Κυνήγι στους έχοντες και σε όσους εμφανίζονται στις λίστες των εμβασμάτων και όχι μόνο έχουν ξεκινήσει το ΣΔΟΕ, η Εφορία και τα ελεγκτικά κέντρα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες η Εφορία καλεί με τη σειρά όλους τους φορολογουμένους για τους οποίους έχει διαπιστώσει ότι δεν δικαιολογούν τις καταθέσεις τους από τα δηλωθέντα εισοδήματα της τελευταίας δεκαετίας.
Είχε προηγηθεί προετοιμασία. Από 28.000 ΑΦΜ μεγαλοκαταθετών που μπήκαν στο «μικροσκόπιο» σε 5.500 περιπτώσεις διαπιστώθηκαν μεγάλες αποκλίσεις από τα δηλωθέντα εισοδήματα.
Αυτό αποκάλυψε την Παρασκευή ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Διαφθοράς Παναγιώτης Νικολούδης και, όπως εξήγησε, από το 2010 και μετά η επιτροπή για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, ζήτησε από τις τράπεζες αναλυτικά στοιχεία για καταθέτες με χρήματα άνω των 200.000 ευρώ. Τα στοιχεία ελέγχθηκαν συνδυαστικά με τις τραπεζικές καταθέσεις, εμβάσματα εξωτερικού, μεγάλες κινήσεις στο Χρηματιστήριο, λίστες φοροδιαφυγής.
Στη συνέχεια ακολούθησε έλεγχος με βάση τον ΑΦΜ και τα δηλωθέντα εισοδήματα και εκεί διαπιστώθηκαν μεγάλες αποκλίσεις.
Για παράδειγμα, κάποιοι δήλωναν εισόδημα 20.000-25.000 ευρώ τον χρόνο, δικαιολογούσαν συνολικά 250.000-300.000 ευρώ εισόδημα και είχαν ένα εκατομμύριο ευρώ καταθέσεις, εκ των οποίων πολλά χρήματα ήταν «σπασμένα» σε διαφορετικές τράπεζες ή και στο εξωτερικό.
Συνολικά ελέγχθηκαν 28.000 ΑΦΜ για το 2011 και εντοπίστηκαν 5.500 παραβάτες (βγήκαν εκτός όσοι καταθέτες είχαν μικρές αποκλίσεις και οι Αρχές εστίασαν σε μεγάλες υποθέσεις).
Σε αυτές τις περιπτώσεις η απόκλιση των δηλωθέντων και αυτών που κατείχαν ήταν της τάξεως των 7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, σύμφωνα με τον υπουργό, μπορούν να εισπραχθούν 2,5 με 3 δισ. ευρώ.
Στα σκαριά έκτακτη εισφορά
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση εξετάζει, εφόσον κριθεί αναγκαίο, να επιβάλει έκτακτη εισφορά σε πολύ υψηλά εισοδήματα ή περιουσία ώστε να αποφευχθούν άλλα οριζόντια μέτρα.
Ο υπουργός Επικρατείας κ. Αλέκος Φλαμπουράρης με δηλώσεις του αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο αυτό, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση. Μάλιστα άφησε να εννοηθεί ότι εφόσον προχωρήσει αυτή η επιλογή θα αφορά πολύ μικρό αριθμό πολιτών, εκείνους που διαθέτουν πάρα πολύ υψηλά εισοδήματα, π.χ. πάνω από 500.000 ή 700.000 ευρώ, και σε καμία περίπτωση δεν θα αφορά το σύνολο του πληθυσμού.
Θα προηγηθεί βέβαια το «φοροελεγκτικό σαφάρι». Ηδη λοιπόν στο Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου καλούνται κατά δεκάδες και εξετάζονται περισσότερες περιπτώσεις φορολογουμένων με εμβάσματα άνω των 300.000 ευρώ, ενώ όσο προχωρεί ο έλεγχος το όριο ελέγχου θα κατεβαίνει.
Και περαίωση
Παράλληλα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχουν εισηγήσεις να προχωρήσει μια τελευταία περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων ώστε να ξεκαθαρίσει το τοπίο στις εφορίες και όσοι δεν ενταχθούν στη ρύθμιση αυτή να ελεγχθούν εξονυχιστικά. Το παρελθόν έχει δείξει ότι κάθε φορά που γινόταν μια περαίωση χιλιάδες ήταν οι επαγγελματίες και οι μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις που ανταποκρίνονταν καθώς όλοι γνωρίζουν ότι όσο τυπική και αν είναι μια εταιρεία στην τήρηση των φορολογικών διαδικασιών, όταν μπει ο έλεγχος στο λογιστήριό της όλο και κάτι θα βρει.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η περαίωση, εφόσον προχωρήσει, δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα αλλά ουσιαστικό. Δηλαδή, να δώσει μια τελευταία ευκαιρία στις επιχειρήσεις να κλείσουν όλες τις εκκρεμότητες με το παρελθόν και από εδώ και πέρα για όσους συλλαμβάνονται να φοροδιαφεύγουν οι ποινές και τα πρόστιμα να είναι αυστηρά.
Ενδεικτικό το πόσο μεγάλος αριθμός ανέλεγκτων χρήσεων υπάρχει είναι το γεγονός ότι πλέον στο νέο έντυπο Ε3 δεν θα υπάρχει ο μέχρι πρότινος κωδικός συμπλήρωσης όπου κάποιος ανέφερε τις ανέλεγκτες χρήσεις του. Αλλωστε είτε κάποιος το συμπλήρωνε είτε όχι, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός δεν ήταν σε θέση, λόγω και των ελλείψεων που υπάρχουν σε ανθρώπινο δυναμικό, να προχωρήσει σε έλεγχο όλων των περιπτώσεων.
Να κλείσουν χρήσεις
Σε παλαιότερες ρυθμίσεις είχε εφαρμοστεί ένας κατ’ αποκοπήν φόρος προκειμένου να αποφύγουν τη διενέργεια τακτικού φορολογικού ελέγχου και να κλείσουν τις παλαιότερες ανέλεγκτες χρήσεις. Ο φόρος αυτός προέκυπτε από έναν συνδυασμό δεδομένων όπως είναι τα ακαθάριστα έσοδα, το ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων που έχουν εκπέσει ως δαπάνες και των φορολογικών παραβάσεων που πιθανόν να έχουν υποπέσει. Τελευταία φορά που είχε θεσπιστεί ρύθμιση περαίωσης ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων ήταν το 2010.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
