από metereologos.gr
Κυριακή 27 Μαΐου 2018
 
 

Η εκλογή μουφτή και οι διεκδικήσεις της Αγκυρας

Η δήλωση Γαβρόγλου ακούστηκε ως υιοθέτηση της θέσης του κ. Ερντογάν με την οποία ουσιαστικά εξισώνεται ο Οικουμενικός Πατριάρχης με τον αρχιμουφτή
Η εκλογή μουφτή και οι διεκδικήσεις της Αγκυρας
Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν (στο μέσον) κατά την επίσκεψή του στο τζαμί Κιρ Μαχαλέ της Κομοτηνής
εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

 

Η απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει το θέμα της εκλογής των μουφτήδων της Θράκης λίγες ημέρες μετά την επίσκεψη του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Ελλάδα δημιούργησε σύγχυση, κυρίως λόγω της στιγμής που επελέγη να γίνει, αλλά και εξαιτίας της ατυχούς εξίσωσης της εκλογής μουφτήδων με αυτήν του Οικουμενικού Πατριάρχη. Η κίνηση του Κώστα Γαβρόγλου, με τον τρόπο που έγινε, έμοιαζε ως «ουρά» της επίσκεψης του Προέδρου της Τουρκίας. Υπάρχει όμως ακόμα ένα σημείο το οποίο ουδείς φαίνεται να αντελήφθη, αλλά όποιος εντρυφήσει στις λεπτομέρειες θα καταλάβει πόσο ενδελεχούς μελέτης έχει τύχει από την πλευρά της Αγκυρας.

Η δήλωση Γαβρόγλου, την οποία λίγο αργότερα επιβεβαίωσε ο ευρισκόμενος στις Βρυξέλλες Αλέξης Τσίπρας, ακούστηκε ως υιοθέτηση της θέσης του κ. Ερντογάν με την οποία ουσιαστικά εξισώνεται ο Οικουμενικός Πατριάρχης με τον αρχιμουφτή. Από την άποψη αυτή, σύσσωμη η κυβέρνηση μοιάζει (ίσως χωρίς να το γνωρίζει...) να έχει υιοθετήσει την τουρκική επιχειρηματολογία σχετικά με τους μουφτήδες, μεγάλο μέρος της οποίας βασίζεται στις προβλέψεις της Συνθήκης των Αθηνών του 1913 και του Νόμου 2345/1920 που θεσπίστηκε προς εκτέλεση αυτής. Με αυτά τα δύο κείμενα συγκεντρώθηκαν στα πρόσωπα των μουφτήδων τόσο η θρησκευτική όσο και η δικαιοδοτική αρμοδιότητα (επί θεμάτων οικογενειακού και κληρονομικού Δικαίου σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο - σαρία) με αποτέλεσμα αυτοί να είναι και δικαστές (καδήδες). Κάπου εδώ όμως αρχίζουν οι ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες.


Η Συνθήκη των Αθηνών



Η Συνθήκη των Αθηνών αναφέρει ότι η εκλογή των μουφτήδων θα ήταν αποκλειστικά εσωτερικό θέμα της μουσουλμανικής κοινότητας, χωρίς να αναφέρεται αποκλειστικά στην περιοχή της Θράκης. Δεν είχε άλλωστε συμβεί ακόμη η Μικρασιατική Καταστροφή, ούτε η ανταλλαγή των πληθυσμών που την ακολούθησε, γεγονότα τα οποία οδήγησαν στην έξοδο πολλών μουσουλμάνων από την Ελλάδα. Η Συνθήκη των Αθηνών αναφέρεται λοιπόν σε όλους τους μουσουλμάνους στην Ελλάδα. Δεν θέσπιζε δε καθολική ψηφοφορία, αλλά όταν υιοθετήθηκε ο Νόμος 2345/1920 επελέγη η μέθοδος της άμεσης και καθολικής ψηφοφορίας. Στον ίδιο νόμο προβλέπεται η θέση αρχιμουφτή. Ωστόσο το σχετικό βασιλικό διάταγμα που προέβλεπε ο νόμος για την εκλογή μουφτήφων δεν υιοθετήθηκε. Ο ελληνοτουρκικός πόλεμος που ακολούθησε και η Συνθήκη της Λωζάννης που υπεγράφη το 1923 μετέβαλαν θεμελιωδώς τις επικρατούσες συνθήκες. Το ερώτημα λοιπόν που ανακύπτει είναι αν όταν αναφέρεται ο κ. Ερντογάν σε επικαιροποίηση της Συνθήκης της Λωζάννης εννοεί την «επαναφορά» ορισμένων ρυθμίσεων της Συνθήκης των Αθηνών, ιδιαίτερα εκείνων που αφορούν την εκλογή μουφτήδων με άμεση και καθολική ψηφοφορία και τον θεσμό του αρχιμουφτή. Ας μην ξεχνάμε δε ότι πλέον κατοικούν στην Ελλάδα αρκετά περισσότεροι μουσουλμάνοι σε σχέση με το 1923, με ό,τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό...


