κατέχουν κατά τον διορισμό τους. Επιπλέον απλοποιείται ο υπολογισμός των αποδοχών με τη σύνδεση με σταθερούς συντελεστές του βασικού μισθού των μισθολογικών κλιμακίων όλων των υπολοίπων κατηγοριών με τον βασικό μισθό των κλιμακίων της YE κατηγορίας.


Ειδικότερα διατηρείται η αποσύνδεση του μισθού από τον βαθμό, με εξέλιξη των υπαλλήλων σε μισθολογικά κλιμάκια ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας τους. Για κάθε κατηγορία υπαλλήλων (ΠΕ, TE, ΔΕ, YE) καθιερώνεται ανεξάρτητη μισθολογική κλίμακα βασικών μισθών. Κάθε υπάλληλος που εμπίπτει στις ρυθμίσεις του προτεινομένου σχεδίου νόμου θα εξελίσσεται στα μισθολογικά κλιμάκια της κατηγορίας όπου ανήκει, με εισαγωγικό το 18ο και καταληκτικό το 1ο.


Προβλέπεται διαφοροποίηση της μισθολογικής εξέλιξης των υπαλλήλων εκείνων που διορίστηκαν με αυξημένα τυπικά προσόντα έναντι των συναδέλφων τους της ίδιας κατηγορίας, καθώς και όσων στερούνται των τυπικών προσόντων της κατηγορίας όπου ανήκουν.


H κατηγορία των μισθολογικών κλιμακίων στην οποία εντάσσεται ο υπάλληλος εξαρτάται από την κατηγορία όπου ανήκει η θέση στην οποία διορίζεται. Για την εξέλιξη των υπαλλήλων από κλιμάκιο σε κλιμάκιο της κάθε κατηγορίας απαιτείται υπηρεσία ενός έτους για την απονομή πρώτου κλιμακίου μετά το εισαγωγικό και δύο έτη υπηρεσίας για κάθε επόμενο και ως την απονομή του καταληκτικού κλιμακίου.


Επιπλέον προβλέπεται ο τρόπος εξέλιξης των υπαλλήλων από κατώτερο σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο, προσδιορίζονται οι περιπτώσεις στέρησης απονομής κλιμακίου και αναλύονται η διαδικασία και ο χρόνος επανάκρισης και απονομής του στερηθέντος μισθολογικού κλιμακίου.


Ορίζεται η έννοια των αποδοχών κάθε μισθολογικού κλιμακίου όλων των κατηγοριών. Καθορίζεται το ύψος του βασικού μισθού του 18ου μισθολογικού κλιμακίου της YE κατηγορίας, που αποτελεί τη βάση υπολογισμού των βασικών μισθών των υπολοίπων κλιμακίων της ίδιας κατηγορίας με βάση σταθερό συντελεστή (YE 1,00, ΔΕ 1,17, TE 1,31 και ΠΕ 1,37). Οι βασικοί μισθοί των MK των υπολοίπων κατηγοριών προκύπτουν από τον πολλαπλασιασμό του βασικού μισθού του αντίστοιχου MK της YE κατηγορίας με σταθερούς συντελεστές, ιδιαίτερους για κάθε επί μέρους κατηγορία.


2. Καθήκοντα αυξημένης ευθύνης: Με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, για την έκδοση της οποίας απαιτείται κοινή πρόταση των υπουργών Οικονομίας, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και του κατά περίπτωση αρμοδίου υπουργού, ορίζονται η αναγκαιότητα, η διάρκεια της σχετικής απασχόλησης και το ύψος της αμοιβής σε υπαλλήλους στους οποίους ανατίθενται καθήκοντα αυξημένης ευθύνης λόγω της φύσης της εργασίας τους ή λόγω ειδικής εργασίας πέρα από τα συνήθη καθήκοντά τους. H αμοιβή αυτή δεν περιλαμβάνεται στην έννοια των αποδοχών και καταβάλλεται για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των τριών μηνών.


3. Αποδοχές γενικών γραμματέων: Στις σχετικές διατάξεις επιδιώκονται η ομαδοποίηση και ο καθορισμός – απευθείας από νόμο – των μηνιαίων αποδοχών των γενικών γραμματέων υπουργείων και περιφερειών. Επιπλέον ορίζονται οι μηνιαίες αποδοχές ειδικών γραμματέων υπουργείων, γενικών διευθυντών κεντρικών υπηρεσιών υπουργείων και περιφερειών, δικαστηρίων, ασφαλιστικών οργανισμών και του ΟΑΕΔ, γενικών διευθυντών μη κεντρικών υπηρεσιών υπουργείων, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ, υπαλλήλων α’ και β’ ειδικών θέσεων οικονομικών επιθεωρητών του άρθρου 2 του N. 2343/95 (ΦΕΚ 211 A), επιθεωρητών δημοσίων έργων σε συνάρτηση με τις αποδοχές των γενικών γραμματέων των υπουργείων και περιφερειών.


