Εντυπωσιακά και ιδιαίτερα ενδιαφέροντα είναι τα νέα ευρήματα της αποστολής IBEX που μελετά τις συνθήκες που επικρατούν στα όρια του ηλιακού μας συστήματος. Το διαστημικό σκάφος που εξερευνά τις εσχατιές του ηλιακού συστήματος ανακάλυψε ότι στις περιοχές που συνορεύουν με το σύστημα μας επικρατούν συνθήκες εντελώς διαφορετικές από τις δικές μας. Όπως φαίνεται τα εισερχόμενα στο ηλιακό μας σύστημα διαστρικά σωματίδια (ο λεγόμενος γαλαξιακός άνεμος) είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που υπάρχουν στη δική μας διαστημική γειτονιά.

Η αποστολή

Το διαστημικό σκάφος IBEX μελετά και χαρτογραφεί τα όρια του ηλιακού μας συστήματος. Εκεί βρίσκονται ιδιαίτερα ψυχρές περιοχές όπου ο ηλιακός άνεμος (τα σωματίδια που εκτοξεύονται από τον Ήλιο) εξουδετερώνεται από τα εισερχόμενα διαστρικά σωματίδια. Οι ενδιάμεσες περιοχές ανάμεσα στα άστρα, δηλαδή οι περιοχές όπου η επίδραση των άστρων δεν υφίσταται πλέον, ονομάζονται διαστρικά κενά και οι επιστήμονες πίστευαν μέχρι πρόσφατα ότι ήταν πραγματικά κενές όμως διαπιστώθηκε ότι υπάρχει εκεί διάσπαρτη κοσμική ύλη όπως σκόνη και αέρια. Το IBEX έχει το μέγεθος ενός μεγάλου ελαστικού για φορτηγά και έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να ανιχνεύει και να μελετά τα άτομα και άλλα στοιχεία που «κυκλοφορούν» στα σύνορα του ηλιακού μας συστήματος.

Το IBEX εξερευνά τα σύνορα του ηλιακού μας συστήματος

Η ανακάλυψη

«Εντοπίσαμε στο διαστρικό κενό τέσσερις τύπους ατόμων των οποίων η σύνθεση δεν ταιριάζει με οτιδήποτε άλλο στο ηλιακό μας σύστημα. Οι παρατηρήσεις του IBEX αποκαλύπτουν νέα στοιχεία και ρίχνουν φως στη μυστηριώδη ζώνη όπου το ηλιακό μας σύστημα τελειώνει και το διαστρικό κενό ξεκινά» αναφέρει ο Έρικ Κρίστιαν, στέλεχος της NASA και μέλος της επιστημονικής ομάδας που παρακολουθεί την αποστολή.

«Το ηλιακό μας σύστημα φαίνεται ότι είναι διαφορετικό από τις περιοχές που βρίσκονται ακριβώς έξω από αυτό. Αυτό μας οδηγεί σε δύο πιθανότητες. Μια περίπτωση είναι να αναπτύχθηκε σε πρώτη φάση σε μια διαφορετική περιοχή του Διαστήματος από αυτήν όπου βρίσκεται σήμερα, μια περιοχή που εκείνη την εποχή ήταν πλούσια σε οξυγόνο. Η δεύτερη περίπτωση είναι το πολύτιμο για την ανάπτυξη της ζωής οξυγόνο να παγιδεύτηκε σε διαστρικούς κόκκους σκόνης ή πάγου και να μη μπορούσε να κυκλοφορήσει ελεύθερο στο Διάστημα» αναφέρει ο Ντέιβιντ Μακ Κόμακς, επικεφαλής της αποστολής.

Τα στοιχεία που στέλνει το IBEX θα συμβάλουν σημαντικά στην καλύτερη κατανόηση του πώς δημιουργήθηκε το ηλιακό μας σύστημα αλλά και πώς έκανε την εμφάνιση της η ζωή. Επίσης η μελέτη του γαλαξιακού ανέμου θα βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς το ηλιακό μας σύστημα αλληλεπιδρά με το υπόλοιπο Διάστημα. Οι νέες ανακαλύψεις του IBEX δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Astrophysics Journal».