Το non paper της Αγκυρας


Στο εσωτερικό της κυβέρνησης έχει εδώ και καιρό ξεκινήσει εις βάθος συζήτηση για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης και για την αναζήτηση τρόπων να ικανοποιηθούν ορισμένα από τα αιτήματα που έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί τόσο από στελέχη της μειονότητας όσο και από την ίδια την Αγκυρα. Η κυβέρνηση ορθώς επισημαίνει δημοσίως ότι οι μεταρρυθμίσεις στη Θράκη είναι ζήτημα της ελληνικής Πολιτείας και ότι δεν συζητούνται αυτά τα θέματα με την τουρκική πλευρά. Ωστόσο δεν ωφελεί να αρνείται καμία ελληνική κυβέρνηση ότι η Αγκυρα έχει θέσει με ξεκάθαρο και αναλυτικό τρόπο τις διεκδικήσεις της στη Θράκη σε επίπεδο εκπαίδευσης, εθνοτικής ταυτότητας, μουφτήδων, βακουφίων, αλλά και των μουσουλμάνων σε Ρόδο και Κω (τους οποίους θα ήθελε να αναγνωριστούν ως μειονότητα). Για τον σκοπό αυτόν, η Αγκυρα είχε καταθέσει απόρρητο non paper προς την Αθήνα τον Απρίλιο του 2010. Το συγκεκριμένο τετρασέλιδο έγγραφο, που βρίσκεται στη διάθεση του «Βήματος», υπήρξε σύμφωνα με πληροφορίες και η θρυαλλίδα που οδήγησε την τότε κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου να εξετάσει τη θέσπιση νόμου για την εκλογή μουφτήδων.

Η συζήτηση διεξήχθη την περίοδο 2010-2011 υπό την αιγίδα του γραφείου του τότε αντιπροέδρου της κυβερνήσεως Θεόδωρου Πάγκαλου. Συμμετείχαν σε αυτό στελέχη των υπουργείων Εσωτερικών, Εξωτερικών, Παιδείας και Δικαιοσύνης - κάτι που αναμένεται να συμβεί πάλι αν η σημερινή κυβέρνηση αποφασίσει να προχωρήσει τα σχέδιά της. Η κεντρική ιδέα είναι η αλλαγή του Ν. 1920/1991 σύμφωνα με τον οποίο οι μουφτήδες διορίζονται (με προεδρικό διάταγμα) από την ελληνική Πολιτεία - απόφαση που ήταν αποτέλεσμα της κρίσης που ξέσπασε το 1990 όταν η μειονότητα αποφάσισε να προχωρήσει σε άμεση εκλογή μουφτήδων σε Ξάνθη και Κομοτηνή με τη συνδρομή ακραίων κύκλων της μειονότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, η βασική σκέψη είναι ένα είδος «έμμεσης» εκλογής μέσω ενός εκλεκτορικού σώματος και όχι μέσω άμεσης και καθολικής ψηφοφορίας που θα άνοιγε σοβαρά πολιτικά ζητήματα.


Το εκλεκτορικό σώμα


Ως συνήθως όμως, «ο Διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες», ήτοι στη σύνθεση του εκλεκτορικού σώματος. Το 2011 η ελληνική πλευρά πρότεινε τη δημιουργία τριών εκλεκτορικών επιτροπών στους νομούς Ξάνθης, Ροδόπης και Εβρου, αποτελουμένων από 30-50 ιμάμηδες. Η πρόταση αυτή προσέκρουσε στις αντιρρήσεις δύο μειονοτικών βουλευτών του ΠαΣοΚ, των Αχμέτ Χατζηοσμάν και Τσετίν Μάντατζη, οι οποίοι ήθελαν τη διεύρυνση των σχετικών καταλόγων με μειονοτικά στελέχη από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και με άτομα που συμμετείχαν στη διαχείριση βακουφίων (μουτεβελήδων).

Επομένως, ουδείς μπορεί να αποκλείσει ότι σε μια νέα συζήτηση δεν θα τεθεί το θέμα ενός μεγαλύτερου εκλεκτορικού σώματος με τη συμμετοχή, π.χ., χατίπηδων (αναγνωστών του Κορανίου), μουεζίνηδων (ψαλτών) κ.ά. Πρέπει επίσης να αποφεύγεται η σύγχυση μεταξύ ιμάμηδων (όσων κάνουν την προσευχή της Παρασκευής) και ιεροδιδασκάλων (όσων διδάσκουν το Κοράνι). Η Ελλάδα διορίζει πλέον, με εννεάμηνες ανανεώσιμες συμβάσεις, ιμάμηδες, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η Τουρκία διατηρεί βαθιά διείσδυση στους κόλπους τους.


Το νομοσχέδιο για την προαιρετική εφαρμογή της σαρίας


Στην παρούσα φάση, στην κυβέρνηση υπάρχει σύμπνοια για την ανάγκη αλλαγών στο καθεστώς των μουφτήδων. Αυτό ισχύει ακόμη και για το υπουργείο Εξωτερικών, παρά τα όσα έχουν γραφτεί για σοβαρή διάσταση απόψεων μεταξύ του κ. Γαβρόγλου και του κ. Κοτζιά. Οι όποιες διαφορές υπάρχουν δεν είναι αγεφύρωτες. Αντίθετα, ο ρόλος του υπουργείου Εξωτερικών δεν υπήρξε διόλου εποικοδομητικός στην υπόθεση με την προαιρετική εφαρμογή της σαρίας. Σε εκείνη την περίπτωση επελέγη η τακτική της κωλυσιεργίας με αποτέλεσμα να υπάρχουν αχρείαστες παράλληλες διαδικασίες που αποδυναμώνουν τις ελληνικές θέσεις. Σε ό,τι αφορά πάντως την προβλεπόμενη νομοθετική ρύθμιση για τη σαρία, αυτή δεν θα λάβει τελικώς τη μορφή τροπολογίας αλλά κανονικού νομοσχεδίου. Το κείμενο συζητείται αυτές τις ημέρες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και η ψήφισή του αναμένεται μετά τις 8 Ιανουαρίου 2018.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Πολιτική περισσότερες ειδήσεις

εκτύπωσημικρό μέγεθος  μεγάλο μέγεθος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 
 
σχόλια (5)
 
 
απομένουν 700 χαρακτήρες
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά
 
Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το ΒΗΜΑ δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια και όσα είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.
     
    Πρέπει να υπάρχει η αρχή της αμοιβαιότητας | 26/12/2017 22:15
    Τέλος, αν η Τουρκία επιμένει να το παίζει ο ρυθμηστής των πραγμάτων των Μουσουλμάνων της Θράκης ή και όλων των μουσουλμάνων που ζουν στην Ελλάδα, τότε να αναγάγουμε το κουρδικό έθνος ως αδελφό έθνος των Ελλήνων και για κάθε απαίτηση που θέτουν οι τούρκοι να θέτουμε και εμείς ζητήματα για την αυτονομία των Κούρδων, την εκπαίδευσή τους στα Κουρδικά, την δημιουργία Κουρδικών πανεπιστημίων, την εκλογή μουφτίδων από τους Κούρδους (όπως οι ίδιοι ζητάνε από εμάς) και άλλα τέτοια ζητήματα/
    paranoid
    απάντηση11
     
     
    Πρέπει να υπάρχει η αρχή της αμοιβαιότητας | 26/12/2017 22:09
    2) Τα ζητήματα τα οποία η τουρκία θα πρέπει δίκαια να μπορεί να θέτει επί της μουσουλμανικής μειονότητας πρέπει να περιορίζονται σε 5000 μουσουλμάνους της Θράκης - όσοι δηλαδή είναι και οι χριστιανοι που έχουν παραμείνει στην Κωνσταντινούπολη. Οι υπόλοιποι μουσουλμάνοι της Θράκης είναι ευθύνη του Ελληνικού κράτους και δεν θα πρέπει να δίνει το Ελληνικό κράτος κανέναν λόγο στο Τουρκικό κράτος για το τι πολιτικές εφαρμόζει σε αυτούς. 3) Η συνθήκη της λωζάνης ορίζει αυτοδιήκητο και ψηφοφορία για απόσχηση της Ήμβου και της Τενέδου από την Τουρκία. Κανονικά για αυτό το θέμα η Ελλάδα δεν θα έπρεπε καν να έχει διπλωματικές σχέσεις με την Τουρκία. Όπως κάνουν πολλα αραβικά κράτη με το Ισραίλ.
    paranoid
    απάντηση00
     
     
    Δεν μπορεί να γίνονται υποχωρήσεις χωρίς να υπάρχει η αρχή της αμοιβαιότητας | 26/12/2017 22:00
    1) Υπάρχει πολύ σωβαρό πολιτικό ζήτημα, με την επίσκεψη του Ερντογάν και μάλιστα όταν με τις παραχωρήσεις και τις συζητήσεις πουσχεδιάζει η κυβέρνηση παρουσιάζεται η Ελλάδα σάν να είναι καταπιεστική και δυναστική χώρα ενώ η Τουρκία η οποία συνεργ'αστηκε στενά με το Ισλαμικό κράτος και με άλλες ισλαμιστικές τρομοκρατικές ομάδες, η οποία έχει φυλακίσει τα περισσώτερα στελέχη του κουρδικού κόματος και έχει εξαπολύσει ένα απίστευτης έκτασης πογκρόμ μετά το πραξικόπημα να παρουσιάζεται ως η δύναμη που εκρποσωπεί τα δικαιώματα της μουσουλμανικής μειωνότητας της Θράκης.
    paranoid
    απάντηση00
     
     
    Οικουμενικός Πατριάρχης εξισώνεται με τον Αρχιμουφτή και η Αγία Σοφία με οποιοδήποτε Τζαμί ... | 25/12/2017 15:19
    Όχι μόνον ο Οικουμενικός Πατριάρχης "εξισώνεται με τον Αρχιμουφτή " ! Αλλά και η Αγία Σοφία με οποιοδήποτε Τζαμί στην Πατρίδα μας, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ.Τσίπρα. Με αυτές τις δηλώσεις ικανοποιήθηκε το Θυμικό μας, όταν υποτίθεται ότι "έσωσε την παρτίδα "μετά το "Βατερλό" του κ. Παυλόπουλου, απαντώντας στον κ. Ερντογάν, σε γ΄ πρόσωπο, χωρίς να τον κοιτάζει και με ύφος πελιδνό . Αυτό θεωρήθηκε από τους δημοσιολογούντες ως νίκη του κ. Τσίπρα! Πανηγυρίζουν ακόμη για το ότι ο κ. Ερντογάν μίλησε για Τούρκους, Πομάκους και Ρομά μουσουλμάνους. Η αναθεώρηση ή επικαιροποίηση της Συνθήκης της Λωζάνης έγινε "εν τοις πράγμασι " από τους ανιστόρητους και επικίνδυνους για την Πατρίδα Κυβερνώντες.
    Έκτωρ
    απάντηση10
     
     
    Σήμερα ο Οικουμενικός Πατριάρχης | 25/12/2017 12:50
    κατά το Διεθνές Δίκαιο θεωρείται Διεθνής Προσωπικότητα, όπως και ο Πάπας της Ρώμης. Κάποιος διεθνής Αρχημουφτής όχι, ιδιαιτέρως όχι κάποιος Αρχημουφτής μόνο κάποιου κράτους, όπως π.χ. η Ελλάδα. Όμως σύμφωνα με την ισχύουσα τουρκική νομοθεσία, ο εκάστοτε Οικουμενικός Πατριάρχης θα πρέπει υποχρεωτικά να φέρει την τουρκική υπηκοότητα προκειμένου να εκλεγεί στον θρόνο του και να ασκήσει τα καθήκοντά του, κάτι που ισχύει και για όλα τα μέλη της Συνόδου από τα οποία εκλέγεται. Εάν αποδεχτούμε αυτό εν ονόματι της ελευθερίας πίστεως (την οποία προσωπικά σέβομαι), πρέπει πρώτα να αλλάξουμε το Διεθνές Δίκαιο, αλλά μόνο αφού πρώτα οι Μουσουλμάνοι μας υποδείξουν τον παγκόσμιο Αρχημουφτή τους και τον τρόπο με τον οποίο εκλέγετε. Προς το παρόν όμως άλληλα- μαχαιρώνονται Σουνίτες και Σουίτες ανά τον κόσμο. Για αυτό εγώ προτείνω: Βρείτε τα πρώτα μεταξύ σας, και μετά ελάτε πάλι να το συζητήσουμε.
    Michail Leon
    απάντηση20
     
-