Χρονιά ανάπτυξης αναμένεται να είναι για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το 2014. Όπως έκανε γνωστό την Δευτέρα η διοίκηση του αεροδρομίου, μέχρι στιγμής υπολογίζεται ότι οι αερογραμμές που δραστηριοποιούνται στο «Ελ. Βενιζέλος», θα ρίξουν την θερινή σεζόν στην αγορά 2 εκατ. νέες αεροπορικές θέσεις, αυξάνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα από και προς Αθήνα.
Παράλληλα, αυξάνονται τόσο στην χειμερινή όσο και στην θερινή σεζόν οι νέες εβδομαδιαίες πτήσεις από και προς την πρωτεύουσα, σημάδι, που όπως ειπώθηκε, δείχνει ότι αποκαθίσταται η ελκυστικότητα της Αθήνας στο εξωτερικό, ενώ συνεχίζεται η ανοδική πορεία του αεροδρομίου μήνα προς μήνα.
Ωστόσο, όπως τονίστηκε, όλα αυτά τελούν υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχουμε πολιτική αναταραχή, που θα στείλει αρνητικά μηνύματα στο εξωτερικό, κάνοντας μία επανάληψη του 2012, όπου υπήρξε καθίζηση της κίνησης στην Αθήνα, αν και στη συνέχεια ουδεμία «Κασσάνδρα» επιβεβαιώθηκε.
Αυξήθηκε 7% η κίνηση
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης στο «Ελ. Βενιζέλος» συνεχίστηκε, καθώς τον Ιανουάριο του 2014 κατεγράφη άνοδος κατά 7% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, αλλά και αύξηση των ξένων επιβατών κατά 29%.
Αν και το 2013 ξεκίνησε δύσκολα, από τον Ιούνιο ξεκίνησε να σημειώνεται ανάκαμψη και σταθεροποίηση που κορυφώθηκε τον Δεκέμβριο με αύξηση 4,6%, τάση που εν γένει οφείλεται στους ξένους ταξιδιώτες.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του διεθνούς αερολιμένα, η περίοδος της ανασφάλειας έληξε, καθώς καταγράφονται εμφανή σημάδια ανάκαμψης στην αεροπορική κίνηση, τα οποία, συνδέονται με την ελκυστικότητα της πόλης και με την αποκατάσταση της εικόνας της.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έως σήμερα στοιχεία του «Ελ. Βενιζέλος» το 2014 καταγράφονται 31 νέες εβδομαδιαίες πτήσεις για τη χειμερινή περίοδο, αναμένονται 150 νέες εβδομαδιαίες πτήσεις για την καλοκαιρινή περίοδο, ενώ το καλοκαίρι θα πετούν από και προς Αθήνα 17 αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, αυξημένες κατά 42% σε σχέση με το θέρος του 2013.
Έρχονται 2 εκατ. νέες αεροπορικές θέσεις
Η διοίκηση του αεροδρομίου διακρίνει ενθαρρυντικά μηνύματα για το 2014 με βασικά χαρακτηριστικά την αύξηση της χωρητικότητας πρωτίστως από την AEGEAN (περίπου 500.000 θέσεις) και τις άλλες αερογραμμές, φτάνοντας έτσι περίπου σε 1,2 εκατ. νέες αεροπορικές θεσεις στην αγορά εξωτερικού.
Παράλληλα, η Ryanair εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 800.000 ή 900.000 πρόσθετες αεροπορικές θέσεις για την καλοκαιρινή περίοδο, εκ των οποίων, όμως, το 75% αφορά στην αγορά εσωτερικού.
Έτσι, υπολογίζεται να προστεθούν περίπου 2 εκατ. νέες αεροπορικές θέσεις για να φτάσουν αθροιστικά σε συνολική χωρητικότητα 16 εκατ. θέσεων την θερινή περίοδο.