Επιπλέον ορίζεται ανώτατο όριο στις αποδοχές των μη αιρετών προέδρων και λοιπών στελεχών των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ που καθορίζονται με κοινή απόφαση του υπουργού Οικονομίας και του καθ’ ύλην αρμοδίου υπουργού έτσι ώστε να μην ξεπερνούν το σύνολο των αποδοχών του ειδικού γραμματέα υπουργείου.


4. Μετακλητοί υπάλληλοι: Στις σχετικές διατάξεις καθορίζονται ευθέως οι αποδοχές των μετακλητών υπαλλήλων, ενώ άλλα θέματα της υπηρεσιακής και βαθμολογικής τους κατάστασης παρέχεται εξουσιοδότηση να ρυθμίζονται με υπουργική απόφαση. Συγκεκριμένα ορίζονται τα μισθολογικά κλιμάκια κατάταξης και εξέλιξης σε αυτά, καθώς και κάθε είδους επιδόματα ή προσαυξήσεις μετακλητών υπαλλήλων, ειδικών συμβούλων και συνεργατών των πολιτικών γραφείων των μελών της κυβέρνησης και υφυπουργών. Για τα λοιπά θέματα υπηρεσιακής και βαθμολογικής τους κατάστασης πλην των αποδοχών εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 1, αρ. 23, του N. 3156/03 (ΦΕΚ 157A).


Επιπλέον ρυθμίζονται θέματα αποδοχών των αποσπασμένων υπαλλήλων σε θέσεις μετακλητών υπαλλήλων ή ειδικών συμβούλων ή συνεργατών των πολιτικών γραφείων των μελών της κυβέρνησης ή υφυπουργών.


Για μετακινήσεις εκτός έδρας καταβάλλονται στο προσωπικό των πολιτικών γραφείων οδοιπορικά έξοδα και ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για τους δημοσίους υπαλλήλους.


5. Αποζημίωση συλλογικών οργάνων: Σημαντικές καινοτομίες εισάγονται στον τρόπο αποζημίωσης των μελών των συλλογικών οργάνων, ενώ ταυτόχρονα διατηρούνται περιορισμοί και προϋποθέσεις που ισχύουν για την εν λόγω αποζημίωση. Εισάγεται ο καθορισμός της αποζημίωσης των μελών των συλλογικών οργάνων (μόνιμων και προσωρινών) τα οποία λειτουργούν πέραν του κανονικού ωραρίου και σε χρόνο που δεν καλύπτεται από υπερωριακή εργασία, καθώς και των νομικών συμβούλων των οποίων η συμμετοχή σε αυτά προβλέπεται εκ του νόμου με απόφαση του καθ’ ύλην αρμοδίου υπουργού. Στην περίπτωση αυτή, εκτός από τους ισχύοντες περιορισμούς, τίθεται και επιπλέον περιορισμός σύμφωνα με τον οποίο το ύψος τής κατά συνεδρίαση αποζημίωσης δεν μπορεί να είναι ανώτερο των 7/100 του βασικού μισθού του 18ου MK της YE κατηγορίας και ο αριθμός των συνεδριάσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 50 ετησίως.


Σε εξαιρετικές περιπτώσεις συλλογικών οργάνων με ιδιαίτερη σημασία παρέχεται η δυνατότητα να καθορίζεται κατά μήνα αποζημίωση με απόφαση του καθ’ ύλην αρμοδίου υπουργού για την οποία δεν ισχύει ο ανωτέρω νέος περιορισμός και αντί αυτού για μεν τον πρόεδρο η κατά μήνα αμοιβή δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από τον βασικό μισθό του 18ου MK της YE κατηγορίας, για δε τα μέλη και τους γραμματείς δεν θα πρέπει να ξεπερνά το ποσό που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του βασικού μισθού του 18ου MK της YE κατηγορίας με τον συντελεστή 0,85 και 0,65 αντιστοίχως.


Εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νομοσχεδίου εκδίδεται κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Παιδείας με την οποία καθορίζονται οι αποζημιώσεις που καταβάλλονται στους εκπαιδευτικούς και στο πάσης φύσεως προσωπικό που συμμετέχει καθ’ οιονδήποτε τρόπο στην οργάνωση και στη διεξαγωγή των γενικών και ειδικών εξετάσεων. Με όμοια απόφαση καθορίζεται η αμοιβή του διοικητικού προσωπικού του υπουργείου Παιδείας που συμμετέχει στις πιο πάνω διαδικασίες. Επιπλέον διατηρείται ο κοινοβουλευτικός έλεγχος των προσθέτων αμοιβών των υπαλλήλων από αμοιβές συλλογικών οργάνων και από προσφορά υπερωριακής εργασίας με τη διαδικασία που ήδη ισχύει.


