Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

«Η αγάπη είναι παράξενη» («Love is strange», ΗΠΑ, 2014) του Αϊρα Σακς, με τους Τζον Λίθγκοου, Αφρεντ Μολίνα, Μαρίζα Τομέι
Μικρή μεν ως παραγωγή αλλά την ίδια ώρα με τεράστια καρδιά, η τελευταία ταινία του σχετικά άγνωστου στη χώρα μας αμερικανού σκηνοθέτη Αϊρα Σακς αναρωτιέται για το τι μπορεί να συμβεί όταν δύο διανοούμενοι ομοφυλόφιλοι της Νέας Υόρκης (Τζον Λίθγκοου, Αφρεντ Μολίνα) αποφασίζουν να σφραγίσουν τη χρόνια σχέση τους με έναν γάμο.
Εξαιτίας ενός γάμου στα γεράματα ο ένας θα χάσει τη δουλειά του με αποτέλεσμα οι οικονομικοί πόροι του ζεύγους να μειωθούν σημαντικά (ο άλλος είναι συνταξιούχος ζωγράφος). Θα πρέπει να πουλήσουν το κομψό διαμέρισμά τους μα και να ζήσουν σε χωριστά σπίτια, σε συγγενείς ο ένας, σε φίλους ο άλλος, μέχρι να βρεθεί μια οικονομικά βιώσιμη λύση που θα τους επιτρέψει να συζήσουν ξανά. Αν βρεθεί. Ολα αυτά θίγονται με κομψότητα και χωρίς ίχνος επιτήδευσης στη θαυμάσια αυτή ταινία, η οποία τελικά αναδεικνύει πολλές αλήθειες μιλώντας με χαμηλούς αλλά ευθύβολους τόνους. Το χιούμορ μας βοηθά να τη δεχθούμε ευχάριστα αλλά την ίδια ώρα σκεφτόμαστε πόσο άσχημο είναι που η υποκρισία, η προκατάληψη, η ομοφοβία αλλά και ο ρατσισμός δυστυχώς εξακολουθούν να μαστίζουν ακόμη και τις πιο πολιτισμένες κοινωνίες.
Βαθμολογία: 3 ½
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΔΑΝΑΟΣ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΒΑΚΟΥΡΑ
«Χόμπιτ, η μάχη των πέντε στρατών» («The Hobbit: The Battle of the Five Armies», 2014, ΗΠΑ / Νέα Ζηλανδία) του Πίτερ Τζάκσον, με τους Μάρτιν Φρίμαν, Ιαν Μακ Κέλεν, Ορλάντο Μπλουμ κ.ά.
Η ταινία με την οποία ολοκληρώνεται η κινηματογραφική τριλογία του μυθιστορήματος του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν είναι και αυτή (όπως οι δύο προηγούμενες αλλά και όπως οι τρεις του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών», επίσης του Τζάκσον) μια πληθωρική περιπέτεια φαντασίας απευθυνόμενη σε μικρούς και μεγάλους. Ανοίγει με το κάψιμο μιας πόλης από το στόμα του δράκου Νοσφιστή (εκεί δηλαδή όπου είχε τελειώσει η δεύτερη) και κλείνει στην ησυχία της Μέσης Γης όπου το χόμπιτ Μπιλμπ Μπάγκινς (Μάρτιν Φρίμαν) επιστρέφει μετά την εκπλήρωση της αποστολής του. Ενδιαμέσως σκουλήκια βγαίνουν από τα έγκατα της γης και ανθρωπόμορφα τέρατα συγκρούονται με τους νάνους που πλέον μου θυμίζουν τις κούκλες Μάπετ. Ενα βουνό με χρυσάφι βγάζει στην επιφάνεια την απληστία για πλούτο και εξουσία που μπορεί να παρασύρει ακόμη και έναν ακέραιο νάνο όπως ο Θόριν (Ρίτσαρντ Αρμιτεϊτζ) που ηγείται της αποστολής. Αυτή η ιδέα έχει σχετικό ενδιαφέρον αλλά σε γενικές γραμμές η ταινία είναι copy paste της προηγούμενης και δραματουργικά δεν στέκεται μόνη της με τίποτε. Απευθύνεται αποκλειστικά στους φαν της σειράς και των βιβλίων.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER IΛION –ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – AΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ –ΤΡΙΑ AΣΤΕΡΙΑ – NANA –ΑΙΓΛΗ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ κ.α.
