Η κακή φόρτωση, η μετατόπιση φορτίου και τα κενά της νομοθεσίας





Σ
ΤΗ μετατόπιση φορτίου λόγω των μετασκευών που υπήρξαν στο «Δύστος», στην προβληματική φόρτωση του πλοίου από το λιμάνι του Βόλου αλλά και σε ορισμένα «κενά» της νομοθεσίας από τα οποία επωφελούνται οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αποδίδεται το τραγικό ναυάγιο στις 29 Δεκεμβρίου 1996. Αυτό είναι, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το βασικό συμπέρασμα των Λιμενικών Αρχών και της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας, οι οποίες έχουν την αρωγή τεσσάρων ειδικών πραγματογνωμόνων στην έρευνα που διεξάγουν για τις αιτίες που προκάλεσαν το πολύνεκρο περιστατικό στα ανοιχτά της Κύμης. Ταυτόχρονα, στην έρευνα των τεχνικών δεδομένων και των όσων συνέβησαν πριν από την ανατροπή του «Δύστος», φαίνεται ­ σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ισχύοντα ­ ότι δεν θα επιρρίπτεται ουδεμία ευθύνη στον δόκιμο ανθυποπλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου, του οποίου οι κινήσεις απεγκλωβισμού του και αποφυγής του μοιραίου προκάλεσαν σειρά ερωτημάτων και απασχόλησαν επί μακρόν τους αρμοδίους. Το πόρισμα πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός των ημερών, αφού συνεκτιμηθούν και κάποιες συμπληρωματικές καταθέσεις.


Η προανάκριση του Λιμενικού ­ μετά από σχετική εντολή του προϊσταμένου Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας κ. Ι. Αγγελή ­, που διεξάγεται εκτός των άλλων σε διαρκή συνεργασία με τους πραγματογνώμονες κκ. Η. Στεφανάκο, Αχ. Κακκαραντζα, Κ. Βούτο και Δ. Πετρόγγονα, αλλά και οι περαιτέρω έρευνες κατατείνουν στη διαπίστωση ότι η ύπαρξη ελεύθερων επιφανειών ­ λόγω ακριβώς αυτών των μετασκευών ­ στον χώρο φόρτωσης του πλοίου και η ύπαρξη ενός μετακινούμενου προεξέχοντος «όγκου» τσιμέντου, δημιούργημα πιθανόν της κακής, πρόχειρης φόρτωσης του πλοίου και της επακόλουθης ανισοκατανομής του φορτίου, στάθηκαν ­ σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής έρευνες ­ οι κυριότερες αιτίες του ναυαγίου.


Οπως φαίνεται να καταλήγουν οι ερευνητές, τα τεχνικά προβλήματα σε συνδυασμό με την πλημμελή, βιαστική φόρτωση του πλοίου εμπόδισαν το «Δύστος» να αποκτήσει εν μέσω θαλασσοταραχής «επαρκή ροπή επαναφοράς». Το «Δύστος» άρχισε προοδευτικά να προχωρεί με κλίση ­ προς τη μία κατεύθυνση ­ από 30 ως 90 μοίρες και ακολούθως ανετράπη. Μεσολάβησε, όπως διαπιστώνεται, το «μπλακ άουτ», όχι λόγω της εισροής των υδάτων, όπως είχε αναφερθεί αρχικά, αλλά λόγω της έλλειψης λαδιών και της διάλυσης των αντλιών στη μηχανή και στην ηλεκτρογεννήτρια του πλοίου, που προήλθε από τη μεγάλη κλίση που είχε αποκτήσει πλέον το «Δύστος». Ολα συνέβησαν εντός μερικών δευτερολέπτων…


Οι ερευνητές της υπόθεσης, που επιχειρούν να «αναπαραστήσουν» την τελική φάση της πορείας του μοιραίου πλοίου και να εντοπίσουν τα ακριβή προβλήματα ευστάθειας προ της βύθισής του, ανέλυσαν καρέ καρέ το φιλμ που τράβηξαν οι δύτες του Λιμενικού από το κουφάρι του «Δύστος» και εντόπισαν σημαντικά ευρήματα.


Από την άλλη πλευρά αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να προχωρήσουν ­ στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές ­ σε συμπληρωματικές καταθέσεις για περισσότερες διευκρινίσεις ορισμένοι μάρτυρες οι οποίοι κατέθεσαν με απόλυτη «διακριτικότητα» και οι οποίοι στις αρχικές τους αναφορές φαίνονταν να γνωρίζουν ζητήματα που μπορεί να διαφωτίσουν τις συνθήκες του ναυαγίου.


Από την έρευνα, πάντως, και την αναζήτηση στοιχείων από τους αρμοδίους διαπιστώθηκε ότι, παρά τις αρχικές αναφορές των υπευθύνων της ΑΓΕΤ «περί εορταστικής χαλαρότητας στους ρυθμούς μεταφοράς των φορτίων τσιμέντων», όλα τα διαθέσιμα πλοία της τσιμεντοβιομηχανίας μετέφεραν εκείνο το χρονικό διάστημα 10.000 τόνους τσιμέντου, σχεδόν δηλαδή την ανώτερη ποσότητα που μπορούν να μεταφέρουν!


Ακόμη, παρ’ ό,τι οι υπεύθυνοι της εταιρείας υποστήριζαν αρχικά ότι το πλοίο είχε μόνο 30 τόνους καύσιμα, το συνολικό ποσό που αντλήθηκε από τις δεξαμενές του πλοίου ήταν 140 τόνοι πετρελαίου!


Προ μερικών ημερών ο πραγματογνώμονας κ. Ηλίας Στεφανάκος μετέβη αιφνιδιαστικά στον Βόλο και παρακολούθησε τη φόρτωση των τσιμεντάδικων, προκειμένου να εντοπίσει αν υπήρχαν παραλείψεις που επηρέασαν την ευστάθεια του «Δύστος».


Οσον αφορά τον ρόλο του δόκιμου ανθυποπλοίαρχου κ. Χρήστου Αναγνώστου, οι τεχνικοί και οι υπεύθυνοι της προανάκρισης δεν προσδιόρισαν σημαντικές αντιφάσεις στις καταθέσεις του για τις κινήσεις του προ της βύθισης του πλοίου, οι οποίες φαίνεται ότι επαληθεύονται από τα μέχρι στιγμής ευρήματα. Οι ειδικοί φαίνεται να αποκλείουν το ενδεχόμενο ο δόκιμος να έπεσε στη θάλασσα και η βύθιση του πλοίου να συνέβη στη διάρκεια ελιγμού για την περισυλλογή του. Από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει η περίπτωση της «θανατηφόρου μανούβρας».


Ο τρόπος και το σημείο κοπής του σκοινιού που έδενε τη σωσίβια λέμβο με το πλοίο φαίνεται ότι επιβεβαιώνει τελικά τους ισχυρισμούς του νεαρού και απορρίπτει τη σεναριογραφία για πτώση του στη θάλασσα προ του ναυαγίου…


Ορισμένες άλλες αναφορές του νεαρού ναυτικού για την έκπληξη του υποπλοιάρχου για την κλίση μιας μοίρας του «Δύστος» ή για την εκτίμηση της γωνίας πλεύσης που είχε το πλοίο προτού βυθιστεί θεωρούνται μειωμένης σημασίας που ουδεμία σχέση έχουν με τα αίτια του ναυαγίου.