από metereologos.gr
Τετάρτη 23 Μαΐου 2018

Βρήκαν οξυγόνο 13,3 δισ. έτη φωτός μακριά μας

Διεθνής επιστημονική ομάδα έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature"
Βρήκαν οξυγόνο 13,3 δισ. έτη φωτός μακριά μας
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

Αστρονόμοι ανακάλυψαν ένα πολύ μακρινό γαλαξία, όπου εκτιμάται ότι άρχισαν να σχηματίζονται άστρα απρόσμενα νωρίς, μόλις 250 εκατομμύρια χρόνια μετά την «Μεγάλη Έκρηξη» (Μπιγκ Μπανγκ) που γέννησε το σύμπαν. Στον ίδιο γαλαξία ανακαλύφθηκε επίσης το πιο μακρινό οξυγόνο που έχει ποτέ ανιχνευθεί στο σύμπαν, σε απόσταση 13,3 δισεκατομμυρίων ετών φωτός. Το προηγούμενο ρεκόρ απόστασης οξυγόνου ήταν τα 13,2 δισεκατομμύρια έτη φωτός από το 2016.

Η ανακάλυψη έγινε με τη βοήθεια των τηλεσκοπίων ALMA και VLT του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO) στη Χιλή. Η διεθνής επιστημονική ομάδα, με επικεφαλής τον Τακούγια Χασιμότο του Εθνικού Αστρονομικού Παρατηρητηρίου της Ιαπωνίας, έκανε τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature".

Ο γαλαξίας είναι ο MACS1149-JD1, ο οποίος -όπως έδειξε η φασματοσκοπική ανάλυσή του- εκπέμπει ένα πολύ αχνό σήμα ιονισμένου οξυγόνου στο υπέρυθρο τμήμα του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος. Το σήμα αυτό, που ανιχνεύθηκε από τα επίγεια τηλεσκόπια, εκπέμφθηκε πριν από 13,28 δισεκατομμύρια χρόνια, δηλαδή περίπου 500 εκατομμύρια έτη φωτός μετά το «Μπιγκ Μπανγκ», γεγονός που το καθιστά το πιο μακρινό οξυγόνο που έχει ποτέ παρατηρηθεί από τη Γη.
Η παρουσία αυτού του οξυγόνου είναι ένα σαφές σήμα ότι ήδη πολύ νωρίτερα είχαν αρχίσει να δημιουργούνται και να πεθαίνουν άστρα σε αυτό το γαλαξία. Το οξυγόνο δημιουργείται μόνο μέσα στα άστρα και στη συνέχεια, όταν τα άστρα πεθαίνουν με εκρηκτικό τρόπο ως «σούπερ-νόβα», αυτό απελευθερώνεται σε μεσοαστρικά νεφελώματα αερίων στους γαλαξίες, μαζί με άλλα στοιχεία όπως ο άνθρακας και το άζωτο.

Αναλύοντας το φως το μακρινού γαλαξία, οι αστρονόμοι υπολόγισαν ότι πολλά άστρα του είχαν ήδη ηλικία 300 εκατομμυρίων ετών και εκτίμησαν ότι η αστρογένεση στον MACS-1149-JD1 είχε πιθανότατα ξεκινήσει, όταν το σύμπαν ήταν μόλις 250 εκατομμυρίων ετών.
Είναι απροσδιόριστη η διάρκεια της περιόδου μετά το «Μπιγκ Μπανγκ», κατά την οποία δεν υπήρχαν καθόλου άστρα στο σύμπαν, συνεπώς δεν υπήρχε ούτε οξυγόνο. Ένα από τα σημαντικότερα ερωτήματα στην αστρονομία είναι πότε ακριβώς δημιουργήθηκαν τα πρώτα άστρα, μια εποχή που ρομαντικά αποκαλείται και «κοσμική αυγή», καθώς διαλύθηκε το έως τότε σκοτάδι των γαλαξιών με το πρώτο φως των άστρων.

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΕΝ ΤΟ ΟΛΟΝ | 21/05/2018 22:59
    ΕΝ ΤΟ ΟΛΟΝ ΑΕΙ ΚΑΙ ΑΥΘΥΠΑΡΚΤΟΝ
    Ολυμπιος

Εντεύθεν υπήρχε μόνο ενέργεια | 17/05/2018 19:43
    Φίλτατε κ Σπύρο. Χωρίς να είμαι ειδικός, ξεκινώ την συζήτηση γιά όσα γράφεις, λέγοντας ότι θα πίστευα μιά θεωρία που λέει ότι ανέκαθεν υπήρχε η ενέργεια όχι κλεισμένη σ'ενα άτομο (?) αλλά σε ένα κοσμικό αβγό μεγέθους δις ετών φωτός όπως θα προέκυπτε από τη μαθηματική μετατροπή της ύλης σε ενέργεια (Α.Α.) Το Μπιγκ Μπανγκ θα μπορούσε να συμβεί όταν πχ μεταστοιχειώνονταν το Υδρογόνο σε Ήλιο και περισεύει ενέργεια. Η συνέχεια του σύμπαντος θα είναι αυτό που είπε ο Χέρμαν Χέλμχολτς: το σύμπαν πεθαίνει..(ενεργειακά). Τα λείψανά του θα μείνουν βέβαια στα σκοτάδια εις του" αιώνες των αιώνων". Φιλικά Γιώργος
    gk

καλο θα ηταν για τους επιστημονες να βαλουν επιτελους μερικες σταθερες ωστε να μην πελαγοδρομουν | 17/05/2018 13:27
    Αν το Συμπαν δημιουργηθηκε πριν 13,5-14 δις χρονια οπως λενε οι υποστηρικτες της θεωριας του Big Bang (ευτυχως υπαρχουν και πιο σοβαροι επιστημονες που δεν υιοθετουν αυτη τη θεωρια) τοτε το Συμπαν δεν ειναι 'απειρο' αλλα ενα ΠΕΠΕΡΑΣΜΕΝΟ ΣΥΝΟΛΟ με Αρχη και Τελος!!! Αν ομως ειναι ενα Πεπερασμενο Συνολο ΤΟΤΕ ΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ??? Δηλαδη υπαρχουν πολλαπλα Συμπαντα που συνορευουν μεταξυ τους? Υποθετουμε απο την θεωρια των χορδων οτι υπαρχουν παραλληλα Συμπαντα, ομως εδω μιλαμε οχι για αλλες διαστασεις ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΣΥΝΟΡΑ με αρχη και τελος! Καλο λοιπον θα ηταν να αποφασισουν οι επιστημονες αν υπαρχουν αυτα τα ορια και ΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΤΕΥΘΕΝ???
    Σπυρος