Αλλάζει άρδην το τοπίο στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας μετά τις εξελίξεις που «τρέχουν» εδώ και ένα εξάμηνο και σταδιακά έχουν δημιουργήσει νέους συσχετισμούς και αλληλεπιδράσεις στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας. Το ξεκίνημα για το «στήσιμο» του νέου σκηνικού έγινε με την εξαγορά της ΤΙΜ από τον όμιλο Wind του αιγύπτιου μεγιστάνα των τηλεπικοινωνιών κ. Ναγκίμπ Σαουίρις. Να σημειωθεί ότι ήδη η ΤΙΜ είχε απορροφήσει την Q-Telecom. Στη συνέχεια η Wind απορρόφησε και την Tellas, η οποία είχε ήδη ένα αρκετά μεγάλο, «στρωμένο» πελατολόγιο στους τομείς σταθερής τηλεφωνίας και ευρυζωνικού. Μετά την κίνηση αυτή η σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ Vodafone και Hellas On Line ήταν πλέον αναμενόμενη. Μάλιστα ο πρώτος καρπός της συνεργασίας αυτής ήταν και η προσφορά «πακέτου» που συνδυάζει κινητή τηλεφωνία, σταθερή τηλεφωνία και Internet. Η συνέχεια έγινε με την Cosmote, η διοίκηση της οποίας εδώ και περίπου δύο εβδομάδες παύει να είναι ανεξάρτητη και περνάει στον ΟΤΕ, για λόγους που υπαγορεύει η ενιαία στρατηγική που θέλει να εφαρμόσει ο όμιλος για όλες τις επιχειρηματικές μονάδες του. Ο ανταγωνισμός πλέον γίνεται εντονότερος, δεδομένου ότι αρχίζει να ξεφεύγει από τα στενά όρια παροχής υπηρεσιών αμιγούς κινητής τηλεφωνίας, δηλαδή τα γνωστά σε όλους συμβόλαια, οικονομικά προγράμματα, οικονομικά προγράμματα αποστολής SMS και άλλων σχετικών υπηρεσιών, και αρχίζει να επεκτείνεται σε προγράμματα συνδυασμένων υπηρεσιών, τα γνωστά double ή triple play, αλλά και σε νέες υπηρεσίες που θα δούμε στο μέλλον.
Η συνεργασία Vodafone – Hellas On Line, όπως προαναφέρθηκε, είχε ξεκινήσει από τον Μάιο. Μάλιστα, όπως υποστήριζαν τότε αναλυτές της αγοράς, η εμπορική αυτή συμφωνία ήταν προάγγελος μιας γενικότερης στρατηγικής συμφωνίας που θέλει την πολυεθνική εταιρεία να εξαγοράζει την HOL, ώστε να εισέλθει και στις υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας. Μάλιστα οι ίδιες πηγές επικαλούνταν και τις καλές σχέσεις των κκ. Σ. Κόκκαλη και Γ. Κορωνιά από την εποχή που ο τελευταίος εργαζόταν ως υπάλληλος στην Intracom. Η στρατηγική όμως της Vodafone τουλάχιστον σε παγκόσμιο επίπεδο δεν περιλαμβάνει τη σταθερή τηλεφωνία. Το άγχος των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι να κρατήσουν τους πελάτες τους, αφού αποδεδειγμένα ένα 20% μεταπηδά σε ετήσια βάση από εταιρεία σε εταιρεία (churn rate). Γι’ αυτό και προσπαθούν με νέα πακέτα να προσελκύσουν τους πελάτες αυτούς. Στο πλαίσιο αυτό η Vodafone προσφέρει και Internet μέσω της HOL, και ίσως τα παραπάνω σενάρια τελικά να παραμείνουν σενάρια. Ετσι, η Vodafone δεν περίμενε να ακολουθήσει τις εξελίξεις της αγοράς. Εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου, σε έναν μάλλον «νεκρό» από κίνηση μήνα, τον Ιούλιο, έκανε έναν γρήγορο ελιγμό στη «σκακιέρα» του ανταγωνισμού βγάζοντας στην αγορά το πακέτο «Τρία σε Ενα». Με το πακέτο αυτό ο συνδρομητής μπορεί να επιλέξει οποιοδήποτε συμβόλαιο επιθυμεί και με μια επιπλέον επιβάρυνση 30 ευρώ τον μήνα μπορεί να αποκτήσει και σταθερό αριθμό απ’ όπου μπορεί να πραγματοποιεί δωρεάν κλήσεις προς άλλα σταθερά τηλέφωνα, συνολικής διάρκειας 500 λεπτών μηνιαίως. Το πακέτο συμπληρώνεται με παροχή γρήγορου Internet (ADSL) ταχύτητας από 1 ως 12 Mbps αν ο συνδρομητής χρησιμοποιήσει το δίκτυο της Hellas On Line, η οποία συνεργάζεται στον τομέα αυτόν με τη Vodafone, ή ως 2 MBps να χρησιμοποιεί το δίκτυο του ΟΤΕ και μόνο ως πάροχο της υπηρεσίας της Hellas On Line.
