Την πρόθεση της κυβέρνησης να φορολογήσει το μαύρο χρήμα που έφυγε τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό και ποτέ δεν έχει δηλωθεί στην Εφορία, ανεξάρτητα αν εκείνοι που το έχουν βγάλει σκοπεύουν να το φέρουν ή όχι στην Ελλάδα μετά τη φορολόγησή του, αποκαλύπτει με συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Δημήτρης Μάρδας.
Ο ίδιος ξεδιπλώνει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών και καπνικών προϊόντων που οδηγεί ετησίως σε απώλειες εσόδων 1,5 δισ. ευρώ και 800 εκατ. ευρώ αντίστοιχα και μάλιστα δηλώνει ότι θα κληθούν επτά διαφορετικά υπουργεία να ριχθούν στη μάχη για την πάταξη αυτού του νοσηρού φαινομένου που προκαλεί τεράστια ζημιά στα έσοδα του κράτους.
Μεγάλη ζημιά όμως στο κράτος και κατ’ επέκταση στους πολίτες προκαλεί και η γραφειοκρατία που επιβαρύνει ετησίως τον κρατικό προϋπολογισμό με 14 δισ. ευρώ. Και εδώ θα υπάρξουν συντονισμένα μέτρα, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, για τον περιορισμό της σπατάλης.
Παράλληλα, δηλώνει ότι μόλις κλείσει η συμφωνία με τους εταίρους μας θα αναθεωρηθεί ο προϋπολογισμός του 2015, ενώ σημαντικές αλλαγές δρομολογούνται στο θεσμικό πλαίσιο του ενιαίου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων.
Για τη διαπραγμάτευση που γίνεται με τους εταίρους μας ο κ. Μάρδας αναφέρει χαρακτηριστικά ότι και η όποια γκριμάτσα που χαράσσεται στο πρόσωπο των διαπραγματευτών έχει τον συμβολισμό της, δεν είναι τυχαία και θα πρέπει να εξετάζεται. Ωστόσο, σημειώνει ο ίδιος, σημείο εκκίνησης όλων είναι η πρόθεση για συνεννόηση.
Ο προϋπολογισμός του 2015 βασίζεται σε φόρους που η νέα κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταργήσει. Θα προχωρήσετε σε αναθεώρηση του προϋπολογισμού; Με ποιον τρόπο θα συνεχίσετε να επιτυγχάνετε πλεονάσματα και να έχετε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς;
«Σημείο εκκίνησης επεξεργασίας των νέων δεδομένων του κρατικού προϋπολογισμού είναι η συμφωνία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και στους εταίρους μας. Σχηματικά θα μπορούσα να το παρουσιάσω ως εξής: Η συγκεκριμένη συμφωνία θα ορίσει το ύψος της κορυφής της πυραμίδας από το έδαφος. Μόλις αυτό οριστεί, από εκεί και μετά θα αρχίσουμε να κτίζουμε την πυραμίδα, δηλαδή τον προϋπολογισμό. Ο τρόπος όμως με τον οποίο θα διαμορφωθεί, όπως είναι κατανοητό από τα ανωτέρω, είναι συνάρτηση της συμφωνίας που περιμένουμε».

