Ευκαιρία ιστορικών διαστάσεων δημιουργείται για την Ελλάδα εν όψει της εκκίνησης της επιχειρηματικής συμφωνίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Cosco και της Hewlett Packard (HP) που υπόσχεται στις διεθνείς αγορές το άνοιγμα ενός νέου δρόμου για το παγκόσμιο εμπόριο από το λιμάνι του Πειραιά.
Οπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, ανοίγεται ένα «παράθυρο» για τη βιομηχανία, τις μεταφορές, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και την εφοδιαστική αλυσίδα που θα έχει άμεσα και έμμεσα οφέλη για την οικονομία και, υπό προϋποθέσεις, μπορεί να καταστήσει την Ελλάδα διεθνή κόμβο για το παγκόσμιο εμπόριο.
Οι προσεχείς μήνες θα είναι ιδιαίτερα επίπονοι για τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θανάση Ζηλιασκόπουλο καθώς αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας την υλοποίηση της φιλόδοξης συμφωνίας.
Ηδη τα πρώτα φορτία της HP έχουν φύγει από τον Πειραιά για το Παρντουμπίτσε της Τσεχίας, όπου ο τεχνολογικός κολοσσός διαθέτει εργοστάσιο, από το οποίο διανέμει τα προϊόντα του στην Ευρώπη.
Ο πανεπιστημιακός από τον Εβρο καλείται να δώσει σάρκα και οστά στο σχέδιο υπό μάλλον παράδοξες συνθήκες. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ουδέποτε έχει εκτελέσει σοβαρά οργανωμένο και μεγάλου μεγέθους εμπορευματικό έργο στις πιεστικές συνθήκες της διεθνούς αγοράς και το ανθρώπινο δυναμικό της δεν διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία.
Επίσης η εταιρεία έχει εισέλθει στον θάλαμο της ιδιωτικοποίησης, η οποία, αν βαλτώσει, θα οδηγήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε αδυναμία διότι δεν θα μπορέσει να αναπτυχθεί και να κλείσει στρατηγικές συμφωνίες εντός και εκτός Ελλάδας. Μάλιστα τα πράγματα ενδέχεται να χειροτερέψουν αν δεν δοθεί από τις Βρυξέλλες το «πράσινο φως» για την απεμπλοκή της από την υπόθεση των κρατικών ενισχύσεων.
Σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, προσθέτουν, το πιθανότερο είναι να ανοίξει ο δρόμος για μια ξένη εταιρεία που θα αρπάξει αυτή την ευκαιρία.
Και φυσικά για να εξελιχθεί η συμφωνία με τους Κινέζους και τους Αμερικανούς σύμφωνα με το πλάνο, θα πρέπει ο ΟΣΕ να αναταχθεί για να μπορέσει να υποστηρίξει τους φόρτους στο δίκτυό του και να ολοκληρώσει τα έργα εκσυγχρονισμού των νέων γραμμών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο κ. Ζηλιασκόπουλος βρέθηκε προ ημερών στην Αμερική, όπου παρουσίασε σε στελέχη πολυεθνικών εταιρειών τον νέο εναλλακτικό δρόμο του παγκόσμιου εμπορίου μέσω του Πειραιά, ο οποίος μπορεί να συντομεύσει θεαματικά τις υφιστάμενες διαδρομές των εμπορευμάτων. Μάλιστα υπήρξε αυξημένο ενδιαφέρον από τους Αμερικανούς, οι οποίοι ζητούσαν να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες.
Στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραδέχονται ότι παρουσιάζεται μια σπάνια ευκαιρία για τον σιδηρόδρομο. Και αυτό διότι, σε περίπτωση που το εγχείρημα στεφθεί με επιτυχία, θεωρείται βέβαιον ότι και άλλες πολυεθνικές εταιρείες θα ακολουθήσουν τον νέο δρόμο του μεταξιού που έφερε στη χώρα η Cosco.
Οπως αναφέρουν, οι δυνητικά ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις προέρχονται από τους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας, των ηλεκτρονικών, της ενέργειας και όλες εκείνες τις εταιρείες που παράγουν στην Ασία και εξάγουν στην Ευρώπη, με χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτά των Lenovo, LG, Hyundai, Ikea και Procter & Gamble.
Αλλωστε, αυτό επιβεβαιώθηκε και από τις πρόσφατες δηλώσεις του κινέζου πρέσβη στην Αθήνα κ. Ντου Τσιουέν, ο οποίος σημείωσε ότι γίνονται διαπραγματεύσεις για αντίστοιχες συμφωνίες με τρεις ακόμη πολυεθνικές, «χάρη στις οποίες ο Πειραιάς θα ξανακερδίσει τον ρόλο του ως κύριου διαμετακομιστικού κέντρου στη Μεσόγειο».
Τα πιθανά οφέλη είναι σημαντικά. Για την HP μειώνονται εντυπωσιακά ο χρόνος και το κόστος μετακίνησης των εμπορευμάτων και αποκτά ένα θεαματικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της.
Για την Cosco η χρήση του Πειραιά φέρνει συντόμευση του ταξιδιού και αύξηση της χρήσης του μεγαλύτερου ελληνικού λιμένα, θα φέρει και ταχύτερη απόσβεση της επένδυσής της στο Νέο Ικόνιο.
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η πρόκληση είναι τεράστια, αφού η πλήρης ανάπτυξη αυτού του νέου διαδρόμου μπορεί να την αναβαθμίσει σε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ευρώπη, με κύκλο εργασιών που κανείς δεν φανταζόταν νωρίτερα.
Για την Ελλάδα, η δυναμική είναι να ανοιχθεί ένας εμπορευματικός άξονας Βορρά – Νότου και Ανατολής – Δύσης που θα συνδέει τη Μεσόγειο, τη Βαλτική, την Αδριατική και τη Μαύρη Θάλασσα και θα έχει ως βάση τα ελληνικά λιμάνια και τους σιδηροδρόμους.
Αλλωστε, με αυτές τις επιδιώξεις συνδέεται η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου για την ανάπτυξη κέντρων εφοδιαστικής αλυσίδας που έχει ως στόχο να συγκεντρωθεί γεωχωρικά το διαμετακομιστικό εμπόριο στη χώρα μας, να απλοποιηθούν οι ρυθμιστικές διαδικασίες και να παρέχονται υπηρεσίες προστιθεμένης αξίας στην Ελλάδα.
Σήμερα, όπως λένε, το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι απαγορευτικό, μεγάλες ξένες εταιρείες δεν μπορούν να επενδύσουν, το αδειοδοτικό είναι τριτοκοσμικό, ενώ η γεωγραφική συγκέντρωση επιχειρήσεων και οι συνεπαγόμενες οικονομίες κλίμακας είναι ανύπαρκτες.
Μια τέτοια εξέλιξη θα επιτρέψει στον Πειραιά να γίνει πραγματική εξαγωγική πύλη, αφού δεν θα υποδέχεται μόνο προϊόντα από την Ασία αλλά και θα στέλνει εμπορεύματα από την Ευρώπη προς τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, έργο που σήμερα πραγματοποιείται από τα βόρεια λιμάνια, αφού τα τρένα που θα επιστρέφουν από τον Βορρά θα έχουν κάθε συμφέρον να έρθουν με γεμάτο φορτίο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