Αυτό που ερεθίζει περισσότερο τη φαντασία, όχι μόνο των αναλυτών της αγοράς αλλά και όσων την παρακολουθούν, είναι η κίνηση του τρίτου μεγάλου παίκτη, της Wind. Με την εξαγορά και της Tellas, ο αιγύπτιος μεγιστάνας κ. Ναγκίμπ Σαουίρις κατάφερε να δημιουργήσει έναν μεγάλο φορέα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και υπηρεσιών γρήγορου Internet, που αποτελείται από τις πρώην ΤΙΜ, Q-Telecom και Tellas. Η νέα εταιρεία, παρ’ ότι θα ενώσει τις δυνάμεις τριών εταιρειών που δραστηριοποιούνταν αυτόνομα, δεν αναμένεται να απειλήσει στο εγγύς μέλλον τους άλλους δύο μεγάλους της ελληνικής αγοράς. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές της αγοράς, θεωρείται δύσκολο μετά τις τελευταίες εξαγορές από τον αιγύπτιο επιχειρηματία υπερχρεωμένων εταιρειών να διατεθούν μεγάλα κεφάλαια για επενδύσεις και για ανταγωνιστική πολιτική αύξησης των μεριδίων στις τηλεπικοινωνίες. Ως πιθανότερη λύση φέρεται, σε πρώτη φάση, το «νοικοκύρεμα» των εταιρειών και η προσπάθεια να αυξήσουν την κερδοφορία τους. Ωστόσο ο κ. Σαουίρις προσδοκά οφέλη από τη συγχώνευση της πρώην ΤΙΜ και της Tellas, όπως και από την απορρόφηση της Q-Telecom, καθώς αυτό θα έχει αποτέλεσμα σημαντικές συνέργειες τόσο σε επίπεδο λειτουργικού κόστους όσο και σε επίπεδο παρουσίασης νέων πακέτων υπηρεσιών και γιατί όχι και συνδυασμένων…
Επιπλέον ο κ. Σαουίρις αναμένει οφέλη από τη διεθνή τηλεπικοινωνιακή κίνηση που μπορεί να διαχειρίζεται το νέο σχήμα. Ο όμιλος έχει μέσω της Tellas ένα υποθαλάσσιο καλώδιο οπτικών ινών που συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία, ενώ στα άμεσα πλάνα περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός ακόμη καλωδίου που θα συνδέει τη χώρα μας με την Αίγυπτο.
Η λειτουργία της Wind αναμένεται να οδηγήσειτο φθινόπωρο σε περαιτέρω ενίσχυση του ανταγωνισμού στον ελληνικό κλάδο των τηλεπικοινωνιών, καθώς ο συνδυασμένος όμιλος θα καλύπτει μερίδιο αγοράς περίπου 28%, μόνο στην κινητή τηλεφωνία.
«Το άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, οι συνεχείς εξελίξεις στις τηλεπικοινωνίες και κυρίως η επερχόμενη σύγκλιση υπαγορεύουν την ενιαία στρατηγική για ΟΤΕ – Cosmote». Με αυτό το σκεπτικό αιτιολόγησε ο ίδιος ο πρόεδρος του ομίλου του ΟΤΕ κ. Π. Βουρλούμης την αναγκαιότητα να ενταχθεί η Cosmote υπό την ενιαία διοίκηση του ομίλου.
