Η ζωγράφος σκηνοθετεί στη Σύρο μια πανδαισία αισθημάτων και χρωμάτων με την αναδρομική έκθεσή της, γεμάτη ταξίδια και διασταυρώσεις πορειών, οι οποίες ξεκινούν από την ιδέα του Πλάτωνα και τερματίζουν στην πίστα της Φόρμουλα 1. Στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, στις παλιές αποθήκες του λιμανιού της Ερμούπολης – σταυροδρόμι κάποτε ανθρώπων, τόπων, πολιτισμών, καραβιών, αγαθών – παρουσιάζει έξι θεματικές ενότητες, τους γερανούς, τις φόρμουλες, τη Νέα Υόρκη, τους αθλητές, τα δέντρα, τις γέφυρες, όλα σε κίνηση. Η κίνηση, αποτυπωμένη με χρώμα, είναι η ουσία της τέχνης της.

Μια σκηνοθεσία για τη ζωγραφική στη Σύρο

«Στο σινεμά δεν συγκεντρώνεσαι και ευλαβικά βλέπεις; Αυτό θέλω κι εγώ. Να μιλήσει ο θεατής με ένα-ένα έργο ξεχωριστά. Το έργο μοιάζει να εκπέμπει φως. Βγαίνει από μέσα του, συμπαρασύρει και το μήνυμά του και επικοινωνεί με τον θεατή. Μπαίνοντας σε περιβάλλουν γερανοί, μετά οι φόρμουλες, μετά η Νέα Υόρκη σε κίνηση, μετά τα δέντρα, μετά οι αθλητές, μετά οι γέφυρες. Είναι σκηνοθετημένα σαν σε κινηματογραφική αίθουσα, έτσι το ήθελα. Και η δουλειά μου πιστεύω ότι έχει στοιχεία κινηματογράφου. Δηλαδή είναι σκηνές. Οπως λαμβάνω τη σκηνή τη θέλω χωρίς πλαίσια, χωρίς όρια, να είναι μια κίνηση μέσα στον περιβάλλοντα χώρο που να σου δίνει την αίσθηση ότι βγαίνει από το σκοτάδι και να συμμετέχεις».
Η κίνηση είναι ιδέα, ζωή, έργο τέχνης
«Η κίνηση βγαίνει στα έργα μου. Εσωτερική μου ανάγκη είναι να καταγράψω αυτή την κίνηση αφού κι εγώ είμαι ένα άκρως κινούμενο ον. Και τα εσωτερικά σου τα αποτυπώνεις στον καμβά. Το αυτοκίνητο, όχι ως όχημα περιγραφικό, κατά τον Πλάτωνα, ως ιδέα του αντικειμένου αυτού. Δεν με ενδιαφέρει να το περιγράψω αλλά να δώσω την αντανάκλαση που κάνει στον θεατή. Αυτό που εισπράττω κι εγώ από τους ήχους, τη φόρμα και την κίνηση».
Τα αντικείμενα υψηλής τεχνολογίας έχουν ψυχή


