Με «δέλεαρ» τους δέκα εκατ. επιβάτες τους οποίους υπόσχεται να φέρει στα επόμενα τρία χρόνια, η Ryanair εξαπέλυσε επίθεση κατά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για το υψηλό κόστος των χρεώσεων, στο οποίο η διοίκηση της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους αποδίδει τη μείωση της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα.

Η δήλωση προκάλεσε την άμεση απάντηση του «Ελ. Βενιζέλος», στην οποία κάνει λόγο για «κανιβαλισμό της υπάρχουσας κίνησης με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στις υπάρχουσες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία» από την εταιρεία.

Ο Μάικλ Κόλεϊ, εκπρόσωπος της Ryanair, απευθύνεται σε δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου

Σε συνέντευξη Τύπου με θέμα «Σχέδιο διάσωσης για τον Ελληνικό Τουρισμό» που παραχώρησε την Πέμπτη ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος (deputy CEO) και διευθυντής Επιχειρησιακής Λειτουργίας (COO) κ. Μάικλ Κόλεϊ της εταιρείας, ζήτησε την κατάργηση του Σπατόσημου για όλα τα νέα δρομολόγια στα περιφερειακά αεροδρόμια (12 ευρώ), καθώς και τη μείωση του στο «Ελ. Βενιζέλος» από τα 12 στα πέντε ευρώ.

Η πρόταση της Ryanair υπόσχεται σε ορίζοντα τριετίας, τέσσερα εκατ. επιβάτες στην Αθήνα, δύο εκατ. επιβάτες στη Θεσσαλονίκη και τέσσερα εκατ. επιβάτες στα υπόλοιπα αεροδρόμια. Τα αποτελέσματα με βάση τις εκτιμήσεις της εταιρείας θα είναι 10.000 νέες άμεσες θέσεις εργασίας, 4,5 εκατ. τουρίστες στην Ελλάδα και 4,5 δισ. ευρώ έσοδα ετησίως, καθώς εκτιμά ότι η δαπάνη κάθε ταξιδιώτη στη χώρα θα κυμαίνεται στα 1.000 ευρώ. Το όφελος της εταιρείας, είπε, θα είναι 6,5 ευρώ ανά επιβάτη.
«Φέρνουμε καλά νέα, όχι όμως για την Αθήνα», τόνισε ο κ. Κόλεϊ. Ο ίδιος επισήμανε ότι η Ryanair είναι η φθηνότερη αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη, με μέσο ναύλο τα 50 ευρώ. Ωστόσο πρόσθεσε ότι αυτός ο χαμηλός ναύλος δεν μπορεί να επιτευχθεί στην Αθήνα λόγω των υψηλών χρεώσεων.
Παράλληλα, κατηγόρησε την πολιτική του αεροδρομίου για τη μείωση της επιβατικής κίνησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στην ελληνική πρωτεύουσα, απορρίπτοντας την κρίση που περνά η χώρα ως αιτία. Μάλιστα χρησιμοποίησε ως επιχείρημα το αεροδρόμιο των Χανίων, απ’ όπου αναπτύσσονται οι πτήσεις της Ryanair, παρόλο που ο προορισμός βιώνει την ίδια κρίση, όπως είπε. Η Αθήνα έχει τη χαμηλότερη αναλογία πληθυσμού και επιβατικής κίνησης ανάμεσα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπως άλλωστε και η Θεσσαλονίκη, παρατήρησε.
Ο κ. Κόλεϊ σημείωσε ότι η πρόταση της Ryanair δεν θα επιβαρύνει το κόστος λειτουργίας του «Ελ. Βενιζέλος», δεν θα μειώσει την κίνηση των άλλων αερογραμμών, ούτε θα θέσει εμπόδια στη δραστηριότητά τους και υπογράμμισε ότι «η Ryanair δεν θα κανιβαλίσει την επιβατική κίνηση». Επίσης, αναφερόμενος στην πρόταση για μηδενισμό του Σπατόσημου, είπε ότι για κάθε 12 ευρώ που θα χαθούν για το κράτος, θα προστεθούν 1.000 ευρώ, αφού τόσο υπολογίζει ότι θα ξοδέψει ο επιβάτης της εταιρείας στην Ελλάδα.
«Το 2013 η Ryanair θα μεταφέρει πάνω από 1,4 εκατ. επιβάτες μέσα από τα ελληνικά αεροδρόμια, διατηρώντας 1.400 θέσεις εργασίας», σημείωσε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλός της. Τα τελευταία τρία χρόνια η low cost εταιρεία έχει μεταφέρει πάνω από δύο εκατ. επιβάτες από και προς την Ελλάδα, ξεκινώντας πτήσεις από την Φραγκφούρτη προς την Κω τον Μάιο του 2010. Το πρόγραμμα της Ryanair για το καλοκαίρι του 2013 θα προσφέρει 85 δρομολόγια από δέκα ελληνικά αεροδρόμια (συμπεριλαμβανομένων δύο νέων αεροδρομίων, Καλαμάτα και Ζάκυνθο) μεταφέροντας πάνω από 1,4 εκατ. επιβάτες ετησίως και διατηρώντας 1.400 θέσεις εργασίας για τους Ελληνες.
«Δυστυχώς η Αθήνα συνεχίζει να μην επωφελείται απο την ανάπτυξη της Ryanair, επειδή η διοίκηση του αεροδρομίου αρνείται να συνεργαστεί με τη Ryanair, ακόμα και τώρα που η κίνηση του Αεροδρομίου της Αθήνας έχει σημειώσει πτώση κατά 22%», υπογραμμίζει η ανακοίνωση της αεροπορικής εταιρείας. Και προσθέτει: «Από 16,4 εκατ. επιβάτες το 2008 σε μόλις 12,8 εκατ. επιβάτες το 2012 το χαμηλότερο νούμερο της δεκαετίας. Η Ryanair θα μπορούσε να μεταφέρει έως και τέσσερα εκατ. επιβάτες ετησίως εάν γινόταν μια ρεαλιστική συμφωνία για χαμηλό κόστος για το αεροδρόμιο της Αθήνας, περαιτέρω δύο εκατ. επιβάτες στη Θεσσαλονίκη και τέσσερα εκατ. επιβάτες στα άλλα δέκα ελληνικά αεροδρόμια».
Επίθεση στο «Ελ. Βενιζέλος»
Ο κ. Κόλεϊ έκανε μία ανασκόπηση της αεροπορικής αγοράς στην Ευρώπη, όπου πολλές εταιρείες έχουν συγχωνευθεί, έχουν κλείσει ή μειώνουν προσωπικό και δρομολόγια κι επιτέθηκε στο «Ελ. Βενιζέλος», λέγοντας ότι το αεροδρόμιο διατηρεί ελπίδες ότι θα αυξήσει τη συνεργασία του με αυτές τις αερογραμμές. «Αλλά αυτές μειώνουν τις δραστηριότητες τους και έτσι δεν υπάρχει ελπίδα για αύξηση του τουρισμού στην Αθήνα όσο συνεχίζει να δουλεύει με αυτό το μοντέλο» είπε. «Και λένε μετά σε εμάς ότι το δικό μας μοντέλο είναι λάθος;» συνέχισε.
«Ισως δεν θα έπρεπε να έρθουμε καθόλου» τόνισε με ειρωνικό ύφος, απαντώντας σε ερώτηση ότι η εταιρεία διακόπτει απότομα τις συνεργασίες της με περιφερειακές αυτοδιοικήσεις, όπως στην πρόσφατη περίπτωση της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Στην περίπτωση της Νέας Αγχιάλου ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος απέδωσε ευθύνες στην αθέτηση της συμφωνίας από την άλλη πλευρά και διευκρίνισε ότι είχε δοθεί προθεσμία τριών μηνών στην περιφέρεια Θεσσαλίας για την εξέταση της νέας σύμβασης.
«Πρέπει να παράγουμε κέρδος για τους μετόχους μας» δήλωσε και πρόσθεσε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει εκ των προτέρων εάν ένα δρομολόγιο επιτύχει.
Σε σχέση με την Κω και τη Ρόδο υποστήριξε ότι το συμβόλαιο δεν ήταν για όλη την χρονιά, ενώ αναφερόμενος στα χειμερινά δρομολόγια, υπογράμμισε ότι εάν μία πτήση δεν βγάλει το κόστος της, τότε η εταιρεία χάνει χρήματα και γίνεται φιλανθρωπικό ίδρυμα.
Επίσης, ερωτηθείς για τις ιδιωτικοποιήσεις των περιφερειακών αερολιμένων, εστίασε στον κίνδυνο μονοπωλίων στην εκμετάλλευση των αεροδρομίων και τάχθηκε υπέρ του να αποκρατικοποιηθούν το καθένα ξεχωριστά.
Οπως υπογράμμισε, ένα ιδιωτικό μονοπώλιο μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για την ανάκαμψη διότι οι ιδιοκτήτες του δεν νοιάζονται για τον τουρισμό, αλλά μόνο για την κερδοφορία, την οποία επιτυγχάνουν δια της αύξησης των τελών. Μάλιστα, χαρακτήρισε το «Ελ. Βενιζέλος» ως ένα καλό παράδειγμα «κακής ιδιωτικοποίησης» διότι θα έπρεπε να υπήρχε μέγιστο κόστος χρέωσης των εταιριών και υποχρέωση αύξησης της επιβατική κίνησης, με ρήτρα την απώλεια της διοίκησης του αερολιμένα, λέγοντας, μάλιστα, ότι δεν υπάρχουν κυρώσεις για τη Hochtief, η οποία δεν νοιάζεται, όπως είπε, να αυξήσει την κίνηση.
Ακόμη επικαλέστηκε την εμπειρία της εταιρείας με τα Κανάρια Νησιά και την Κόστα Ντελ Σολ, τα οποία συνέκρινε με την Ελλάδα, ενώ επικαλέστηκε το παράδειγμα της Πάφου και της Μάλτας (25 πτήσεις ανά ώρα την περίοδο αιχμής) με τα Χανιά (έξι πτήσεις ανά ώρα).
Ο κ. Κόλεϊ επισήμανε ότι είχε συνάντηση τον περασμένο Ιούλιο με τους υπουργούς Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη και Υποδομών κ. Κωστή Χατζηδάκη, κατά τη διάρκεια της οποία παρουσίασε την πρόταση της Ryanair και, όπως είπε, δεν έλαβε καμία απάντηση.

Τι απαντά το αεροδρόμιο


Το «Ελ. Βενιζέλος» απάντησε άμεσα στη Ryanair ότι το επιχειρηματικό του μοντέλο στηρίζεται στην ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων με τους αερομεταφορείς και ότι αποτελεί χρέος του να περιβάλλει με ίσες αποστάσεις τις αεροπορικές εταιρείες. «Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει επιλέξει να στηρίζει έμπρακτα τις αεροπορικές εταιρείες που επενδύουν σε διαρκή, μακροχρόνια παρουσία, προσβλέποντας σε ανάπτυξη» αναφέρει.
«Το επιχειρηματικό αυτό μοντέλο δεν συμβαδίζει με τις πρακτικές της Ryanair, η οποία ακολουθεί ως πολιτική την ανάπτυξη μέσω περιφερειακών αεροδρομίων, όπου και δεν επενδύει μακροχρόνια. Η πρακτική αυτή, ιδιαίτερα σε μικρού μεγέθους αγορές, όπως είναι η ελληνική, οδηγεί σε «κανιβαλισμό» της υπάρχουσας κίνησης με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στις υπάρχουσες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία» σημειώνει το αεροδρόμιο.
Μάλιστα, το «Ελ. Βενιζέλος» σχολιάζει ότι δεν υπάρχει άμεσος συσχετισμός μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων, της αεροπορικής κίνησης και της διατηρήσιμης ανάπτυξής της, αφού οι χρεώσουν φτάσουν στο 4% έως 7% στο λειτουργικό κόστος μίας εταιρίας. «Η αεροπορική και τουριστική κίνηση διαμορφώνεται από α) το ΑΕΠ της χώρας/περιοχής, β) την ελκυστικότητα του προορισμού, καθώς και γ) το δίκτυο και την πολιτική του βασικού αερομεταφορέα» αναφέρει.
Το «Ελ. Βενιζέλος» προσθέτει ότι από το αεροδρόμιο επιχειρούν ήδη 10 εταιρείες χαμηλού κόστους, ενώ σε σχέση με τον εισερχόμενο τουρισμό, αναφέρει ότι «όσο και αν η εταιρεία Ryanair επιθυμεί να προϊδεάσει την αγορά για τη σημαντική συμβολή της, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ήδη λαμβάνονται συγκεκριμένες δράσεις, τόσο από ιδιωτικούς, όσο και από δημόσιους φορείς για την ανάδειξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, που φαίνεται ότι έχουν αποτελέσματα».
Ετσι, καλεί τη Ryanair να χρησιμοποιήσει τα κίνητρα του αεροδρομίου που ισχύουν για όλες τις εταιρίες και υπογραμμίζει ότι: «Μόνο με συνεργασία και κοινές δράσεις μπορούμε να προσδοκούμε και να διαμορφώσουμε ένα ευνοϊκότερο πλαίσιο λειτουργίας, τόσο για τον κλάδο των αερομεταφορών, όσο και για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας». Τονίζει δε ότι «σε αυτή την κατεύθυνση συμβάλλουν έμπρακτα όσοι μπορούν πραγματικά να οδηγήσουν την ανάπτυξη και όχι κάποιοι που επιχειρούν να επωφεληθούν από εποχιακές συγκυρίες και συνθήκες».