Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

«Το αλάτι της Γης» («The salt of the earth», Ιταλία/ Βραζιλία/ Γαλλία, 2014) ντοκιμαντέρ των Βιμ Βέντερς, Χουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο
O Βιμ Βέντερς γνώριζε τη φωτογραφική δουλειά του Σεμπαστιάο Σαλγάδο παραπάνω από 20 χρόνια προτού αποφασίσει να ασχοληθεί μαζί της στο ντοκιμαντέρ «Το αλάτι της Γης». Αυτός ακριβώς ο θαυμασμός του γερμανού σκηνοθέτη απέναντι στη δουλειά του βραζιλιάνου φωτογράφου ήταν που τον ώθησε να τον συναντήσει. Ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες αναπτύχθηκε μια υπέροχη φιλία και ο Σαλγάδο κάλεσε τον Βέντερς σε ένα ταξίδι «χωρίς ιδιαίτερο στόχο», στο οποίο θα συμμετείχε και ο γιος του φωτογράφου, κινηματογραφιστής Χουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγάδο.

Ετσι γεννήθηκε «Το αλάτι της Γης», ένα ιδιαίτερο ταξίδι στον κόσμο του φωτογράφου ή καλύτερα ένα ταξίδι στον κόσμο μας μέσα από τη ματιά και φαντασία ενός ιδιαίτερου, αν όχι μοναδικού, φωτογράφου. Με 50 χρόνια εμπειρίας (στα περισσότερα από τα οποία βοηθός του ήταν η γυναίκα του Λέλια) ο Σαλγάδο έχει βρεθεί απέναντι σε πολλές καταστάσεις, αυτόπτης μάρτυρας πολλών τραγωδιών. Μια ανθρώπινη σφαγή στη Ρουάντα, ένα χρυσωρυχείο στη Βραζιλία, μια δασική καταστροφή στην πατρίδα του. Οπως ο ίδιος το θέτει, «βρισκόταν στην καρδιά του σκότους». Ο Βέντερς φωτίζει αυτό το σκοτάδι και αναζητεί τη λάμψη της αισιοδοξίας: ένα μεγάλο κομμάτι της ταινίας αποτυπώνει το αναπάντεχο ταξίδι της οικογένειας Σαλγάδο στη Βραζιλία.
Η οικογένεια Σαλγάδο επιστρέφει στο κτήμα Αλμορές της Βραζιλίας με στόχο να φυτευθούν 2.000.000 δέντρα –ένα στοίχημα των Σαλγάδος για την αναδάσωση και κατά προέκταση για τη σωτηρία της περιοχής. Οι καρποί αυτής της προσπάθειας έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται και διόλου τυχαία η τελευταία φωτογραφική δουλειά του Σεμπαστιάο Σαλγάδο λέγεται «Γένεσις» («Genesis») και είναι εμπνευσμένη από τη φύση.
Βαθμολογία: 3 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΔΙΑΝΑ – GAZARTE
———————————————–
«Η αρχαιολόγος» (Ελλάδα, 2015) του Κίμωνα Τσακίρη
Με την «Αρχαιολόγο» ο Κίμων Τσακίρης, γνωστός από τα κάπως λαϊκίστικα αλλά άκρως επιτυχημένα (σε εισπρακτική κίνηση) ντοκιμαντέρ «Sugartown: Οι γαμπροί» και «Sugartown: Η επόμενη μέρα», καταγράφει την ακούραστη προσπάθεια της αρχαιολόγου Γεωργίας Καραμήτρου-Μεντεσίδη να σώσει ό,τι μπορεί στην ευρύτερη περιοχή της κοιλάδας του ποταμού Αλιάκμονα της Δυτικής Μακεδονίας προτού τα ευρήματα χαθούν μια και καλή στον βυθό της τεχνητής λίμνης. Η λίμνη είναι μια κατασκευή της ΔΕΗ με το φράγμα του Ιλαρίωνα. Συγχρόνως ο Τσακίρης αναδεικνύει τα προβλήματα των κατοίκων των χωριών που για το «καλό» του έργου έπρεπε να σβήσουν από τον χάρτη λες και δεν υπήρξαν ποτέ!
«Αν δεν μπορείς να κοιτάξεις το παρελθόν σου, δεν θα βρεις ούτε το παρόν ούτε και το μέλλον σου» είναι η άποψη της αρχαιολόγου σε αυτή τη σοβαρή και έντιμη ταινία τεκμηρίωσης, που συγχρόνως ανοίγει έναν ουσιώδη διάλογο, ρωτώντας εκτός άλλων για τον ρόλο της τεχνολογικής ανάπτυξης όταν το τίμημα είναι η θυσία της ιστορίας και του πολιτισμού σου καθώς τα ευρήματα που προορίζεται να μείνουν για πάντα στον βυθό χρονολογούνται ανάμεσα στα 5.000-1.000 π.Χ.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΑΒΟΡΑ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗς ΕΛΛΑΔΑΣ
———————————————–
«Ο άνθρωπος του Νοέμβρη» («The November man», ΗΠΑ, 2014) του του Ρότζερ Ντόναλντσον με τους Πιρς Μπρόσναν, Ολγκα Κιριλένκο
Αν και ο Πιρς Μπρόσναν εδώ και πολλά χρόνια έχει εγκαταλείψει την εικόνα του Τζέιμς Μποντ, είναι λίγο φυσικό πού και πού να θέλει να τον παριστάνει. Αυτό συμβαίνει στον «Ανθρωπο του Νοέμβρη» όπου ο ιρλανδός ηθοποιός υποδύεται τον Πολ Ντέβερο, έναν αποσυρμένο πράκτορα της CIA που θα επιστρέψει στην ενεργό δράση όταν του ζητούν να προστατεύσει μια πολύτιμη μάρτυρα. Η μάρτυρας μάλιστα έχει τη μορφή της Ολγκα Κιριλένκο που υπήρξε κάποτε «κορίτσι του Μποντ» (στο «Quantum οf solace»). Η επιστροφή του Ντέβερο θα τον φέρει αντιμέτωπο με διπλούς αμερικανούς πράκτορες, τσετσένους εθνικιστές και ισλαμιστές που κινούνται κατά του ρωσικού κράτους, έναν παρανοϊκό Ρώσο που προορίζεται για πρόεδρος (Λαζάρ Ριστόφσκι) αλλά και έναν παλιό «μαθητή» του (Λουκ Μπρέισι).
Ο Πολ Ντέβερο είναι κατ’ αρχάς «παιδί» του συγγραφέα Μπιλ Γκρέιντζερ. Ο συγγραφέας έγραψε 13 μυθιστορήματα με γενικό τίτλο «Ο άνθρωπος του Νοέμβρη» τα οποία εκτυλίσσονται στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Ο Ντόναλντσον εκσυγχρόνισε την ιστορία του συγκεκριμένου εμμένοντας στο στοιχείο της καταιγιστικής δράσης, της διαρκούς κίνησης και του κοσμοπολίτικου περιβάλλοντος στοχεύοντας αμιγώς στην ψυχαγωγία του θεατή.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΪΔΑΡΙ – ΒΑΡΚΙΖΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
———————————————–
«Το τραγούδι του Φοίνικα» («Phoenix», Γερμανία / Πολωνία, 2014) του Κρίστιαν Πέτσχολντ με τους Νίνα Χος, Ρόναλντ Τσέρφελντ
Αγαπάμε τους αργούς ρυθμούς και την υποβλητική ατμόσφαιρα των ταινιών του Γερμανού auteur Κρίστιαν Πέτσχολντ («Γέλα», «Μπάρμπαρα»), όμως η τελευταία ταινία του βασισμένη στο μυθιστόρημα «Le retour des cendres» του Ιμπέρ Μοντελέ, είναι απογοητευτική. Η μούσα του Πέτσχολντ Νίνα Χος υποδύεται τη Νέλι, μια επιζήσασα του Ολοκαυτώματος που μετά τον πόλεμο επιστρέφει στην πατρίδα της, αλλάζει μορφή με πλαστική (το πρόσωπό της είναι παραμορφωμένο) και εν συνεχεία αναζητεί τον σύζυγό της. Επειτα από έναν φλύαρο πρόλογο στα νοσοκομεία όπου τη βοηθά η φίλη της (Νίνα Κούντσεντορφ), τα προβλήματα του σεναρίου της ταινίας αρχίζουν όταν η Νέλι βρίσκει τον σύζυγό της (Ρόναλντ Τσέρφελντ) σε ένα καμπαρέ ονόματι «Phoenix» και εκείνος δεν την αναγνωρίζει. Θέλει ωστόσο να την παρουσιάσει ως σύζυγό του για ζητήματα οικονομικής φύσεως και της προσφέρει καταφύγιο προκειμένου να την εκπαιδεύσει. Πολύ απλά σου είναι αδύνατον να δεχθείς ότι έπειτα από μια τόσο έντονη επαφή ο άντρας δεν μπόρεσε ποτέ να σκεφθεί το ενδεχόμενο ότι μπορεί όντως να είναι η γυναίκα του. Και αυτό ακυρώνει αμέσως την ταινία που δείχνει ότι γυρίστηκε απλώς για να γυριστεί.
Βαθμολογία: 1 1/2
ΑΘΗΝΑ:ΑΒΑΝΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΙΛΙΟΝ (ΕΚΤΟΣ ΠΕΜΠΤΗΣ) – ΚΗΦΙΣΙΑ
———————————————–
«Σον το πρόβατο –Η ταινία» («Shaun –Τhe Sheep movie», ΗΠΑ, 2015) κινούμενα σχέδια των Μαρκ Μπάρτον, Ρίτσαρντ Στάρζακ.
Ευχάριστη έκπληξη το κινούμενο σχέδιο «Σον το πρόβατο –Η ταινία» («Shaun –Τhe Sheep movie», ΗΠΑ, 2015), βασισμένο στην ομότιτλη βρετανική σειρά της τηλεόρασης. Δεν είναι τόσο η εξαιρετική χρήση του stop animation της εταιρείας Aardman μέσω της οποίας γυρίστηκε η ταινία όσο η καρδιά της: περιγράφει την ακούραστη προσπάθεια μιας «ομάδας» προβάτων και ενός σκύλου να εντοπίσουν και να σώσουν τον Αγρότη, το αφεντικό τους, από τη στιγμή που (εξαιτίας τους) χάθηκε στην πόλη. Τα εμπόδια που θα βρουν μπροστά τους αρχίζουν από τον «εξολοθρευτή» μπόγια και καταλήγουν στον ίδιο τον Αγρότη, ο οποίος έχει πάθει αμνησία και έχει γίνει δημοφιλής κουρέας κουρεύοντας τους ανθρώπους σαν τα… πρόβατα. Η ταινία αποτελεί το ντεμπούτο στη σκηνοθεσία των Μαρκ Μπάρτον και Ρίτσαρντ Στάρζακ. Ο Μπάρτον είναι ένας από τους σεναριογράφους του εξίσου υπέροχου «Οι κότες το ‘σκασαν» και του «Γουάλας και Γκρόμιτ στον τεράστιο λαχανόκηπο», που γυρίστηκε με την ίδια τεχνική.
Βαθμολογία: 3 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΝΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΒΑΝΑ – ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΣΙΝΕΑΚ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEΔONIA
———————————————–
Προβάλλονται επίσης
>Η μελλοντολογική περιπέτεια «Τριλογία της απόκλισης – Ανταρσία» («Insurgent», ΗΠΑ, 2015) του Ρόμπερτ Σβέντκε, δεύτερο μέρος της «Τριλογίας της απόκλισης» που στηρίζεται στα μπεστ σέλερ της Βερόνικα Ροθ και αναφέρεται σε έναν «οργουελικό» κόσμο στον οποίο αντιστέκονται νεαροί επαναστάτες με επικεφαλής τη Σεϊλίν Γουίντλεϊ. Παίζουν επίσης οι Κέιτ Γουίνσλετ, Ναόμι Γουότς, Τεό Τζέιμς και Μάιλς Τέλερ.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ – NANA – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ 8 –ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS –VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
>Η κωμωδία «Amore mio» (Ελλάδα, 2015) του Χρήστου Δήμα, με τους Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Φάνη Μουρατίδη, Πάνο Μουζουράκη, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, Τάκη Σπυριδάκη κ.ά.
Βαθμολογία: –
ΑΘΗΝΑ: ΟΠΕΡΑ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – AΤΛΑΝΤΙΣ – ΦΟΙΒΟΣ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ -CINERAMA – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΖΕΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