Πόσο κοστίζει ένα χιλιόμετρο δρόμου στην Ελλάδα και πόσο στην Ευρώπη

Λογικό κόστος έχουν τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ). Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε, τομέσο κόστος κατασκευής οδικών έργων για αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών στη Δυτική Ευρώπη είναι μάλιστα σαφώς υψηλότερο από ό,τι στη χώρα μας και διαμορφώνεται ανάλογα με τον τύπο οδοποιίας ως εξής: ▅ 6-8 εκατ. ευρώ/χλμ. (μέσος όρος 7 εκατ. ευρώ/χλμ.) για ημιορεινή οδοποιία ή πεδινή οδοποιία με ιδιαίτερα τεχνικά έργα ή και εξυγιάνσεις.

Πόσο κοστίζει ένα χιλιόμετρο δρόμου  στην Ελλάδα και πόσο στην Ευρώπη

Λογικό κόστος έχουν τα δημόσια έργα στην Ελλάδα, υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ). Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε, τομέσο κόστος κατασκευής οδικών έργων για αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών στη Δυτική Ευρώπη είναι μάλιστα σαφώς υψηλότερο από ό,τι στη χώρα μας και διαμορφώνεται ανάλογα με τον τύπο οδοποιίας ως εξής:

▅ 6-8 εκατ. ευρώ/χλμ. (μέσος όρος 7 εκατ. ευρώ/χλμ.) για ημιορεινή οδοποιία ή πεδινή οδοποιία με ιδιαίτερα τεχνικά έργα ή και εξυγιάνσεις.

▅ 9-12 εκατ. ευρώ/χλμ. (μέσος όρος 10,5 εκατ. ευρώ/χλμ.) για ορεινή οδοποιία με ικανό αριθμό γεφυρών και σηράγγων.

▅ 20-25 εκατ. ευρώ/χλμ. για ειδικές οδοποιίες σε αστικό περιβάλλον, ορεινή οδοποιία σε δύσβατα μέρη κτλ. Τo κόστος των έργων στην Ελλάδα είναι μικρότερο, τονίζει ο ΣΤΕΑΤ, παρά το γεγονός ότι επιβαρύνεται σημαντικά λόγω του σεισμικού παράγοντα που επηρεάζει σοβαρά τα τεχνικά έργα (γέφυρες, σήραγγες κτλ.).

Στα μεγάλα έργα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης στην Ελλάδα το κόστος για τη νέα οδοποιία είναι:

▅ Για ημιορεινή οδοποιία 5,4 εκατ. ευρώ/χλμ. έναντι 7,0 εκατ. ευρώ/χλμ. του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο.

▅ Για ορεινή οδοποιία (με μεγάλο αριθμό σηράγγων, γεφυρών και κόμβων) 8,1 εκατ. ευρώ /χλμ. έναντι 10,5 εκατ. ευρώ/χλμ. του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο.

▅ Για συνδυασμό ημιορεινής και ορεινής οδοποιίας το κόστος είναι 6,63 εκατ. ευρώ/χλμ. έναντι αντίστοιχου κατ΄ αναλογίαν 8,6 εκατ. ευρώ/χλμ. κοινοτικού, δηλαδή κατά 17% χαμηλότερο. ▅ Για ημιορεινή ή πεδινή οδοποιία το μέσο κόστος κατασκευής είναι 4,7 εκατ. ευρώ/χλμ. έναντι 7 εκατ. ευρώ/χλμ. του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 33% χαμηλότερο.

Ειδικά στα συγχρηματοδοτούμενα έργα υπεισέρχεται κυρίαρχα ο παράγοντας των τραπεζών, οι οποίες χρηματοδοτούν το μεγάλο τμήμα του κόστους του έργου, ενώ οι κατασκευαστές χρηματοδοτούν ποσοστό της τάξεως του 15%. Για να ελέγχουν οι τράπεζες τόσο τη βιωσιμότητα όσο και την απόδοση της επένδυσης που χρηματοδοτούν προσλαμβάνουν διεθνούς φήμης χρηματοοικονομικούς συμβούλους, οι οποίοι ελέγχουν το εύλογο του κατασκευαστικού κόστους καθ΄ όλη τη διάρκεια της κατασκευής.

Οσον αφορά τα έργα οδοποιίας εκτός έργων παραχώρησης, οι μεγάλες εκπτώσεις οδηγούν εκ των πραγμάτων σε ακόμη μικρότερο κόστος κατασκευής, με αποτέλεσμα η σύγκριση με τα αντίστοιχα έργα στην Ευρώπη να οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερες διαφορές.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version