Πέμπτη 21 Αυγούστου 2014

Γκαλερί με «αντίκες» ο Κρόνος και τα φεγγάρια του

Υπάρχει εκεί πλήθος παμπάλαιων αντικειμένων του ηλιακού συστήματος
Γκαλερί με «αντίκες» ο Κρόνος και τα φεγγάρια του
Στον Κρόνο υπάρχουν αντικείμενα και στοιχεία από τις απαρχές του ηλιακού μας συστήματος
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Ρώμη

Ομάδα επιστημόνων που μετέχουν στην αποστολή του διαστημικού σκάφους Cassini το οποίο εξερευνά τον Κρόνο και τα φεγγάρια του υποστηρίζει ότι εκεί βρίσκεται πλήθος στοιχείων και αντικειμένων που προέρχονται από τις απαρχές του ηλιακού μας συστήματος επισημαίνοντας ότι η μελέτη τους θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση της εξέλιξης του.

Οι... αντίκες

Σύμφωνα με τους ερευνητές στον Κρόνο και τα φεγγάρια υπάρχουν διάφορα στοιχεία και αντικείμενα ηλικίας άνω των τεσσάρων δισεκατομμυρίων ετών. Οπως αναφέρουν αυτές οι κοσμικές «αντίκες» υπήρχαν όταν οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος μόλις είχαν αρχίσει να ξεπηδούν από το πρωτοπλανητικό νεφέλωμα, τον κοσμικό δίσκο που αποτελούνταν κατά βάση από ύλη που είχε εκτοξεύσει κατά τις διεργασίες της δημιουργίας του ο Ηλιος.

«Μελετώντας το σύστημα του Κρόνου θα κατανοήσουμε καλύτερα τη χημική αλλά και τη υλική εξέλιξη ολόκληρου του ηλιακού συστήματος» αναφέρει ο Τζιανρίκο Φιλατσιόνε επιστήμονας του Εθνικού Ινστιτούτου Αστρονομίας της Ρώμης που είναι μέλος της αποστολής του Cassini και μετέχει στην ερευνητική ομάδα.

Η ανακάλυψη

Οι ερευνητές μελετούν δεδομένα που έχει συλλέξει το ορατού και υπέρυθρου φωτός φασματόμετρο χαρτογράφησης VIMS του Cassini. Αυτά τα δεδομένα αποκαλύπτουν πώς ο πάγος νερού αλλά και τα χρώματα (τα οποία περιέχουν ενδείξεις για την απουσία νερού καθώς και την παρουσία οργανικών υλών) κατανέμονται σε ολόκληρο το σύστημα του Κρόνου. Οι ερευνητές επικέντρωσαν την προσοχή τους στα δαχτυλίδια του Κρόνου ενώ συνέλεξαν επίσης δεδομένα από τα δεκάδες φεγγάρια του. «Γνωρίζουμε ότι για να έχουμε μια καλή εικόνα της εξέλιξης του συστήματος του Κρόνου θα πρέπει να μελετήσουμε όχι μόνο τα δαχτυλίδια και τα φεγγάρια ξεχωριστά αλλά και τις αλληλεπιδράσεις που έχουν μεταξύ τους» εξηγεί ο Φιλατσιόνε.

Με τη βοήθεια του VIMS οι ερευνητές εντόπισαν στα δαχτυλίδια και τα φεγγάρια του Κρόνου αποθέματα πάγου νερού η ποσότητα των οποίων είναι τόσο μεγάλη που αποκλείεται να έχουν μεταφερθεί από κομήτες ή άλλα σώματα σε σχετικά πρόσφατο (κοσμολογικής κλίμακας) χρόνο.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα αποθέματα αυτά δημιουργήθηκαν την ίδια εποχή που σχηματιζόταν το ηλιακό σύστημα. Σύμφωνα με τους ειδικούς ο Κρόνος και τα φεγγάρια του βρίσκονται σε τέτοια απόσταση και θέση από τον Ηλιο που λειτουργούν ως ένα είδος ψυγείου όπου διάφορα συστατικά όπως ο πάγος νερού και άλλα ασταθή στοιχεία μπορούν να διατηρούνται για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα σε σχέση με άλλες περιοχές όπου η επίδραση του μητρικού μας άστρου τα αλλοιώνει.

Οι αλληλεπιδράσεις

Εξίσου σημαντικές είναι οι παρατηρήσεις που έκαναν οι ερευνητές και σχετίζονται με τον σχηματισμό ορισμένων δαχτυλιδιών και φεγγαριών του Κρόνου. Κάποιοι δορυφόροι όπως ο Προμηθέας έχουν απόχρωση παρόμοια με εκείνη που έχουν τα κοντινά σε αυτούς δαχτυλίδια κάτι που υποδηλώνει ότι αποτελούνται από υλικά που έχουν αυτά τα δαχτυλίδια.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι η Φοίβη εκτοξεύει κόκκινη σκόνη η οποία καταλήγει στην επιφάνεια δύο άλλων δορυφόρων του Κρόνου, του Ιαπετού και του Υπερίωνα. Αυτές οι ανακαλύψεις αναμένεται να φωτίσουν τις διεργασίες σχηματισμού των πλανητών και των δορυφόρων του ηλιακού μας συστήματος. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Astrophysical Journal».

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος