Διεθνής διαγωνισμός για την πώληση της ΕΛΒΟ

Το δρόμο της πώλησης παίρνει και η ΕΛΒΟ, η μεγαλύτερη παραγωγός στην Ελλάδα πολιτικών αλλά κυρίως στρατιωτικών οχημάτων

Το δρόμο της πώλησης παίρνει και η ΕΛΒΟ, η μεγαλύτερη παραγωγός στην Ελλάδα πολιτικών αλλά κυρίως στρατιωτικών οχημάτων.

Η αποκρατικοποίηση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων αποτελεί νομική υποχρέωση και δέσμευση της χώρας στην Ε. Ε αναφέρει ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιάννης Στουρνάρας σε έγγραφό του που διαβιβάστηκε στη Βουλή προς απάντηση σε σχετική ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Θεοδόση Κωνσταντινίδη και Ελένης Γερασιμίδου.

Σύμφωνα με τον κ. Στουρνάρα, το Ελληνικό Δημόσιο ενισχύει διαρκώς μέσα από αυξήσεις κεφαλαίου την εταιρεία η οποία δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες της στερώντας πόρους από άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης ενώ η πρακτική αυτή ενέχει τον κίνδυνο επιβολής προστίμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ίσως ζητηθεί ανάκτηση των χορηγηθεισών κρατικών ενισχύσεων προς την ΕΛΒΟ.
Στόχος του Ελληνικού Δημοσίου είναι η αποκρατικοποίηση της ΕΛΒΟ με την πώληση του ποσοστού του μέσω διεθνούς ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας σε επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει τη διοίκησή της επισημαίνει ο υπουργός. Με την αποκρατικοποίηση θα επιδιωχθεί να αποκτήσει η εταιρεία διεθνή τεχνογνωσία και εξωστρέφεια και κυρίως να απαγκιστρωθεί από το δημόσιο.
Παρά το γεγονός ότι το κράτος διατηρεί στην ΕΛΒΟ το 51% και έχει έννομο συμφέρον για μια καλή πορεία της βορειοελλαδίτικης εταιρείας, τα τελευταία επτά χρόνια οι αναθέσεις εργασιών συναρμολόγησης αμυντικού υλικού που είναι η βασική δραστηριότητα της ΕΛΒΟ έχουν «παγώσει» με αποτέλεσμα από το 2007 και μετά να βγάζει ζημιές.
Από τα στοιχεία που διαβιβάστηκαν στη Βουλή για την ΕΛΒΟ προκύπτει ότι το 2010 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 22,1 εκατ. ευρώ, οι λειτουργικές ζημίες στα 18,2 εκατ. ευρώ, οι ζημίες προ φόρων στα 21,3 εκατ. ευρώ, η καθαρή της θέση ήταν αρνητική κατά 24 εκατ. ευρώ και ο αριθμός προσωπικού της από 640 που ήταν το 2008 μειώθηκε στους 493 εργαζόμενους το 2010.
Η εταιρεία κάποτε είχε 1.200 εργαζόμενους και είναι η μοναδική στην Ελλάδα που έχει γραμμή συναρμολόγησης οχημάτων. Για να μην μπαίνει μέσα η εταιρεία χρειάζεται μια αναλογία 70% στρατιωτικών συμβάσεων και 30% πολιτικών προγραμμάτων αλλά αυτή η αναλογία τα τελευταία χρόνια δεν τηρήθηκε.
Είναι ενδεικτικό ότι τα ανελαστικά έξοδα της εταιρείας (έξοδα εργοστασίου και μισθοί) σε ετήσια βάση προσεγγίζουν τα 30 εκατ. ευρώ ενώ ο τζίρος όπως προαναφέρθηκε μόλις και μετά βίας ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ. Στο τέλος του 2010 σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευθέντα ισολογισμό το σύνολο των υποχρεώσεων ανήρχετο σε 109 εκατ. ευρώ εκ των οποίων 34,9 εκατ. ευρώ είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες.
Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ιδρύθηκε το 1976 με την επωνυμία Stayer Hellas (κοινοπραξία του ελληνικού και αυστριακού δημοσίου) στη Σίνδο, στο νομό Θεσσαλονίκης. Με την αποχώρηση των αυστριακών μετονομάστηκε σε ΕΛΒΟ. Τότε, το ελληνικό δημόσιο κατείχε το 94% των μετοχών και ο όμιλος Λαϊνόπουλου το 6%. Το 2000 είχε γίνει διαγωνισμός για την εκχώρηση του 43% τον οποίο κέρδισε ο όμιλος Μυτιληναίου που ανέλαβε και το management.

Το Καλοκαίρι του 2010 ο όμιλος αποχώρησε από το ΔΣ της εταιρείας και έθεσε το ποσοστό του στη διάθεση του Δημοσίου. Τότε ο όμιλος Μυτιληναίου είχε δηλώσει πως η συμμετοχή του στην ΕΛΒΟ δεν δικαιολογείται επιχειρηματικά λόγω της καταγραφής ζημιογόνων αποτελεσμάτων που «χαλούσε» τον ενοποιημένο του ισολογισμό.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk