Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

Ο «Κύριος Χολμς» («Mr. Holmes», ΗΠΑ / Αγγλία, 2015) δεν είναι μία ακόμη κινηματογραφική μεταφορά του διάσημου ήρωα των μυθιστορημάτων του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ, αφού εδώ το μυθιστόρημα στο οποίο στηρίχθηκε το σενάριο είναι το «A slight trick of the mind» του Μιτς Κάλιν. Ο Χολμς, τον οποίο υποδύεται ένας θαυμάσιος Ιαν Μακ Κέλεν (εγγύηση σε ό,τι κι αν κάνει), είναι πια ένας υπερήλικος, ασθενικός άντρας που δυσκολεύεται να κινηθεί και ζει στο Σάφολκ στο σπίτι μιας νέας γυναίκας (Λόρα Λίνεϊ) και του γιου της (Μάιλο Πάρκερ). Η ταινία του Μπιλ Κόντον, με τον οποίο ο Μακ Κέλεν είχε δουλέψει στους «Θεούς και δαίμονες», μία από τις καλύτερες ταινίες του, είναι περισσότερο ένα υπαρξιακό δράμα πάνω σε δύο φάσεις της ζωής του ντετέκτιβ και λιγότερο μια ακραιφνώς αστυνομική ιστορία. Ο Χολμς ταλαντεύεται ανάμεσα στο αδιέξοδο του αβέβαιου παρόντος και στις αναμνήσεις θριάμβου ενός λαμπρού παρελθόντος. Κατά μία έννοια ο ίδιος ο εαυτός του είναι το αντικείμενο έρευνάς του σε μια ταινία που χωρίς ποτέ να ενθουσιάζει σε κρατά κοντά της.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ – ΘΗΣΕΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΝ – ΕΛΛΗΝΙΣ -ΔΕΞΑΜΕΝΗ –ΧΛΟΗ – ΑΚΤΗ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΦΙΛΙΠ – ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ – ΚΟΡΑΛΙ ΣΑΡΩΝΙΔΑ –ΜΑΡΙΛΕΝΑ –ΜΑΡΙΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ – ΠΥΛΑΙΑ
Στον κόσμο του Σιμενόν
Μια βουτιά στο σκοτεινό σύμπαν του Ζορζ Σιμενόν (1903-1989) όπου η πλοκή δεν έχει τόσο σημασία όσο έχει η ανθρώπινη φύση με τα πάθη και τις αδυναμίες της αποπειράται ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ματιέ Αμαλρίκ στο «Μπλε δωμάτιο» («La chambre bleu», Γαλλία, 2014). Κρατώντας για τον εαυτό του τον ρόλο του παντρεμένου επιχειρηματία που μαζί με την ερωμένη του (Στεφανί Κλο) κατηγορείται για φόνο, ο Αμαλρίκ σέβεται το πρωτότυπο κείμενο και φτιάχνει ένα σφιχτοδεμένο, απέριττο ψυχογράφημα διάρκειας μόλις 76 λεπτών που για τον υπογράφοντα ανήκει στις καλύτερες κινηματογραφικές ερμηνείες μυθιστορημάτων του μέγιστου βέλγου συγγραφέα.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ –ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ –ΛΑΙΣ –ΠΑΛΑΣ –ΡΙΒΙΕΡΑ –ΑΡΕΤΜΙΣ –ΑΘΗΝΑΙΑ –ΦΛΩΡΙΔΑ
Αρχιτεκτονικό ειδύλλιο
Η συμπαθητική στην όψη αλλά κάπως άτονη ταινία εποχής «Ενα μικρό χάος» («A little chaos», Αγγλία, 2015) που σκηνοθέτησε ο ηθοποιός Αλαν Ρίκμαν (κρατώντας για τον ίδιο τον αβανταδόρικο β’ ρόλο του βασιλιά Λουδοβίκου του 14ου της Γαλλίας) είναι κάτι σαν εναλλακτική εκδοχή της αληθινής ιστορίας πίσω από το χτίσιμο του Rockwork Grove, στους κήπους του παλατιού των Βερσαλλιών. Συγχρόνως είναι η ιστορία ενός χαμηλόφωνου ειδυλλίου ανάμεσα στη Σαμπίν ντε Μπαρά (Κέιτ Γουίνσλετ), την αρχιτέκτονα που υποστηρίζει ότι ένα μικρό χάος μπορεί να προσθέσει γοητεία, και στον λάτρη της αρμονίας Αντρέ Λε Νοτρ (Ματίας Σόναρτς), προσωπικό αρχιτέκτονα του Λουδοβίκου 14ου. Από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές της ταινίας είναι η συνάντηση της Ντε Μπαρά με τον Λουδοβίκο ενώ εκείνος βρίσκεται ινκόγκνιτο στην εξοχή.