Μια προκλητική παράλειψη επιβιώνει ως τις ημέρες μας στη «βαριά βιομηχανία» της χώρας, καθώς ουδέποτε η Πολιτεία θέσπισε όριο ηλικίας για τους οδηγούς τουριστικών λεωφορείων –σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στα υπόλοιπα οχήματα δημόσιας χρήσης. Ετσι, ακόμη και ένας υπέργηρος μπορεί θεωρητικά να μεταφέρει τουρίστες, αλλά και μαθητές, αφού πολλά τουριστικά λεωφορεία σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας εκτελούν και δρομολόγια μεταφοράς μαθητών.
Αποκαλυπτική είναι η απάντηση του υπουργείου Υποδομών σε σχετική ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ κυρίας Ειρήνης-Ελένης Αγαθοπούλου και κκ. Θοδωρή Δρίτσα και Ανδρέα Ξανθού. «Για τους οδηγούς των τουριστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης δεν έχει θεσπιστεί διάταξη που να προσδιορίζει μέγιστη ηλικία για την απασχόλησή τους» σημειώνεται στην απάντηση του υπουργού κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Τι συμβαίνει όμως με τους οδηγούς των υπόλοιπων μέσων δημόσιας χρήσης; «Για τους οδηγούς των λεωφορείων δημόσιας χρήσης των ΚΤΕΛ ορίστηκε ως μέγιστο όριο ηλικίας τα 67 έτη», σύμφωνα με τον Ν. 2963/2001, αναφέρει το υπουργείο. «Για τους απασχολούμενους ως οδηγούς σε σχολικά λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης το όριο ηλικίας είναι τα 65 χρόνια», βάσει του Ν. 3185/2003, συνεχίζει. Παράλληλα, «οι απασχολούμενοι ως οδηγοί επιβατικών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων», δηλαδή ταξί, «ιδιοκτήτες ή μη, δεν θα έπρεπε να έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους», σύμφωνα με τον Ν. 3185/2003, τονίζει το υπουργείο.
«Εξακολουθεί να υφίσταται νομικό κενό»
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Ν. 3710/2008, «μπορούν πλέον να ανανεώσουν την ειδική άδεια οδήγησης για δύο επιπλέον έτη, ήτοι ως τα 67 έτη» αναφέρει το υπουργείο Υποδομών, και συμπληρώνει ότι «η ανανέωση αυτή γίνεται ύστερα από γνωμάτευση της δευτεροβάθμιας Ιατρικής Επιτροπής της οικείας περιφέρειας». Το ίδιο ισχύει και «για τους οδηγούς λεωφορείων δημόσιας χρήσης των ΚΤΕΛ», αφού ο Ν. 3710/2008 παρέχει τη σχετική δυνατότητα.
Καθησυχαστικό εμφανίζεται, συνερωτώμενο, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Οπως λέει, «λαμβάνει κάθε αναγκαίο μέτρο αστυνόμευσης της τροχαίας κίνησης, διαρκούς επιτήρησης του οδικού δικτύου και διενέργειας συστηματικών ελέγχων». «Πάντως οι αστυνομικοί έλεγχοι συνεχίζονται με αμείωτο ενδιαφέρον από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, δίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο αντικείμενο του θέματος» συνεχίζει.
Στην ερώτησή τους οι βουλευτές τονίζουν ότι παρά την ψήφιση του Ν. 3185/2003 και την κατοπινή τροποποίησή του «εξακολουθεί να υφίσταται ασάφεια και νομικό κενό στη θέσπιση και στην τήρηση των ορίων ηλικίας των επαγγελματιών οδηγών που απασχολούνται σε οχήματα μεταφοράς επιβατών, προσωπικού και μαθητών, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης».
Συχνή η υπέρβαση του ορίου ηλικίας
Οι ερωτώντες βουλευτές τονίζουν ότι σε σχέση με τα όρια ηλικίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων, λεωφορείων ξενοδοχείων και μεταφοράς προσωπικού επιχειρήσεων «δεν υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά, με αποτέλεσμα», όπως καταγγέλλουν, «να παρατηρείται συχνή υπέρβαση ορίων ηλικίας των οδηγών στα οχήματα αυτά και πληθώρα καταγγελιών από συναδέλφους τους».
Μάλιστα υπογραμμίζουν ότι «συμβαίνει συχνά και με ευθύνη των Περιφερειακών Διοικήσεων, κυρίως στην επαρχία, να μετακινούνται μαθητές από και προς τα σχολεία τους με λεωφορεία των κατά τόπους ΚΤΕΛ, είτε ακόμη και με μισθωμένα ιδιωτικά τουριστικά λεωφορεία».
Παράλληλα, επισημαίνουν ότι «μια ορθολογική αντιμετώπιση του ζητήματος απαιτεί ενιαία όρια ηλικίας για ενιαίες χρήσης και ίδιου τύπου οχήματα» και υπογραμμίζουν ότι η εν λόγω ασάφεια «δυσχεραίνει τον οδικό έλεγχο από την Αστυνομία και τις αρμόδιες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να καταστρατηγούνται τα όρια ηλικίας, να παγιώνονται εργασιακές αδικίες και να τίθενται σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές».
Μάλιστα, για το φλέγον ζήτημα των οδηγών τουριστικών λεωφορείων το υπουργείο Υποδομών αποφεύγει να τοποθετηθεί σχετικά με το αν σκοπεύει να προχωρήσει στη νομική του ρύθμιση για τα παλιά διπλώματα. Πάντως, σύμφωνα με τον νόμο, για τα νέα επαγγελματικά διπλώματα ισχύει η ανανέωσή τους ανά πενταετία, ενώ μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών η ανανέωση της άδειας οδήγησης θα γίνεται ανά τριετία.

Δημοσιεύτηκε στο heliosPlus στις 23 Αυγούστου 2013

HeliosPlus