Αναφερθήκατε από το βήμα της Βουλής στην ανάγκη περιορισμού της κυκλοφορίας του μαύρου χρήματος. Πώς θα το καταφέρετε αυτό; Σκοπεύετε να δώσετε μία τελευταία ευκαιρία με κάποιες διευκολύνσεις ώστε να επιστρέψουν στην Ελλάδα καταθέσεις που βρίσκονται στο εξωτερικό;
«Υπάρχουν σκέψεις και προτάσεις για την επιστροφή όχι του μαύρου χρήματος, αλλά των φόρων που διέφυγαν λόγω της ύπαρξής του. Υπάρχουν ήδη σχέδια που βρίσκονται στη φάση της τελικής επεξεργασίας και εφόσον αυτά που προτείνονται ως σκέψεις και ιδέες θεωρηθούν ότι μπορεί να εφαρμοστούν στην πράξη και θα έχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα, τότε θα ανακοινωθούν στον χρόνο που πρέπει».
Ως καθηγητής Πανεπιστημίου έχετε παρουσιάσει μελέτες για το λαθρεμπόριο καυσίμων και τσιγάρων. Ως αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ποια μέτρα θα λάβετε για να περιοριστεί το νοσηρό αυτό φαινόμενο;
«Ως προς το λαθρεμπόριο καυσίμων και τσιγάρων όπως και το παρεμπόριο εδώ σημειώνονται αρχικά τα εξής: Εμείς ως Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής και Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, θέτουμε τους στόχους αναφορικά με τα έσοδα και τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού. Παράλληλα εποπτεύουμε τους φορείς που υπάγονται στον προϋπολογισμό με σκοπό την επίτευξη αυτών των στόχων και φυσικά πιέζουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Ο τρόπος υλοποίησης των στόχων όμως ανήκει στα αρμόδια υπουργεία. Αν ωστόσο διαθέτουμε σε κάποιες περιπτώσεις τα μέσα, τα εργαλεία και τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίζουμε αυτούς τους στόχους, τότε την τεχνογνωσία αυτή θα τη μεταβιβάσουμε στα αρμόδια υπουργεία. Ως προς το λαθρεμπόριο καυσίμων ειδικότερα, θα τεθεί ένας στόχος που θα αφορά την αύξηση των ετήσιων εσόδων, δηλαδή των φόρων, από τη μείωση του λαθρεμπορίου. Θα κληθούν στη συνέχεια επτά συναρμόδια υπουργεία να ακολουθήσουν συγκεκριμένες οδηγίες που θα τους δοθούν και θα αφορούν τις αλλαγές που πρέπει να ενσωματώσουν στη σχετική νομοθεσία. Τέλος, με την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων αλλαγών, θα παρακολουθούνται σε τακτική βάση οι επιδόσεις τους. Κάτι παρόμοιο θα γίνει και για το θέμα των τσιγάρων, όπως και του παραεμπορίου».
Πόσα έσοδα εκτιμάτε ότι μπορεί να εισπράττει κάθε χρόνο το κράτος;
«Από μελέτες τρίτων εκτιμάται ότι μπορούμε να εισπράξουμε διαφυγόντες φόρους από τα καύσιμα της τάξης του 1,5 δισ. και από τα τσιγάρα 800 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Από τις μελέτες που ήδη υπάρχουν και τις οποίες έχουμε επεξεργαστεί θεωρώ ότι ο βαθμός ετοιμότητάς μας είναι ικανοποιητικός και οι παρεμβάσεις θα γίνουν με ταχύτατους ρυθμούς».
Λέτε ότι θα φορολογείται από εδώ και πέρα ο μεγάλος πλούτος. Κατ’ αρχάς πρέπει να μας προσδιορίσετε ποιον θεωρείτε πλούσιο στην Ελλάδα. Εκτός από τα ακίνητα ποια άλλα περιουσιακά στοιχεία σκοπεύετε να εντάξετε στο περιουσιολόγιο, ποια από αυτά θα φορολογείτε;
«Την ευθύνη εφαρμογής της πολιτικής αυτής τη φέρει η Γενική Γραμματεία Εσόδων. Αυτή μαζί με εμάς είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος και ως εκ τούτου είναι εύλογο ότι πρέπει να συνεργαζόμαστε και μάλιστα στενά, καθώς η πολιτική που χαράσσεται από τη Γενική Γραμματεία των Εσόδων επηρεάζει τον προϋπολογισμό της χώρας. Αρμόδια για το θέμα που θέσατε είναι η εν λόγω Γραμματεία. Περιμένουμε στο θέμα που θέσατε την πρότασή της, έτσι ώστε να εκφράσουμε τις απόψεις μας που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στα ζητήματα που θίξατε και να συμβάλουμε στη διαμόρφωση της εν λόγω πολιτικής».

Η συμφωνία ξεδιπλώνεται μετά από «κόντρες»
Σημείο εκκίνησης όλων είναι η πρόθεση για συνεννόηση

Πώς αξιολογείτε τις ως τώρα διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους εταίρους μας;

«Κάθε διαπραγμάτευση για να φθάσει σε ένα αποτέλεσμα πρέπει κατ’ αρχάς να ωριμάσει. Υπάρχει ένας συμβολισμός και μια εθιμοτυπία σε κάθε διεθνή διαπραγμάτευση. Ουδείς έχει την πρόθεση να δείξει ότι συμφωνεί με τις θέσεις του αντιπάλου από την πρώτη στιγμή, ακόμη και αν κρίνει ότι είναι σωστές. Αυτό είναι ολέθριο στρατηγικό λάθος. Ετσι, όποιος δείξει συγκαταβατικός από την πρώτη στιγμή θα χάσει κατά κράτος στο τέλος. Η συμφωνία αρχίζει να ξεδιπλώνεται μετά από διάφορες «κόντρες» που δείχνουν το μέγεθος της ισχύος κάθε μέρους. Ακόμη και η όποια γκριμάτσα που χαράσσεται στο πρόσωπο των διαπραγματευτών έχει τον συμβολισμό της και δεν είναι τυχαία. Από την άλλη, οι πρώτες διαφωνίες θεωρούνται ως διαφωνίες ρουτίνας και δεν αποτελούν έκπληξη. Με την ωρίμαση της διαπραγμάτευσης αρχίζει ο ουσιαστικός διάλογος, που οδηγεί σε αποτέλεσμα. Σημείο εκκίνησης όλων είναι η πρόθεση για συνεννόηση».

Η Ελλάδα μπορεί να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις που έχει έναντι των δανειστών και πολύ περισσότερο να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες ανάγκες της οικονομίας, δηλαδή συντάξεις, μισθούς, κοινωνικές δαπάνες κ.λπ.;
«Εκείνο που ενδιαφέρει είναι το εξής: Μπορούμε να πληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας στον χρόνο που πρέπει; Με τα όσα βλέπουμε και ό,τι έχουμε στα χέρια μας αυτό μπορεί να γίνει και να αντιμετωπιστούν οι τρέχουσες ανάγκες».
Υπάρχει υστέρηση εσόδων από τον πρώτο κιόλας μήνα του 2015. Πώς θα αντιστρέψετε αυτή την κατάσταση;
«Από τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού που ανακοινώθηκαν, υπάρχει πράγματι μια υστέρηση εσόδων της τάξης των 900 εκατ. ευρώ, λόγω μετάθεσης του χρόνου πληρωμής του ΦΠΑ από τα τέλη του Ιανουαρίου στα τέλη του Φεβρουαρίου. Αυτή η μετάθεση αφορά περίπου 500 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, υπάρχει μείωση των εσόδων που προβλέπονταν με το σύστημα των 100 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, καθώς ο κόσμος περιμένει τη νέα μας πρόταση, η οποία είναι ήδη σε επεξεργασία. Αυτά τα δύο ζητήματα ερμηνεύουν στο σύνολό τους την προαναφερθείσα μείωση. Επί της ουσίας όμως, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει απλά μια μετάθεση κάποιων εσόδων του Ιανουαρίου στους επόμενους μήνες».

Θα επανεξετάσετε το θεσμικό πλαίσιο του ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο. Ποιες αλλαγές ετοιμάζετε;
«Πράγματι, στόχος μας, όπως είπαμε και στις προγραμματικές δηλώσεις, είναι να επανεξετάσουμε το θεσμικό πλαίσιο του ενιαίου μισθολογίου αλλά και των είκοσι ειδικών μισθολογίων. Οι αλλαγές που θα δρομολογήσουμε θα έχουν στόχο να αρθούν στρεβλώσεις, αδυναμίες ή και αδικίες αλλά οποιαδήποτε αλλαγή πραγματοποιηθεί θα γίνει χωρίς να ανατραπούν περαιτέρω οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί».
Στην ομιλία σας στη Βουλή αναφερθήκατε επίσης και στη γραφειοκρατία. Με ποιον τρόπο θα την καταπολεμήσετε;
«Η γραφειοκρατία είναι η μεγάλη πληγή του ελληνικού Δημοσίου. Εκτός από το γεγονός ότι ταλαιπωρεί αδικαιολόγητα τους πολίτες έχει και δημοσιονομικό κόστος, που υπολογίζεται σε 14 δισ. ευρώ, σύμφωνα με έγκριτες μελέτες. Μία από τις αιτίες της γραφειοκρατίας, ίσως η σημαντικότερη, είναι η πολυνομία. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους συνυπογράφει όλους τους προς ψήφιση νόμους του κράτους. Στο πλαίσιο αυτό έχει μέθοδο, με τη βοήθεια της οποίας θα μειωθεί η γραφειοκρατία μέσω της κωδικοποίησης, της απλούστευσης και της ενοποίησης της νομοθεσίας κατά τα πρότυπα ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