Τα αεροπορικά ταξίδια αλλάζουν. Μετά τον νέο, πιο ευρύχωρο σχεδιασμό των αεροσκαφών που αποκαλύπτουν έναν έντονα ψυχαγωγικό χαρακτήρα, και τα αεροδρόμια υπόσχονται πλέον μια μοναδική εμπειρία για τους επισκέπτες τους. Τα νέα υπερ-αεροδρόμια ξεφεύγουν από τη λογική των παγερών, αποστειρωμένων κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς «παντρεύουν» την καινοτομία με τα στοιχεία της φύσης με στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς, γνώριμου, φιλικού προς το περιβάλλον hi-tech χώρου. Μεγαλύτερα σε μέγεθος, ενισχύουν τον… δείκτη νοημοσύνης τους και συνδυάζουν νέα καινοτόμα υλικά με αποτέλεσμα να μοιάζουν από κατασκευαστικής απόψεως εξωπραγματικά. Αρχιτέκτονες και κατασκευαστικές εταιρείες έχουν ριχτεί για τα καλά στον αγώνα της ευρηματικότητας και του φουτουριστικού οραματισμού για τη δημιουργία πρωτοποριακών αερολιμένων, οι οποίοι θα είναι σε θέση να ικανοποιούν ακόμη και τις πιο παράλογες απαιτήσεις. Πέρα από την αστραπιαία εξυπηρέτηση και την άνετη φιλοξενία των ταξιδιωτών, η βαρύτητα των ειδικών πέφτει στην ψυχική τους αποφόρτιση και χαλάρωση με τη βοήθεια του φυσικού φωτός και του πρασίνου, κάνοντας έτσι τη διαδικασία των μετακινήσεων όχι μόνο ευχάριστη, αλλά και αξέχαστη!

Σιγκαπούρη
To γυάλινο «κόσμημα» του παραδείσου
Τη σχεδιαστική επανάσταση έρχεται να φέρει το γυάλινο «κόσμημα» του αεροδρομίου Changi στη Σιγκαπούρη που αναμένεται να παραδοθεί το 2018. Συγκεκριμένα, η νέα 10ώροφη πτέρυγα Jewel – με πέντε ορόφους πάνω από το έδαφος και πέντε υπόγειους – πέρα από καταστήματα, εστιατόρια και υπηρεσίες ψυχαγωγίας, αναμένεται να προσφέρει στους ταξιδιώτες τη δυνατότητα περιήγήσης τους στη… φύση.

Ο λόγος για έναν εσωτερικό «παράδεισο» συνολικής έκτασης 13.000 τ.μ., ο οποίος θα φιλοξενεί τοπικά είδη πανίδας και θα επιτρέπει στους λάτρεις του πρασίνου να διώξουν το στρες του ταξιδιού βολτάροντας στα μονοπάτια του ή να θαυμάσουν τον κεντρικό τεχνητό καταρράκτη ο οποίος θα «πηγάζει» από τη γυάλινη οροφή. Ο Rain Vortex, όπως ονομάζεται, αποτελεί τον μεγαλύτερο εσωτερικό καταρράκτη που έχει δημιουργηθεί ποτέ, με ύψος που αγγίζει τα 40 μ.

Μεξικό
«Εξωγήινες» εγκαταστάσεις
Με εμφάνιση που παραπέμπει σε ταινία επιστημονικής φαντασίας, ο διεθνής αερολιμένας της Πόλης του Μεξικού θα μπορούσε να αποτελεί βάση… εξωγήινων σκαφών. Πίσω από τις πιο «πράσινες» εγκαταστάσεις αεροδρομίου, οι οποίες πρόκειται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό το 2018, βρίσκονται οι αρχιτέκτονες Νόρμαν Φόστερ και Φερνάντο Ρομέρο, από τη Βρετανία και το Μεξικό αντίστοιχα. Στο ενεργητικό του Φόστερ συγκαταλέγεται – μεταξύ άλλων – και ο εντυπωσιακός γυάλινος θόλος με το γεμάτο συμβολισμούς ανάποδο «χωνί» του κτιρίου του Ράιχσταγκ, στο Βερολίνο, όπου στεγάζεται το γερμανικό ομοσπονδιακό κοινοβούλιο.

Στόχος των ειδικών ήταν ο σχεδιασμός ενός αερολιμένα βασισμένου σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ο οποίος θα προσφέρει στους ταξιδιώτες ανέσεις που θα εκτείνονται σε 470.000 τ.μ. και μικρότερες αποστάσεις για περπάτημα.

