από metereologos.gr
Παρασκευή 20 Ιουλίου 2018
 

Financial Times: Τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα

«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο»
Financial Times: Τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα», γράφει ο επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times Φίλιπ Στίβενς, σε άρθρο του με τίτλο: «Τα μεγάλα μουσεία της Δύσης θα πρέπει να επιστρέψουν τους λεηλατημένους θησαυρούς τους».

«Οι επιμελητές όλων των μεγάλων μουσείων του κόσμου βρίσκονται σε μια κατάσταση αναταραχής. Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θέλει να επιστρέψει τους λεηλατημένους θησαυρούς στις πρώην αφρικανικές αποικίες της Γαλλίας. Οι τεράστιες συλλογές που συγκεντρώθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο, το Μουσείο του Βερολίνου και, εκτός αυτού, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια πηγή διαμάχης και διεκδικήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση πολέμησε για δεκαετίες για την επιστροφή της ζωοφόρου του Παρθενώνα και η αιγυπτιακή κυβέρνηση για την προτομή του Νεφερτίτης…

Η ιστορία, όπως φαίνεται, επιδέχεται διπλή ανάγνωση. Κανείς δεν θα μπορούσε να αντιταχθεί στην αποκατάσταση της κλοπής ιδιοκτησίας, για παράδειγμα, από το γερμανικό στρατό στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου. Αλλά τι ισχύει για τους θησαυρούς που κατασχέθηκαν στην Αφρική σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα; Το σχέδιο του Μακρόν φαίνεται ότι έχει διαβαθμίσεις για να αντιμετωπίσει τέτοιες περιπτώσεις. Η αφρικανική κληρονομιά, υποστηρίζει, «δεν μπορεί να είναι φυλακισμένη στα ευρωπαϊκά μουσεία».

 

Έχει επιλέξει δύο εμπειρογνώμονες για να καταλήξουν σε ένα σχέδιο. Τουλάχιστον, η πρωτοβουλία του θα ασκήσει ηθική πίεση στα εν λόγω μεγάλα μουσεία για να εξετάσουν προσεκτικότερα τις συλλογές τους. Τα επιχειρήματα των μεγάλων μουσείων είναι ισχυρά. Υπάρχει τεράστια αξία σε μεγάλα μουσεία όπου η κληρονομιά της ανθρωπότητας συναρμολογείται, μελετάται και θαυμάζεται διαχρονικά. Οι πολιτισμοί βρίσκονται δίπλα-δίπλα, οι πολιτισμοί της Ινδίας και της Περσίας μαζί με αυτούς της αρχαίας Ελλάδας και τα βασίλεια της δυτικής Αφρικής…

Σε πολλές περιπτώσεις, οι συλλογές των μεγάλων μουσείων μπορούν να θεωρηθούν ότι έχουν αποκτηθεί νόμιμα. Ήταν συνηθισμένη πρακτική για τις αρχαιολογικές ανασκαφές να μοιράζονται τα «ευρήματα» με τις τοπικές αρχές… Κανείς, τουλάχιστον,ούτε ο κ. Mακρόν, δεν προτείνει ότι οι αίθουσες του Λούβρου και του Βρετανικού Μουσείου θα πρέπει να εκκενωθούν και κάθε αντικείμενο να επιστραφεί στον τόπο καταγωγής του. Ότι κάθε αρχαιότητα μπορεί να επιστραφεί στην πατρίδα της. Το σημαντικό είναι ότι οι ισχυρισμοί των μεγάλων μουσείων θα πρέπει να σταθμιστούν ενάντια στα δικαιώματα των λαών των οποίων η κληρονομιά έχει λεηλατηθεί.

Κατά τη γνώμη μου, φαίνεται επίσης απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Ελγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα» καταλήγει το άρθρο του Φίλιπ Στίβενς στους Financial Times.



Πολιτισμός περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (3)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Μια χαρά μπορεί να είναι | 13/04/2018 10:15
    "συγκεντρωμένα" για τους τουρίστες σε εκμαγεία- οι μελετητές μπορούν να τα επισκέπτονται εκεί όπου ανήκουν. Η νομιμοποίηση όμως της κατοχής προϊόντων λεηλασίας είναι διαρκής υπενθύμιση ότι το δίκαιο του ισχυροτέρου ισχύει και θα ισχύει. Αποκρουστικό; ίσως. Αλλά εμβληματικό του πολιτισμού που επικρατεί, σίγουρα. Από τους μεγαλομαφιόζους μέχρι τους φουκαράδες με αυτή την επίγνωση ανατρέφονται οι άνθρωποι παντού. Γι αυτό και οι νταήδες αυξάνονται και πληθύνονται παντού.
    A.K.
    απάντηση40
     
     
    όπως το αιγαίο ανήκει στα ψάρια του... | 13/04/2018 07:43
    έτσι και τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στο Βρετανικό μουσείο. Είστε ανίκανοι να διαφυλάξετε και να συντηρήσετε την αρχαία κληρονομιά. Που πλέον ανήκει σε ολόκληρη την ανθρωπότητα όσο και αν προσπαθείτε να την καπηλευτείτε για την πάρτη σας. Μονίμως χρεωκοπημένοι, διαρκώς ψάχνετε για δανεικά, σιγά μην σας τα επιστρέψουν γελοίοι. Αφήστε λοιπόν ήσυχα τα αγάλματά σας στο Βρετανικό Μουσείο ή στο Λούβρο.
    μια χαρά είναι εκεί.
    απάντηση35
     
     
    Πλάνάσθε πλάνην οικτράν ! | 12/04/2018 21:32
    Αγαπητοί FT, τα αγάλματα της Αρχαιότητας αποτελούν παγκόσμια κληρονομιά . Αν μας έχει απομείνει μια στάλα εθνικού φιλότιμου , θα αποστείλουμε όσα αρχαία αγάλματα μπορούμε στη φτωχότερη χώρα της Αφρικής , για να τονωθεί το βιοτικό τους επίπεδο μέσω τουρισμού. Δεν είμαστε - ελπίζω - πλεονέκτες , έχουμε αρκετά αρχαία στις αποθήκες μας που δεν τα βλέπει κανείς !
    Βαρελόφρων.
    απάντηση11