«10.000 χιλιόμετρα η απόσταση μεταξύ μας» («10.000 km.», Ισπανία, 2014) του Κάρλος Μάρκες-Μαρσέτ, με τους Νατάλια Τένα, Νταβίντ Βερνταγκουέρ
Τα «10.000 χιλιόμετρα» που δηλώνει ο τίτλος της ταινίας του Ισπανού Κάρλος Μάρκες-Μαρσέτ είναι η απόσταση που χωρίζει τη Βαρκελώνη από το Λος Αντζελες, Και γιατί να μας ενδιαφέρει αυτό; Επειδή ο παράγοντας της εν λόγω απόστασης θα είναι το κομβικό σημείο στη σχέση ενός νεαρού ζευγαριού, όταν η Αλεξάνδρα (Νατάλια Τένα) θα αναγκαστεί για επαγγελματικούς λόγους να φύγει για το Λος Αντζελες αφήνοντας για έναν χρόνο τον Σέρχι (Νταβίντ Βερνταγκουέρ) στην πόλη τους, τη Βαρκελώνη. Η ταινία ανοίγει με μια μεγάλη σεξουαλική σκηνή στο ίδιο πλάνο αλλά κατά το 90% της βλέπουμε τον καθένα μπροστά από μια οθόνη διότι μιλούν μέσω skype. Πολλά τα στάδια που θα μεσολαβήσουν και όπως το περιμένεις, όχι πάντα ευχάριστα. Πόθος, θλίψη, πάθος, κούραση, ανία, facebook, google map, e-mail. Το ερώτημα για το πού θα καταλήξει η σχέση σε «τρώει» και αυτό θα πρέπει να θεωρηθεί σκηνοθετική επιτυχία, πόσω μάλλον για μια ταινία που αποτελεί ντεμπούτο του σκηνοθέτη στη μεγάλου μήκους παραγωγή.
Βαθμολογία: 2 ½
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΚΗΦΙΣΙΑ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
«Serena» (ΗΠΑ, 2014) της Σουζάνε Μπίερ, με τους Μπράντλεϊ Κούπερ, Τζένιφερ Λόρενς, Τόμπι Τζόουνς
Μία ακόμη κινηματογραφική «συνάντηση» του Μπράντλεϊ Κούπερ και της Τζένιφερ Λόρενς γίνεται σε μια αμερικανική παραγωγή με τη σφραγίδα δανής σκηνοθέτριας (η Σουζάνε Μπίερ το 2010 απέσπασε το ξενόγλωσσο Οσκαρ για το «Ισως αύριο»). Η «Serena» μάς μεταφέρει στη Βόρεια Καρολίνα των ΗΠΑ την περίοδο της οικονομικής ύφεσης και εξιστορεί την αρχή του τέλους ενός αυτοκράτορα της ξυλείας (Κούπερ) από τη στιγμή που γνωρίζει και παντρεύεται μια διαβολική γυναίκα. Δεν έχουμε συνηθίσει τη Λόρενς ως «μοιραία γυναίκα» και η αλήθεια είναι ότι η ηρωίδα της με κόμμωση α λα Τζιν Χάρλοου (σταρ της Αμερικής τη δεκαετία του 1930) δεν εκπέμπει κάτι πραγματικά γοητευτικό. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Κούπερ (σε έναν ρόλο που θα ταίριαζε στον Κλαρκ Γκέιμπλ), αν και το μεγαλύτερο πρόβλημα της ταινίας είναι το σενάριό της, το οποίο στα χέρια του Νίκου Φώσκολου θα είχε γίνει σαπουνόπερα διαρκείας πολλών ετών.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE PΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔA – NANA – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ODEON OPERA – KHΦΙΣΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
>>Σε μια άλλη ισπανόφωνη ταινία, το «Magical girl» (Ισπανία / Γαλλία, 2014) του Κάρλος Βερμούτ, οι ιστορίες τριών προσώπων διασταυρώνονται σε έναν ατμοσφαιρικό δαίδαλο. Ενας απολυμένος φιλόλογος (Λουίς Μπερμέχο) που θέλει να κάνει ένα πανάκριβο δώρο στην ετοιμοθάνατη κόρη του, μια πλούσια κοπέλα (Μπάρμπαρα Λένι) που πέφτει θύμα εκβιασμού του πρώτου και ένας μαθηματικός (Χοσέ Σακριστάν) που μόλις αποφυλακίστηκε φτιάχνουν ένα πλέγμα μυστηρίου και άλυτων αινιγμάτων που επιδιώκει να αποκτήσει κάτι από την ατμόσφαιρα ταινιών του Ντέιβιντ Λιντς, του Λουίς Μπουνιουέλ και του Γιώργου Λάνθιμου, χωρίς τελικά να καταλήγει σε κάτι το πραγματικά αξέχαστο.
