από metereologos.gr
Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017
 
 

Ανάρπαστα τα τηγανέλαια

Δήμοι κινούνται για να καλύψουν ανάγκες τους, μεταποιούνται όμως μικρές ποσότητες ενώ η νομοθεσία είναι ασαφής
Ανάρπαστα τα τηγανέλαια
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Θα φανταζόσασταν ότι τα τηγανέλαια μπορούν να κινήσουν ένα αυτοκίνητο ή να θερμάνουν ένα σχολείο; Κι όμως, στην Ελλάδα της κρίσης η αναζήτηση εναλλακτικού τρόπου παραγωγής ενέργειας τα έβγαλε από... την ταβέρνα και τα έβαλε σε καυστήρες θέρμανσης και σε ντεπόζιτα οχημάτων. Πολλοί δήμοι της χώρας σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα, ερευνητικούς φορείς ή ιδιωτικές εταιρείες εκμεταλλεύονται τα τηγανέλαια ή ακόμη και τα ζωικά λίπη και επιχειρούν - σε πρώτη φάση πιλοτικά - να καλύψουν ενεργειακές ανάγκες κίνησης και θέρμανσης. Ωστόσο τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια είναι δυσεύρετα, καθώς τα «κυνηγούν» ιδιώτες, οι οποίοι τα μεταπωλούν σε διυλιστήρια και σε επιχειρήσεις που προωθούν μηχανήματα μετατροπής τους σε βιοντίζελ ώστε να προσφέρουν «όλο το πακέτο», καθώς και δήμοι. Τελευταία στο «κυνήγι του χαμένου θησαυρού» μπήκαν και ομάδες αγροτών προκειμένου να μειώσουν τα ενεργειακά τους κόστη.
Στην Ελλάδα, αν και η παραγωγή βιοντίζελ βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, έχουν ξεκινήσει τελευταία προσπάθειες εκμετάλλευσης των τηγανέλαιων. Ενα μικρό ποσοστό των χρησιμοποιημένων ελαίων καταλήγει στα διυλιστήρια, αναμειγνύεται με το ντίζελ κίνησης και διατίθεται από το υπάρχον κανάλι διανομής. Αλλωστε, το εθνικό σχέδιο δράσης για τις ΑΠΕ προβλέπει την κάλυψη του μείγματος καυσίμου για τις μεταφορές με 10% ανανεώσιμα καύσιμα ως το έτος 2020.

Από την κίνηση ως τη θέρμανση
Κινητικότητα παρατηρείται και σε αρκετούς δήμους της χώρας, οι οποίοι σε συνεργασία με ερευνητικά ιδρύματα ή ιδιωτικές εταιρείες εκμεταλλεύονται τα τηγανέλαια. Με την υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων πετυχαίνουν την ευαισθητοποίηση των μαθητών, οι οποίοι στη συνέχεια συλλέγουν την πρώτη ύλη σε ειδικούς κάδους που έχουν τοποθετηθεί είτε στα σχολεία τους είτε σε κεντρικά σημεία των πόλεων.
Ο κατάλογος των δήμων που έχουν προχωρήσει ή μόλις ξεκινούν την προσπάθεια είναι μακρύς: Συκεών Θεσσαλονίκης, Κορδελιού Ευόσμου, Κοζάνης, Βοΐου, Πτολεμαΐδας, Θεσσαλονίκης, Βέροιας, Τριπόλεως, Ψαρών, Κορυδαλλού, Νίκαιας κ.ά. Απορριμματοφόρα, εκσκαφικά και πυροσβεστικά μηχανήματα, τρακτέρ κινούνται με τηγανέλαια, ενώ όταν η παραγωγή αυξηθεί σχεδιάζεται το βιοντίζελ να χρησιμοποιηθεί και για τη θέρμανση σχολείων.
Ο Δήμος Αγιάς έχει ήδη αγοράσει τον μηχανολογικό εξοπλισμό ώστε να μετατρέπει τα τηγανέλαια που συλλέγει σε βιοντίζελ. «Συγκεντρώνουμε τα μαγειρικά έλαια σε ειδικούς κάδους και θα τα διαθέσουμε με νόμιμο, ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθό τρόπο για την παραγωγή βιοκαυσίμων. Εχουμε συνάψει συνεργασία με ιδιωτική εταιρεία ανακύκλωσης, η οποία έχει τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις» λέει στο «Βήμα» ο δήμαρχος Αγιάς κ. Αντώνης Γκουντάρας.
Το παραγόμενο βιοκαύσιμο, σύμφωνα με τον ίδιο, κοστίζει στον δήμο 35 λεπτά το λίτρο και θα χρησιμοποιηθεί για την κίνηση οχημάτων του δήμου ή θα διανεμηθεί δωρεάν στους αγρότες της περιοχής ή σε πολίτες που έχουν ανάγκη.
Πρόγραμμα συλλογής και μεταποίησης τηγανέλαιων για παραγωγή βιοντίζελ υλοποιεί και το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με πολλούς δήμους της χώρας. Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος του εν λόγω ιδρύματος κ. Γιώργος Χαραλαμπίδης, τα έλαια που συλλέγονται από τους δήμους αποστέλλονται στις ειδικές εγκαταστάσεις του Εργαστηρίου Θερμικών Συστημάτων και Βιοκαυσίμων του Τμήματος Μηχανολογίας, όπου έπειτα από κατάλληλη επεξεργασία προκύπτει το βιοντίζελ. Από αυτό το 50% δίδεται στους δήμους για τις ανάγκες θέρμανσης σχολείων ή για κίνηση δημοτικών αυτοκινήτων και το υπόλοιπο το εκμεταλλεύεται το Εργαστήριο για την κάλυψη των εξόδων του.
Σε διαδικασία αξιοποίησης των τηγανέλαιων προχωρεί και ο Δήμος Ψαρών, όπως αναφέρει ο δήμαρχος κ. Κωνσταντίνος Βρατσάνος, με πρώτο στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και δεύτερο τη θέρμανση των δύο σχολείων του νησιού και την κίνηση των δημοτικών οχημάτων. Εν τούτοις, όπως σημειώνει ο ίδιος, βρίσκονται ακόμη στην αρχή, σε αντίθεση με τον Δήμο Τριπόλεως, όπου το πρόγραμμα προχωρεί σταθερά, αν και με πολλά προβλήματα. Οπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος κ. Κωνσταντίνος Κατσαφάνας, ο δήμος έχει ήδη προμηθευτεί μηχάνημα που μπορεί να επεξεργάζεται τρεις τόνους την ημέρα, όμως δεν υπάρχει η πρώτη ύλη.
«Δυστυχώς πολλοί ιδιώτες αγοράζουν από τα εστιατόρια τα τηγανέλαια και τα μεταπωλούν στα διυλιστήρια. Οπότε σε εμάς φτάνουν μικρές ποσότητες και όχι σε σταθερή βάση. Παρ' όλα αυτά εφέτος καταφέραμε και κινήσαμε με βιοντίζελ ορισμένα οχήματα του δήμου. Σκεφτόμαστε να δώσουμε κίνητρα στα καταστήματα εστίασης, π.χ. με μείωση των δημοτικών τελών, για να μας δίνουν τα τηγανέλαια» λέει ο κ. Κατσαφάνας.

