Εργα που έγραψαν ιστορία και αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το αθηναϊκό κοινό στο πέρασμα του χρόνου βρίσκονται στο επίκεντρο του εφετινού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ετσι μετά τον «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσίνι που παρουσιάζεται ως τις 28/2 στο θέατρο «Ολύμπια», τη «σκυτάλη» ετοιμάζεται να πάρει ο θρυλικός «Ριγολέτος» του Βέρντι, και δη σε μια παραγωγή που υπογράφει ο Νίκος Σ. Πετρόπουλος (σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια) και αγαπήθηκε ιδιαίτερα από την πρώτη φορά που παρουσιάστηκε, την καλλιτεχνική περίοδο 2008-2009. Στον νέο κύκλο παραστάσεων η αυλαία των οποίων θα ανοίξει στις 12 Μαρτίου (στις 16, 18, 20 και 23/3 οι υπόλοιπες παραστάσεις) την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης έχει ο Ηλίας Βουδούρης, ενώ τον ρόλο του τίτλου θα ερμηνεύσει ο διακεκριμένος βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, ο οποίος διαπρέπει με τον βερντιανό ήρωα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου…
Δημοφιλής τίτλος
Από το 1851 που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βενετία ως σήμερα ο Ριγολέτος έχει χειροκροτηθεί από χιλιάδες θεατές σε όλον τον κόσμο και δικαίως έχει χαρακτηριστεί μία από τις δημοφιλέστερες όπερες όλων των εποχών. «Καινοτομία της μουσικής, του ύφους, της μορφής των κομματιών. Θαυμαστή δουλειά της ενορχήστρωσης: αυτή η ορχήστρα μιλά, δακρύζει, συγκινεί» γράφει με ενθουσιασμό την επομένη της παγκόσμιας πρώτης του «Ριγολέτου», στις 12 Μαρτίου 1851, ο ιταλός κριτικός Τομάζο Λοκατέλι. Στον «Ριγολέτο» οι αντιθέσεις συνιστούν βασικό στοιχείο, καθώς οι μεταπτώσεις ανάμεσα σε λυρικές και δραματικές σκηνές εξασφαλίζουν τη διαρκή ροή της υπόθεσης, με μεγάλη ταχύτητα. Αλλωστε η αντιφατική, σκοτεινή προσωπικότητα του χαρακτήρα του Ριγολέτου είναι το στοιχείο που ενέπνευσε και παρακίνησε τον Βέρντι να συνθέσει την όπερα αυτή.
Ο σκηνοθέτης έχει μεταφέρει τη δράση από τη Μάντοβα του 16ου αιώνα στην Ιταλία του Μουσολίνι, λίγο πριν από το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το αλαζονικό περιβάλλον του έκλυτου Δούκα της Μάντοβας μεταφέρεται σε αυτή την εποχή της συνωμοσίας και της υπεροψίας. Η έντονα δραματική μουσική του Βέρντι δένει με μια ατμόσφαιρα όπου όλοι και όλα κινούνται μέσα σε σκιές.
«Μιλάνο, Μάρτιος του 1938. Η Ιταλία αυτοκρατορία πλέον, από το 1936. Το απόγειο της φασιστικής δόξας. Ενα κράτος πριν από την αρχή της κατάρρευσης και της καταστροφής. Ηθη έκλυτα, υπεροψία της εξουσίας, αυθαιρεσία, καμαρίλα, συνωμοσίες, οίηση. Το ιδανικότερο πλαίσιο για μια χρονολογική, τίμια, μεταφορά του “Ριγολέτου” σε ένα φιλμ νουάρ. Ομως, όλα αυτά δεν τα αντιμετωπίζουμε ακόμα και σήμερα; Να λοιπόν η δυναμική του έργου».
Η ιστορία μιλάει για τον έρωτα της Τζίλντας, κόρης του καμπούρη αυλικού γελωτοποιού Ριγολέτου, για τον έκλυτο Δούκα της Μάντοβας, ο οποίος τής παρουσιάζεται ως φτωχός φοιτητής. Προκειμένου να εκδικηθεί για τη χαμένη τιμή της κόρης του, ο Ριγολέτος καταστρώνει τη δολοφονία του Δούκα. Ανακαλύπτοντας τα σχέδια του πατέρα της, η Τζίλντα αποφασίζει να σώσει τον αγαπημένο της και να θυσιαστεί, παίρνοντας τη θέση του.
Στον ρόλο του τίτλου θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τον βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά, ο οποίος έκανε το ντεμπούτο του στον ρόλο το 2008/9 στη Λυρική και έκτοτε τον έχει ερμηνεύσει με μεγάλη επιτυχία σε σπουδαία λυρικά θέατρα, όπως η Royal Opera House του Λονδίνου, το Fenice της Βενετίας, το Teatro Massimo του Παλέρμο, το Barbican του Λονδίνου, το La Monnaie των Βρυξελλών, το Concertgebouw του Αμστερνταμ κ.ά.
Στον ρόλο του Δούκα της Μάντοβας εναλλάσσονται οι τενόροι της ΕΛΣ Γιάννης Χριστόπουλος και Αντώνης Κορωναίος. Την Τζίλντα ερμηνεύουν οι υψίφωνοι Βασιλική Καραγιάννη και Μαρία Μητσοπούλου. Στον ρόλο του Σπαραφουτσίλε ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς, ενώ στον ρόλο της Μανταλένας η Μαρισία Παπαλεξίου και η Ελένη Βουδουράκη. Μαζί τους μια πλειάδα ελλήνων μονωδών της ΕΛΣ.
HeliosPlus