Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη

«The lunchbox» (Ινδία, 2013) του Ριτές Μπατρα, με τους Νιμράτ Καούρ, Ιρφάν Καν

Θα μπορούσε αλήθεια μια απλή παρεξήγηση να δώσει την αφορμή για την δημιουργία μιας ταινίας που αξίζει να την θυμάσαι για πολύ καιρό; Μιας ταινίας που χωρίς να έχει τίποτε το λαμπερό πάνω της (νομίζεις ότι βγήκε από το πουθενά) τελικά σε κερδίζει με κλειστά τα μάτια;

Η απάντηση βρίσκεται στο «Lunchbox», αυτή την μικρή ταινία με την μεγάλη ψυχή από την Ινδία, η οποία σηματοδοτεί με τον καλύτερο τρόπο την έναρξη της νέας χειμερινής σεζόν.

H παρεξήγηση αφορά το …φαγητό. Η διάσημη στην Ινδία υπηρεσία παράδοσης φαγητού κάνει λάθος και έτσι η Ιλα (Νιμράτ Καούρ) ενώ νομίζει ότι στέλνει το τετραπλό αλουμινένιο ταπεράκι στον άντρα της, στην πραγματικότητα το στέλνει στον Σαγιάν (Ιρφάν Καν), έναν ήσυχο μεσήλικα δημόσιο υπάλληλο που δεν μιλά ποτέ και είναι χήρος.

Εκείνος ενθουσιάζεται τόσο πολύ από τις γεύσεις της που πηγαίνει να δώσει συγχαρητήρια στο εστιατόριο από το οποίο νομίζει ότι του έχει έρθει όπως πάντα το φαγητό του. Για κάαποιο λόγο το λάθος θα συνεχιστεί και κάποια στιγμή η γυναίκα που εξακολουθεί να νομίζει ότι στέλνει το φαγητό στον άντρα της, αποφασίζει να του γράψει με αποτέλεσμα το γράμμα να καταλήξει στον δημόσιο υπάλληλο.

Από εκεί θα ξεκινήσει μια αλληλογραφία ανάμεσα σε δυο αγνώστους που θα γίνει ο σκελετός της ταινίας. Μια αθόρυβη αλλά πολύ τρυφερή και «γεμάτη» σχέση θα αρχίσει να αναπτύσσεται ανάμεσα σε δυο μοναχικούς ανθρώπους που αντιλαμβάνονται ότι μόνον μεταξύ τους μπορούν να επικοινωνήσουν. «Καμιά φορά αν πάρεις το λάθος τρένο μπορεί και να βρεθείς στον σωστό σταθμό» ακούμε να λέγεται στην ταινία και αυτή η φράση σηματοδοτεί επακριβώς το πνεύμα της.

Ταυτόχρονα, ο Ριτές Μπάτρα που εδώ κάνει την πρώτη και απολύτως αξιέπαινη προσπάθειά του στην μεγάλου μήκους σκηνοθεσία, κατορθώνει να δώσει έναν τόνο από την ζωή στο σύγχρονο Μουμπάι χωρίς ποτέ να επιτρέψει στην ταινία του να σκοντάψει στο φολκλόρ. Μικρές σκηνές ανεβάζουν πολύ ψηλά την

ταινία και δίνουν με ακρίβεια την πληροφορία. Η μαγειρική της Ιλα για παράδειγμα δεν παρουσιάζεται με εξεζητημένο και φαντεζί τρόπο αλλά απολύτως οργανικά, σαν μια στιγμή στην καθημερινότητά της. Οπως άλλωστε είναι.

Βαθμολογία: 3

ΑΙΘΟΥΣΕΣ

ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΜΙΚΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΝΕΣΙΣ – ΔΑΝΑΟΣ – ΕΛΛΗ – ΡΙΒΙΕΡΑ – ΣΙΝΕ ΨΥΡΡΗ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΛΑΪΣ ΘΕΡΙΝΟΣ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΧΛΟΗ ΚΗΦΙΣΙΑ κ.α.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ

«Ν. 1 Καταζητούμενος» (A most wanted man, ΗΠΑ/Γερμανία/ Αγγλία, 2014) του Αντον Κόρμπιν, με τους Φίλιπ Σίμορ όφμαν, Γουίλεμ Νταφόε, Ρέιτσελ Μακ Ανταμς

Ο πρόωρος θάνατος του Αμερικανού ηθοποιού Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν από ναρκωτικά σήμανε επίσης τεράστια απώλεια στην αμερικανική υποκριτική (όχι μόνον του κινηματογράφου μα και του θεάτρου). Από σήμερα μια από τις τελευταίες ταινίες του έρχεται να μας το υπενθυμίσει. Βασισμένος στο ομότιτλο μπεστ σέλερ του Τζον Λε Καρέ, ο «Ν. 1 Καταζητούμενος» αναφέρεται στην περίπτωση ενός Τσετσένου ισλαμιστή που έχει μπει λαθραία στην Γερμανία και βρίσκεται στο στόχαστρο της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας. Υπεύθυνος της ομάδας που έχει αναλάβει την υπόθεση του Τσετσένου είναι ο Μπάουχμαν, ένας παχουλός ,μανιώδης καπνιστής, κυνικός και αδίστακτος. Δηλαδή ο Φ. Σ. Χόφμαν. Δηλαδή ο βασικός λόγος για να παρακολουθήσει κανείς την ταινία. Βαρύς στο σώμα αλλά και στην διάθεση γιατί έχει περάσει από πολλές καταστάσεις, ο Μπάουχμαν του Χόφμαν είναι μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή του Αλεκ Λίμας στον «Κατάσκοπο που γύρισε από το κρύο», επίσης του Λε Καρέ, τον οποίο σε μια μνημειώδη ερμηνεία είχε υποδυθεί στον κινηματογράφο ο Ρίτσαρντ Μπάρτον.

Γυρισμένη με νεύρο σε φυσικούς χώρους του Αμβούργου και σκηνοθετημένη από τον Ολλανδό Αντον Κόρμπιν (πρώην φωτογράφος ,νυν σκηνοθέτης με ντεμπούτο στο «Control»), η ταινία σεναριακά έχει την δαιδαλώδη «λογική» του «Ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι», μιας άλλης πρόσφατης κινηματογραφικής μεταφοράς βιβλίου του Λε Καρέ. Ο Κόρμπιν ενδιαφέρεται για την δημιουργίας μια ατμόσφαιρας παράνοιας όπου «όλοι παρακολουθούνται και κανείς δεν εμπιστεύεται κανέναν». Συχνά, η ατμόσφαιρα έχει περισσότερο ενδιαφέρον ακόμα και από την ίδια την πλοκή, που σε ορισμένα σημεία μοιάζει με άλυτη σπαζοκεφαλιά. Στους δεύτερους ρόλους βρίσκουμε τον Γουίλεμ Νταφόε που παίζει έναν αινιγματικό τραπείτη λιγότερο «killer» απ’όσο δείχνει, την Ρέιτσελ Μακ Αντμας (η ανθρωπίστρια δικηγόρος του Τσετσένου) και την Ρόμπιν Ράιτ Πεν ως στυλάτη αμερικανίδα σύνδεσμο της CIA.

Βαθμολογία: 3

ΑΙΘΟΥΣΕΣ

ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ – ΑΒΑΝΑ – ΘΗΣΕΙΟΝ – ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΑΚΤΗ – ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΕΙΟΥ – ΑΙΓΛΗ ΣΑΡΩΝΙΔΑ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – NANA – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: AΛΕΞ – ΑΥΡΑ

«Οι φύλακες του Γαλαξία» («Guardians of the Galaxy», ΗΠΑ, 2014) του Τζέιμς Γκαν, με τους Κρις Πρατ, Μπενίτσιο Ντελ Τόρο κ.α.

Με την ρετρό διάθεσή της αυτή η ταινία που προβάλλεται δισδιάστατη και τρισδιάστατη προσπαθεί να ξεφύγει κάπως από τις περιπέτειες επιστημονικής φαντασίας που στηρίζονται σε κόμιξ ήρωες της Marvel Comics και που κακά τα ψέματα, μοιάζουν όλες μεταξύ τους. Οι Φύλακες του Γαλαξία που

δημιουργήθηκαν το 1969 από τους Aρνολντ Ντρέικ και Τζιν Κόλαν, είναι μια ομάδα ηρώων του 31ου αιώνα, της οποίας το κάθε μέλος έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μοναδικά στο είδους του. Ανάμεσά τους θα βρούμε ένα κινούμενο δέντρο και ένα ρακούν με υψηλό δείκτη ευφυίας και άψογο χειριστή των όπλων. Με το πέτσινο μπουφάν και το cool στιλάκι του, ο βασικός ήρωας ονόματι Πίτερ Κουίλ (Κρις Πρατ) θυμίζει μια διασταύρωση από Ιντιάνα Τζόουνς και Χαν Σόλο του Πολέμου των Αστρων. «Φτιάχνεται» ακούγοντας ποπ επιτυχίες της δεκαετίας του 1980 σε ένα παλαιομοδίτικο κασετοφωνάκι και δεν δείχνει ιδιαίτερα προβληματισμένος από τον όγκο των προβλημάτων που τον περιστοιχίζουν. Σε αυτούς τους χαλαρούς ρυθμούς κινείται όλη η ταινίαπου δεν πάιρνει ποτέ στα σοβαρά τον εαυτό της αλλά απευθύνεται κυρίως σε ηλικίες κάτω των 10 ετών.

Βαθμολογία: 1

ΑΙΘΟΥΣΕΣ

ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE IΛION – ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΝΑΝΑ – VILLAGE COOL – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ -ΦΟΙΒΟΣ – ΣΙΝΕΑΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ κ.α.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS

Προβάλλονται επίσης

>>Αποκλειστικά στον Δαναό το ντοκιμαντέρ της Αννέτας Παπαθανασίου «Παίζοντας με την φωτιά», αφηγείται ιστορίες των γυναικών ηθοποιών που έχουν την τόλμη να ασχοληθούν με το θέατρο και αντιμετωπίζουν σκληρή κριτική, κοινωνική αποδοκιμασία, ακόμη και απειλές για τη ζωή τους και την οικογένειά τους (δείτε εδώ θέμα για την ταινία)

Βαθμολογία: 2

>>Το «Step up all in» της Τρις Σίε είναι η έκτη ταινία της μουσικοχορευτικής κινηματογραφικής σειράς «Step up» που αυτή την φορά έχει ως φόντο το λαμπερό Λας Βέγκας όπου πρόκειται να γίνει ένας διαγωνισμός χορού. Προβάλλεται σε δισδιάστατο κα τρισδιάστατο συστημα. Παίζουν οι Ράιαν Γκούζμαν, Μπριάνα Εβιγκαν.

Βαθμολογία: _

ΑΙΘΟΥΣΕΣ

ΑΘΗΝΑ: NANA CINEMAX – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL -VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE METRO MALL ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ –

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS