ΜΕ ΝΕΑ συσκευασία, την οποία όμως είναι αμφίβολο αν η εταιρεία «Παπαδοπούλου» θα θεωρήσει ικανοποιητική, κυκλοφορούν πλέον τα μπισκότα με το σήμα «Μαριέττα», που παρασκευάζει η «Ελληνική Εταιρεία Μπισκότων» και έγιναν αιτία να ξεσπάσει «πόλεμος» ανάμεσα στην ιστορική εταιρεία που ίδρυσε τη δεκαετία του ’20 ο Ευάγγελος Παπαδόπουλος και στην εταιρεία μπισκότων και άλλων προϊόντων από δημητριακά που αγόρασε πριν από 11 χρόνια από τον κ. Στέφανο Μάνο ο μεγαλοεπιχειρηματίας κ. Κυριάκος Φιλίππου του ομίλου της ΦΑΓΕ. Τα μπισκότα «Μιράντα» ήδη κυκλοφορούν από την εταιρεία «Παπαδοπούλου» με ένα επιπλέον σήμα: «Αυτά είναι τα αυθεντικά… Προσοχή στις απομιμήσεις».


Τα μπισκότα με το σήμα «Μιράντα Παπαδοπούλου», που αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς θριάμβους στην ελληνική αγορά, δεν μοιάζουν πλέον ­ εμφανώς τουλάχιστον ­ με τα μπισκότα «Μαριέττα», που άλλαξαν αναγκαστικά συσκευασία ώστε η εμφάνισή τους να μην προκαλεί σύγχυση στους πιστούς φίλους των «Μιράντα». Η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών εταιρεία υποχρεώθηκε δικαστικώς να αποσύρει τα προϊόντα που έμοιαζαν ­ όπως το αρμόδιο δικαστήριο αποφάνθηκε ­ με εκείνα που έφεραν την εταιρεία «Παπαδοπούλου» στη θέση του αδιαφιλονίκητου leader στην ελληνική αγορά μπισκότων και προκάλεσαν τον θαυμασμό πολυεθνικών εταιρειών μπισκότων.


Η πλούσια «Εταιρεία Μπισκότων» μπορεί να γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια αλλά ένα πράγμα δεν μπόρεσε και ούτε και τώρα δείχνει ικανή να καταφέρει: η πρωτοκαθεδρία της φίρμας «Παπαδοπούλου» στην ελληνική αγορά μπισκότου μοιάζει ακλόνητη. Ενισχυμένη και με τα γαλλικά κεφάλαια της «μεγάλης κυρίας» της ευρωπαϊκής αγοράς τροφίμων, της εταιρείας Danone, η φίρμα «Παπαδοπούλου» δείχνει να ελέγχει περισσότερο από το 65%, ίσως και το 70% της αγοράς μπισκότου, να κατέχει δηλαδή μερίδιο που καμιά εταιρεία τροφίμων δεν έχει στην Ελλάδα.


Αυτή η ακλόνητη όμως κυριαρχία εν πολλοίς οφείλεται στα απλά ­ χωρίς γέμιση ­ παραδοσιακά μπισκότα που έκαναν την εμφάνισή τους τη δεκαετία του ’30 και με τα οποία μεγάλωσαν γενιές και γενιές Ελλήνων, τα «Μιράντα». Ετσι λοιπόν εξηγείται και η «σφοδρότητα» που προσέλαβε η εμπορική διαμάχη των δύο εταιρειών. Η βαριά κατηγορία που αντιμετώπισε η «Ελληνική Εταιρεία Μπισκότων» ενώπιον της Δικαιοσύνης, μετά από προσφυγή της «Παπαδοπούλου», ήταν ότι με τα «Μαριέττα» αντέγραψε περίπου τα «Μιράντα» ώστε να καρπωθεί ένα κομμάτι από την επιτυχία τους.


Η διαφορά δεν εκδηλώθηκε για πρώτη φορά το 1998, αφού τα «Μαριέττα» εμφανίστηκαν στην ελληνική αγορά το 1997. Η αντίδραση της φίρμας «Παπαδοπούλου» ήταν ανάλογη της πρόσφατης: προσέφυγε σε δικαστήριο και με απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών η «Εταιρεία Μπισκότων» υποχρεώθηκε να τα αποσύρει από την αγορά και να πάψει να τα παράγει με τη μορφή και τη συσκευασία που είχαν. Το ίδιο ακριβώς έγινε και το 1998, με τη νέα συσκευασία των «Μαριέττα», που σύμφωνα με την παραγωγό των «Μιράντα» έμοιαζαν ακόμη περισσότερο με τα δικά της.


Πράγματι, με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων τον περασμένο Ιούνιο το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών διέταξε την «Εταιρεία Μπισκότων» να αποσύρει εντός δέκα ημερών τα «Μαριέττα» από την αγορά και απαγόρευσε «προσωρινά» την κυκλοφορία τους, με το αιτιολογικό ότι μπορούσαν να προκαλέσουν σύγχυση στον μέσο καταναλωτή – φίλο των μπισκότων «Μιράντα».


Για δεύτερη φορά μέσα σε ένα μόλις χρόνο η «Ελληνική Εταιρεία Μπισκότων» υποχρεώθηκε να αποσύρει προϊόντα της από την αγορά και να τα αντικαταστήσει. Πράγματι, από τη Δευτέρα 29 Ιουνίου το προϊόν «Μαριέττα» κυκλοφόρησε και πάλι στην αγορά, αλλά με διαφορετική συσκευασία, «τροποποιημένη με βάση την απόφαση του δικαστηρίου», όπως ανακοίνωσε η παραγωγός εταιρεία θεωρώντας το θέμα λήξαν.


Με την πρώτη και δεύτερη συσκευασία των «Μαριέττα» όμως, όπως αφήνει να εννοηθεί, η «Εταιρεία Μπισκότων» πέτυχε αρκετά ίσως από όσα ήθελε. Εκπρόσωποί της δεν διστάζουν να υποστηρίζουν ότι μέσα σε ένα μόνο χρόνο το προϊόν «Μαριέττα» απέσπασε μερίδιο 19,8% στην κατηγορία του, εις βάρος προφανώς του μεριδίου του προϊόντος «Μιράντα».


«Ο καταναλωτής έχει δείξει δείγματα της επιλογής του, εμείς δεν κάναμε τίποτε περισσότερο από το να δώσουμε στον καταναλωτή μια εναλλακτική λύση και αφήσαμε σε αυτόν το δικαίωμα της επιλογής» υποστηρίζουν εκπρόσωποί της, εκφράζοντας απορία ταυτόχρονα για τον «θόρυβο» που ξεσήκωσε η ηγέτιδα εταιρεία του χώρου. Η τελευταία, είναι αλήθεια, δεν παρέλειψε να αξιοποιήσει καταλλήλως την τελευταία δικαστική απόφαση, «εκθέτοντας» όσο αυτό ήταν δυνατόν με διαφημιστικές καταχωρήσεις την παραγωγό των «Μαριέττα» και διαφημίζοντας βεβαίως τα «Μιράντα». Η «Εταιρεία Μπισκότων» θεωρώντας υπερβολικό τον θόρυβο προσέφυγε ­ λέγεται ­ στην Επιτροπή Δεοντολογίας του Συνδέσμου των Διαφημιζομένων, επιδιώκοντας να σταματήσει η εταιρεία «Παπαδοπούλου» να επιχειρεί, όπως ειπώθηκε, να τη διασύρει. Και πράγματι, κάποιου είδους συμβιβασμός φαίνεται να επιτεύχθηκε, αν και η κυρία Ιωάννα Παπαδοπούλου και ο κ. Κυριάκος Φιλίππου δεν αντήλλαξαν από τότε, όπως λέγεται, ούτε ένα τηλεφώνημα.


Η πλευρά του κ. Φιλίππου θέλει να θεωρεί λήξαν το θέμα, ωστόσο η άλλη πλευρά προτιμά να κρατά «κλειστά τα χαρτιά» της και δείχνει να επιφυλάσσεται να κρίνει ­ ενδεχομένως και εκ του αποτελέσματος… ­ τα νέα «Μαριέττα». Γεγονός είναι, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι της αγοράς, ότι τα «Μιράντα» τις τελευταίες εβδομάδες βελτίωσαν ξανά τη θέση τους στην αγορά. Κατά τα άλλα, σύμφωνα με δικαστικές πληροφορίες, η συνέχεια του «πολέμου των μπισκότων» μπορεί να δοθεί στις αίθουσες των δικαστηρίων τον επόμενο χρόνο.


Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η τακτική δικάσιμος για την πρόσφατη διαφορά των δύο πλευρών, που αντιμετωπίστηκε με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, ορίστηκε για τον προσεχή Μάρτιο. Ως τότε η πλευρά «Παπαδοπούλου» θα έχει προφανώς ένα ακόμη διαπραγματευτικό «όπλο» στη φαρέτρα της ή θα έχει συμβιβαστεί με την ιδέα, όπως θα ήθελαν στο αντίπαλο «στρατόπεδο», ότι τα «Μιράντα» θα είναι ασφαλώς πρώτα στην αγορά τους αλλά με όχι τόσο υψηλό μερίδιο.


ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: «Υπέρ του υγιούς ανταγωνισμού»


«Δεν θέλαμε, αλλά υποχρεωθήκαμε να απευθυνθούμε στη Δικαιοσύνη, η οποία, όπως γνωρίζετε, μας δικαίωσε απόλυτα» υποστηρίζει σε δήλωσή της προς «Το Βήμα» η κυρία Ιωάννα Παπαδοπούλου, που διευθύνει την μπισκοτοποιία «Παπαδοπούλου». Η κυρία Παπαδοπούλου κάνει λόγο κατ’ αρχήν «για μια ιστορία και παράδοση δεκαετιών που αναγνωρίζεται από το καταναλωτικό κοινό και έχει δώσει στην εταιρεία μερίδιο 70% στην αγορά», μερίδιο που αποκτήθηκε «με σεβασμό στον καταναλωτή, με ποιότητα και συνέπεια». Σχετικά με τον ανταγωνισμό σημειώνει: «Ο leader δεν φοβάται. Είμαστε υπέρ του υγιούς ανταγωνισμού, επενδύουμε συνεχώς και εφέτος οι επενδύσεις μας θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. δρχ. για νέα προϊόντα ­ όχι μόνο μπισκότα αλλά και άλλα τρόφιμα. Είμαστε υπέρμαχοι του υγιούς ανταγωνισμού και θα συνεχίσουμε να αποτρέπουμε με κάθε νόμιμο μέσο τη χρησιμοποίηση αθέμιτων μεθόδων εις βάρος των προϊόντων μας, της εταιρείας μας, αλλά και όλων των καταναλωτών που επί τόσα χρόνια μας τιμούν». ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥ: «Πολυμορφία και ποικιλία»


«Ο ανταγωνισμός, ως πυρήνας της οικονομίας της αγοράς, υπήρξε η κινητήρια δύναμη προόδου, που οδήγησε στην κατάλυση των μονοπωλιακών αγορών και στη σημερινή καταναλωτική κοινωνία, με κύρια χαρακτηριστικά την πολυμορφία και ποικιλία των προσφερομένων αγαθών και με στόχο την ικανοποίηση της βασικής ανάγκης του καταναλωτή για δυνατότητα επιλογής» υποστηρίζει σε δήλωσή του προς «Το Βήμα» ο κ. Κυριάκος Φιλίππου, πρόεδρος της «Ελληνικής Εταιρείας Μπισκότων».


Και προσθέτει: «Ο ίδιος ο Αριστοτέλης εξήρε τη σημασία του ανταγωνισμού και της άμιλλας επισημαίνοντας ότι «άμιλλα είναι η προσπάθεια να φτάσεις κάποιον άλλο ή και να τον ξεπεράσεις, χωρίς να αισθάνεσαι φθόνο αν σε ξεπεράσει αυτός» και τονίζοντας ότι «όπου υπάρχει άμιλλα, υπάρχει και νίκη».


Φαίνεται ωστόσο ότι ορισμένοι δεν κατανοούν τα παραπάνω και θέλουν να επιστρέψουμε σε άλλες περασμένες εποχές».