Το σενάριο των τριών παικτών είναι εφικτό στην ελληνική τηλεπικοινωνιακή αγορά και, ως φαίνεται, θα αποτελέσει μονόδρομο, παραδέχθηκαν την Τρίτη πηγές της hellasonline, στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας. Οπως ανέφεραν, η συγκέντρωση της αγοράς μέσα από συγχωνεύσεις και εξαγορές αποτελεί τον μοναδικό τρόπο προκειμένου να προχωρήσουν οι επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς και να εξυγιανθεί η υφιστάμενη κατάσταση.
Οπως τόνισαν πηγές της εταιρείας, είναι προς το συμφέρον της ανάπτυξης της χώρας όλοι οι πάροχοι –του ΟΤΕ συμπεριλαμβανομένου –να προσφέρουν τα δίκτυά τους σε μια κοινή εταιρεία, να τα καταστήσουν ουδέτερα και ισότιμα προσβάσιμα σε όλους και να συνεπενδύσουν για την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού των τηλεπικοινωνιακών υποδομών της Ελλάδας, φέρνοντας οπτικές ίνες ως το σπίτι του τελικού καταναλωτή. Και αυτό διότι, όπως μεταδίδουν, το δίκτυο χαλκού πάνω στο οποίο στηρίζεται η ελληνική αγορά δεν αρκεί για τις μελλοντικές ανάγκες της διαδικτυωμένης κοινωνίας.
Επίσης, στελέχη της hol μετέδιδαν ότι η συμφωνία με τη Vodafone είναι κοντά, αναζητούνται οι δέουσες λύσεις και ότι ο πολυεθνικός όμιλος αποτελεί προνομιακό εταίρο του τηλεπικοινωνιακού παρόχου.
Στόχοι και επόμενη ημέρα

Η διοίκηση της hol αναφέρει πως χαράσσει τον σχεδιασμό της για την επόμενη ημέρα στις τηλεπικοινωνίες, εν όψει της διαφαινόμενης πια σύγκλισης των αγορών σταθερής και κινητής, μέσα από ολοκληρωμένες τηλεπικοινωνιακές λύσεις και καλή σχέση προσφερόμενης αξίας και τιμής. Στόχος της εταιρείας, επισημαίνουν, είναι η διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό μέσω καινοτόμων υπηρεσιών, η διάθεση υπηρεσιών τρίτων, ενώ, όπως τονίζουν, το άμεσο μέλλον βρίσκεται στις επενδύσεις σε νεοσύστατες καινοτόμες εταιρείες και στην ανάπτυξη σύγχρονων δικτύων.
Στελέχη της hol επισημαίνουν ότι στην επόμενη ημέρα της αγοράς των ηλεκτρονικών επικοινωνιών θα κυριαρχήσουν οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές, αλλά και οι εμπορικές συνέργειες, καθώς το μέγεθος της αγοράς έχει μειωθεί εντυπωσιακά, διότι από τα 6,7 δισ. ευρώ του 2009, τα μεγέθη συρρικνώθηκαν σε 4,4 δισ. ευρώ, χάνοντας 2,3 δισ. ευρώ.
Αυτή η πτώση, όπως τονίζουν, οφείλεται σε απώλειες σχεδόν 700 εκατ. ευρώ (2,3 δισ. ευρώ αντί 3 δισ. ευρώ) από τη σταθερή τηλεφωνία και την καθίζηση της κινητής κατά 1,6 δισ. ευρώ (από 3,8 δισ. ευρώ σε 2,1 δισ. ευρώ). Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι η σταθερή παίρνει πλέον τα ηνία, καθώς έχει μεγαλύτερη συνεισφορά στα έσοδα του κλάδου από ό,τι η κινητή.
Αυτή η συρρίκνωση έχει εμφανές αποτύπωμα και στα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κέρδη των εταιρειών, τα οποία από 2,1 δισ. ευρώ το 2009, μειώθηκαν σε 1,4 δισ. ευρώ το 2013. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με αναλύσεις της hol, τα έσοδα της σταθερής μειώθηκαν σε 700 εκατ. ευρώ αντί 747 εκατ. ευρώ το 2009 –παρά την εντυπωσιακή διείσδυση της ευρυζωνικότητας -, ενώ τα EBIDTA κέρδη της κινητής μειώθηκαν σε 769 εκατ. ευρώ αντί 1,4 δισ. ευρώ προ κρίσης.
Αυτό είχε, όπως τονίζουν, επιπτώσεις και στην πελατειακή βάση των εταιρειών, η οποία μειώθηκε από 17,3 εκατ. πελάτες σε 15,4 εκατ., έχασε δηλαδή σχεδόν 3 εκατομμύρια. Ειδικότερα, η κινητή από 12,1 εκατ. πελάτες το 2009, σήμερα διαθέτει 10,7 εκατ., ενώ η σταθερή από 5,2 εκατ. πελάτες την αντίστοιχη περίοδο, σήμερα έχει εγγεγραμμένους 4,7 εκατομμύρια.


Ευνοημένη από τη Vodafone η hol

Πάντως είναι χαρακτηριστικό ότι η ένταση του ανταγωνισμού, λόγω της πίεσης που δημιούργησε η κρίση, έφερε εντυπωσιακή διείσδυση της ευρυζωνικότητας, από το 37% των σταθερών γραμμών το 2009 στο 60% στο τέλος του 2013.
Το μερίδιο των εναλλακτικών παρόχων παραμένει σταθερό στο 56%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, στην αγορά των εναλλακτικών παρόχων η Forthnet διαθέτει το 31%, η hol το 27%, η Wind το 22% και η Cyta to 16%. Οπως σημειώνουν πηγές της hol, η εταιρεία από τους 296.000 το 2009, διεύρυνε την πελατειακή της βάση εντυπωσιακά, φτάνοντας σήμερα τους 523.000 ευρυζωνικούς συνδρομητές.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν, η συμμετοχή των ελεγχόμενων καναλιών διανομής από την εταιρεία ενισχύθηκε και φτάνει το 75%. «Πυρήνας» αυτής της δραστηριότητας ήταν η Vodafone, με το 54% των νέων πελατών να προέρχεται από εκεί. Μάλιστα, η κοινή πελατειακή βάση τους αυξήθηκε το 2013 κατά 15% και έφτασε να αποτελεί το 39% του πελατολογίου.
Οπως αναφέρθηκε και στη γενική συνέλευση, η hol είναι ο εναλλακτικός πάροχος τοπικού βρόχου (LLU) με τη μεγαλύτερη γεωγραφική κάλυψη και με συνολικές επενδύσεις σε υποδομές που ξεπερνούν τα 440 εκατ., ενώ είναι ο μόνος τηλεπικοινωνιακός φορέας με τα πιο υγιώς αναπτυσσόμενα οικονομικά μεγέθη της αγοράς.

HeliosPlus