Κίνα
Νέα πτέρυγα προς… απογείωση
Με στόχο την οικονομική εκτόξευση, η κινεζική κυβέρνηση ετοιμάζεται να αυξήσει τον αριθμό των αεροδρομίων της – από τα 175 το 2010, στα 230 το 2015. Ενα αεροδρόμιο το οποίο ξεχωρίζει για τον μοναδικό σχεδιασμό του και την υπερσύγχρονη εμφάνισή του, «πνιγμένη» κυριολεκτικά στο πράσινο, είναι ο διεθνής αερολιμένας Jiangbei στην πόλη Τσονγκτσίνγκ, ιδιαίτερα μετά την προσθήκη του νεότερου και τρίτου τερματικού του σταθμού (Terminal 3A). Η νέα πτέρυγα έκτασης 530.000 τετρ. μέτρων αναμένεται να παραδοθεί μέσα στο 2015, ενώ μέχρι το 2020 υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί περίπου 45 εκατ. ταξιδιώτες. Θα αποτελείται από τέσσερις ορόφους, όπου πέρα από τις πύλες επιβίβασης των επιβατών, θα υπάρχουν εστιατόρια, καταστήματα και καφετέριες. Για την ώρα, ο αερολιμένας Jiangbei βρίσκεται ανάμεσα στους ταχύτερα αναπτυσσόμενους αερολιμένες της Κίνας, ενώ το 2013 ήρθε ένατος από πλευράς επισκεψιμότητας. Στόχος, σύμφωνα με τους υπευθύνους, είναι να μεταμορφωθεί στο «μεγαλύτερο κέντρο αερομεταφορών, δημιουργώντας το μεγαλύτερο πολυλειτουργικό δίκτυο στη δυτική Κίνα» αυξάνοντας τον αριθμό των διερχόμενων ταξιδιωτών στα 70 εκατ. ετησίως, χάρη στη λειτουργία οκτώ συνολικά διαδρόμων απογείωσης/προσγείωσης.

Τουρκία
Ο διάδοχος του… Ατατούρκ
Στα σκαριά βρίσκεται το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, στην Τουρκία, το οποίο πρόκειται να αντικαταστήσει τον αερολιμένα Ατατούρκ. Πίσω από το κολοσσιαίο έργο βρίσκεται η αρχιτεκτονική εταιρεία Grimshaw, με έδρα στο Λονδίνο, με μακρά εμπειρία στον σχεδιασμό αεροδρομίων. Σε συνεργασία με την εταιρεία Nordic Office of Architecture, την κατασκευαστική Arup και μια σειρά από κοινοπραξίες, στόχος είναι η δημιουργία ενός υπερ-αεροδρομίου έξι διαδρόμων απογείωσης/προσγείωσης, οκτώ πύργων ελέγχου και χωρητικότητας 500 αεροσκαφών, το οποίο θα παραδοθεί σε τέσσερα στάδια.

Στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, περίπου 35 χλμ. έξω από την Κωνσταντινούπολη, το πρώτο μέρος του νέου αεροδρομίου της πόλης αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του το 2018, και υπολογίζεται ότι σε πρώτη φάση θα εξυπηρετεί περί τα 90 εκατ. επιβάτες ετησίως. Μετά την ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου, ο εκτιμώμενος αριθμός των διερχόμενων επιβατών θα ανέρχεται στα 150 εκατ. τον χρόνο.

Οι ταξιδιώτες που θα κινούνται στον πρώτο τερματικό σταθμό (Terminal 1) του φουτουριστικού αερολιμένα, ωστόσο, ενδεχομένως να χρειάζονται… πατίνια, καθώς σύμφωνα με επίσημους υπολογισμούς θα αποτελεί τον μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον κόσμο, με έκταση που θα αγγίζει το ένα εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα. Τα σχέδια του αχανούς χώρου αποκαλύπτουν γεωμετρικούς σχηματισμούς στην οροφή, οι οποίοι θα διοχετεύουν το φυσικό φως της ημέρας στο εσωτερικό του.

Καλό «Tech» ξίδι!
Προς αναζήτηση διαρκούς βελτίωσης, τα υπάρχοντα αεροδρόμια αγκαλιάζουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενσωματώνουν συστήματα τελευταίας τεχνολογίας και εφαρμόζουν αστραπιαίους αυτοματισμούς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα αεροδρόμια του Heathrow στο Λονδίνο και του Schiphol στο Αμστερνταμ, όπου ήδη δοκιμάζονται συστήματα αυτόματης σάρωσης βιομετρικών διαβατηρίων σε συνδυασμό με την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπων στις πύλες. Το αεροδρόμιο Gatwick στο Λονδίνο πάλι, πρώτο προχώρησε στη δοκιμή αυτοματοποιημένων σταθμών check-in και παράδοσης αποσκευών από τους ίδιους τους επιβάτες και χωρίς την επίβλεψη κάποιου εκπροσώπου αεροπορικής εταιρείας. Το βρετανικό αεροδρόμιο υπέγραψε συμφωνία με την κατασκευάστρια εταιρεία Materna και πρόκειται να προσθέσει στους χώρους της 50 τέτοια συστήματα αυτόματης εξυπηρέτησης σταδιακά, ξεκινώντας από τον Απρίλιο. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα εν λόγω συστήματα επιτρέπουν από τη μία πλευρά την εισαγωγή των προσωπικών στοιχείων του επιβάτη ή το σκανάρισμα του ηλεκτρονικού του εισιτηρίου, ενώ από την άλλη ζυγίζουν την αποσκευή του. Σε περίπτωση υπέρβαρου ή επιπλέον αποσκευής, εφαρμόζονται οι χρεώσεις που ισχύουν για την κάθε αεροπορική εταιρεία, οι οποίες μπορούν να εξοφληθούν από τον επιβάτη μέσω πιστωτικής κάρτας. Σημαντικό ρόλο στην όλη διαδικασία των αυτοματοποιημένων κινήσεων των επιβατών παίζουν τα smartphones, όπου αποστέλλονται όλα τα απαραίτητα ηλεκτρονικά έγγραφα, συνοδευόμενα από τους αντίστοιχους κωδικούς προς σάρωση που ανοίγουν… πύλες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