ΕΙΚΟΣΙ ΠΕΝΤΕ ολόκληρα χρόνια ο κ. Γ. Ζέρβας, φλογοχειριστής στην ειδικότητα, δένει λαμαρίνες στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Για την ακρίβεια «έδενε», γιατί εδώ και κάμποσα χρόνια δεν έχει κατασκευαστεί νέο πλοίο εκεί. Και όμως το μεσημεράκι της περασμένης Δευτέρας στη Δεξαμενή νούμερο 3 ο 50χρονος Μαστρογιώργης, μέσα στο κρύο που φθάνει ως τα κόκαλα και με μοναδική συντροφιά τη φλόγα του οξυγόνου του, τελειώνει την τελευταία κόλληση της ημέρας και χαμογελά αισιόδοξα. Πρώτη φορά φεύγει για το σπίτι χωρίς την αγωνία της αναδουλειάς που τον κατατρώγει κάθε ημέρα τα τελευταία χρόνια. Λίγη ώρα προηγουμένως τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ανέλαβαν επισήμως μια μεγάλη παραγγελία από τη ναυτιλιακή εταιρεία Στρίντζης.


* Τα χρόνια της αβεβαιότητας


«Είκοσι πέντε χρόνια», λέει ο Μαστρογιώργης, «έζησα φουρτούνες σε αυτά τα ναυπηγεία. Περάσαμε μεγάλες περιπέτειες ­ δύσκολη η δουλειά μας ­ αλλά το πιο αβάσταχτο είναι το σαράκι του μεροκάματου. Θα το έχεις και την επόμενη μέρα; Το άγχος αυτό μας έτρωγε τα σωθικά. Πήραμε μια ανάσα με τις φρεγάτες, περιμέναμε τα υποβρύχια, καλά ήταν όλα αυτά, αλλά δεν έφθαναν. Αλλη ασφάλεια σου δίνει η παραγγελία του ιδιώτη. Τώρα ξέρουμε ότι θα έχουμε σίγουρη δουλειά για τα επόμενα δύο χρόνια. Τώρα με άλλο μεράκι θα σκύψουμε πάνω στη δουλειά. Μην ξεχνάς ότι η ευθύνη είναι μεγάλη ώστε να αφήσουμε κληρονομιά και στους νεότερους. Θα δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας ώστε να μας εμπιστευθούν ξανά και το πράγμα να έχει συνέχεια».


Λίγα μέτρα πιο πέρα ο 32χρονος κ. Ματ. Σωρώτος, προπελάς στην ειδικότητα, ζεσταίνει τα χέρια του στην αυτοσχέδια σόμπα. Ακούει την κουβέντα και συμπληρώνει: «Εχει δίκιο ο Μαστρογιώργης. Εγώ μπήκα στα ναυπηγεία όταν ήμουν 22 χρονών και το άγχος του μεροκάματου με έτρωγε κάθε μέρα. Οταν τέλειωνα τη βάρδια μου πάντα αναρωτιόμουν: Θα είμαι εδώ και αύριο; Το ναυπηγείο έχει να θρέψει 2.000 ψυχές. Μόνο με επισκευές και μερεμέτια θα μπαίναμε σε περιπέτειες. Η ανάπτυξη των ναυπηγείων για μας είναι είναι η ίδια μας η ζωή. Σε ό,τι περνάει από το χέρι μας θα δώσουμε και την ψυχή μας για να μείνουν ευχαριστημένοι οι άνθρωποι που μας εμπιστεύθηκαν. Χαμογελάμε γιατί τώρα ξέρουμε ότι έχουμε σίγουρη δουλειά για τα επόμενα δύο χρόνια».


* Παραγγελία -«σωσίβιο»



Με σωσίβιο για τους εργαζομένους στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα μεγαλύτερα της Ανατολικής Μεσογείου, μοιάζει η απόφαση της ακτοπλοϊκής εταιρείας Strinzis Lines να κατασκευάσει εκεί τρία καινούργια οχηματαγωγά πλοία, το πρώτο εκ των οποίων θα παραδοθεί, όπως προβλέπεται, τον Φεβρουάριο του 2001.


Οπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι, με την υπογραφή αυτής της συμφωνίας φαίνεται να απομακρύνεται ο κίνδυνος περιπετειών για τα ναυπηγεία και εξασφαλίζεται σίγουρη απασχόληση για τους 2.000 εργαζομένους τα επόμενα δύο χρόνια.


Επί μία και πλέον δεκαετία τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά συντηρούνται με επισκευές και μετασκευές και οι μόνες καινούργιες παραγγελίες είναι αυτές του Πολεμικού Ναυτικού.


Η τελευταία παραγγελία από ιδιωτικό φορέα για κατασκευή καινούργιων πλοίων έγινε στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Τότε η εταιρεία ρωσικών συμφερόντων Sudoimport υπέγραψε συμφωνία με τα ναυπηγεία για την κατασκευή τεσσάρων πλοίων-ψυγείων. Η παράδοση των πλοίων άρχισε τον Δεκέμβριο του 1988 με το πλοίο «Posyet», συνεχίστηκε τον Ιούνιο του 1989 και τον Ιανουάριο του 1990 με την παράδοση των πλοίων «Slavianka» και «Gorno Altaysk» και ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 1990 με την παράδοση του πλοίου «Bekin».


Οι καινούργιες ελληνικές παραγγελίες ήταν την περίοδο 1981-1982 και αφορούσαν την κατασκευή τεσσάρων μικρών θαλαμηγών και δύο μεγαλύτερων ειδικής σχεδίασης, παραγγελία του μεγαλοεφοπλιστή και ιδιοκτήτη τότε των ναυπηγείων Σταύρου Νιάρχου.


