Στις μέρες μας ένα ταξίδι στα κύματα της Ιστορίας με γαλέρες και ιστιοφόρα από τον 15ο π.Χ. αιώνα ως το 19ο αι. μ. Χ. δεν συνηθίζεται εύκολα και σίγουρα δεν είναι εφικτό να γίνει με πλοία κανονικού μεγέθους_ εκτός και αν αναλάβει την κατασκευή τους το Χόλιγουντ σε ταινίες όπως το «Master and Commander» του Πίτερ Γουίρ.

Μπορεί όμως να γίνει ένα ταξίδι με αντίγραφα – μινιατούρες πλοίων που ανά τους αιώνες υπήρξαν σταθμοί στην εξέλιξη της ναυσιπλοίας. Και αυτό ακριβώς συμβαίνει στις μέρες μας στο Ελληνικό Μουσείο της ελληνικής κοινότητας στη Βικτώρια της αυστραλέζικης Μελβούρνης όπου φιλοξενείται έκθεση μικροναυπηγημένων μοντέλων ιστορικών πλοίων από το 1500 π.Χ. ως το 1850 μ.Χ. Η έκθεση εγκαινιάσθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου του 2011 και θα ολοκληρωθεί στις 26 του προσεχούς Φεβρουαρίου.

Τα 15 αντικείμενα που εκτίθενται είναι έργο ζωής ενός καλού γνώστη της μικροναυπηγικής, του κ. Ευάγγελου Γρυπιώτη, ενώ η έκθεση υπήρξε μια αρμονική συνεργασία του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού και του επιχειρηματία της Μελβούρνης κ. Χάρη Σταμούλη που συνεχίζει την προβολή του ελληνικού στοιχείου στο Ελληνικό Μουσείο «Ναυσικά Σταμούλη» που ιδρύθηκε από τον πατέρα του Σπύρο Σταμούλη.

«Δεν είναι απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός για τη Βικτώρια αλλά επίσης αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία για τους κατοίκους της Βικτώριας να επισκεφθούν μια έκθεση που δίνει έμφαση στους σημαντικούς τομείς της ναυπηγικής, της ιστορίας, της εθνολογίας, της μυθολογίας, της οικονομίας και της δημοκρατίας» επεσήμανε ο υπουργός Υγείας της πολιτείας Βικτώρια κ. Ντέιβιντ Ντέιβις ο οποίος έχει σπουδάσει ιστορία της Τέχνης.

Γεννημένος στη Νίκαια του Πειραιά, ο Ευάγγελος Γρυπιώτης αγάπησε την θάλασσα από πολύ νωρίς στην ζωή του. Το ενδιαφέρον του για την Ιστορία και την συλλογή ιστορικών βιβλίων υπήρξε ο σημαντικότερος παράγοντας για την σχολαστική ενασχόλησή του με τις μικροκατασκευές παρότι το επάγγελμά του ήταν μέχρι πρότινος προπονητής – γυμναστής. Η πρώτη του κατασκευή ,ένα ομοίωμα βυζαντινού δρόμονα ερέθισμα για την οποία ήταν η ιστορία της εκσρατείας του Νικηφόρου Φωκά εναντίον των Αράβων για την απελευθέρωση της Κρήτης, έγινε στα τέλη της δεκαετίας του 1980. «Για την κατασκευή ενός ομοιόματος απαιτούνται κατά μέσο όρο 20 μήνες αφού προηγηθεί πρώτα πολύχρονη μελέτη» ανέφερε στο Βήμα ο κ. Γρυπιώτης, ο οποίος υπήρξε επίσης κατασκευαστής της μινιατούρας μιας σκούνας που χρησιμοποιείται στην τελευταία ταινία του Γιάννη Σμαραγδή «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» με θέμα τον βίο και την πολιτεία του Ιωάννη Βαρβάκη.

Εδώ και ενάμιση χρόνο ο Ευάγγελλος Γρυπιώτης ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με το πάθος του. Ενα από τα τελευταία εγχειρήματά του είναι η επιμέλεια του βιβλίου – λευκώματος «Ελληνική Ναυτιλεία» που εκδόθηκε από τα ΕΛΤΑ στο πλαίσιο έξι νέων γραμματοσήμων που απεικονίζουν πλοία ανάμεσα στα 1500 π.Χ. μέχρι τον 11ο αιώνα (θα ακολουθήσει μια ακόμη σειρά γραμματοσήμων που θα περιλαμβάνει πλοία της περιόδου 1453- 1880). Το μικρό, προσωπικό λιμάνι του κ. Γρυπιώτη περιέχει 20 ρέπλικες ιστορικών πλοίων τα οποία αιώνες πριν διέσχιζαν τις θάλασσες.

«Η συναισθηματική ταύτιση του Ελληνα με την θάλασσα αποτυπώνεται με τρόπο συγκινητικό στα έργα του Γρυπιώτη τα οποία είναι έκφραση ουσιαστικής γνώσης των ιστορικών πηγών αλλά και μιας βαθιάς αγάπης του δημιουργού για τα «ξύλινα σκαριά» και τον πολιτισμό που εκφράζουν» ανέφερε ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης. «Τα πλοία του Γρυπιώτη έχουν φτάσει ως εδώ για να προσφέρουν στον επισκέπτη ένα ταξίδι στον πολιτισμό μας, αφού στην ιστορία της ναυσιπλοϊας μας εμπεριέχεται η ίδια η ιστορία του ελληνισμού».