«Η φόρμουλα προκαλεί τη μεγαλύτερη κίνηση, αλλά μέσα της είναι ο άνθρωπος σε συνδυασμό με τη μηχανή. Ολο αυτό το πράγμα βγαίνει πάρα πολύ έντονο και πιστεύω ότι εδώ είναι η πλήρης καταγραφή της εσωτερικής μου ανάγκης να βγάλω την κίνηση που εγώ η ίδια εισπράττω και θέλω να καταγράψω. Δεν είναι περιγραφή. Υπάρχει ως αντικείμενο, αλλά αυτό που με ενδιαφέρει είναι η αίσθηση της κίνησης, ορμώμενη από το έντονο χρώμα που με προκαλεί και από τις διαγώνιες που τελικά δημιουργούν κίνηση. Οι γερανοί είναι στατικά αντικείμενα, αλλά με τις διαγώνιες κινούνται με μια τάση φυγής προς τα πάνω. Βγάζουν ένταση. Με ενδιαφέρει και η κίνηση μέσα στην πόλη και το τι αυτό το πράγμα βγάζει. Οπως και οι μηχανές. Συνθετικά έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον».
Αθλητές που τρέχουν, δέντρα που κινούνται
«Στους αθλητές κι αν έχουμε κίνηση. Ξεκίνησαν πριν τη φόρμουλα, άρα το στοιχείο της κίνησης με ενδιέφερε εις βάθος από την αρχή. Εχουμε την ανθρώπινη φιγούρα σε κίνηση και τη μηχανοκίνητη φόρμουλα σε κίνηση. Πάντα κίνηση. Αυτό είναι το ζητούμενο. Να αποτυπώσω τη στιγμή και την έντασή της που απορρέει από την κίνηση. Είναι δυναμική και επαναλαμβανόμενη. Αυτό είναι τελικά το χαρακτηριστικό της δουλειάς μου.
Τα δέντρα είναι όπως οι γερανοί. Με ενδιαφέρουν οι καθετότητες των γραμμών. Αυτές δημιουργούν την κίνηση. Και έχουμε και διασταυρούμενες γραμμές και κίνηση προς τα πάνω. Εγώ δεν βλέπω καμία διαφορά μεταξύ των γερανών και των δέντρων. Το ίδιο σκεπτικό, ο ίδιος προβληματισμός με διαφορετικό θέμα. Οι γερανοί είναι μπράτσα που κινούνται μηχανικά, τα δέντρα κινούνται με το φύσημα του ανέμου».
Γέφυρες, ταξίδια, διασταυρώσεις, συναντήσεις


«Ολα αυτά είναι ταξίδια και διασταυρώσεις με πολλαπλά μηνύματα. Διασταυρώσεις όχι μόνο των στοιχείων του έργου, της φόρμας ή των γραμμών, αλλά και διασταυρώσεις θεμάτων, τόπων, πολιτισμών. Το βλέπουμε έντονα στις γέφυρες. Διασταυρώσεις χρωμάτων, γραμμών, φόρμας, μηνυμάτων. Οπως οι συναντήσεις. Το ταξίδι και οι διασταυρώσεις έχουν κοινό τόπο τη συνάντηση. Το καλοκαίρι είναι η εποχή των διασταυρώσεων αφού κινούνται οι άνθρωποι μεταξύ άλλων ανθρώπων, πολιτισμών, τόπων που ταξιδεύουν. Ετσι ήρθε ο τίτλος και η σύλληψη της έκθεσης».
Σχεδιάζω και μιλώ με το χρώμα
«Το χρώμα είναι το σήμα κατατεθέν μου. Ολα συμβαίνουν πάνω σε μια χρωματική ένταση. Το σχέδιο και το χρώμα είναι για εμένα η βάση της δουλειάς μου. Συμβαίνουν συγχρόνως. Σχεδιάζω με το χρώμα. Ψάχνω τη φόρμα με το χρώμα, και παρεμβαίνω και βαθαίνω και εμβαθύνω και φτάνω στο βάθος ή στις επιφάνειες. Και εδώ διασταυρώσεις λοιπόν. Αυτό σημαίνει να έχει ο καλλιτέχνης το στίγμα του. Εμένα το στίγμα μου είναι η κίνηση μέσω του χρώματος και αντιστρόφως».
Ζωγραφίζω όπως αναπνέω
«Αναπνέω και βγαίνει. Δεν χρειαζόμαστε ειδήμονες στην Τέχνη. Θέλουμε το έργο να συνομιλήσει με τον θεατή και το πόσο θα τον κεραυνοβολήσει, θα του αρέσει περισσότερο ή λιγότερο. Είναι κατάσταση του θεατή πλέον, τελείως ανεξάρτητη από τις δικές μου προθέσεις. Είναι άκρως υποκειμενικό θέμα του θεατή η αντίληψη και η αίσθηση του έργου. Τον αφήνεις να ταξιδέψει πάνω στο έργο σου. Μπορεί να μην του πει τίποτε, μπορεί να του πει πάρα πολλά, μπορεί να τον ταράξει ή να τον προκαλέσει. Εκπαιδεύεις το βλέμμα, τον νου και την ψυχή».
πότε & πού:
Τα εγκαίνια της έκθεσης «Ταξίδια – Διασταυρώσεις MINA P. V.» θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 26 Ιουλίου, στις 21.00, στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη της Σύρου. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 27 Αυγούστου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