Δυο μήνες μας χωρίζουν πια από την συμβατική ημερομηνία για την παράδοση των έργων που ολοκληρώνουν τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη. Η ΕΡΓΟΣΕ κάνει αγώνα δρόμου για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος, πιέζοντας προς αυτή την κατεύθυνση και την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ-J&P ΑΒΑΞ· και καθώς μπαίνουμε και σε προεκλογική χρονιά κανείς δεν επιθυμεί περαιτέρω καθυστερήσεις.

Το έργο-ορόσημο αφορά το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός, μήκους 52 χλμ., με την ολοκλήρωση του οποίου το σύνολο του άξονα θα έχει νέα διπλή, ηλεκτροκινούμενη γραμμή. Με το έργο αυτό η εκμετάλλευση της γραμμής θα ανέβει επίπεδο, καθώς δίνεται πια η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί το ταξίδι από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 20 λεπτά.
Αυτό βεβαίως δεν θα γίνει εντός του 2018. Αν και αναμένεται στο τέλος της χρονιάς ο χρόνος του ταξιδιού να μειωθεί στις 4 ώρες και 15 λεπτά από τις 5 ώρες και 30 λεπτά που χρειάζονται σήμερα. Παρόλα αυτά για να «τρέξουν» τα πολύ γρήγορα τρένα που έχουν δεσμευτεί ότι θα φέρουν οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο ελληνικό δίκτυο απαιτείται να ολοκληρωθούν τα συστήματα σηματοδότησης και ασφάλειας (ETCS). Βάσει των σημερινών χρονοδιαγραμμάτων αυτό τοποθετείται στο καλοκαίρι του 2019. Το πρώτο δείγμα του τρένου που θα «τρέχει» στη νέα γραμμή θα έχουν την ευκαιρία να δουν οι επισκέπτες της ΔΕΘ. Εν συνεχεία, το τρένο θα κάνει και τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια στη νέα γραμμή.
Εργα για την αναβάθμιση του δικτύου και ωρίμανση νέων έργων

Τα έργα που απομένουν για να ολοκληρώσουν τον βασικό άξονα, όπως αυτός είχε σχεδιαστεί προ 30ετίας, συμπεριλαμβάνονται η συντήρηση/αναβάθμιση τμημάτων όπως το τμήμα ΣΚΑ-Οινόης. Επίσης, προχωρούν τα έργα για τη νέα γραμμή Πολύκαστρο-Ειδομένη, που αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν το τέλος 2018, την γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη –όπου η υποδομή θα ολοκληρωθεί στο τέλος 2018, ενώ συνεχίζονται τα έργα και για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας. Η σύμβαση για την υπογειοποίηση της γραμμής στα Σεπόλια που θα αναβαθμίσει ριζικά μεγάλες γειτονιές της Αθήνας θα υπογραφεί, βάσει του σχεδιασμού της ΕΡΓΟΣΕ, εντός του μήνα.
Ο διαγωνισμός για την έργο της κατασκευής ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης, καθώς και του συστήματος ETCS L1 της υφιστάμενης μονής γραμμής κανονικού εύρους στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος –Καλαμπάκα βρίσκεται ήδη στον «αέρα». Το συνολικό μήκος του άξονα είναι 81,4 χιλιόμετρα και ο προϋπολογισμός μελέτης του έργου ανέρχεται σε 43,68 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ και αναθεώρηση).
Συγκεκριμένα το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή ηλεκτρονικού συστήματος σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών ETCS γραμμής επιπέδου1. Επίσης, την υλοποίηση συστήματος ηλεκτροκίνησης και τηλεδιοίκησης της γραμμής, καθώς και την προσαρμογή του νέου συστήματος ηλεκτροκίνησης με τις υφιστάμενες όμορες εγκαταστάσεις. Θα κατασκευαστούν και τα απαραίτητα τηλεπικοινωνιακά συστήματα. Στο έργο συμπεριλαμβάνονται η επιδομή σιδηροδρομικής γραμμής με την συμβατική μέθοδο της σκυρογραμμής στην περιοχή των Σοφάδων, όπου θα κατασκευαστεί παρακαμπτήριος, μήκους 650μ, αλλά και αποβάθρα στην περιοχή των Σοφάδων.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) Θεσσαλίας 2014-2020 (αρ. Απόφασης Ένταξης 477/21-02-2018), από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με συγχρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ. Η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει στις 11 Οκτωβρίου 2018, ώρα 11.00. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε 30 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Παράλληλα με τα εν εξελίξει έργα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει δρομολογήσει μελέτες που θα ωριμάσουν κρίσιμα έργα, για τα οποία και υπάρχουν χρονοδιαγράμματα συμφωνημένα με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται για τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση του δικτύου με το λιμάνι Θεσσαλονίκης, τις μελέτες του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης και του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, τις μελέτες για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, για την σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Καβάλας.
Έχουν ακόμη δρομολογηθεί μελέτες ανάπτυξης της σιδηροδρομικής Εγνατίας, συμπεριλαμβανομένων των συνδέσεων με Τουρκία, Βουλγαρία (μέσω Ορμενίου και Προμαχώνα), ΠΓΔΜ (μέσω Ειδομένης και Φλώρινας) και Αλβανία μέσω Κρυσταλλοπηγής με σύνδεση και με το αεροδρόμιο Καστοριάς, αλλά και μελέτες πρόσβασης στο νέο λιμάνι της Πάτρας και σύνδεσης με την Καλαμάτα συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης Κατακώλου-Ολυμπίας.