Πέρασε από σαράντα κύματα, αλλά πλέον η ανάπλαση μιας από τις πιο όμορφες περιοχές του Πειραιά, που αποτελεί πόλο έλξης για έλληνες και ξένους τουρίστες, του Μικρολίμανου, αποτελεί γεγονός. Ενα σημείο που έχει φωτογραφηθεί όσο λίγα στην Αττική, όπου κάποιος μπορεί να κάνει τη βόλτα του ή να απολαύσει το φαγητό, τον καφέ, το ποτό του σε απόσταση αναπνοής από τη θάλασσα, κοιτάζοντας απέναντι τη θέα προς την αθηναϊκή Ριβιέρα. Εδώ φιλοξενούνται επίσης εντυπωσιακά γιοτ αλλά και παραδοσιακά ψαράδικα σκάφη. Η γωνιά αυτή του Πειραιά πρόκειται να αλλάξει πρόσωπο με στόχο να γίνει ακόμα πιο ελκυστική σε έλληνες και ξένους επισκέπτες, σε συνδυασμό και με την προσπάθεια του δήμου να κάνει την πόλη αυτόνομο ταξιδιωτικό προορισμό και να γίνει το μεγάλο λιμάνι home port (λιμένας αφετηρίας και τερματισμού) για την κρουαζιέρα, ενώ παράλληλα αναμένεται και η ανάπλαση του παρακείμενου στο Μικρολίμανο περιβάλλοντος χώρου του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας.
«Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Ακτής Κουμουνδούρου στο Μικρολίμανο αποτελούσε μια δέσμευση της Δημοτικής Αρχής και παράλληλα μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις των τελευταίων δεκαετιών, αφού αυτό το έργο θα αλλάξει προς το καλύτερο ένα από τα ομορφότερα σημεία όχι μόνο της πόλης μας, αλλά και της χώρας» επισήμανε μιλώντας στο «Βήμα» ο δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, προσθέτοντας: «Ο στόχος μας είναι διττός: αφενός να αναδείξουμε την ομορφιά του μοναδικού αυτού τοπίου με σεβασμό στο περιβάλλον, αφετέρου να τηρηθεί η νομιμότητα. Επιθυμία όλων μας είναι να γίνει το Μικρολίμανο μια σύγχρονη, φιλόξενη και δημοφιλής περιοχή. Να καταστεί πόλος έλξης για τους δημότες και τους επισκέπτες της πόλης μας».
Κάνοντας μια αναδρομή των προσπαθειών που έγιναν για να φτάσουμε στο σήμερα, σημείωσε: «Οταν αναλάβαμε τη Δημοτική Αρχή τον Σεπτέμβριο του 2014, υπήρχε τελεσίδικη δικαστική απόφαση για την κατεδάφιση όλων των αυθαίρετων κατασκευών στο Μικρολίμανο μέχρι τέλος του ίδιου έτους, ενώ δεν υπήρχε και καμία μελέτη για την ανάπλαση της περιοχής. Για τον λόγο αυτόν ξεκινήσαμε να διεκδικούμε παρατάσεις για το θέμα των κατεδαφίσεων με τροπολογίες στη Βουλή, ώστε αφενός να προστατεύσουμε τις επιχειρήσεις και τους εκατοντάδες εργαζομένους σε αυτές και αφετέρου να προχωρήσουν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες, προκειμένου να παρουσιαστεί το συντομότερο δυνατόν μια ολοκληρωμένη μελέτη, αλλά και να δημιουργηθεί το κανονιστικό πλαίσιο το οποίο θα επέτρεπε την ανάπλαση».
Ο δήμαρχος Πειραιά εξέφρασε τις ευχαριστίες του για τη συνεργασία που είχαν στο συγκεκριμένο θέμα στον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γιώργο Γαβρίλη και στην Περιφέρεια, η οποία θα χρηματοδοτήσει την ανάπλαση του Μικρολίμανου, καθώς και στην ΠΑΕ Ολυμπιακός, η οποία συνέδραμε τις υπηρεσίες του δήμου για τη σύνταξη της μελέτης. Ο προϋπολογισμός του έργου της αστικής ανάπλασης ανέρχεται σε 5.700.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και η χρηματοδότηση είναι από την Περιφέρεια.
Επιπλέον ο κ. Μώραλης μίλησε και για τα εμπόδια που συνάντησαν, λέγοντας: «Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών και των καθυστερήσεων που υπήρξαν από την κεντρική διοίκηση, δουλέψαμε μεθοδικά και καταφέραμε να ολοκληρώσουμε μια άρτια μελέτη, η οποία εγκρίθηκε ομόφωνα προσφάτως από το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά».

