«Έχετε μια ιδέα που πιστεύετε ότι αξίζει; Είστε μια ομάδα ατόμων με ξεχωριστές γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες; Χρειάζεστε ένα «χεράκι» για να κάνετε ένα business plan και να γίνει η ιδέα σας πραγματικότητα; Εδώ έρχονται οι μέντορες του «Rising Stars»!» Με αυτά τα… πολλά υποσχόμενα λόγια υποδέχθηκαν τους φερέλπιδες νέους επιχειρηματίες, οι διοργανωτές του προγράμματος «Rising Stars», μίας νέας εθελοντικής πλατφόρμας για την προώθηση και στήριξη της επιχειρηματικότητας που ξεκίνησε τη λειτουργία της εχθές, Τρίτη.

Εν μέσω οικονομικής κρίσης, το πρόγραμμα «Rising Stars» αποτελεί έμπρακτη εφαρμογή της (τετριμμένης αλλά σοφής) κινέζικης παροιμίας που λέει ότι «αν δώσεις σε κάποιον ένα ψάρι θα τον χορτάσεις για μια ημέρα. Αν μάθεις σε κάποιον να ψαρεύει θα τον χορτάσεις για μια ζωή». Πρόκειται για μία πρωτοβουλία περισσότερων από είκοσι επιχειρηματιών, στελεχών και καθηγητών πανεπιστημίου από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι αναλαμβάνουν να στηρίξουν αφιλοκερδώς φιλόδοξους νέους στη μετατροπή της επιχειρηματικής ιδέας τους σε κερδοφόρα επιχείρηση. Οι καταξιωμένοι επιχειρηματίες, με άλλα λόγια, μετατρέπονται σε εθελοντές «μέντορες» που προσφέρουν στους νέους επιχειρηματίες την τεχνογνωσία, τη συμβουλευτική και την καθοδήγηση για να υλοποιήσουν τις ιδέες τους.

Ο θεσμός διοργανώνεται στο πλαίσιο του «TED X Academy», μίας ελληνικής διοργάνωσης που ανήκει στο περίφημο διεθνές δίκτυο «TED», από τα αρχικά των λέξεων Technology, Entertainment, Design (τεχνολογία, ψυχαγωγία, σχέδιο). Πρόκειται για έναν διεθνή οργανισμό με πυρήνες σε δεκάδες χώρες του πλανήτη, που διοργανώνει εκδηλώσεις, διαγωνισμούς και συνέδρια με στόχο την διάδοση καινοτόμων ιδεών. Αν η οικονομική κρίση έχει επαναφέρει στο καθημερινό μας λεξιλόγιο την έννοια της αλληλεγγύης, τότε το πρόγραμμα «Rising Stars» θα αποτελέσει χωρίς αμφιβολία την υλοποίηση της έννοιας της αλληλεγγύης στον (ανταγωνιστικό κατά τα άλλα) κόσμο των επιχειρήσεων.

Μοιράζουν υποστήριξη, όχι… λεφτά
«Στόχος μας είναι να εκδημοκρατίσουμε την ευκαιρία και να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα αξιοκρατίας που θα επιτρέψει στους νέους να αναπτύξουν τις ιδέες τους και να τις κάνουν πράξη. Γι’ αυτό, άλλωστε, έχουμε συγκεντρώσει μια ομάδα στελεχών από μία ευρεία γκάμα τομέων επιχειρηματικής δράσης – από την αγροτική οικονομία, μέχρι τις τηλεπικοινωνίες, τα χρηματοοικονομικά, τα καταναλωτικά προϊόντα και τον τουρισμό. Φιλοδοξούμε να γίνουμε μία ανοικτή πλατφόρμα ανταλλαγής γνώσεων, ιδεών και πρακτικών, μέσω της οποίας νέοι άνθρωποι που δεν έχουν «διασυνδέσεις» θα αποκτήσουν πρόσβαση σε επενδυτικούς κύκλους με την αξία τους, ώστε να κάνουν τις ιδέες τους πραγματικότητα», ανέφερε η κυρία Νίκη Συροπούλου, εκ των διοργανωτών της πρωτοβουλίας, κατά τη χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος στο Μουσείο Μπενάκη. Η ίδια, μάλιστα, σκοπεύει να προσφέρει τις υπηρεσίες της ως εθελοντή «μέντορα» στον τομέα του στρατηγικού μάρκετινγκ.

Η διαδικασία του προγράμματος θα εξελιχθεί σε στάδια. Αρχικά, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να συμπληρώσουν τη σχετική φόρμα στην ιστοσελίδα www.tedxacademy.com, όπου οφείλουν να περιγράψουν λεπτομερώς την ιδέα τους. Στη συνέχεια, οι «μέντορες» της διοργάνωσης θα αξιολογήσουν τις ιδέες και θα επιλέξουν τις δέκα καλύτερες σε τέσσερις χρονικούς κύκλους, στο διάστημα ενός έτους. Οι νέοι επιχειρηματίες που θα επιλεγούν θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν άνευ κόστους επί ένα έτος με τους «μέντορες», λαμβάνοντας καθοδήγηση σε καίριους τομείς για την ανάπτυξη της δράσης τους, όπως σε ζητήματα νομικά, οικονομικά, τεχνολογικά, στρατηγικού μάρκετιγκ, βιομηχανικού σχεδιασμού και γεωργικής παραγωγής. Στο τέλος της διαδικασίας, οι «μέντορες» θα εξασφαλίσουν στους νέους επιχειρηματίες ειδικές συναντήσεις με επενδυτές για την αναζήτηση χρηματοδότησης.

Σύμφωνα με τους διοργανωτές, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι ο θεσμός «Rising Stars» δεν μοιράζει… ευρώ, αλλά ευκαιρίες. «Επιδίωξη μας είναι να βοηθήσουμε τις καλύτερες ιδέες να εξελιχθούν και να υλοποιηθούν σε συγκεκριμένο επιχειρηματικό πλάνο. Στη συνέχεια, η δουλειά μας θα είναι να φέρουμε σε επαφή αυτούς τους επιχειρηματίες με τους κατάλληλους επενδυτές. Αν αυτό επιτευχθεί, η εμπειρία μου έχει διδάξει ότι τα κεφάλαια βρίσκονται. Τα παιδιά θα διεκδικήσουν χρηματοδότηση με το σπαθί τους και θα την κερδίσουν γιατί θα την αξίζουν. Ξεκινάμε από απλές πηγές, όπως μεμονωμένους επενδυτές ή τραπεζικά δάνεια, και στη συνέχεια ανοιγόμαστε σε διεθνείς διαδικασίες που επιτρέπουν τη διεκδίκηση υψηλότερων κεφαλαίων», τόνισε ο ινδικής καταγωγής επιχειρηματίας από την Ολλανδία, κ. Σιμάντα Ντας, ο οποίος θα προσφέρει τις υπηρεσίες του ως «μέντορα» της διοργάνωσης.

Επενδύοντας στην Ελλάδα της κρίσης
Το μεγάλο ερώτημα που ανακύπτει, ωστόσο, είναι το κατά πόσο οι σύγχρονοι επενδυτές είναι πρόθυμοι να διαθέσουν (τα ούτως ή άλλως δυσεύρετα) κεφάλαια για επιχειρηματικές ιδέες σε μια χώρα που έχει δυσφημιστεί διεθνώς ως… «εχθρική» προς την επιχειρηματικότητα. «Τα πράγματα αλλάζουν σταδιακά στην Ελλάδα και ίσως αυτή να είναι εν τέλει μία από τις θετικές συνέπειες της κρίσης. Στο παρελθόν, οι μόνες επιχειρηματικές ιδέες των νέων Ελλήνων ήταν ποια αντιπροσωπεία να ιδρύσουν ή ποιο καταναλωτικό προϊόν να εισαγάγουν από το εξωτερικό. Σήμερα, είναι πολλοί αυτοί που έχουν πρωτότυπες ιδέες να δημιουργήσουν κάτι δικό τους εκ του μηδενός, να παραγάγουν καινοτομία. Εκεί θα υπεισέλθουμε εμείς ως «μέντορες» για να διευκολύνουμε τους ταλαντούχους νέους εντοπίζοντας τις ευκαιρίες αλλά και τα αδιέξοδα εγκαίρως», ανέφερε ο κ. Γιάννης Αρτινός, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Vivartia, ο οποίος συμμετέχει ως εθελοντής «μέντορας» στη διοργάνωση.

Την ίδια στιγμή, οι διασυνδέσεις – ένας όρος δαιμονοποιημένος στην ελληνική πραγματικότητα – είναι ακόμα ένα πλεονέκτημα που οι «μέντορες» φιλοδοξούν να προσφέρουν στους νέους επιχειρηματίες. «Μοιράζω την επαγγελματική ζωή μου μεταξύ Αθήνας και Σίλικον Βάλεϊ των ΗΠΑ. Κατά συνέπεια έχω αναπτύξει ένα ευρύ δίκτυο επαφών με επιχειρηματίες και επενδυτές στις ΗΠΑ, πολλοί εκ των οποίων είναι και ελληνικής καταγωγής. Στόχος μου είναι να φέρω σε επαφή τα λαμπρά και ταλαντούχα μυαλά της Ελλάδας με τους κατάλληλες επενδυτές στην άλλη ακτή του Ατλαντικού, οι οποίοι έχουν το κριτήριο να αξιολογήσουν και να επενδύσουν σε μία καλή ιδέα», ανέφερε η κυρία Λήδα Καράμπελα, μία εκ των εθελοντών «μεντόρων» και σύμβουλος επιχειρήσεων στον τομέα της στρατηγικής επικοινωνίας.

Η αλληλεγγύη είναι «κολλητική»
Ανεξάρτητα από το οικονομικό αποτέλεσμα που θα αποφέρουν τα μεγαλεπήβολα σχέδια των διοργανωτών του προγράμματος «Rising Stars», το αναμφίβολο κέρδος που η ελληνική αγορά και σύσσωμος ο επιχειρηματικός κόσμος θα αποκομίσει είναι η διάδοση μιας αίσθησης αλληλεγγύης σε έναν κόσμο που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό.

Στη χθεσινή εκδήλωση στο Μουσείο Μπενάκη δεκάδες ήταν οι απλοί επιχειρηματίες και στελέχη επιχειρήσεων που δήλωσαν την επιθυμία τους να προσφέρουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους στα νέα παιδιά που θα επιλεγούν από την επιτροπή. «Εργάζομαι εδώ και δεκαετίες στον τομέα της διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού ως σύμβουλος επιχειρήσεων. Σήμερα, νιώθω την ανάγκη να βοηθήσω τα νέα παιδιά παρέχοντας αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες μου. Πρέπει όλοι να βάλουμε το λιθαράκι μας για να μεταστραφεί το αρνητικό κλίμα», ανέφερε η κυρία Μαρία Κοκκίνου, σύμβουλος διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού. «Οποιαδήποτε πρωτοβουλία δημιουργεί ένα «οικοσύστημα» start-up επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα μας ευνοεί όλους. Στην Ελλάδα μέχρι πρότινος το τοπίο της νεανικής επιχειρηματικότητας ήταν έρημο. Αν κάποιος «ποτίζει» αυτή την έρημο, είναι προς όφελος όλων μας να τον υποστηρίξουμε», σχολίασε σχετικά ο σύμβουλος επιχειρήσεων, κ. Τόλης Αϊβαλής.