6. Προσωπικό ιδιωτικού δικαίου: Παρέχεται εξουσιοδότηση επέκτασης των διατάξεων του νομοσχεδίου και σε προσωπικό του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και ΟΤΑ που δεν εμπίπτει ευθέως στις διατάξεις του, πλην όμως έχει βαθμολογική ή μισθολογική αντιστοιχία με μόνιμους υπαλλήλους του Δημοσίου ή ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ (προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, κληρικοί κτλ.). Επίσης στην περίπτωση των διαβαθμισμένων κληρικών με την ίδια απόφαση προβλέπονται η χορήγηση μηνιαίου επιδόματος ειδικού λειτουργήματος και ο καθορισμός του ύψους του κατά κατηγορία, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.


7. Ειδικοί λογαριασμοί: Κρίνεται επιβεβλημένη η εποπτεία των ειδικών λογαριασμών από το υπουργείο Οικονομίας καθ’ όσον η ταμειακή διαχείριση των πόρων του Δημοσίου αποτελεί αντικείμενο της δημοσιονομικής πολιτικής του κράτους αφενός και αφετέρου η μισθολογική μεταχείριση των υπαλλήλων του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα του υπουργού Οικονομίας. Πέραν των προαναφερομένων λόγων, με τις διατάξεις του άρθρου αυτού εξασφαλίζονται η ορθή διαχείριση και η διαφάνεια των λογαριασμών αυτών. Επιπλέον δεν επιτρέπεται πλέον η σύσταση νέων ειδικών λογαριασμών για χορήγηση παροχών σε υπαλλήλους ούτε η καθιέρωση νέων εσόδων των ήδη υφισταμένων ειδικών λογαριασμών.


8. Καταβολή αναδρομικών οικογενειακού επιδόματος: Εξουσιοδοτείται ο υπουργός Οικονομίας να καθορίσει με απόφαση του τον τρόπο, τον ακριβή χρόνο, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια που αφορά την εξόφληση των απαιτήσεων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου, των ΟΤΑ και ΝΠΔΔ, όπως και των στρατιωτικών και των σωμάτων ασφαλείας, που προέρχονται από τη μη σύγχρονη καταβολή και στους δύο συζύγους της οικογενειακής παροχής του άρθρου 12 του N. 2470/97 κατά το χρονικό διάστημα από 1.1.2000 ως 30.6.2002.


ΓΙΑ THN ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Αυστηρές προϋποθέσεις


Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού επιχειρούνται αλλαγές στον τρόπο καθιέρωσης της απασχόλησης πέρα από το κανονικό ωράριο του προσωπικού Δημοσίου και της αποζημίωσης για τον λόγο αυτόν, ενώ ταυτόχρονα διατηρούνται οι αυστηρές προϋποθέσεις για την καθιέρωσή τους. Συγκεκριμένα η αρμοδιότητα για τον καθορισμό υπερωριακής εργασίας μεταβιβάζεται στον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό μέσα στα όρια των πιστώσεων που προβλέπονται από τον προϋπολογισμό για την αιτία αυτή.


Αύξηση των αρχικών πιστώσεων του εκτελουμένου προϋπολογισμού επιτρέπεται μόνο για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών (θεομηνία, πλημμύρες, πυρκαϊές, σεισμούς κτλ.) οι οποίες αιτιολογούνται πλήρως και με συγκεκριμένη διαδικασία και την κάλυψη δαπανών που χρηματοδοτούνται από ειδικά έσοδα. Επιπλέον αυξάνεται το ωρομίσθιο της υπερωριακής εργασίας, οριζόμενο στο 1/200 του βασικού μισθού κάθε μισθολογικού κλιμακίου της κατηγορίας όπου ανήκει ο υπάλληλος. Στις ρυθμίσεις αυτές δεν εμπίπτει το εκπαιδευτικό προσωπικό της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την ανάθεση διδασκαλίας του μαθήματος της ειδικότητάς του, προαιρετικής ή υποχρεωτικής (επιμίσθιο).


Εξάλλου σε περίπτωση απουσίας η περικοπή των αποδοχών υπολογίζεται στο 1/22 των μηνιαίων αποδοχών κάθε εργάσιμης ημέρας απουσίας.