Στρατηγική παρέμβαση

Η σχετική μελέτη «Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου Ακτής Κουμουνδούρου (Μικρολίμανο)» πρόσφατα ψηφίστηκε ομόφωνα κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με τον δήμαρχο Πειραιά να σημειώνει πως λύνεται μια παθογένεια δεκαετιών στην πόλη. Η ανάπλαση χαρακτηρίζεται ως μια στρατηγική παρέμβαση μεγάλης κλίμακας, επιφάνειας 15.600 τ.μ., όχι μόνο για τον Πειραιά αλλά και για την Αττική ευρύτερα, καθώς αναζωογονείται και ενεργοποιείται το παράκτιο μέτωπο της πόλης ως ένας δυναμικός πόλος υπερ-τοπικής σημασίας.
Οπως σημειώνουν στελέχη του δήμου, η παρέμβαση που επιχειρείται μέσα από την αστική ανάπλαση της περιοχής γίνεται με σκοπό την αναβάθμισή της, η οποία κρίθηκε απαραίτητη τόσο γιατί αξιολογήθηκε απολύτως αναγκαία η απομάκρυνση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων εστίασης παρά την ακτήν, όσο και για λόγους αντιμετώπισης των καταγεγραμμένων αισθητικών και λειτουργικών προβλημάτων της. Υστερα από καθυστέρηση 13 μηνών από την Επιτροπή Αιγιαλού, ο Δήμος Πειραιά ολοκλήρωσε το συντομότερο δυνατόν τη μελέτη εφαρμογής, η οποία εγκρίθηκε από την Αντιπεριφέρεια Πειραιά. Στη συνέχεια προχωρούν οι διαδικασίες προγραμματικής. Με την ολοκλήρωση της προγραμματικής και μετά τις προβλεπόμενες εγκρίσεις προχωρεί ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου.
Με την προτεινόμενη παρέμβαση απελευθερώνεται η ζώνη παραλίας από τις αυθαίρετες κατασκευές και μετατρέπεται σε ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο περιπάτου. Επίσης οι οδοί Ακτή Κουμουνδούρου και Ναυάρχου Βότση μετατρέπονται σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας. Η ανάπλαση οργανώνει την περιοχή σε λειτουργικές ζώνες οι οποίες καθορίζονται με διαφορετικά υλικά κατασκευής, με κριτήριο την υψηλή αντοχή και αισθητική τους. Οι επισκέπτες θα μπορούν είτε να περπατήσουν, είτε να κάνουν ποδήλατο δίπλα στη θάλασσα, σε έναν μεγάλο ελεύθερο χώρο με παρτέρια, δέντρα, παγκάκια, ενώ έχει υπάρξει μέριμνα και για την απρόσκοπτη κίνηση ατόμων με κινητικά προβλήματα.
Επιπλέον και επειδή απαιτείται η χωρίς προβλήματα, κατά το δυνατόν, παράλληλη λειτουργία των καταστημάτων εστίασης, αυτά αποκαθίστανται σε αντίστοιχη ζώνη υποδοχής τραπεζοκαθισμάτων. Βασικός στόχος του έργου είναι η αισθητική αναβάθμιση της περιοχής και η λειτουργική ορθολογικοποίηση των χρήσεων παράλληλα με τη βιώσιμη λειτουργία του όμορου οικιστικού πυρήνα.
Πιο συγκεκριμένα, οι άξονες παρέμβασης και ειδικότερα οι στοχεύσεις προτεινόμενου σχεδιασμού είναι: «Ορθολογική διαχείριση παράκτιας ζώνης, οργάνωση των κοινόχρηστων χώρων της περιοχής μέσα στο πλαίσιο του ιστορικού και τουριστικού χαρακτήρα της ως παραλιακής ζώνης, κάλυψη των αναγκών σε ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους σε επαφή με το θαλάσσιο μέτωπο, διατήρηση της διέλευσης οχημάτων από την Ακτή Κουμουνδούρου για λόγους εξυπηρέτησης των καταστημάτων και των μόνιμων κατοίκων, ανάγκη αποκατάστασης των χώρων εστίασης για τη λειτουργία του Μικρολίμανου, εξυπηρέτηση σκαφών, ανάσχεση της υποβάθμισης της περιοχής, αναβάθμιση της σχέσης της πόλης με το θαλάσσιο/υγρό στοιχείο, αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του θαλάσσιου χώρου, οικιστική, περιβαλλοντική και πολεοδομική αναβάθμιση της περιοχής»