Σε κλίμα έντασης, αλλά με νομικά επιχειρήματα αυτή τη φορά, ολοκληρώθηκε αιφνιδιαστικά, όπως όλα δείχνουν, και η δεύτερη διάσκεψη της διευρυμένης Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) το μεσημέρι της Παρασκευής, χωρίς να υπάρχει αποτέλεσμα για το επίμαχο θέμα της διαδικασίας χορήγησης τηλεοπτικών αδειών σε ιδιωτικούς σταθμούς. Αγνωστο είναι πότε θα γίνει η επόμενη διάσκεψη.
Ηταν λίγο μετά τις 3:30 το μεσημέρι της Παρασκευής όταν οι σύμβουλοι Επικρατείας που είχαν ήδη πραγματοποιήσει ένα σύντομο διάλειμμα αποχώρησαν από το Ανώτατο Δικαστήριο χωρίς να έχουν ψηφίσει για το ζήτημα. Δεν ελήφθη απόφαση δηλαδή για το αν πρέπει να γίνουν δεκτές οι αιτήσεις των καναλιών και να προχωρήσει η συζήτηση μεταξύ των συμβούλων Επικρατείας στο επίμαχο θέμα της συνταγματικότητας ή μη του νόμου Παππά αλλά και των υπουργικών αποφάσεων η νομιμότητα των οποίων βάλλεται από όλα τα τηλεοπτικά κανάλια τα οποία εκπέμπουν σήμερα.
Θολό τοπίο
Ενας-ένας οι σύμβουλοι Επικρατείας νωρίτερα έπαιρναν τον λόγο και τοποθετούνταν κυρίως επί της εισήγησης του κ. Γιώργου Παπαγεωργίου, ο οποίος, όπως αποκάλυψε «Το Βήμα», είχε τοποθετηθεί υπέρ της απόρριψης των αιτήσεων των καναλαρχών για τυπικούς λόγους. Δεν έχει γίνει γνωστό, αφού δεν έγινε τελικά η ψηφοφορία, αν η πλειοψηφία υπέρ της μίας ή της άλλης άποψης ευνοεί την πρόοδο της διαδικασίας, ώστε οι ανώτατοι δικαστές να μπορέσουν να μπουν και στο επίμαχο θέμα της συνταγματικότητας του νόμου με βάση τις αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ).
Αυτό θα γίνει άλλωστε αν ξεπεραστεί το αγκάθι του παραδεκτού και του εννόμου συμφέροντος, οπότε οι δικαστές θα μπορέσουν να μπουν στα συνταγματικά θέματα που έχουν τεθεί από τους εκπροσώπους των τηλεοπτικών σταθμών. Το αποτέλεσμα δηλαδή της ψηφοφορίας -η οποία θα γίνει άγνωστο πότε, αφού δεν έχει οριστεί η επόμενη διάσκεψη- είναι απολύτως κρίσιμο για το αν θα υπάρξει και τέταρτη διάσκεψη, αφού αποκλείεται να τελειώσει σύντομα η όλη υπόθεση.
Η επιχειρηματολογία
Σύμφωνα με πηγές από το Συμβούλιο της Επικρατείας, οι τοποθετήσεις των συμβούλων Επικρατείας στη δεύτερη διάσκεψη έθεσαν και άλλα νομικά ζητήματα και αυτή ήταν και η επίσημη αιτιολογία του ότι δεν τέθηκε σε ψηφοφορία το ζήτημα του παραδεκτού ή εννόμου συμφέροντος. Οι σύμβουλοι ξιφούλκησαν με επιχειρήματα για μεν την απόρριψη των αιτήσεων ως απαράδεκτες με την αιτιολογία ότι δεν παράγονται έννομα αποτελέσματα, αφού οι υπουργικές αποφάσεις είναι προπαρασκευαστικές πράξεις.
Οσοι ήταν υπέρ της αντίθετης άποψης, της αποδοχής δηλαδή των αιτημάτων των καναλαρχών ότι έχουν έννομο συμφέρον, επέμεναν πως ακόμα και αν στις αιτήσεις που συζητήθηκαν την 4η Ιουλίου 2016 δεν τονιζόταν ότι προσφεύγουν οι αιτούντες και εναντίον των πράξεων που απορρέουν από τις υπουργικές αποφάσεις, πρέπει να γίνει αποδεκτό, διότι αυτό συνάδει με τη νομιμότητα και τη λογική ότι παράγονται έννομα αποτελέσματα αν ισχύσουν ο νόμος Παππά και οι υπουργικές αποφάσεις. Υπήρξαν πάντως και φωνές μέσα στο Συμβούλιο της Επικρατείας που επέμεναν ότι μπορούσαν να τεθούν όλα αυτά τα τυπικά θέματα σε ψηφοφορία για να προχωρήσει η διαδικασία παραπέρα.
Αν τελικά γίνουν δεκτές οι αιτήσεις των καναλαρχών ως παραδεκτές, η συζήτηση στην τρίτη διάσκεψη θα επικεντρωθεί στη συνταγματικότητα ή όχι του νόμου 4339/2015 με τον οποίο παρακάμφθηκε το ΕΣΡ στη διαδικασία χορήγησης των τηλεοπτικών αδειών στις ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. Νομικές και δικαστικές πηγές συνέδεαν αυτήν την εξέλιξη και με την πρωτοβουλία της κυβέρνησης να συγκροτήσει το ΕΣΡ, παρότι αυτό δεν έγινε δυνατό υπό τις παρούσες συνθήκες, αφού υπήρξε αντίδραση από την πλευρά της αντιπολίτευσης.
Ντόμινο αντισυνταγματικότητας
Αν ο νόμος κριθεί αντισυνταγματικός, μένει να κριθεί αν θα γίνει συζήτηση και για τη νομιμότητα πέντε υπουργικών και άλλων αποφάσεων:
* 4297/2016 του υπουργού Επικρατείας περί «μεταβίβασης επί μέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στη Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας».
* 7230/2016 του υπουργού Επικρατείας περί «μεταβίβασης αρμοδιότητας στη ΓΓΔΕ για τη σύσταση ειδικής επιτροπής ενστάσεων στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών».
* ΑΠ 7752/8.4.2016 του γενικού γραμματέα Ενημερώσεως και Επικοινωνίας με την οποία εγκρίνεται η διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού με σταθμισμένα κριτήρια για την παροχή ελεγκτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της διενέργειας της διαδικασίας αδειοδοτήσεως σε εφαρμογή των άρθρων 5 παρ. 6 και 6 παρ. 5 του νόμου 4359/2015 με την οποία καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν προσφορές.
* 7984/2016 των υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας για τον καθορισμό τιμής εκκλήσεως για τις δημοπρατούμενες άδειες.
* 7577/2016 των υπουργών Εργασίας, Υποδομών και Επικρατείας για τον καθορισμό ελάχιστου αριθμού εργαζομένων πλήρους απασχόλησης ανά ειδικότητα των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής.
Επιστράτευση της… ροζ πειθούς
Πλήγμα δέχθηκε το ΣτΕ με τη δημοσίευση σε ιστότοπο υποκλαπείσας ηλεκτρονικής αλληλογραφίας λίγο πριν συνέλθει η διευρυμένη Ολομέλεια για την προσφυγή των καναλιών κατά ου νόμου Παππά. Αφορούσε e-mail με «ροζ» περιεχόμενο που σχετιζόταν με μέλος της επίμαχης σύνθεσης του ΣτΕ. Κάποιοι έκαναν λόγο για απόπειρα εκβιασμού, ενώ άλλοι έφριτταν με το γεγονός ότι οι γνωστοί μηχανισμοί παρακολουθούσαν πριν από περίπου δύο χρόνια τον ανώτατο δικαστή. Τα ίδια ηλεκτρονικά μηνύματα είχαν «κυκλοφορήσει» και πριν από μήνες όταν κρίνονταν οι υποψήφιοι για τη θέση του νέου προέδρου του ΣτΕ. Ο συγκεκριμένος μαζί με τον νυν πρόεδρο εθεωρείτο φαβορί.
Την Παρασκευή πάντως, και ενώ εξελισσόταν η διάσκεψη, αυτό ήταν το κύριο θέμα συζήτησης στους διαδρόμους του ΣτΕ. Αυτό και η φάρσα με τη βόμβα που διέκοψε τη συνεδρίαση την Παρασκευή επί μιάμιση ώρα.