Συγκεκριμένα, οι νέες εβδομαδιαίες πτήσεις της χειμερινής περιόδου (Νοέμβριος 2013 –Μάρτιος 2014 είναι οι εξής :
– H Aegean, διατηρεί τις πτήσεις από/προς Βερολίνο, Βουδαπέστη, Γενεύη, Κίεβο και Βαρσοβία
– Η Pegasus την καθημερινή πτήση στη Κωνσταντινούπολη
– Η Ukraine International Airlines τις πτήσεις σε Κίεβο
– Η SAS διατηρεί τις πτήσεις προς Στοκχόλμη
– H LOT, τις πτήσεις από/προς Βαρσοβία
Από τον Απρίλιο ξεκινούν 150 νέες πτήσεις ανά εβδομάδα
Την καλοκαιρινή περίοδο οι 150 νέες εβδομαδιαίες πτήσεις είναι οι εξής:
– Η Aegean ξεκινά πτήσεις σε 4 νέους προορισμούς Αμβούργο, Μπέρμιγχαμ, Πάφο και Νάντ, καθώς και σε 7 υφιστάμενους προορισμούς για τον ΔΑΑ Άμπου Ντάμπι, Ζυρίχη, Βυρηττός, Κάιρο, Κοπεγχάγη, Μασσαλία & Στοκχόλμη
– Η Vueling θα πετά με δυο καθημερινές πτήσεις από/προς τη Ρώμη
– Η Transavia ξεκινά πτήσεις από/προς Αϊντχόβεν, ενώ παράλληλα η αδελφή εταιρία Transavia France, ξεκινά πτήσεις σε Νάντ, Παρίσι και Λυών
– H easyJet, ξεκινά πτήσεις προς το Αμβούργο
– Η Meridianna Fly ξεκινά πτήσεις από/προς τη Νάπολη
– Η Alitalia θα ξεκινήσει να πετά και στο Μιλάνο (Λινάτε)
– Η Niki ξεκινά πτήσεις από/προς τη Βιέννη
– Η Brussels Airlines θα πετά από/προς τις Βρυξέλλες
– Η Croatia Airlines ξεκινά πτήση από/προς το Σπλίτ
– Η Singapore επαναφέρει τις εβδομαδιαίες πτήσεις της από/προς Σιγκαπούρη, μετά από ένα χρόνο αποχής από την αγορά της Αθήνας.
– H Ryanair ξενικά καθημερινές πτήσεις προς 6 προορισμούς, εκ των οποίων 3 εσωτερικού (Θεσσαλονίκη 5 πτήσεις ημερησίως –Χανιά 2 πτήσεις ημερησίως και Ρόδο 1 πτήση ημερησίως), και 3 διεθνείς (Μιλάνο/Μπέργκαμο, Πάφο και Λονδίνο/Στάνστεντ με 1 καθημερινή πτήση).
– H Ryanair ξενικά καθημερινές πτήσεις προς 6 προορισμούς, εκ των οποίων 3 εσωτερικού (Θεσσαλονίκη 5 πτήσεις ημερησίως –Χανιά 2 πτήσεις ημερησίως και Ρόδο 1 πτήση ημερησίως), και 3 διεθνείς (Μιλάνο/Μπέργκαμο, Πάφο και Λονδίνο/Στάνστεντ με 1 καθημερινή πτήση).
Αυξάνονται οι low cost
Παράλληλα, οι προορισμοί που θα καλύπτουν low cost εταιρίες αυξάνονται κατά 40% (από 25 σε 35), ενώ οι εταιρίες χαμηλού κόστους θα αποτελούν σχεδόν το 30% των αερογραμμών που θα επιχειρούν προγραμματισμένες πτήσεις στην Αθήνα. Οι 203 εβδομαδιαίες συχνότητες που θα πετούν συνολικά, αποτελούν το 13,9% του συνόλου των εβδομαδιαίων συχνοτήτων του «Ελ. Βενιζέλος» (εσωτερικού 8,8% και εξωτερικού 17,8%).
Ειδικότερα, το καλοκαίρι του 2014 η Aer Lingus θα πετάει από και προς προς Δουβλίνο, η Air Baltic θα συνδέει την Αθήνα με τη Ρίγα, η Air Canada Rouge θα εκτελεί πτήσεις από και προς Τορόντο και Μόντρεαλ, η Air One θα πραγματοποιεί δρομολόγια Βενετία –Αθήνα, ενώ η Brussels επιστρέφει στις πτήσεις για Βρυξέλες.
Παράλληλα, η easyJet ενισχύει τη θέση της με πτήσεις προς Εδιμβούργο, Γενεύη, Αμβούργο, Λονδίνο (Gatwick), Μάντσεστερ, Μιλάνο (Malpensa), Παρίσι (Orly) και Βερολίνο (Schoenefeld).
Ακόμη, η Germanwings θα πετάει προς Κολωνία και Στουτγκάρδη, η Iberia Express προς Μαδρίτη, η Jetairfly προς Βρυξέλλες, η Niki προς Βιέννη, ενώ η Norwegian θα συνδέει την Αθήνα με Στοκχόλμη, Κοπεγχάγη, Ελσίνκι και Όσλο.
Ακόμη, η Τουρκική Pegasus θα συνδέει το «Ελ. Βενιζέλος» με την Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη (Sabiha Gokcen), η Ryanair με το Μιλάνο (Bergamo), τα Χανιά, την Πάφο, την Ρόδο, τη Θεσσαλονίκη και το Λονδίνο (Stansted), η Ρωσική S7 θα κάνει δρομολόγια προς Μόσχα, η Transavia France προς Λυών, Νάντη και Παρίσι (Orly), ενώ η αδελφική της Transavia (NL) θα εκτελεί πτήσεις προς Άμστερνταμ και Άιντχόβεν. Παράλληλα, η Vueling θα βάλει αεροπλάνα τόσο προς Βαρκελώνη όσο και προς Ρώμη (Fiumicino).
Η πρώτη θετική χρονιά μετά από μία «πέτρινη» πενταετία
Σύμφωνα με τη διοίκηση του αερολιμένα, το 2014 αναμένεται να είναι η πρώτη θετική χρονιά μετά από μία «πέτρινη» πενταετία, κατά την διάρκεια της οποίας το αεροδρόμιο ακολούθησε την πτωτική πορεία του ΑΕΠ της Ελλάδας, αλλά και της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Το πρώτο τρίμηνο του 2014 αναμένεται σταθερά ανοδική πορεία, ενώ είναι βέβαιο ότι τον Απρίλιο θα υπάρχει σημαντική κίνηση, καθώς συμπίπτει το Καθολικό με το Ορθόδοξο Πάσχα.
Ωστόσο, ως φαίνεται η αγορά του εσωτερικού θα αργήσει να ανακάμψει και οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις θα είναι μειωμένες, ενώ αναμένεται ανταγωνισμός στις τιμές μεταξύ Ryanair και AEGEAN εντός των τοιχών. Μάλιστα, το «Ελ. Βενιζέλος» διακρίνει στροφή της Ryanair στην τακτική της, καθώς μεταφέρει δραστηριότητες από τα περιφερειακά προς τα μητροπολιτικά αεροδρόμια.
Σύμφωνα με τον διεθνή αερολιμένα, αποτελεί ελπίδα του αεροδρομίου αυτοί οι πρώιμοι δείκτες βελτίωσης να αντανακλούν και μία θετικότερη πορεία για την οικονομία. Ωστόσο, όλα αυτά τελούν υπό την αίρεση ότι δεν θα υπάρχει αναστάτωση, πόλωση, ανατροπές και περιστατικά που θα στείλουν αρνητικά μηνύματα στο εξωτερικό.
Πάντως, αυτό που μεταδίδεται από τα Σπάτα είναι ότι οι εν λόγω επιδόσεις αποδεικνύουν ότι η επιβατική κίνηση ενός αεροδρομίου συνδέεται με το ΑΕΠ, την ελκυστικότητα του προορισμού και την πορεία του εκάστοτε βασικού αερομεταφορέα.
Η Qatar στην αναμονή
Επίσης, αναφορικά με την τύχη της πτήσης Αθήνα –Νέα Υόρκη, που είχε εξαγγείλει πέρυσι η Qatar Airways, το αεροδρόμιο σημειώνει ότι ότι η εταιρία έχει διαχρονική δέσμευση για την εκτέλεση του δρομολογίου, όμως έχει αντιμετωπίσει προβλήματα με τις παραλαβές των Boeing 787 και ως εκ τούτου στα Σπάτα τελούν εν αναμονή.
Βέβαια, όλες οι εταιρίες του Περσικού Κόλπου (Qatar, Etihad, Emirates) πυκνώνουν την παρουσία τους στην Αθήνα και φέρνουν περισσότερους επιβάτες.
Επίσης, σημειώθηκε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας κόμβου πτήσεων μακρινών αποστάσεων, εάν δεν επιλέξει να το κάνει αυτό η εταιρία βάσης, δηλαδή η AEGEAN.
Άλλωστε, η διοίκηση του αεροδρομίου χαρακτηρίζει θετικό το ότι ολοκληρώθηκε με επιτυχία η εξαγορά της Olympic Air από την AEGEAN AIRILINES, η οποία πλέον καλείται να διαδραματίσει ρόλο εθνικού πρωταθλητή, καθώς υπάρχει ανάγκη για έναν βιώσιμο εθνικό αερομεταφορέα, με αναπτυξιακή προοπτική.
Οι Καναδοί ανοιχτοί
Παράλληλα, σύμφωνα με τη διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος», οι Καναδοί αγοραστές της Hochtief έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή σε κάποιον μελλοντικό διαγωνισμό πώλησης των μεριδίων του δημοσίου στο «Ελ. Βενιζέλος» ή παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδορμίου.