Οι ταινίες της εβδομάδας: Εκδίκηση στη… διαπασών

Οι ταινίες που ξεχωρίζουν αυτή την εβδομάδα στους κινηματογράφους δίπλα στην «Ανεμώνη» με τον Ντάνιελ Ντέι-Λούις και τη «Νυρεμβέργη» με τον Ράσελ Κρόου

Οι ταινίες της εβδομάδας: Εκδίκηση στη… διαπασών

Μια μαύρη κωμωδία με έντονο κοινωνικό προβληματισμό που αφορά όχι μόνο τη χώρα παραγωγής της, τη Νότια Κορέα αλλά ολόκληρο τον πλανήτη, είναι η ταινία που ξεχωρίζει δίπλα στην «Ανεμώνη» που σηματοδοτεί την επιστροφή του Ντάνιελ Ντέι Λούις μπροστά στον φακό αλλά και την «Νυρεμβέργη» στην οποία ο Ράσελ Κρόου υποδύεται ένα από τα τέρατα του ναζισμού, τον Χέρμαν Γκέρινγκ.

Βαθμολογία

5: εξαιρετική – αριστούργημα

4: πολύ καλή

3: καλή

2: ενδιαφέρουσα

1: μέτρια

0: απαράδεκτη

«Καμιά άλλη επιλογή» (Eojjeolsuga eobsda/No other choice)

Παραγωγή: Νότιος Κορέα, 2025

Σκηνοθεσία: Παρκ Τσαν Γουκ

Ηθοποιοί: Λι Μπιουνγκ Χουν, Σον Γιεν – Τζιν κ.α.

Στην ταινία τελευταία δημιουργία του, ο Παρκ Τσαν Γουκ, ο κορεάτης auteur έχει ως βάση το μυθιστόρημα του Ντόναλντ Γουέστλεϊκ «Το τσεκούρι» που στο παρελθόν είχε μεταφερθεί στον κινηματογράφο από τον Κώστα Γαβρά στην ομότιτλη ταινία του 2005. Η ταινία «ακτινογραφεί» τον Μανσού (Λι Μπιουνγκ Χουν), έναν απολυμένο οικογενειάρχη μεσοαστό ο οποίος προσπαθεί να διαχειριστεί την κατάστασή του με τον ιδανικότερο τρόπο, ώστε η απόλυση να μην έχει επιπτώσεις στην ζωή και στους δικούς του.

Όμως έχει επιπτώσεις και τα πράγματα δεν δείχνουν να καλυτερεύουν. Aυτό ίσως γίνει μόνο αν ο Μανσού πάρει την απόφαση και ξεπεράσει εαυτόν αγγίζοντας τα όρια της ωμής βίας – παρότι κατά βάθος δεν συμφωνεί με αυτές τις μεθόδους. Ο Παρκ Τσαν Γουκ τον παρακολουθεί στενά σε μια ταινία που δείχνει να φλερτάρει πολύ με το θρίλερ παντρευοντας το όμως με το κοινωνικό σχόλιο καθώς στις μέρες μας, μια κατάσταση όπως αυτή του Μανσού, δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας.

Ο Μανσού απολύθηκε επειδή η βιομηχανία χαρτιού στην οποία εργαζόταν προέβη σε μείωση προσωπικού. Προκειμένου να αποκτήσει πίσω την δουλειά του, αποφασίζει να μειώσει ακόμη περισσότερο το προσωπικό, αφαιρώντας την ζωή των ανθρώπους που επωφελήθηκαν από την απόλυσή τους, χωρίς βεβαίως να είναι σίγουρο ότι έτσι θα αποκτήσει και πάλι πίσω την δουλειά του.

Αν όμως όλα αυτά ακούγονται πολύ σκοτεινά, πολύ βαριά και για την ακρίβεια, αφόρητα, ο έμπειρος σκηνοθέτης ταινιών όπως οι «Old boy», «Υπήρέτρια» και «Απόφαση φυγής», στολίζει την ιστορία με ισχυρές δόσεις χιούμορ, έστω κατάμαυρου. Μέσα στην οδύνη του, ο Μανσού σε όλη την ταινία υποφέρει από πονόδοντο κάτι που κάνει ακόμα πιο γκροτέσκα την γενική εικόνα, ενώ χάιλαϊτ της ταινίας είναι μια σκηνή απίστευτης βίας ανάμεσα σε τρεις ανθρώπους με την μουσική στη διαπασών – μια σκηνή αγγίζει τα όρια του σουρεαλισμού.