* Πρέπει να ενισχυθούν



Την ελπίδα ότι θα συνεχιστεί η ενίσχυση των ναυπηγείων με νέες θέσεις εργασίας επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Strintzis Lines κ. Γ. Στρίντζης: «Είναι πολύ σημαντικό να ενισχυθεί η ναυπηγοβιομηχανία και να εκσυγχρονισθεί ο τομέας. Η ενίσχυση αυτή πρέπει να είναι γενναιόδωρη, διότι τα κονδύλια που απαιτούνται είναι ψίχουλα μπροστά στα κονδύλια που διατίθενται σε άλλους τομείς της οικονομίας. Ο εκσυγχρονισμός αυτός πρέπει να είναι στόχος πολυετής και διαρκής. Ολοι καθυστερήσαμε να κάνουμε πράγματα, με αποτέλεσμα τα Ελληνικά Ναυπηγεία να χάσουν παραγγελίες για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα».


Και συνεχίζει: «Η ναυπήγηση πλοίων στον Σκαραμαγκά θα βοηθήσει όλη την περιοχή του Πειραιά και του Περάματος. Διότι με το σύστημα των υποεργολαβιών θα βρεθεί δουλειά για πολύ περισσότερους. Ολοι οι εφοπλιστές πιστεύουμε στην ικανότητα και στην αποτελεσματικότητα των ελλήνων εργατοτεχνιτών και επιστημόνων. Τα ελληνικά χέρια είναι ικανά να κτίσουν πλοία υψηλών προδιαγραφών, τα καλύτερα πλοία στον κόσμο».


Σύμφωνα με το χρηματοδοτικό πρόγραμμα το 80% της επένδυσης καλύπτεται υπό τη μορφή δανείου από την ΕΤΒΑ με τη συμμετοχή και άλλων τραπεζών και το 20% από ίδια κεφάλαια της εταιρείας.


Για τη νέα τάξη πραγμάτων στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά ο διοικητής της ΕΤΒΑ κ. Γ. Κασμάς δηλώνει: «Η υπογραφή του συμβολαίου με τη Strintzis Lines είναι η αρχή. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα γραφεία μας αιτήματα από τρεις ακόμη ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες για την κατασκευή έξι-οκτώ νέων επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων. Παράλληλα μεγάλο ναυπηγείο του εξωτερικού, στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας, μας προσφέρει τη ναυπήγηση στις εγκαταστάσεις μας δύο ferries αξίας που ξεπερνά τα 120 εκατ. δολάρια».


Σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία Agoudimos Lines βρίσκεται κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με τα ναυπηγεία για την κατασκευή δύο νέων επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων.


Αποκαλυπτικός ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων «Τρίαινα» κ. Σ. Μαρκάτος δηλώνει: «Οι ως τώρα δραστηριότητες του ναυπηγείου δεν ήταν επαρκείς για να εξασφαλίσουν το μέλλον των εργαζομένων. Μοιραία θα οδηγούμασταν σε συρρίκνωση, μειώσεις προσωπικού, με τις γνωστές σε όλους επιπτώσεις. Αν δεν είχαμε την υπογραφή της καινούργιας σύμβασης, το ναυπηγείο την τριετία 1999-2001 είχε ένα μεγάλο κενό. Την τριετία αυτή θα έκανε μερικές επισκευές και θα ολοκλήρωνε τις προγραμματισμένες συμφωνίες για την κατασκευή βαγονιών του ΟΣΕ και του ΗΣΑΠ. Πιθανώς τον Ιούνιο θα ξεκινούσε η κατασκευή των τεσσάρων κανονιοφόρων του Πολεμικού Ναυτικού και θα ήμασταν σε αναμονή να ξεκινήσει το 2001 το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ναυτικού που προβλέπει την κατασκευή τεσσάρων υποβρυχίων». Και καταλήγει: «Θείο δώρο ήταν η υπογραφή αυτής της συμφωνίας».


Τι προβλέπει η συμφωνία


Η υπογραφή της συμφωνίας της περασμένης Δευτέρας σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για την ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία. Η Strintzis Lines ανέθεσε στην εταιρεία Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, ιδιοκτησίας ΕΤΒΑ κατά 51% και συνεταιρισμού των εργαζομένων κατά το υπόλοιπο 49%, την κατασκευή των τριών καινούργιων οχηματαγωγών της, συνολικής αξίας 30 δισ. δρχ. Κάθε πλοίο θα έχει μήκος 138 μέτρα, ταχύτητα 27 κόμβους και θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 2.100 επιβάτες και 350 ΙΧ αυτοκίνητα. Βάσει των όρων του συμβολαίου η παράδοση του πρώτου πλοίου καθορίζεται τον Φεβρουάριο του 2001. Το δεύτερο πλοίο θα παραδοθεί τον Μάιο του ίδιου χρόνου ενώ το τρίτο σε χρόνο που οι συμβαλλόμενοι θα συμφωνήσουν αργότερα. Συγκεκριμένα για την κατασκευή του δεύτερου και του τρίτου πλοίου η εταιρεία έχει το δικαίωμα επιλογής της κατασκευής. Η επιλογή αυτή θα δηλωθεί από την εταιρεία στα ναυπηγεία για μεν το δεύτερο πλοίο εντός τριμήνου, για δε το τρίτο εντός του 1999.