Το θέμα που δόθηκε σήμερα πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων είναι:

«Τα φαινόμενα που αποδεικνύουν το έλλειμμα της ανθρωπιάς»

«Δραστηριότητες ατομικές και συλλογικές που αποσκοπούν στον περιορισμό του ελλείμματος ανθρωπιάς»

Από το δοκίμιο «Σύγχρονος Ανθρωπος» του Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου

Η εκτίμηση των καθηγητών του ΟΡΟΣΗΜΟ

Η εκτίμηση των καθηγητών του ΟΡΟΣΗΜΟ για τα θέματα των πανελλαδικών στην νεοελληνική γλώσσα είναι:

Περίληψη: Το κείμενο είναι αρκετά μεγάλο.

Ανάπτυξη παραγράφου: Βατή

Ασκήσεις: Βατές, χωρίς αιφνιδιασμούς στις εκφωνήσεις.

Έκθεση: Το θέμα της έκθεσης εν πολλοίς είναι αναμενόμενο και συνδέεται με την καθημερινότητα των μαθητών και τον γενικότερο προβληματισμό. Επομένως, η πλειοψηφία των μαθητών θα ανταποκριθεί επαρκώς.

Δεν αναμένονται σημαντικές διακυμάνσεις στις επιδόσεις των μαθητών στο ίδιο μάθημα σε σχέση με την περσινή χρονιά.

Οι απαντήσεις από τους καθηγητές του ΟΡΟΣΗΜΟ

Στατιστικά στοιχεία σύγκρισης βαθμολογιών πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας 2010-2013

15-20

10-14,9

0-9,9

2010

25,95 %

49,92 %

24,09 %

2011

22,12 %

57,40 %

20,44 %

2012

25,48 %

51,66 %

22,82 %

2013

29,45 %

57,54 %

12,98 %

Ο πίνακας δείχνει τις διακυμάνσεις των βαθμολογιών των υποψηφίων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα προηγούμενα έτη.


Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων: Μονοσήμαντη προβολή της ανθρωπιάς στην έκθεση

Πρεμιέρα με ένα επίκαιρο και εκπαιδευτικά βατό θέμα, την «ανθρωπιά», όπως τη φωτογραφίζει ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος στο κείμενό του «Ο σύγχρονος άνθρωπος», έκαναν οι πανελλαδικές εξετάσεις για περίπου 100.000 υποψηφίους.

«Το κείμενο που δόθηκε στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι διασκευασμένο απόσπασμα από τη συλλογή δοκιμίων του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου “Ο σύγχρονος άνθρωπος”, [Οι Εκδόσεις των φίλων, Αθήνα, 1977]» αναφέρουν σε ανακοίνωση τους οι φιλόλογοι της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για τα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας.
«Η επιλογή του κειμένου ανταποκρίνεται, βέβαια, στις απαιτήσεις των εξετάσεων, ωστόσο, το περιεχόμενό του δεν αντιστοιχεί στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Δηλαδή, η συγκεκριμένη διασκευή προβάλλει μονοσήμαντα την ατομική διάσταση της ανθρωπιάς, ενώ αγνοεί τη συλλογικότητα αδικώντας το πρωτότυπο στο οποίο είναι εμφανής η κοινωνική στόχευση μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα» τονίζουν.

Και δίνουν τις παρακάτω απντήσεις στα ερωτήματα που ζητήθηκαν:

Β1. Στην ανάπτυξη παραγράφου οι έννοιες «ανθρώπινη λαιμαργία», «δίψα ευζωίας» περιορίζονται στην αρνητική, υλιστική σημασιοδότησή τους και εμφαίνεται η υποβάθμιση των «ευγενικών αισθημάτων».

Β2. α. Οι δύο τρόποι ανάπτυξης της παραγράφου είναι εμφανείς: ορισμός και παράδειγμα.

Β2. β. Οι νοηματικές συνδέσεις εκφράζουν αντίστοιχα συμπέρασμα και αντίθεση.

Β3. α. Ενδεικτικά συνώνυμα: ξοδεύεται/καταναλίσκεται, παγκόσμια/πανανθρώπινη, παραποιήσεις/παραμορφώσεις, εντελώς/ολοκληρωτικά, ευημερία/καλοζωία.

Β3. β. Ενδεικτικά αντώνυμα: ιδιωτικός, αποχή, αυτοεπιβεβαιώνεται, άγνοια, συνεχούς.

Β4. α. Η χρήση των εισαγωγικών στο πρώτο παράδειγμα δηλώνει αναφορά σε λόγια άλλων, στη δεύτερη περίπτωση πρόκειται για τίτλο.

Β4. β. Στο κείμενο υπάρχουν πολλές εκφράσεις με μεταφορική σημασία, τις οποίες μπορούν εύκολα να εντοπίσουν οι υποψήφιοι.

Γενικά οι ασκήσεις ανταποκρίνονται στις δυνατότητες των υποψηφίων.

Γ1. Οι υποψήφιοι καλούνται να διατυπώσουν τις σκέψεις τους σε μορφή άρθρου για τοπική εφημερίδα, δηλ. απαιτείται συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.

«Όσον αφορά το περιεχόμενο ζητείται αναφορά σε φαινόμενα που καταδεικνύουν το έλλειμμα ανθρωπιάς στην εποχή μας (ρατσισμός, αδιαφορία για τον συνάνθρωπο και το περιβάλλον, ατομικισμός, κ.ά.) και επιπλέον σε ατομικές και συλλογικές δραστηριότητες με σκοπό τον περιορισμό αυτού του φαινομένου. Σημειώνεται ότι τα ζητούμενα του θέματος είναι πολλά και πολυδιάστατα, όπως και η ερμηνεία τους, και υπάρχει κίνδυνος οι υποψήφιοι να απαριθμήσουν απλώς εκτενείς λίστες φαινομένων και τρόπων αντιμετώπισής τους» καταλήγει η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων.

Οι φροντιστές

«Στην έναρξη των εξετάσεων οι μαθητές της Γ’ Λυκείου εξετάστηκαν στο θέμα του Ανθρωπισμού. Το κείμενο αντλήθηκε από το “Σύγχρονο Άνθρωπο” του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου και πραγματεύεται την έννοια του Ανθρωπισμού, τη στρέβλωσή της και την αναγκαιότητα πρακτικής και ουσιαστικής εφαρμογής του» αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε για το θέμα η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος.

«Ο Ανθρωπισμός είναι εκτενής Θεματική ενότητα με “ειδικό βάρος”. Η μελέτη του περιλαμβάνειτο σύνολο των ιδεών της κοινωνικής πραγματικότητας καθώς και των προβλημάτων που εμφανίζονται στην καθημερινότητα.

Η προσέγγιση του διαγωνίσματος από τους μαθητές απαιτούσε προσοχή στη λεπτομέρεια.