Oλοκληρώθηκε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι η πορεία της ΠΝΟ από το λιμάνι του Πειραιά προς το υπουργείο Ναυτιλίας στην οποία είχε τεθεί επικεφαλής η Γενική Γραμματέας του ΚΚΕ κυρία Αλέκα Παπαρήγα με τη συμμετοχή συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ. Στην πορεία συμμετείχαν η ΓΣΕΕ και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά.

Ισχυρές δυνάμεις του λιμενικού και της αστυνομίας είχαν αποκλείσει την πρόσβαση των διαδηλωτών προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Οι δυνάμεις ασφαλείας είχαν παραταχθεί στο ύψος της πύλης Ε2 του λιμανιού στην αρχή της Ηετιώνειας ακτής στην άλλη άκρη της οποίας, τουλάχιστον 500 μέτρα μακρύτερα βρίσκεται το υπουργείο.

Η κυρία Παπαρήγα μαζί με συνδικαλιστικούς εκπροσώπους ναυτεργατών ζήτησαν από ανώτατο αξιωματικό του Λιμενικού να επιτρέψει την προσέγγιση του σώματος της πορείας στο υπουργείο λέγοντας πως θέλουν ο υπουργός Ναυτιλίας να δει το «μέγα πλήθος και μέγα πάθος» και μια αντιπροσωπεία να συναντηθεί μαζί τους.

Το αίτημα ωστόσο απορρίφθηκε, με το αιτιολογικό ότι μπορεί κάποια από τα άτομα που βρίσκονται στη πορεία να παρεκτραπούν έξω από το υπουργείο και να υπάρξει ένταση.

Όπως ανέφεραν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτικών ο αξιωματικός του Λιμενικού αντιπρότεινε να έρθει στο σημείο ο Κωστής Μουσουρούλης για να παραλάβει το ψήφισμα και η απάντηση από τη πλευρά τους ήταν «δεν επιθυμούμε να δούμε τον υπουργό μπροστά ή πίσω από τις διμοιρίες των ΜΑΤ» και αποχώρησαν λέγοντας «θα στείλουμε στον υπουργό το ψήφισμά μας με φαξ». Συνεργάτες του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου σημείωναν πάντως πως από τη πλευρά του Κ.Μουσουρούλη υπήρχε επιθυμία για συνάντηση με αντιπροσωπεία των ναυτεργατών.

Στην πορεία συμμετείχαν επίσης, μεταξύ άλλων, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Π. Λαφαζάνης και ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ κ. Ν. Φωτόπουλος.

Νωρίτερα, στη συγκέντρωση των ναυτεργατών στο λιμάνι, η Γενική Γραμματέας του ΚΚΕ η οποία σε δηλώσεις της ανέφερε: «Το πιστόλι στον κρόταφο των ναυτεργατών το έβαλε η κυβέρνηση αλλά τις σφαίρες τις έδωσαν οι εφοπλιστές, οι μεγαλοξενοδόχοι, οι ιδιοκτήτες των μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων. Η απάντηση πρέπει να είναι η επιστράτευση του λαού για να ανατρέψει αυτήν την πολιτική και όχι μόνο την κυβέρνηση».

Στο μεταξύ, κανονικά φορτώνουν και αναχωρούν, έστω και με καθυστερήσεις, τα πλοία από την προβλήτα στη πύλη Ε1 στο λιμάνι του Πειραιά δίπλα από το κτίριο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Η πρόσβαση στο συγκεκριμένο χώρο είναι ελεγχόμενη από λιμενικούς και επιτρέπεται μόνο σε όσους έχουν εισιτήριο. Ταλαιπωρία περίμενε και όσους επιβάτες ενημερώνονταν έξω από το σταθμό του Ηλεκτρικού πως τα πλοία έχουν αλλάξει προβλήτα και έπρεπε να διανύουν μια σημαντική απόσταση με βαλίτσες και άλλα αντικείμενα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την Τετάρτη και πιθανόν και την Πέμπτη θα σημειώνονται τροποποιήσεις στα δρομολόγια και οι επιβάτες καλό είναι να ενημερώνονται προηγουμένως από το λιμεναρχείο για ενδεχόμενες αλλαγές στον προορισμό τους. Στα περιφερειακά λιμάνια τα δρομολόγια εκτελούνται κανονικά.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας στη προβλήτα στη πύλη Ε3 απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Διονυσίου είχαν παραμένει ως ομάδες περιφρούρησης της απεργίας των ναυτεργατών μέλη του ΠΑΜΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες περίπου στις 3 τα ξημερώματα δυο πλοία της Blue Star Ferries που βρίσκονταν στη προβλήτα απέναντι από το σταθμό του Ηλεκτρικού απέπλευσαν με προορισμό την προβλήτα στη πύλη Ε1 αιφνιδιάζοντας τις ομάδες περιφρούρησης.

Περίπου δυο ώρες αργότερα, όπως καταγγέλλουν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτεργατών, ο Λιμενάρχης του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά συνοδευόμενος από αστυνομικούς έβγαλε έναν από τους κάβους του Blue Star 1 που ήταν «δεμένο» στο σημείο που υπήρχαν οι ομάδες περιφρούρησης. Στη συνέχεια μέλη του πληρώματος έκοψαν τον δεύτερο κάβο και τελικά το πλοίο απέπλευσε. Προσωρινά έμεινε εκτός λιμανιού μέχρι να υπάρξει κενή θέση στη προβλήτα στη πύλη Ε1 και στη συνέχεια «έδεσε» στο συγκεκριμένο σημείο για να «φορτώσει» οχήματα και να επιβιβαστούν επιβάτες.

Απέναντι από τους συγκεντρωμένους του ΠΑΜΕ είχαν παραταχθεί λιμενικοί αλλά και διμοιρίες των ΜΑΤ που αποχώρησαν λίγο μετά τις 6:30 το πρωί της Τετάρτης και μετακινήθηκαν σε άλλο σημείο του λιμανιού.

Μετά τις 07.30 άρχισαν σταδιακά να αναχωρούν πλοία για Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα, Χίο και Μυτιλήνη όπως και τα πλοία για τον Αργοσαρωνικό.

Επίσης το πλοίο Olympic Champion της ΑΝΕΚ από Κρήτη μετά από συνεννόηση καπετάνιου και λιμεναρχείου έδεσε στην Ακτή Ξαβερίου που είναι για τα κρουαζιερόπλοια.

Οι επόμενες κινήσεις της ΠΝΟ

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε η ΠΝΟ ανέφερε ότι η Διοίκηση της συνεδρίασε εκτάκτως το πρωί της Τετάρτης στις 05.00 «προκειμένου να εξετάσει τις τελευταίες εξελίξεις και να καθορίσει την περαιτέρω στάση της ύστερα από τα πρωτοφανή, δραματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στο λιμάνι του Πειραιά».

Στην ανακοίνωση η ΠΝΟ «καταγγέλλει και καταδικάζει για μια ακόμη φορά με σφοδρότητα την πολιτική επίταξη των ναυτεργατών, μέτρο αντιδημοκρατικό ενάντια στο Σύνταγμα και τις διεθνείς συμβάσεις, και την πρωτοφανή βία και τρομοκρατία που ασκήθηκε από την μεριά της κυβέρνησης προκειμένου να αποπλεύσουν τα πλοία από το λιμάνι».

Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτεργατών καταγγέλλουν ότι «οι χώροι του λιμανιού είχαν καταληφθεί από νωρίς το βράδυ από εκατοντάδες μονάδες των Μ.Α.Τ., των Ειδικών Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου με αυτό τον πιεστικό, αυταρχικό και βίαιο τρόπο και κόβοντας σε μερικές περιπτώσεις και τους κάβους πλοίων να οδηγήσουν τα σκάφη στο αγκυροβόλιο και στην Ακτή Βασιλειάδη ούτως ώστε μέσα στον στρατοκρατούμενο πλέον χώρο να αρχίσει η φορτοεκφόρτωση».

Σε ό,τι αφορά τις επόμενες κινήσεις της αποφασίστηκε η συμμετοχή της ΠΝΟ στην 24ωρη πανελλαδική απεργία της ΓΣΕΕ στις 20 Φεβρουαρίου 2013 και η πραγματοποίηση νέων απεργιακών κινητοποιήσεων όταν κατατεθεί στην Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας.

Μιλώντας στον ΑΝΤ1 ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού κ. Αντώνης Νταλακογιώργος δήλωσε ότι η κυβέρνηση επιστρατεύει έναν κλάδο που είναι απλήρωτος και ζητά τα δεδουλευμένα του. «Ο υπουργός είναι υπόλογος για τους απλήρωτες ναυτεργάτες» είπε.

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας, τόνισε ότι το υπουργείο δεν είναι σε θέση να δώσει λεπτομέρειες για το χρονοδιάγραμμα που θα εξοφληθούν τα δεδουλευμένα τους, καθώς το υπουργείο δεν γνωρίζει τα οικονομικά των εταιρειών. «Εξαντλούμε κάθε περιθώριο πιέσεων προς τις εταιρείες» είπε και πρόσθεσε ότι είναι ανοιχτός σε νέο διάλογο με τους ναυτεργάτες.

Τη συμπαράστασή τους στους ναυτεργάτες εξέφρασαν με ανακοίνωσή τους τα σωματεία των επίσης επιστρατευμένων εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) και καλούν την κυβέρνηση να άρει τις επιστρατεύσεις των τελευταίων ημερών.


Το υπουργείο Ναυτιλίας «απαντά» στους ναυτεργάτες

Ανακοίνωση στην οποία περιλαμβάνονται διευκρινίσεις για το υπό κατάθεση νομοσχέδιο εξέδωσε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου απαντώντας στους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των ναυτεργατών.
Σημειώνεται ότι δεν καταργείται η ετήσια δρομολόγηση, δηλαδή η υποχρέωση για συγκοινωνιακή κάλυψη των νησιών όλο το χρόνο. Οπως αναφέρεται, «με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του νόμου 2932/2001 δεν αλλάζει το καθεστώς της δωδεκάμηνης δρομολόγησης των πλοίων. Η δρομολόγηση των πλοίων παραμένει ετήσια και διατηρείται η δυνατότητα διακοπής δρομολογίων για δύο μήνες για εκτέλεση εργασιών ετήσιας επιθεώρησης (δεκάμηνο), όπως ισχύει από το 2001».

Το υπουργείο επισημαίνει ακόμη ότι η δυνατότητα διακοπής δρομολογίων πέραν του διμήνου θα παρέχεται έπειτα από γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και υπό την προϋπόθεση ότι οι συγκοινωνιακές ανάγκες της γραμμής θα καλύπτονται από λοιπά δρομολογημένα πλοία. «Ειδικά και μόνο για τα ταχύπλοα –επειδή αυτά είναι επιπλέον της βασικής συγκοινωνίας ώστε να εξυπηρετούν κυρίως την τουριστική κίνηση κατά τους θερινούς μήνες –προβλέπεται η δυνατότητα δρομολόγησής τους για διάστημα μικρότερο του έτους, το οποίο όμως, και πάλι, δεν μπορεί να είναι κατώτερο του τετραμήνου».

Για τον αφελληνισμό και το προσωπικό των πλοίων
Επίσης από το υπουργείο διευκρινίζεται ότι στα πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες λαμβάνονται μέτρα ώστε να σταματήσει ο αφελληνισμός: «Από τα τριάντα πλοία με ελληνική σημαία που δραστηριοποιούντο κατά το παρελθόν στην Αδριατική, σήμερα έχουν μείνει τέσσερα. Για να σταματήσει ο αφελληνισμός, που έχει οδηγήσει ναυτικούς στην ανεργία, στις διεθνείς γραμμές όπου ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος, προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης της σύνθεσης πληρώματος μέχρι το όριο που θέτουν τα ελληνικά και διεθνή πρότυπα και η νομοθεσία για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, ώστε το ελληνικό πλοίο να αντεπεξέρχεται στον ανταγωνισμό».
Επισημαίνεται επιπλέον πως «δεν αλλάζει τίποτα στο καθεστώς όσον αφορά στο ωράριο ή γενικότερα στους όρους υπό τους οποίους εργάζεται το προσωπικό επί του πλοίου».

Αναφορικά με τη δυνατότητα μείωσης του προσωπικού των πλοίων παρέχεται μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο και αφορά μόνο το προσωπικό γενικών καθηκόντων. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές, και μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο που η επιβατική κίνηση πέφτει κατακόρυφα, προβλέπεται η δυνατότητα περιορισμένης μείωσης μόνο του προσωπικού γενικών καθηκόντων (οικονομικοί αξιωματικοί, φροντιστές, βοηθοί φροντιστών, θαλαμηπόλοι, επίκουροι, μάγειροι, χυτροκαθαριστές).

Για τις μειώσεις και τις συμβάσεις
Τονίζεται επίσης ότι δεν επιτρέπεται καμία μείωση στο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα που αφορούν την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και σε κάθε περίπτωση η σύνθεση παραμένει υψηλότερη των διεθνών απαιτήσεων ασφάλειας (SOLAS) και επιπλέον δεν αλλάζει τίποτα στο καθεστώς όσον αφορά το ωράριο ή γενικότερα στους όρους υπό τους οποίους εργάζεται το προσωπικό επί του πλοίου.
Σχετικά με τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας αναφέρεται πως δεν υπάρχει καμία διάταξη για κατάργηση τους και διευκρινίζεται ότι «στα ποντοπόρα πλοία, όπου εδώ και πολλά χρόνια η απασχόληση ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων είναι σχεδόν μηδαμινή, προβλέπεται η σύναψη ατομικών συμβάσεων όταν δεν υπάρχει ΣΣΕ, με σκοπό την αύξηση της απασχόλησης. Επισημαίνεται ότι η σχετική διάταξη περιέχει ρητές ρυθμίσεις για τη διασφάλιση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των ναυτικών».