Νωρίς το πρωί της Κυριακής, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου αναμένεται να διαβεί για τελευταία φορά τις σκάλες του Μητροπολιτικού Ναού της Αθήνας ως ανώτατη πολιτειακή άρχοντας της χώρας.
Κυριακή της Ορθοδοξίας και, όπως απαιτεί το Βυζαντινό τυπικό, η κ. Σακελλαροπούλου θα παραστεί σε μία τελετή – γιορτή σύμβολο για την Ορθοδοξία, η οποία προέρχεται από την 1η Χιλιετία, δηλαδή πριν την διαίρεση του Χριστιανισμού.
Δύο ώρες αργότερα θα ανοίξει τις πύλες του Προεδρικού Μεγάρου και θα παραθέσει γεύμα προς τιμήν του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου και σε μητροπολίτες-μέλη της Ιεράς Συνόδου.
Γεύμα για αποκατάσταση των σχέσεων;
Σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετοί αρχιερείς, με πρώτο τον αρχιεπίσκοπο, θα ανταποκριθούν στην πρόσκληση, σε μια κίνηση τιμής αλλά και αποχαιρετισμού. Αποχαιρετισμού μιας Προέδρου με την οποία δεν ανέπτυξαν ποτέ κοινό βηματισμό.
Η πλειονότητα της ιεραρχίας εκτιμούσε ότι η κυρία Σακελλαροπούλου βρέθηκε «απέναντι» από τις θέσεις και τις απόψεις της Εκκλησίας. Άλλωστε, μόλις πριν από ένα χρόνο, η 12μελής Ιερά Σύνοδος αρνήθηκε να παραβρεθεί στο καθιερωμένο γεύμα της Προεδρίας για την Κυριακή της Ορθοδοξίας, με αφορμή την στάση της κ. Σακελλαροπούλου στο γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και της γνωστής συμμετοχής της στο πάρτι που ακολούθησε της ψηφοφορίας στη Βουλή.
Μάλιστα, σε μια κίνηση αποστολής πολλαπλών και αυστηρών μηνυμάτων, ο Αρχιεπίσκοπος και τα μέλη της 12μελούς Ιεράς Συνόδου αποφάσισαν τότε να εορτάσουν την Κυριακή της Ορθοδοξίας στην Μονή Πετράκη αντί του Μητροπολιτικού Ναού και η Πρόεδρος όπως και οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης και των κομμάτων κρίθηκαν «ανεπιθύμητοι».
Το «διαζύγιο» της Εκκλησίας με την Σακελλαροπούλου και η… επανασύνδεση
Η συντριπτική πλειονότητα των αρχιερέων από την πρώτη στιγμή της εγκατάστασης της στην Ηρώδου Αττικού αντιμετώπισαν την κυρία Σακελλαροπούλου με σκεπτικισμό, καθώς ορισμένοι ασκούσαν έντονη κριτική στις αποφάσεις που ελήφθησαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας, όταν η ίδια ήταν Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Ταυτόχρονα ψιθύριζαν ότι οι αντιλήψεις που κυριαρχούσαν στη λογική της κ. Σακελλαροπούλου την καθιστούσαν υπερασπίστρια του κοσμικού κράτους και την κρατούσαν μακριά από την Ορθόδοξη παράδοση της χώρας.
Το γεγονός μάλιστα ότι διαδέχθηκε τον Προκόπη Παυλόπουλο, βαθύ γνώστη των εκκλησιαστικών ζητημάτων, ο οποίος δεν έκρυβε τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, έριχνε βαριά παρακαταθήκη στην πορεία της κ. Σακελλαροπούλου.
Ένα χρόνο μετά την Κυριακή της Ορθοδοξίας του 2024, οι προσπάθειες λιωσίματος των πάγων που κυριαρχούσαν στις σχέσεις της Ηρώδου Αττικού και Αγίας Φιλοθέης όπου βρίσκεται το αρχιεπισκοπικό μέγαρο, απέδωσαν. Συναντήσεις αλλά και συμβολικές παρουσίες σε κοπές πίτας βοήθησαν να ξεχαστεί το «διαζύγιο» που προκάλεσε ο γάμος των ομόφυλων.
Όπως σχολίαζε με αρκετή δόση χιούμορ αρχιερέας στο «Βήμα», «να δεις που το 2026 θα αναβιώσει και θα συμμετέχουμε και στο ετήσιο δείπνο που παραθέτει η Ρωσική πρεσβεία για την Κυριακή της Ορθοδοξίας». Και αν σκεφτεί κανείς το γεγονός ότι το Πατριαρχείο Μόσχας διέκοψε την μνημόνευση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου μετά την αναγνώριση της Εκκλησίας της Ουκρανίας, αντιλαμβάνεται το οξύμωρο σχήμα του αρχιερέα που μίλησε στο «Βήμα».
Και τώρα ο «ενωτικός» Τασούλας
Η τελευταία δημόσια εμφάνιση με την ανάγνωση του Συμβόλου της Πίστεως από την κ. Σακελλαροπούλου, ένα 24ωρο πριν την συνομιλία της με τον πρωθυπουργό και τέσσερα 24ωρα πριν την ορκωμοσία του διαδόχου της κ. Κ. Τασούλα αποτελεί μια ευκαιρία τόσο για την ίδια όσο και για την Σύνοδο να «κλείσουν» ένα μεγάλο μέτωπο.
Όμως, σχεδόν άπαντες οι Συνοδικοί αναμένουν την ορκωμοσία του κ. Τασούλα, με τον οποίο διατηρούν παραδοσιακές σχέσεις αλληλοκατανόησης. Άλλωστε ο νέος Πρόεδρος, όπως εκτιμούν, είναι ένας πολιτικός που πάντα διατηρούσε καλές σχέσεις με την Εκκλησία και δεν έκρυβε τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις.