Βαθμολογία: 4

ΑΘΗΝΑ: ΑΣΤΥ – ΔΑΝΑΟΣ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ κ.α.

«Νυρεμβέργη» (Nuremberg)

Παραγωγή: ΗΠΑ/ Ουγγαρια, 2025

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Βάντερμπιλτ

Ηθοποιοί: Ράμι Μάλεκ, Ράσελ Κρόου, Μάικλ Σάνον κ.α.

Ο συνσεναριογράφος του «Zodiac» του Ντέιβιντ Φίντσερ και σκηνοθέτης – συνσεναριογράφος της «Αλήθειας» με τους Ρόμπερτ Ρέντφορντ – Κέιτ Μπλάνσετ», επιστρέφει στις δίκες της Νυρεμβέργης (13 στο σύνολό τους), όταν μετά την λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η παγκόσμια δικαιοσύνη έβαλε στο σκαμνί τους εναπομείναντες επιτελικούς του ναζισμού της για να τους δικάσει για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.

Σταρ κατηγορούμενος όλων των κατηγορουμένων της πρώτης (και διασημότερης) δίκης ήταν ο Χέρμαν Βίλχελμ Γκαίρινγκ, δευτερος σε ιεραρχία μετά τον Αδόλφο Χίτλερ. Βετεράνος πιλότος του γερμανικού στρατού στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο (λόγος για τον οποίο ήταν οπιομανής), ο Γκέρινγκ έπαιξε τεράστιο ρόλο στη Νύχτα των Μεγάλων Μαχαιριών (το τριήμερο μαζικών δολοφονιών των αντιπάλων του Χίτλερ το 1934), έγινε υπουργος άνευ χαρτοφυλακίου στην κυβέρνηση Χίτλερ (μέσω του οποίου ίδρυσε την Γκεστάπο) και αργότερα Υπουργός Αεροπορίας επικεφαλής της επανιδρυθείσας Λούφτβαφε.

Εστιάζοντας πάνω του, ο Βάντερμπιλτ ενδιαφέρεται περισσότερο για την σχέση που δημιουργήθηκε ανάμεσα στον Γκέρινγκ και τον Τζακ Κέλι, ψυχίατρο του Αμερικανικού Στρατού, ο οποίος ανέλαβε την εξέταση όλων των κατηγορουμένων προκειμένου να διαπιστώσει αν έχουν σώας τας φρένας και λιγότερο για την ίδια την δίκη.

Παράλληλα ο Βάντερμπιλτ φωτίζει όλο το παρασκήνιο των δικών της Νυρεμβέργης και το πως τελικά στην δίκη του Γκέρινγκ και των υπολοίπων κατηγορουμένων που ήταν η πρώτη, επικεφαλής τέθηκε ο άκαμπτος Αμερικανός εισαγγελέας Ρόμπερτ Χ. Τζάκσον (Μάικλ Σάνον), προκειμένου να διασφαλιστεί η λογοδότηση του ναζιστικού καθεστώτος για τις φρικαλεότητές του.

Με τον πάντα υπέρβαρο αλλά σαφώς εδώ ανανεωμένο Ράσελ Κρόου στο ρόλο του Γκέρινγκ και τον ασκητικά αδύνατο Ράμι Μάλεκ σε εκείνον του Κέλι, η «Νυρεμβέργη» μετατρέπεται σε ένα είδος παιχνιδιού γάτας – ποντικού, αν και το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι ποτέ δεν είμαστε βέβαιοι για το ποιος είναι η γάτα και ποιος το ποντικι.

