Πέντε μήνες κλείνουν την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου από την ημέρα θανάτου του Ρόμπιν Γουίλιαμς που τον περασμένο Αύγουστο προκάλεσε σοκ και συγκίνηση παγκοσμίως. Πώς αυτός ο διακεκριμένος ηθοποιός, που είχε την ικανότητα και την άνεση να προκαλεί γέλιο (μα και δάκρυ) σε εκατομμύρια έφτασε στο σημείο να δώσει ο ίδιος τέλος στη ζωή του; Το ερώτημα θα μείνει για πάντα ένα μυστήριο, το οποίο ωστόσο δεν θα ξεπεράσει ποτέ την πλούσια κληρονομιά που ο Γουίλιαμς άφησε πίσω του, ούτε την τεράστια επιρροή που άσκησε στον παγκόσμιο κινηματογράφο.
Τη δεκαετία του 1970 το ταλέντο του Γουίλιαμς στη stand up κωμωδία τον έφερε στο κατώφλι της τηλεόρασης του Saturday Night Live και της σειράς «Mork and Mindy» από όπου άρχισαν όλα. «Ηρθε στον κόσμο μας ως εξωγήινος και κατόρθωσε να αγγίξει κάθε πτυχή του ανθρώπινου πνεύματος» δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα για τον αμερικανό ηθοποιό, αναφερόμενος βεβαίως στο «Mork and Mindy» όπου ο Γουίλιαμς υποδύθηκε έναν εξωγήινο στη Γη και αμέσως καθιερώθηκε στην κωμωδία με εξώφυλλα στο «Newsweek» και αλλού.
Ως κινηματογραφικός ηθοποιός ο Ρ. Γουίλιαμς θα γευόταν αρκετές απογοητεύσεις ως την καταξίωσή του το 1987, όταν υποδύθηκε τον Εντριαν Κρονάουερ στη δραματική κωμωδία του Μπάρι Λέβινσον «Καλημέρα, Βιετνάμ». Ο ρόλος του ραδιοφωνικού παραγωγού που εμψυχώνει με το πηγαίο χιούμορ του τους αμερικανούς στρατιώτες στον πόλεμο του Βιετνάμ οδήγησε τον Γουίλιαμς για πρώτη φορά στις υποψηφιότητες των Οσκαρ. Θα ακολουθούσαν δύο ακόμη χωρίς να κερδίσει, πάντα στην κατηγορία α’ ρόλου, για τον «Κύκλο των χαμένων ποιητών» του Πίτερ Γουίρ και για τον «Βασιλιά της μοναξιάς» του Τέρι Γκίλιαμ με τον οποίο συνεργάστηκε και στις «Περιπέτειες του βαρόνου Μινχάουζεν». Εν τέλει ο Γουίλιαμς το κέρδισε παίζοντας τον δραματικό ρόλο του ψυχαναλυτή του Ματ Ντέιμον στον «Ξεχωριστό Γουίλ Χάντινγκ» του Γκας Βαν Σαντ το 1997. Αλλη μια τραγική ειρωνεία, ένα Οσκαρ για τον ρόλο ενός ψυχοθεραπευτή που προσπαθούσε να βγάλει από το ψυχολογικό αδιέξοδο μια ιδιοφυΐα (Ματ Ντέιμον).
Με πολύ ενδιαφέρον λοιπόν αναμένει κανείς τον Αντριου Χόρτον, ιστορικό του κινηματογράφου και καθηγητή στην έδρα Jeanne H Smith του Τμήματος Κινηματογράφου και Media του Πανεπιστημίου της Οκλαχόμα, ο οποίος θα μιλήσει για τον Ρόμπιν Γουίλιαμς και το έργο του κατά τη διάρκεια εκδήλωσης αφιερωμένης στον ηθοποιό. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι).
Ο Χόρτον, συχνός επισκέπτης της χώρας μας για διαλέξεις κινηματογραφικού περιεχομένου, είχε την τύχη να γνωρίσει τον Γουίλιαμς στα γυρίσματα της πρώτης κινηματογραφικής ταινίας του με πρωταγωνιστικό ρόλο, τον «Αλλόκοτο κόσμο του Γκαρπ». Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα προβληθούν σκηνές από ταινίες του Γουίλιαμς που αναδεικνύουν τις διάφορες πτυχές του ταλέντου και την ικανότητά του να προσθέτει δράμα ακόμη και στους πιο κωμικούς ρόλους του. «Την εποχή που τον γνώρισα» είπε ο Χόρτον, «ολοκλήρωνα τη συγγραφή του βιβλίου μου για τον σκηνοθέτη της ταινίας Τζορτζ Ρόι Χιλ. Ο Ρόμπιν θαύμαζε ιδιαίτερα τον τρόπο που ο Χιλ τον βοηθούσε να δίνει μορφή στην ερμηνεία και το χιούμορ του».
Βραβευμένος σεναριογράφος και συγγραφέας τριάντα βιβλίων για τον κινηματογράφο, το σενάριο και τις πολιτισμικές σπουδές, ο Αντριου Χόρτον έχει γράψει εκτός άλλων το σενάριο της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του Μπραντ Πιτ («The Dark Side of the Sun») και το πολυβραβευμένο «Something In Between» (l983, Γιουγκοσλαβία), σε σκηνοθεσία Σρεντάν Καράνοβιτς. Διδάσκει σεμινάρια συγγραφής σεναρίου σε χώρες όπως η Νορβηγία, η Γερμανία, η Αγγλία, η Τσεχία, η Ελλάδα, η Νέα Ζηλανδία, η Ελβετία και οι ΗΠΑ.
Επιπλέον, ο Αντριου Χόρτον –που έχει ζήσει χρόνια στην Ελλάδα και έχει απολαύσει την ελληνική κωμωδία στον κινηματογράφο, το θέατρο και τη λογοτεχνία –θα προσφέρει τη δική του «ελληνική» οπτική αναφορικά με το κωμικό ταλέντο του Robin Williams και κάποια κοινά στοιχεία που ο ίδιος εντοπίζει στην ερμηνεία του ηθοποιού και στο έργο του με τον Θανάση Βέγγο ή τον Καραγκιόζη! «Πιστεύω ότι υπάρχουν ομοιότητες στην ικανότητα του Ρόμπιν Γοιυίλιαμs να παίζει τόσο πολλούς διαφορετικούς ρόλους, είτε κωμικούς είτε δραματικούς, και σε αυτό που ο Θανάσης Βέγγος έκανε όταν έπαιζε π.χ. στο «Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;» και στο «Βλέμμα του Οδυσσέα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου» αναφέρει χαρακτηριστικά.

πότε & πού:

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου, Θέατρο Ελληνοαμερικανικής Ενωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι).

HeliosPlus