Το κριτήριο της εντοπιότητας στις προσλήψεις στο Δημόσιο παραβιάζει την αρχή της αξιοκρατίας και τον κανόνα των κοινωνικών κριτηρίων, υποστηρίζει σε έκθεσή του ο Συνήγορος του Πολίτη και ζητεί την κατάργησή του. Οπως επισημαίνει η Αρχή σε ειδική έκθεσή της η εντοπιότητα τείνει να «αναχθεί» σε κυριότερο «προσόν» μετά το πτυχίο όσον αφορά τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ειδικά στους ΟΤΑ.

Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 19 του Ν. 3731/2008 για τις προκηρύξεις μονίμου προσωπικού ΟΤΑ Α΄ βαθμού, που καλύπτονται με σειρά προτεραιότητας, χορηγείται για τους δημότες προσαύξηση της βαθμολογίας κατά εκατόν πενήντα (150) μόρια.

Ετσι η εντοπιότητα καθίσταται «αν όχι το κυριότερο, ένα από τα σημαντικότερα προσόντα διορισμού» όσον αφορά τις εν λόγω θέσεις.

Η διάταξη στοχεύει στην αποτροπή της αποψίλωσης των δημοσίων υπηρεσιών από προσωπικό, ειδικά στην περιφέρεια, παραδέχεται ο Συνήγορος του Πολίτη. Αλλωστε, όπως αναφέρεται και στην εισηγητική έκθεση του συγκεκριμένου νόμου, «ανέκυψαν προβλήματα σε παιδικούς σταθμούς αλλά και άλλους ευαίσθητους τομείς, καθώς μετά τον διορισμό τους οι υπάλληλοι αυτοί επεδίωκαν τη μετάταξη ή απόσπασή τους στον τόπο κατοικίας τους». Αλλά, ακριβώς για αυτόν τον λόγο, σύμφωνα με τον Συνήγορο, η αναγνώριση του σχετικού κριτηρίου θα πρέπει να αποτελεί «εξαίρεση για ιδιαίτερους λόγους» και όχι «να γενικεύεται ως κριτήριο επιλογής σε κάθε διαδικασία πρόληψης».

Σ ήμερα, όπως τονίζει η Αρχή, το συγκεκριμένο κριτήριο «φαίνεται να παρεισφρέει όλο και περισσότερο στις διαδικασίες πρόληψης προσωπικού», με αποτέλεσμα «να μην ικανοποιεί, αλλά αντίθετα να ανατρέπει τον κανόνα αξιοκρατικής επιλογής υποψηφίων». Στην πραγματικότητα χρησιμοποιείται τόσο εκτεταμένα ώστε «εισάγει ένα κριτήριο μεροληψίας υπέρ των κατοίκων μιας περιοχής» επισημαίνει ο Συνήγορος.