Ο Γκέρινγκ ήταν πανεξυπνος, πανούργος και με υψηλότατο IQ – μπορούσε να ξεγλιστρήσει από κάθε λεκτική παγίδα. Μπορούσε πραγματικά να βγει από πάνω ισχυριζόμενος ότι δεν είχε ιδέα για τα στρατόπεδα συγκεντρώσεως και την ύστατη λύση για τον αφανισμό της εβραϊκής φυλής.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΕΛΛΗ – ΑΣΤΟΡ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΑΒΑΝΑ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ – ΦΟΙΒΟΣ – WEST CITY – ΑΕΛΛΩ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΝΑΝΑ – ΖΕΑ – ΟΛΑ ΤΑ OPTIONS κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: Π. ΖΑΝΝΑΣ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ – VILLAGE COSMOS κ.α.

Nuremberg

«Ανεμώνη» (Anemone)

Παραγωγή: Αγγλία/ HΠA, 2025

Σκηνοθεσία: Ρόναν Ντέι-Λούις

Ηθοποιοί: Ντάνιελ Ντέι- Λούις, Σον Μπιν κ.α.

Στο δυναμικό ντεμπούτο του στην μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας, ο Ρόναν Ντέι-Λιούις σκηνοθετεί τον πατέρα του Ντάνιελ και τον Σον Μπιν στους ρόλους των Ρέι και Τζεμ Στόκερ, δύο Ιρλανδών αδελφών, πρώην στρατιωτικών στον Δημοκρατικό Στρατό της χώρας τους, που για κάποιο λόγο συναντώντα ξανά μετά από χρόνια στην καλύβα όπου ο πρώτος ζει απομονωμένος.

Σκιές ενοχών του παρελθόντος που εμποδίζουν ένα καλύτερο μέλλον που αφορά τον γιό του Ρέι σκεπάζουν μια ιστορία που στάζει πόνο και δάκρυ παρότι η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία . Αυτό είναι το λάβαρο της ταινίας που εστιάζει με πάθος στην σχέση των δύο αδελφών, δίνοντας το μερίδιο του λέοντος στον ήρωα του Ντει-Λιούις. Γιατί αυτομαστιγώνεται τόσο πολύ; Τι είναι αυτό που κουβαλάει μέσα του και τον πονάει αφόρητα;

Ο Ρόναν Ντέι-Λιούις που συνεργάστηκε με τον Ντάνιελ στο σενάριο, κρύβει καλά το μυστικό της ταινίας και αφήνει τους δύο ηθοποιούς να κάνουν αυτό που ξέρουν πολύ καλά ώστε το ενδιαφέρον του θεατή να μην μειωθεί ποτέ. Ακόμα και η ίδια η καλύβα στην οποία λαμβάνει μέρος ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της «Ανεμώνης», μοιάζει με χαρακτήρα της – η σιωπηλή αρένα αυτής της σύγκρουσης ιδιοσυγκρασιών.

Και ίσως, τελικά, ένα μείον στο όλο εγχείρημα να είναι η λιγότερη σημασία του σεναρίου ως προς τον Τζεμ Στόκερ, τον ήρωα του Μπιν, ο οποίος δεν ερευνάται τόσο, όσο ο Ρέι που βέβαια είναι η ψυχή της ταινίας. Υπάρχουν όμως στιγμές που νιώθεις ότι παίζοντας τον Τζεμ, ο Σον Μπιν βρίσκεται εκεί κυρίως για να δίνει τις σωστές πάσες στον Ντάνιελ Ντέι Λιούις. Είναι κρίμα τόσο για τον ηθοποιό, όσο και για την ίδια την ιστορία που αν ήταν λίγο πιο ισορροπημένη σε ότι αφορά το πρωταγωνιστικό ντουέτο της, θα μπορούσε να είναι και πιο ολοκληρωμένη.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – OPTIONS ΙΛΙΟΝ – CINOBO ΟΠΕΡΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑNΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – WEST CITY – ΣΙΝΕ ΒΑΡΚΙΖΑ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ κ.α.