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ΑΤΤΑΛΟΣ, Ν. ΣΜΥΡΝΗ –ΕΛΛΗ – ΟΣΚΑΡ ΑΧΑΡΝΩΝ
>>Μελό πεπαλαιωμένης τηλεοπτικής αισθητικής είναι η «Πρώτη αγάπη» («The best of you», ΗΠΑ, 2014) του Μάικλ Χόφμαν, όπου ο Τζέιμς Μάρνστεν και η Μισέλ Μόναχαν θυμούνται τα εφηβικά τους χρόνια, βουτηγμένα στο πάθος, στη βία και στο έγκλημα. Εντελώς λανθασμένη η επιλογή των Λιάνα Λιμπεράτο και Λιουκ Μπράσεϊ στους ρόλους των δύο παραπάνω σε νεανική ηλικία: η μεν Λιμπεράτο έχει την ψυχή κούκλας Μπάρμπι, ο δε Μπράσεϊ δείχνει μεγαλύτερος του Μάρνστεν…
Βαθμολογία: 1½
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE IΛION – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΝΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ
>>Βία και ρομαντισμός συγχωνεύονται στους «Αισθηματίες» (Ελλάδα, 2013) του Νίκου Τριανταφυλλίδη, μια ματιά στη νυχτερινή Αθήνα των ημερών μας μέσα από την ιστορία δύο νεαρών γκάνγκστερ που δουλεύουν για έναν φιλοσοφικών διαθέσεων «νονό». Τον τελευταίο υποδύεται ο Τάκης Μόσχος δίπλα στους Δημήτρη Λάλο και Χάρη Φραγκούλη σε μια ταινία που μοιάζει με υπόκλιση του σκηνοθέτη της προς τον μέντορά του Νίκο Νικολαΐδη. Και όπως ακριβώς συνέβαινε στις ταινίες του Νικολαΐδη, έτσι και στους «Αισθηματίες» τα πάντα δείχνουν επίπλαστα, προδίδουν «κατασκευή» και αδυνατούν να πείσουν σε οποιονδήποτε τομέα.
Βαθμολογία: 1 ½
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ:ΙΝΤΕΑΛ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ
>>Προβάλλονται τέλος τα εντελώς χειροποίητα κινούμενα σχέδια από τη Βραζιλία «Το αγόρι και ο κόσμος» («O Menino e o Mundo», 2013) του Αλε Αμπρέου, τα αμερικανικά κινούμενα σχέδια «Ψυχρά κι ανάποδα, τραγουδιστά» («Frozen Sing Along», 2014) των Κρις Μπακ, Τζένιφερ Λι (ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER IΛION –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE –ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ κ.α.) και μια ταινία για τον τηλεοπτικό παππού παραμυθά Νίκο Πιλάβιο, ο «Παραμυθάς και οι ιστορίες του» (ΑΘΗΝΑ: ΔΑΝΑΟΣ, ΕΛΛΗ, ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ κ.α).