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: CINE ΨΥΧΙΚΟ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – CINE ΔΑΦΝΗ – ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΘΕΡΙΝΟ – ΟΡΦΕΥΣ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: AΛΕΞ
Αισθηματική κομεντί
Ο πανταχού παρών Πιρς Μπρόσναν, τον οποίο τον τελευταίο καιρό δεν προλαβαίνουμε να βλέπουμε σε διάφορες ταινίες («Ο άνθρωπος του Νοέμβρη», «Πέντε δευτερόλεπτα στο κενό», «Καταδίωξη σε δύο ηπείρους»), είναι το κεντρικό πρόσωπο της πικάντικης αισθηματικής κομεντί «Πώς να κάνετε έρωτα σαν Εγγλέζος» («How to make love like an Englishman», ΗΠΑ, 2015). Στην ευχάριστη μεν αλλά ως εκεί ταινία του Τομ Βον ο ιρλανδός ηθοποιός υποδύεται τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και θαυμαστή των ρομαντικών ποιητών ο οποίος στη ζωή του τα έχει κάνει θάλασσα, παρότι κι εκεί ρομαντικός. Περιστοιχισμένος από δύο ετεροθαλείς αδελφές (Σάλμα Χάγεκ, Τζέσικα Αλμπα), ανεύθυνος πατέρας ενός παιδιού και γιος ενός επίσης πανεπιστημιακού φιλόλογου που συμπεριφέρεται σαν σύγχρονος λόρδος Βύρωνας (ο Μάλκολμ Μακ Ντάουελ σε ρόλο έκπληξη), ο Μπρόσναν υποδύεται έναν ήρωα που τρώγεται διαρκώς με τα ρούχα του χωρίς να ξέρει τι ακριβώς θέλει από τη ζωή του.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL ΜΑΡΟΥΣΙ – VILLAGE PΕΝΤΗ –ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΕΛΛΩ – ΤΡΙΑΝΟΝ – ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ Π. ΦΑΛΗΡΟ – CINE ΠΑΡΙ ΠΛΑΚΑ – ΑΝΕΣΙΣ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΑΜΙΚΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ – ΑΡΚΑΔΙΑ ΒΥΡΩΝΑΣ – ΡΙΑ ΒΑΡΚΙΖΑ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ Ν.ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΑΛΣΟΣ Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ- ΚΗΠΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟ – ΦΛΕΡΥ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΣΙΣΣΥ Ν. ΜΑΚΡΗ – ΠΕΡΑΝ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΑΛΕΞ Π. ΡΑΦΤΗ – STER COOL ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ – ΧΡΟΝΙΑ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ ΛΑΥΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ –ΝΑΤΑΛΙ – ΠΑΝΟΡΑΜΑ
Νέες περιπέτειες ενός αρκούδου
Ο «Ted 2» (ΗΠΑ, 2015) του Σεθ Μακ Φαρλέιν είναι «συνέχεια» του Ted (2012) όπου ένας πάνινος αρκούδος, ο Τεντ (φωνή σκηνοθέτη), ζωντάνευε και έκανε σκανδαλιές με το «αφεντικό» του (Μαρκ Γουόλμπεργκ). Τώρα ο Τεντ είναι πλέον… παντρεμένος και διεκδικεί δικαιώματα μέσα από μια κωμωδία που ενώ θίγει καυτά ζητήματα κάνοντας σωστές επισημάνσεις (ρατσισμός, Facebook κ.τ.λ.) αυτοακυρώνεται μέσα από εμετικές σκηνές που προσωπικά με έκαναν έξαλλο. Ενδεικτικά ο Γουόλμπεργκ κολυμπά μέσα στα «χαλασμένα» σπέρματα μιας τράπεζας σπέρματος.
Βαθμολογία: ½
ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ –ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ –ΓΕΡΑΚΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER CENTURY – VILLAGE MED COSMOS
Επανεκδόσεις
Η κλασική «Διπλή ταυτότητα» («Double indemnity», ΗΠΑ, 1944) δεν χρειάζεται συστάσεις. Είναι μία από τις πρώτες σπουδαίες ταινίες που γύρισε ως σκηνοθέτης στις Ηνωμένες Πολιτείες ο μέγιστος Μπίλι Γουάιλντερ. Αρχετυπικό φιλμ νουάρ, βασίζεται σε μυθιστόρημα του Τζέιμς Κέιν (ο συγγραφέας τού «Ο ταχυδρόμος χτυπά πάντα δυο φορές»), που με τη σειρά του εμπνεύστηκε από αληθινό περιστατικό το οποίο είχε καλύψει ως αστυνομικός ρεπόρτερ. Καταγράφει την κατάμαυρη ιστορία του σχεδίου δολοφονίας ενός ανθρώπου από τη σύζυγο (απόλυτη μοιραία γυναίκα η Μπάρμπαρα Στάνγουικ) που θέλει τα λεφτά της ασφάλειας και τον εραστή της (Φρεντ Μακ Μάρεϊ) που είναι ασφαλιστής. Ατμόσφαιρα, ιστορία, μουσική και φυσικά χαρακτήρες, με έναν θαυμάσιο Εντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον να κλέβει την παράσταση στον β’ ρόλο του ντετέκτιβ της ασφαλιστικής εταιρείας που αντιλαμβάνεται την κομπίνα. Σύνολο πολύ κοντά στο αριστούργημα, προτάθηκε για επτά Οσκαρ αλλά δεν κέρδισε σε καμία κατηγορία.
Βαθμολογία: 4 ½
ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΑ
Το «Χάος» («Kaos», Ιταλία / Γαλλία, 1984) είναι μία από τις ωραιότερες ταινίες των αδελφών Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, οι οποίοι εν προκειμένω μετέφεραν με επιτυχία στον κινηματογράφο διηγήματα του σικελού συγγραφέα Λουίτζι Πιραντέλο βαθιά επηρεασμένα από την αρχαία ελληνική μυθολογία και φιλοσοφία. Ο κρίκος που ενώνει τις ιστορίες μεταξύ τους είναι ο τρόπος με τον οποίο η μεταφυσική επιδρά στον ρεαλισμό της καθημερινότητας και βεβαίως η ίδια η ζωή στη Σικελία των αρχών του 20ού αιώνα. Οικογένεια, φύση, έρωτας, η επιρροή της φύσης στον ανθρώπινο νου, η επιστροφή στα πάτρια εδάφη και η μνήμη της παιδικής ηλικίας, σύγκρουση αγροτών – φεουδαρχών. Ανάμεσα στους πάμπολλους ηθοποιούς που λαμβάνουν μέρος, ο Ομέρο Αντονούτι (Πιραντέλο), η Μαργκαρίτα Λοζανό και οι γνωστοί ιταλοί «κλόουν» Φράνκο Φράνκι και Τσίτσο Ινγκράτσια.
Βαθμολογία: 4
ΑΘΗΝΑ: ΖΕΦΥΡΟΣ