Σημαντική υποχώρηση παρουσιάζει ο Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις επιχειρήσεις του τουρισμού το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2011, σύμφωνα με την 2η έρευνα (εδώ η έρευνα) οικονομικής συγκυρίας στον τουρισμό που διεξάγει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σε συνεργασία με το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης διαμορφώθηκε στις 71 και 48 μονάδες για τις ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις αντίστοιχα, παρουσιάζοντας πτώση κατά 35 και 22 μονάδες σε σχέση με την πρώτη εκτίμηση.

Η εξέλιξη αυτή συνδέεται άμεσα με τη λήξη της υψηλής περιόδου ζήτησης από τον εισερχόμενο τουρισμό (Απρίλιος – Οκτώβριος), αλλά και την υποχώρηση του εσωτερικού τουρισμού (όπως και των επαγγελματικών ταξιδιών) λόγω της παρατεταμένης ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της ανοδικής πορείας της ανεργίας. Σε αντίθεση ωστόσο με τις τουριστικές επιχειρήσεις, ο δείκτης για τις ξενοδοχειακές συνεχίζει να κινείται υψηλότερα συγκριτικά με το σύνολο των υπηρεσιών της εγχώριας οικονομίας.
Αρκετά απαισιόδοξες είναι και οι πρώτες εκτιμήσεις των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων για την πορεία της ζήτησης το 2012, καθώς οι μισές τουλάχιστον εκτιμούν πώς θα κινηθεί πτωτικά σε σχέση με το 2011. Πιο έντονες καταγράφονται οι αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της ζήτησης από το εσωτερικό της χώρας, ενώ και οι δύο τάσεις είναι αναμενόμενες αν ληφθεί υπόψη η αβεβαιότητα για τη νομισματική τύχη της χώρας και οι μεγάλες μειώσεις στο διαθέσιμο εισόδημα το 2012, μετά την ψήφιση του νέου μνημονίου.

Η πλειοψηφία προβλέπει επίσης μείωση των θέσεων εργασίας γεγονός που, αν επαληθευθεί, θα οδηγήσει σε περαιτέρω άνοδο της ανεργίας στους κλάδους που συνδέονται με τον τουρισμό. Αντίστοιχες είναι και οι εκτιμήσεις για τις τιμές με την πτωτική τάση να συνδέεται άμεσα με τις αρνητικές προσδοκίες σε ό,τι αφορά τη ζήτηση και την προσφορά ελκυστικότερων τιμών για την προσέλκυση πελατείας.

Σημαντική είναι η επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Με βάση την κατηγορία αστεριών οι αρνητικές εκτιμήσεις μετριάζονται στα μεγάλα ξενοδοχεία (πέντε αστέρων), καθώς οι μονάδες έχουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης των εσόδων τους από ένα ευρύτερο φάσμα παρεχόμενων υπηρεσιών. Αντίθετα μεγαλύτερες είναι οι δυσκολίες που καταγράφονται στη μεσαία κατηγορία, καθώς αντλούν το μεγαλύτερο μέρος της πελατείας τους από την ελληνική αγορά.
Οι πιο δυσοίωνες εκτιμήσεις καταγράφονται στις ξενοδοχειακές μονάδες της Αττικής (Κέντρο, Πειραιάς, Υπόλοιπο Αττικής) και της Βόρειας Ελλάδας (περιφέρειες Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης), σε αντίθεση με τις μονάδες της νησιωτικής Ελλάδας (Κρήτη, Ιόνια Νησιά, Νότιο και Βόρειο Αιγαίο) και της Κεντρικής Ελλάδας-Πελοποννήσου (συμπεριλαμβανομένης και της Εύβοιας), όπου οι αρνητικές εκτιμήσεις αντισταθμίζονται εν μέρει από ένα μικρό ποσοστό επιχειρήσεων που εκφράζει ικανοποίηση για την εξέλιξη της ζήτησης και της κατάστασής του.

Πιο έντονη είναι η επιδείνωση του κλίματος στην πλειοψηφία των τουριστικών επιχειρήσεων (πλην των ξενοδοχειακών), σε σχέση με τα αποτελέσματα του τριμήνου Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2011. Οι περισσότερες εκτιμούν ότι η ζήτηση έχει υποχωρήσει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με έναν χρόνο πριν, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των ταξιδιωτικών γραφείων και των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού και διοργάνωσης συνεδρίων-εκθέσεων. Το ποσοστό των αρνητικών απαντήσεων μετριάζεται στην περίπτωση των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων, όπου μία στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμά πως η ζήτηση για τις υπηρεσίες της έχει ανακάμψει σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.