Μπλόκο από τη θολή νομοθεσία
Ωστόσο, αν και πολλοί δήμοι ενδιαφέρονται να προχωρήσουν στην παραγωγή και χρήση βιοκαυσίμου, «κολλούν» στην ασάφεια της νομοθεσίας για την ιδιοπαραγωγή και ιδιόχρηση. Καθώς τα παράπονα έχουν φθάσει και στην πόρτα των αρμόδιων υπηρεσιών, σύμφωνα με πηγές, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) διερευνά σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης) τη δυνατότητα αναθεώρησης του αδειοδοτικού πλαισίου, ώστε να ρυθμίζει και θέματα ιδιοπαραγωγής και ιδιόχρησης βιοκαυσίμων.


Οφέλη για το περιβάλλον
Βιοδιασπώνται και παράγουν λιγότερους ρύπους

Η επεξεργασία των χρησιμοποιημένων ελαίων έχει διπλή ωφέλεια για το περιβάλλον. Κατ' αρχάς το βιοντίζελ που παράγεται, σύμφωνα με τον φυσικό, ειδικό στα εναλλακτικά καύσιμα κ. Μάρκο Γάρρα, δεν είναι τοξικό και βιοαποικοδομείται. Επιπλέον, όπως αναφέρει ο ίδιος, «οι εκπομπές του βιοντίζελ σε σύγκριση με το συμβατικό ντίζελ ή με τα ορυκτέλαια είναι μειωμένες κατά 30% με 40% όσον αφορά το διοξείδιο του άνθρακα και σχεδόν μηδενικές σε μόλυβδο και θείο». Παράλληλα, όπως επισημαίνει ο κ. Γάρρας, με τη χρήση των τηγανέλαιων ως καυσίμων μειώνεται η χρήση των ορυκτών καυσίμων και των λιπαντικών που εισάγει η Ελλάδα. Τα πλεονεκτήματα του βιοντίζελ καταδεικνύουν και επιστημονικές έρευνες. Σε μελέτη πανεπιστημίων της Ισπανίας και της Κολομβίας («Bioresource Technology», 2008) παρατηρήθηκε μεγάλη μείωση σε εκπομπές καπνού και μικροσωματιδίων με την αύξηση χρήσης βιοντίζελ. Αντίστοιχη έρευνα που είχε δημοσιευθεί στο επιστημονικό έντυπο «Fuel» είχε δείξει ότι η χρήση βιοντίζελ οδηγεί σε χαμηλότερες εκπομπές μονοξειδίου και διοξειδίου του άνθρακα, μονοξειδίου του αζώτου και διοξειδίου του θείου, αλλά και σε σημαντική αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του αζώτου. Επιπλέον, η χρήση βιοντίζελ, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, μετράει διπλά (σε αντίθεση με άλλες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) στην επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου 20-20-20: μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 20% (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990), αύξηση στο 20% της αναλογίας της ενεργειακής κατανάλωσης της ΕΕ που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές και μείωση, μέσω της αύξησης της ενεργειακής απόδοσης, της ποσότητας πρωτογενούς ενέργειας που καταναλώνεται, κατά 20% σε σύγκριση με τα προβλεπόμενα επίπεδα. Αυτή τη στιγμή οι μεγαλύτεροι παραγωγοί βιοντίζελ στην Ευρώπη είναι η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Αυστρία και η Ισπανία.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κοινωνία περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (0)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
-