Ηδη η Cosmote, προτού ενοποιηθεί διοικητικά με τον ΟΤΕ, γνωρίζοντας «προς τα πού πηγαίνει ο ανταγωνισμός» είχε ξεκινήσει να παρέχει πρώτη πακέτο συνδυασμένων υπηρεσιών. Από τις αρχές του περασμένου Φεβρουαρίου ξεκίνησε σε συνεργασία με την OTEnet, παρέχοντας τρία πακέτα κινητής τηλεφωνίας μαζί με σύνδεση ADSL, ταχύτητας 1.024 Kbps. Το μηνιαίο κόστος της υπηρεσίας Cosmote ADSL διαμορφώνεται σε 46 ευρώ για 120 λεπτά ομιλίας, 59 ευρώ για 240 λεπτά ομιλίας και 91 ευρώ για 8 ώρες ομιλίας μαζί με σύνδεση ADSL στα 1.024 Kbps και στις τρεις περιπτώσεις. Αν ληφθεί υπόψη ότι στο συγκεκριμένο ποσό συμπεριλαμβάνεται και ο ΦΠΑ, είναι σαφές ότι το συνολικό κόστος της συγκεκριμένης πολλαπλής υπηρεσίας είναι φθηνότερο απ’ ό,τι αν ο συνδρομητής αγόραζε χωριστά τις υπηρεσίες. Η εταιρεία ανακοίνωσε προσφάτως και την παροχή μιας ακόμη συνδυασμένης υπηρεσίας, σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, την Cosmote ONEphone. Με τη χρήση της υπηρεσίας αυτής μέσα στο σπίτι το κινητό τηλέφωνο του συνδρομητή γίνεται «σταθερό». Ετσι, με μηνιαίο πάγιο 5 ευρώ διαθέτει 200 λεπτά ομιλίας σε σταθερούς αριθμούς στην ελληνική επικράτεια, ενώ αν τα εξαντλήσει μπορεί να συνεχίσει να καλεί σταθερούς αριθμούς με αστική χρέωση 0,03094 ευρώ ανά λεπτό.
Τα «σχέδια» των τριών μεγάλων «μονομάχων» στις νέες συνθήκες ανταγωνισμού
Το μεγάλο όπλο της Vodafone είναι η συνεργασία της με την Hellas On Line. Η εταιρεία παροχής υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας και Internet, η οποία στοχεύει να εισαγάγει τις μετοχές της στο ΧΑ, εξαγοράζοντας αρχικά τις Αττικές Τηλεπικοινωνίες και στη συνέχεια τη Unibrain και την Teledome, τις οποίες και συγχώνευσε, μεταβάλλεται σε ένα πολύ ισχυρό εταιρικό σχήμα, το οποίο μπορεί να στηρίξει σε μεγάλο βαθμό την παρουσία της Vodafone τόσο στη σταθερή όσο και στο ευρυζωνικό Internet. Στα συν, ακόμη, της εταιρείας είναι η δυνατότητα που προσφέρει στους συνδρομητές της να χρησιμοποιούν ασύρματο Internet μέσω δικτύου 3G (τρίτης γενιάς), GPRS αλλά και του απλού δικτύου.
Η Cosmote διαθέτει πλέον στο οπλοστάσιό της τις συνέργειες με τις υπόλοιπες θυγατρικές του ομίλου, δηλαδή τον ΟΤΕ όσον αφορά τη σταθερή τηλεφωνία και την Otenet όσον αφορά τις υπηρεσίες γρήγορου Internet. Ο συνδυασμός των οικονομικών προγραμμάτων σταθερής τηλεφωνίας, των προσφορών στις υπηρεσίες Internet της Otenet και αυτών της κινητής τηλεφωνίας της Cosmote ενδέχεται να στρέψει πιο γρήγορα τον όμιλο σε υπηρεσίες triple play (σταθερή – κινητή – Internet) στο ίδιο συμβόλαιο, δίνοντας μια απάντηση στη Vodafone.
Το μέγεθος του πελατολογίου της Tellas στη σταθερή τηλεφωνία και στα ευρυζωνικά είναι το μεγάλο όπλο της Wind, η οποία προς το παρόν περιορίζεται σε παροχή αμιγών υπηρεσιών και δεν έχει προχωρήσει σε κάποιο συνδυασμένο πακέτο. Μια τέτοια εξέλιξη θεωρείται αρκετά πιθανή μετά το τέλος του έτους, οπότε θα έχει προχωρήσει και η αναδιάρθρωση του ομίλου. Αλλο «όπλο» του ομίλου είναι ο όγκος της αυξημένης διεθνούς τηλεπικοινωνιακής κίνησης που μπορεί να διαχειρίζεται το νέο σχήμα με το υποθαλάσσιο καλώδιο οπτικών ινών Ελλάδας – Ιταλίας και Ελλάδας – Αιγύπτου, μελλοντικά.