«Ο άτρωτος» (The running man)

Παραγωγή: ΗΠΑ/ Αγγλία, 2025

Σκηνοθεσία: Εντγκαρ Ράιτ

Ηθοποιοί: Γκλεν Πάουελ, Τζος Μπρόλιν, Κόλμαν Ντομίνγκο

Ταινία με αρκετή κινηματογραφική προϊστορία, ο «Ατρωτος», βασισμένος σε ένα μυθιστόρημα του Στίβεν Κινγκ, έχει ξαναγυριστεί στο σινεμά, στη δεκαετία του 1980 με πρωταγωνιστή τον Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ. Κεντρικός ήρωας ένας φτωχός άνθρωπος που θα αναγκαστεί να λάβει μέρος σε ένα θανάσιμο τηλεπαιχνίδι προκειμένου να βγάλει χρήματα για την οικογένειά του.

Στη νέα ταινία που σκηνοθέτησε ο Εντγκαρ Ράιτ του εξαιρετικού «Baby Driver», ο ρόλος δίνεται στον Γκλεν Πάουελ αλλά το όλο εγχείρημα είναι πολύ πιο φιλόδοξο, πολύ πιο θορυβώδες και χωρίς την συμπαθητική κιτς διάθεση της πρώτης ταινίας του Πολ Μάικλ Γκλέιζερ.

Oι καιροί έχουν αλλάξει, τα κοινωνικά στάνταρντ έχουν διαφοροποιηθεί και ο σκηνοθέτης μέσα στο κάδρο μιας κλασικής περιπέτειας, επιδιώκει να σχολιάσει διάφορα κακώς κείμενα των καιρών μας – από την τηλεοπτική σαπίλα, μέχρι την αυτοκρατορία των πολυεθνικών και την εκμετάλλευση των φτωχών από τους πλούσιους.

Η Νέα Υόρκη είναι μοιρασμένη στα δύο – οι φτωχοί στη μια πλευρά, οι πλούσιοι στην άλλη και ο «κακός» της ιστορίας είναι ο καναλάρχης Τζέιμς Μπρόλιν που διψάει για αίμα – και κατά προέκταση για χρήμα. Ο Πάουελ θα τρέξει πολύ, θα γίνει αυτό που ήταν κάποτε γενικά ο Σβαρτσενέγκερ (αν και δεν πείθει πολυ ως τέτοιος) και κάπως αφελώς θα μετατραπεί σε σύμβολο της φτωχολογιάς των τηλεθεατών όταν σηκώνει κεφάλι στον Μπρόλιν.

Όλα αυτά μέσα στο πλαίσιο μιας γρήγορης, για όλη την οικογένεια περιπέτειας, κάτι σαν ποπ κορν movie με συνείδηση, καταδικασμένο να ξεχαστεί λίγη ώρα μετά την παρακολουθηση του. Εκείνη την ώρα που το βλέπεις πάντως, περνάς καλά.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ OPTIONS – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – WEST CITY – ΑΕΛΛΩ – ΑΙΓΛΗ 1 ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ – ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: CINEMA ONE – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ κ.α.

«Exit 8» (8-ban deguchi)

Παραγωγή: Ιαπωνία 2025

Σκηνοθεσία: Γκένκι Καβαμούρα

Ηθοποιοί: Καζουνάρι Νινονίγια, Γιαμάτο Κότσι κ.α.

Δεύτερη μεγάλου μήκους του ταλαντούχου Ιάπωνα Γκένκι Καβαμούρα, στην οποία παρακολουθούμε την προσπάθεια ενός ανθρώπου εγκλωβισμένου μέσα σε έναν σταθμό Μετρό, να βγει από τον χώρο. Αυτό είναι όλη η ταινία. Σύντομα, αντιλαμβανόμαστε ότι ο άντρας αυτός βρίσκεται σε μια «άλλη» διάσταση και ότι η λύση στον γρίφο για την διαφυγή του, έχει να κάνει με τις ανακολουθίες στους διαδρόμους.

Μόνος θα πρέπει να καταλάβει ποια είναι τα σωστά βήματα που πρέπει ακολουθήσει για να μπορέσει να βγει – μια καθόλου εύκολη υπόθεση. Όμως, αυτό που τελικά φαίνεται ότι παρακολουθούμε είναι μια αλλόκοτη μάχη που λαμβάνει χώρα μέσα στο υποσυνείδητο ενός ανθρώπου που πνίγεται από ενοχές και τρόμο.

