H εικόνα ενός bespoke Yaris να στέκεται σε απόσταση μερικών εκατοστών από το οδόστρωμα δεν είναι συνηθισμένη. Βλέπετε, ακόμα και όταν η Toyota επέλεξε την πρώτη και κατά πολλούς καλύτερη γενιά του ιαπωνικού supermini ως βάση για την εξέλιξη μιας δυναμικότερης πρότασης, οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν –όπως επέβαλλε η τάση της εποχής –μετριοπαθείς.
Η συνέχεια για τις εκδόσεις υψηλών επιδόσεων του Yaris έμελλε να γραφτεί σχεδόν 17 χρόνια μετά, καθώς με αφορμή την επιστροφή της Toyota στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι οι Ιάπωνες βάλθηκαν να περάσουν λίγη από τη λάμψη και την απόκοσμη γοητεία ενός rally car στη γραμμή παραγωγής.

Για λίγους και καλούς

Το Yaris GRMN, όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται σηματοδοτώντας την απαρχή ενός νέου brand, κάτω από την ομπρέλα του οποίου πρόκειται να τοποθετηθούν όλες οι προτάσεις υψηλών επιδόσεων της Toyota, δεν απευθύνεται σε όλους.
Οχι γιατί η παραγωγή των 600 μονάδων ή το κόστος των περίπου 30.000 ευρώ λειτουργούν περιοριστικά, αλλά διότι πρόκειται για μια ειδική κατασκευή που αλληλεπιδρά με ένα εξίσου ειδικό κοινό.
Πέρα από την εμφανή μείωση της απόστασης που χωρίζει το αμάξωμα από το έδαφος και την αντίθεση που δημιουργούν οι κατ’ ανάγκην λευκές επιφάνειες του τρίθυρου αμαξώματος με τις σφυρήλατες ζάντες ελαφρού κράματος μαύρου χρώματος, το Yaris GRMN ξεχωρίζει και μάλιστα από απόσταση χάρη στα απολύτως λειτουργικά αεροδυναμικά βοηθήματα.
Η πτέρυγα στην κορυφή της τρίτης πόρτας και ο διαχύτης τού πίσω προφυλακτήρα με τη χαρακτηριστική απόληξη της εξάτμισης τοποθετημένη στο μέσον του δημιουργούν εντυπώσεις –ως επί το πλείστον θετικές.
Αντιστοίχως, στο εσωτερικό τις συστάσεις αναλαμβάνουν τα semi bucket καθίσματα της Toyota Boshoku, το τριάκτινο τιμόνι, «βγαλμένο» από το περίφημο GT 86, και η χρήση αλουμινίου σε πεντάλ και επιλογέα ταχυτήτων.
Με τη σειρά του, ο μακροσκελής κατάλογος εξοπλισμού εγγυάται άνεση και ασφάλεια, στοιχεία απαραίτητα για την αποτελεσματικότητα του Yaris GRMN στον λιγότερο φαντεζί ρόλο του αυτοκινήτου της διπλανής πόρτας.

Ουσία και θέαμα

Οταν πρόκειται για μια πρόταση με τον χαρακτήρα και την αποστολή του ταχύτερου – ισχυρότερου Yaris όλων των εποχών, οι αναβαθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί πίσω από τις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματος αποκτούν αυτομάτως διαφορετική σημασία.
Δικαίως, λοιπόν, τα βλέμματα όλων στρέφονται στον τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης των 1.798 κ.εκ., ο οποίος με τη βοήθεια ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή φτάνει σε απόδοση τους 212 ίππους και τα 250 Nm ροπής.
Για τη μετάδοση της διόλου ευκαταφρόνητης ισχύος στους μπροστινούς τροχούς επιστρατεύθηκαν ένα μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων και ένα μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Η συμβολή του τελευταίου θα μπορούσε να θεωρηθεί ως και καθοριστική, προλαμβάνοντας ή στη χειρότερη των περιπτώσεων καταστέλλοντας το φαινόμενο της υποστροφής εν τη γενέσει του.
Προσθέτοντας στα παραπάνω τα αμορτισέρ της Sachs, τα νέα ελατήρια, την παχύτερη αντιστρεπτική, την κρεμαγιέρα με τις 2,3 στροφές από άκρη σε άκρη, τις δομικές ενισχύσεις του πλαισίου και τις τετραπίστονες δαγκάνες της ADVICS των μπροστινών τροχών, αυξάνεις γεωμετρικά τις πιθανότητές σου να αποκωδικοποιήσεις τη συμπεριφορά του Yaris στην άσφαλτο.
Αλλωστε το γεγονός ότι από τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 1,8 λίτρων λείπουν, σε βαθμό… παρεξηγήσεως, τα ξεσπάσματα είναι από μόνο του αρκετό ώστε να σου εξασφαλίσει τον απαραίτητο χρόνο να εξοικειωθείς με το ιαπωνικό σύνολο και να αναγνωρίσεις με απόλυτη ακρίβεια και ασφάλεια τα όριά του.
Παρά το χαμηλό βάρος (1.135 κιλά) που, σύμφωνα με την Toyota, διαμορφώνει την καλύτερη αναλογία κιλών ανά ίππων (5,35 ίπποι/κιλό) στην κατηγορία των supermini, είναι προφανές ότι «χαμηλά» το Yaris των 212 ίππων υστερεί σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές του.
Η ψαλίδα κλείνει όσο ο δείκτης του στροφόμετρου κερδίζει έδαφος, ωστόσο η αίσθηση πως έχεις να κάνεις με ένα παλαιάς κοπής ατμοσφαιρικό σύνολο και όχι με ένα ακόμα δείγμα της νεοφερμένης πρακτικής του downsizing παραμένει.
Ο βραχνός μηχανικός ήχος που πλημμυρίζει τον θάλαμο επιβατών καθώς πλησιάζεις το όριο περιστροφής του κινητήρα σε επαναφέρει στην πραγματικότητα του Yaris GRMN, υπενθυμίζοντας τη διαφορετικότητά του, η οποία εν πολλοίς συνίσταται στην παρουσία ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή κάτω από το καπό του.
Θα αποτελούσε παράλειψη αν δεν γινόταν ειδική μνεία στον τρόπο με τον οποίο η ανάρτηση βρίσκει ισορροπία μεταξύ του semi-racing χαρακτήρα της έκδοσης και των προκλήσεων που αργά ή γρήγορα θα κληθείς να αντιμετωπίσεις σε έναν δημόσιο δρόμο.
Ακόμα, στον πειθήνιο πίσω άξονα που αρνείται πεισματικά να παρεκκλίνει της προδιαγεγραμμένης τροχιάς του, γεμίζοντας με αυτοπεποίθηση τις κινήσεις σου, ή στο ακούραστο σύστημα πέδησης, η προοδευτικότητα του οποίου σου επιτρέπει να επιβραδύνεις κάθε φορά με την ίδια ακρίβεια και σιγουριά.
ια την Toyota, το Yaris GRMN είναι μόνο η αρχή. H υπόσχεση ότι στο μέλλον οι προτάσεις της ιαπωνικής φίρμας θα επαναφέρουν στο επίκεντρο τον πραγματικό οδηγό, παραμένοντας προσιτές στον απλό χρήστη.

Κινητήρια δύναμη

O μηχανικός υπερσυμπιεστής που επέλεξε η Toyota, ώστε να αυξήσει την απόδοση του τετρακύλινδρου κινητήρα των 1.798 κ.εκ., φέρει την υπογραφή της Lotus, καθώς η βρετανική φίρμα διαθέτει μακρά εμπειρία σε ανάλογες υλοποιήσεις. Το Yaris, λοιπόν, αποτελεί πλέον τη μοναδική πρόταση της κατηγορίας του που γυρνά την πλάτη στη διαδεδομένη λύση των στροβιλοσυμπιεστών (turbo), επιλέγοντας τη λύση του μηχανικού υπερσυμπιεστή (compressor).

Ουκ εν τω πολλώ το ευ

Η διατήρηση του συνολικού βάρους σε χαμηλά επίπεδα αποτέλεσε ένα κερδισμένο στοίχημα για τους μηχανικούς της Toyota, οι οποίοι δεν δίστασαν να εξαντλήσουν κάθε μέσο ώστε να επιτύχουν τον σκοπό τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των σφυρήλατων ζαντών αλουμινίου της BBS, οι οποίες είναι ελαφρύτερες κατά 8 κιλά. Οχι τυχαία και η επιλογή των ελαστικών υψηλών επιδόσεων, τα οποία προέρχονται από την Bridgestone και ανήκουν στην «οικογένεια» Potenza.

Σχέση εμπιστοσύνης

Δεδομένων των επιδόσεων που είναι ικανό να επιτύχει το Yaris GRMN (0-100 χλμ./ώρα σε 6,4 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα που περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 230 χλμ./ώρα), θεωρήθηκε απαραίτητη η αναβάθμιση του συστήματος πέδησης. Ετσι ο μπροστινός άξονας απέκτησε τετραπίστονες δαγκάνες της ADVICS και δίσκους με διάμετρο 275 χιλιοστά και ο πίσω άξονας δαγκάνες μονού εμβόλου και δίσκους διαμέτρου 278 χιλιοστών.

Κινητήρας: 1.798 κ.εκ.
Ισχύς: 212 ίπποι/ 6.800 σ.α.λ.
Ροπή: 250 Nm/ 4.800 σ.α.λ.
Κιβώτιο Ταχυτήτων: Μηχανικό έξι σχέσεων
Κατανάλωση: 7,5 λίτρα/ 100 χλμ.
0-100: 6,4 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 230 χλμ./ώρα
Service: 15.000 χλμ.ή 12 μήνες
Ρύποι: 170 γρ./χλμ.
Τέλη κυκλοφορίας: € 416,50

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