Ενδιαφέρουσα ταινία, κάπως δαιδαλώδης (όπως οι πανομοιότυποι διάδρομοι μέσα στον υπόγειο) αλλά με στόχο, ο οποίος παρότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος με επαναλήψεις, τελικά επιτυγχάνεται. Και πάλι, μια τέτοια ταινία, όσο καλά γυρισμένη και αν είναι, κατά βάθος δείχνει να μην μπορεί να «αντέξει» δύο ώρες χωρίς να πέσει στην παγίδα της επανάληψης, παρότι στο τέλος η ικανοποίηση που νιώθεις είναι το σωστό αντίτιμο. Θαυμάσια η ερμηνεία του Καζουνάρι Νινονίγια.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: OPTIONS ΓΛΥΦΑΔΑ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE MALL – ΑΕΛΛΩ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ – ΕΛΛΗ – ΝΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: VILLAGE -ΜΑΚΕΔΟνΙΚΟΝ κ.α.

Ελληνικό ντοκιμαντέρ

Αποκλειστικά στο ΔΑΝΑΟ και σε περιορισμένο πρόγραμμα προβάλλεται το «Λο» (Ελλάδα, 2025) του Θανάση Βασιλείου, ο οποίος επιστρέφοντας από το Παρίσι στο διαμέρισμα του Γαλατσίου όπου έζησε παιδί, θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια κληρονομιά γεμάτη χρέη αλλά και με μυστικά που βαραίνουν την ιστορία όχι μόνο της οικογένειάς του, αλλά εν τέλει ολόκληρης της σύγχρονης Ελλάδας. Πώς αυτή η δική του ιστορία, την οποία αφηγείται σε μια μάνα που δεν ζει πλέον, συνδέεται με το τραύμα της δικτατορίας στην χώρα μας;

Το ταξίδι του Βασιλείου έχει την μορφή προσωπικού ημερολογίου και παίρνει την μορφή μιας βαθιάς προσωπικής και κινηματογραφικά λιτής ταινίας που χωρίς επιτήδευση προσπαθεί να συνδέσει την προσωπική μνήμη με τη συλλογική. Ισως ο συνδυασμός αυτός να μην είναι πάντα τόσο συμπαγής όσο περιμένεις, όμως η ταινία δεν παύει να σε κερδίζει με την βαθιά ανθρωπιά της.

Κινούμενα σχέδια

«Jujutsu Kaisen: Εκτελεση» (Jujutsu Kaisen: Execution – The Shibuya incident x the culling game begins, Ιαπωνία, 2025) Εξορκισμοί, δαίμονες και κατάρες στην anime ταινία του Σοούτα Γκοσοζόνο που σηματοδοτεί την έναρξη της τρίτης σεζόν της anime σειράς Jujutsu Kaisen. Βασισμένη στο ομώνυμο best-seller manga του Γκέγκε Ακουτάμι (δημοσιεύθηκε στο Weekly Shonen Jump της Shueisha και προβλήθηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2020) και συμπαραγωγή των TOHO animation – MAPPA studio, το Jujutsu Kaisen έχει γίνει παγκόσμιο φαινόμενο της ποπ κουλτούρας και απευθύνεται αποκλειστικά στους φαν του είδους.

Δεσποινίς Μόξι: Η οδυσσεια μιας γατας (Miss Moxy, Ολλανδία/ Βέλγιο, 2026) Η αληθινή ιστορία μιας γάτας που εξαφανίστηκε στη Γαλλία και έναν χρόνο αργότερα επανεμφανίστηκε απροσδόκητα στο σπίτι της στην Ολλανδία, είναι η βάση στο σενάριο του κινουμένου σχεδίου των Βίνσεντ Μπαλ και Γουίπ Βερνόι στο οποίο οι Νικολέτα Κουνενιδάκη, Ανδρέας Ευαγγελάτος, Γεωργία Ιωαννίδου, Βασιλική Σούτη, Ακίνδυνος Γκίκας και Μυρτώ Στύλου, είναι μερικοί από εκείνους που δίνουν τις φωνές τους στην ελληνική μεταγλώττιση.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version